Головна » Українська мова

Урок-гра „Синтаксичне ралі”

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, вставні і    вставлені слова, сполучення слів, речення, закріпити вміння восьмикласників використовувати звертання у власному мовленні, відрізняти вставні і вставлені конструкції, правильно ставити розділові знаки та обґрунтовувати їх; удосконалювати вміння аналізувати,порівнювати; розвивати критичне мислення, пам’ять, увагу;сприяти реалізації інтелектуальних можливостей учнів; виховувати мовленнєву культуру школярів.

 Тип уроку. Узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.

Обладнання: мультимедійна дошка, картки із завданнями.                                          

                                          

                                                   Хід уроку

I.Організаційний момент

Учитель об’єднує учнів у групи з чотирьох осіб.

II.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Дорогі діти. Упродовж останніх уроків ми з вами вивчали речення, ускладнені звертаннями,вставними і вставленими конструкціями. Настав час узагальнити отримані вами теоретичні відомості та перевірити їх на практиці.

 Переконана, всі вирозумієте, що на сьогодні фактично немає професії, яка б не вимагала усного чи писемного спілкування, тобто застосування знань, отриманих на уроках рідної мови. Пам’ятайте: володіння культурою мови – ознака освіченої людини, що робить її конкурентоздатною на ринку праці.  Сподіваюся, цей урок буде цікавим і динамічним, адже називається він

„Синтаксичне ралі”, на переможця якого чекає приз- Кубок пунктуації.

  Класичне ралі- автоперегони, уяких головне завдання екіпажу- прибути у

визначений час у певне місце за визначеним маршрутом.

У змагання х беруть участь як окремі екіпажі (два учасники ), так і ралійні  команди, які складаються з двох екіпажів.

Для участі в змаганнях члени екіпажу повинні отримати ліцензії.

 

Отже, увага на мультимедійну дошку.

 

Слово вчителя. Як ви розумієте, мета  команд ,тобто четвірок, у які вас об’єднано, - протягом  уроку дістатися фінішу „ Синтаксичних перегонів” .

 

 Слово вчителя. Завдання „Синтаксичних перегонів ” різні за своєю складністю й оцінюванням, тому за правильно виконане

 

  Правильність виконання завдань №1, 5 проводиться шляхом взаємоперевірки.

                                        Етапи перегонів

Тест на компетентність.
На синтаксичному роздоріжжі.
Допоможи коментатору.
Відправ sms- повідомлення.
Творче конструювання.
Змагання шифрувальників.

 

 III. Виконання вправ .

  Слово вчителя. З умовами гри ви ознайомилися, залишилося отримати ліцензії. Для цього потрібно пройти тест на компетентність.

Завдання 1. Тест на компетентність (складіть лінгвістичне лото).

Синтаксис вивчає                                   вжитий у реченні розділовий знак (або                                                

                                                              його відсутність ), конкретний випадок 

                                                             застосування правила

                                                                        

Звертання- це                                   у кличному відмінку

Пунктограма- це                              розділ мовознавства, який вивчає-

                                                         будову словосполучень і речень

Звертання зажди вживається у         виражають ставлення мовця до висловлю-

                                                          ваної ним думки

Вставні слова ( сполучення  слів )   передають додаткові повідомлення, по-

                                                          бічні зауваження або уточнення                                                                                                                  

Вставлені речення                           слово чи група слів, які називають того,

                                                         до кого звертаються з мовленням

Слово вчителя. Ліцезії ви отримали, і тепер стаєте повноправними учасниками „Синтаксичних перегонів”. Ми стартуємо!

 

Завдання 2. На синтаксичному роздоріжжі.

З поданих речень випишіть ті, у яких виділені курсивом слова є вставними. Поставте пропущені розділові знаки. Свій вибір обґрунтуйте.

На диво коло цього питання він найбільше морочився.
Ця перемога була на диво схожа.
Може зламатись тіло, але ніколи- дух.
День минув чи може два?
Кажуть нічого не коштує нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість.
Недарма кажуть, що птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові.

 

Завдання 3. Допоможи коментатору.

Слово вчителя. Як відомо, усі серйозні змагання завжди супроводжуються телезйомками та коментарем. Уявімо, що наші теж. Приємно, коли коментатор дотримується норм літературної мови. Наступне ваше завдання- допомогти йому в цьому.

Синтаксичні перегони тривають більше десяти хвилин.
В авторалі приймають участь чотири екіпажі.
Відношення між учасниками змагань доброзичливі.
Не дивлячись на перешкоди й дякуючи наполегливості усіх членів екіпажу, команди успішно подолали третину шляху.

     5.У цій серйозній боротьбі поки що всі завдання виконані вірно.

 

Завдання 4.Відправ sms-повідомлення.

Слово вчителя. Будь-які змагання- хвилююча подія не лише для учасників, а й для їх рідних і друзів, проте навіть дуже зайнята людина завжди може знайти час для короткого sms- повідомлення. Ваше завдання- скласти sms-текст одного з членів екіпажу, використавши поширені й непоширені звертання. Обсяг повідомлення- три речення. Адресата оберіть самостійно.

Завдання 5. Творче конструювання.

 Добудуйте речення, використовуючи вставні і вставлені конструкції. Чи змінився при цьому зміст?

1. Найголовніша формула успіху- вміти спілкуватися з людьми. 2. Ненормативною лексикою у стресових ситуаціях людина заповнює свої інтелектуальні прогалини. 3.Експериментально доведено, що грубе слово викликає порушення нервової системи та серцево- судинної діяльності.

Слово вчителя. Ви добре справилися із запропонованими завданнями. Залишилося пройти останній відтинок шляху, і він найскладніший.

Завдання 6. Змагання шифрувальників.

 Поставте в реченнях розділові знаки і, використовуючи поданий у таблиці шифр, запишіть цифровий код текту.

 .За статистикою у світі сьогодні електронною поштою користується сто мільйонів людей . Однак вона не єдиний спосіб спілкування. Наприклад у соціальній мережі „У контакті” сьогодні спілкується понад десять мільйонів людей. .Більшість із них навіть не здогадується, що в людей, які весь свій час проводять у мережі Інтернет тут є над чим поміркувати , лексичний запас  різко зменшується. Шановні користувачі чи зажди ви прискіпливі до свого електронного спілкування? .Гадаю ні. На жаль українську мову у Всесвітній мережі можна зустріти лише в поодиноких випадках.Невже  малограмотність- аж настільки поширене явище хочеться вірити, що ні?  Нехай порушене нами питання не залишить байдужим жодного свідомого українця. Наостанок хочеться процитувати Андрія Малишка: ˮ Україно мені в світі нічого не треба, тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти.

 

IV. Підведення підсумків уроку

    1.Учитель визначає групу, яка набрала найбільшу кількість балів і  вітає її з  Кубком пунктуації.

    2. Рефлексія

      Продовж речення. 

     -На мою думку, мовне питання є дійсно актуальним, тому що…

     -На уроці мені сподобалося ( не сподобалося )…

     -Найважче було виконати завдання…

     -Вдома мені треба повторити…

V. Домашнє завдання

Скласти твір-мініатюру на тему „Не бійтесь заглядати у словник…”, використовуючи ускладнювальні компоненти.


Теги: Звертання, Горьова А.І., вставні слова
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 833/143


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar