Головна » Українська мова

Урок-мандрівка „Діалог”. Урок з української мови для 5 класу

Мета: повторити й поглибити одержані у початкових класах знання про діалог, діалогічне мовлення; формувати в учнів уміння складати діалог, уводити його в текст, правильно використовуючи розділові знаки; допомогти учням відчути красу рідної мови.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (розвитку мовленнєвої компетенції).

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія і фразеологія.

Міжпредметні зв’язки: мова персонажа в діалозі (література).

Обладнання уроку: картки для індивідуальної роботи з учнями, ілюстрації, запис музики Чайковського «Пори року» (зима).

 

Заговори, щоб я тебе побачив.

Сократ

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Робота з епіграфом: «Заговори, щоб я тебе побачив» Сократ

Поясніть, як можна «побачити» людину за її розмовою?
Чи вважаєте ви, що треба вчитися спілкуванню? Чи це уміння приходить само?
Чи вважаєте ви себе цікавим співрозмовником?
Назвіть добрі слова, які ви найчастіше вживаєте.

 

Висновок: На сьогоднішньому уроці ми будемо спілкуватися в діалогічній формі, будемо подорожувати по казковій країні Діалог. Але, щоб потрапити в цю незвичайну країну, нам необхідно чітко сформулювати тему й завдання нашої навчальної діяльності на уроці.

(Діти формулюють, учитель коректує)

Тема: Діалог

Завдання уроку:

поглибити знання про діалог;
розвивати творчі вміння складати діалоги;
сформулювати основні правила ведення діалогу

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вступне слово вчителя. Звучить запис музики Чайковського «Пори року» (зима).

Погляньте, яка сріблясто-біла казка за вікном. Чуєте, як кришталево видзвонюють сніжинки. Одна з них завітала сьогодні до нас на урок. Це просто сніжинка. Народилася вона високо над землею, у пухнастій білій хмарі. А коли спускалася на землю, налетів рвучкий вітер і крихкі пелюстки осипалися. Сніжинка звертається до нас за допомогою. Щоб снігові пелюстки знову приросли до неї, необхідно скласти лінгвістичну розповідь до запропонованої теми. Натомість сніжинка поведе нас у цікаву подорож по країні Діалог. Щоб швидше виконати завдання, давайте поділимося на дві команди: «Казка» і «Срібні вітрила».

ІІ. 1.Завдання на картках (пелюстках сніжинки).

Для команди «Казка»:

Взяти інтерв’ю в сніжинки щодо подорожі країною Діалог.

Презентація діалогів.

Для команди «Срібні вітрила»:

Складіть лінгвістичне повідомлення відповідно до схеми.

ІІ.2. Міні - бесіда :

- Що таке діалог?

- З чого складається діалог?

- Чи необхідно використовувати слова автора в діалозі?

- Які розділові знаки ставляться при діалозі?

- Що таке ситуація спілкування?

Розшифровані пелюстки кріпляться на дошці до Сніжинки, вона дякує і запрошує далі в подорож до країни Діалог.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Учитель: Продовжимо подорож країною Діалог. Щоб потрапити до палацу «Лексика», напишемо самодиктант.

ІІІ.1. Самодиктант. Записати ключові (опорні) слова до теми «Діалог» (репліка, діалогічна єдність, тире…), пояснити усно їх лексичне значення.

Висновок.

Далі сніжинка нас з вами запрошує до палацу «Знаки»

ІІІ.2. Завдання:

Прочитати притчу-діалог, дотримуючись інтонації.

Йшов сніг. Узимку – це справа звичайна. Погода була безвітряною і великі пухнасті сніжинки не поспішаючи кружляли в химерному танці, повільно наближаючись до землі. Дві сніжинки, що летіли поруч, вирішили завести розмову. Боячись утратити одна одну, вони взялися за руки, і одна з них весело каже:

- Як добре летіти, насолоджуватися польотом!

- Ми не летимо – ми просто падаємо... – відповідала сумно друга.

- Скоро ми зустрінемося із землею і перетворимося на біле пухнасте покривало!

- Ні, ми летимо назустріч загибелі, а на землі нас просто будуть топтати.

- Ми станемо струмками та спрямуємось до моря, ми будемо жити вічно!!! – сказала перша.

- Ні, ми розтанемо і зникнемо назавжди... – заперечувала інша.

Нарешті їм набридло сперечатися, вони розтиснули руки – і кожна полетіла назустріч долі

З’ясуйте, хто бере участь у діалозі.
Що таке діалог?
Переглянути текст, чи правильно поставлені розділові знаки? Прокоментувати.
Нам відомо, що діалог відбувається за певної ситуації. Яку ситуацію ви можете собі уявити, прочитавши цей діалог?
А хто може пригадати ще дуже важливу умову для створення діалогу? (Це правила ведення діалогу).

І ось ми з вами прибули до палацу «Культури спілкування»

 

ІІІ.3. Завдання:

У формі інтерактивної вправи «Мозковий штурм» з’ясовуємо основні правила ведення діалогу:

1. Шанобливо, доброзичливо стався до співрозмовника.

2. Говори ввічливо, до старших звертайся на Ви.

3. У розмові торкайся теми, що цікавить.

4. Чітко став запитання, зрозуміло висловлюйся, будь небагатослівним.

5. Учись уважно слухати співрозмовника. Чим уважніше ти слухатимеш, тим приємніше буде людям із тобою розмовляти.

6. Не намагайся говорити голосніше від співрозмовника.

7. Розмовляючи, дивись на співрозмовника.

Учитель: Чи є актуальним питання «Культури спілкування» для вашого класу? Тож будемо вчитися культури спілкування.

Ми з вами  не змогли потрапити до палацу « Культура спілкування», бо практично не переконали сніжинку у своїх знаннях. Спробуємо це зараз зробити. А для цього потрібно виконати творчі вправи.

 

III.3. Виконання системи творчих вправ:

Мовленнєвий практикум.

Завдання: назвіть різні види реплік, за допомогою яких ви зможете висловити:

Щиру вдячність (дякую, щиро вдячна, будь ласка…).
Радість при зустрічі (радий тебе бачити, як добре, що ми зустрілися…)
Заперечення або незгоду, дотримуючись мовного етикету (вибачте, але ви не маєте рації, я думаю по-іншому, вибачте, в цьому ви помиляєтесь, перепрошую, прошу вибачити…).

Створення діалогічних текстів на визначену тему «Подорожувати – це цікаво».
Складання діалогу з використанням фразеологізмів (Наприклад: хоч в око стрельни, волосся дибом стає, гострий на язик, зарубати на носі, задирати носа, опустити руки та інші).
Створення діалогу за малюнком.

 

Ми з вами потрапили до палацу «Знаки», бо практично довели сніжинці свої знання з теми. Наступна наша зупинка палац «Редагування»

 

ІІІ. 4. Навчальне редагування тексту діалогу.

Завдання для команди «Казка».

Прочитайте. Скажіть, які помилки допустили співрозмовники в діалозі:

О! Де це ви були?
Подорожували.
Де?
Країною « Діалог»
Кльово! А що там цікавого дізнався?
Усе.
Ну, побіг я, бо ніколи.

 

Завдання для команди «Срібні вітрила».

Виправте пунктограми в діалозі. Обґрунтуйте свій вибір.

Привіт!

Привіт! Як справи.

Добре.Твої як.

Теж добре.Слухай , а тобі подобається зима?

Так. А що це ти про неї запитуєш? Хочеш кудись поїхати на відпочинок?

Не знаю ще.

Тоді думай. Засміявся Сергій.До завтра.

До завтра.

Учитель: От і закінчилася наша подорож країною Діалог. Чарівна Сніжинка допомогла нам відчути красу природи нашої землі, красу рідної мови, ще вона допомогла нам засвоїти тему «Діалог».

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Учитель: Мені сподобалося, як ви всі сьогодні працювали: були активними, брали участь у всьому, що тут відбувалося. Відчувалася зацікавленість у набутті практичних умінь.

А тепер подумайте і висловіть коротко свої враження від роботи на уроці (вправа «Мікрофон»).

Що було важливим для вас на уроці?
Чому ви особисто навчились?
Що таке діалог?
Які розділові знаки ставляться при діалозі?
Як називають висловлювання дійових осіб?
Продовжіть речення: «Після цього уроку я зможу…»
Яким був настрій, самопочуття?

V. Домашнє завдання: підготувати лінгвістичне повідомлення з теми «Діалог»;скласти оповідання «Учимося спілкуватися», увівши діалог.


Теги: діалоги, Савченко Л.Г.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1210/49


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar