Головна » Українська мова

У пошуках скарбів. Повторення вивченого про дієприслівник

Мета: закріпити й систематизувати вивчений матеріал з теми; домогтися засвоєння учнями вивчених орфограм та пунктограм; формувати в школярів уміння розпізнавати дієприслівники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; поповнювати словниковий запас школярів, розвивати усне мовлення; виховувати відповідальне ставлення до навчання, старанність, почуття взаємодопомоги.

Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація до гри,  карти подорожі, картки із завданнями, тестові завдання, протоколи гри, скриня зі скарбами.

Тип уроку: гра-подорож.

Підготовка до уроку: клас поділяється на дві команди, кожна отримує завдання підготувати міні-проект: придумати назву команди, елементи одягу, емблему, девіз, намалювати корабель, вивчити його будову та з’ясувати значення термінів, пов’язаних із мореплавством; капітани розподіляють випереджальні завдання між членами команди з метою повторення теми «Дієприслівник».

Очікувані результати:

1)  учні узагальнять знання з теми, підготуються до контрольної роботи;

2) відпрацьовуватимуть уміння виконувати електронні тестові завдання, самостійно працювати в групах, навички роботи з мультимедійною дошкою;

3)  розвиватимуть навички аналізувати, порівнювати, робити висновки;

4) поповнять словниковий запас  термінами, розвиватимуть усне й писемне мовлення;

5) вчитимуться керувати своїми почуттями, бути наполегливими, цілеспрямованими;

6)  навчаться створювати міні-проекти.

 

Зміст уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація (слайд 1)

Мабуть, кожен із нас мріяв знайти скарби. Наші предки вірили, що той, хто в ніч на Івана Купала знайде квітку папороті, той знатиме, де сховані скарби. Ми не будемо чекати літа, а вирушимо сьогодні на пошуки мовних скарбів. Урок буде побудований у формі гри-подорожі до острова Дієприслівник, під час якої закріпимо матеріал із теми, відпрацюємо орфографічні та пунктуаційні навички й підготуємось до контрольної роботи. Лише розумні, наполегливі, цілеспрямовані потраплять на острів та знайдуть мовні скарби.

ІІІ. Проведення уроку - гри

1. Знайомство  з умовами гри, членами журі, командами.

1 команда – «Розумники й розумниці» (слайд 2 – презентація команди).

Бути розумними - наша мета,
Розум - це сила,  душевна краса.
Прагнеш все знати - навчайся, читай
У вільну хвилину і не зволікай!

2 команда – «Пірати Карибського моря» (слайд 2 – презентація команди).

Пірати ми сміливі

І лідери завжди.

На рідним ми Карибах

Шукаємо скарби.

Не золото, не срібло,

А мови діаманти,

Як щирі патріоти,

Розшукують пірати.

2. Завдання.

- «Карта подорожі»

[DSC_0238] Перш ніж вирушити в подорож, ми повинні ознайомитися з картою, з’ясувати маршрут, приготувати все необхідне.

Завдання 1. Зі зворотного боку карти записані завдання, на які слід відповісти  (учні отримують розрізану на шматки карту подорожі,  склеюють її скотчем, читають, відповідають на питання, написані на зворотному боці; оцінюються швидкість складання карти, правильність відповідей) (слайд 4 – карта).

Запитання для 1 команди.

Як називається наука, що вивчає частини мови?
Поясніть, чому острів Дієприслівник розташований поблизу о.Дієслова?
За якими ознаками на острові будемо відшукувати дієприслівники доконаного виду?

Запитання для 2-ї команди.

Поясність, чому острови на карті мають різний розмір?
Поясніть, чому острів Дієприслівник розташований поблизу о.Прислівник?
За якими ознаками на острові будемо відшукувати дієприслівники недоконаного виду?

Завдання 2. «Збори  в дорогу».

Учитель. Пригадайте твори світової літератури, де описувались морські подорожі. Які випробування випали на  долю героїв? Що допомагало їм подолати перешкоди? Якщо ви будете уважними, цілеспрямованими й наполегливими, допомагатимете один одному, то із завданнями легко впораєтесь.

Отже, карту ми добре вивчили, тепер слід перевірити готовність корабля до плавання. На аркушах записані корабельні терміни та їх тлумачення, лініями слід співвіднести між собою слова і значення (1 представник від команди після обговорення відповіді працює біля інтерактивної дошки – слайди 5,6).

Словникова робота.

Завдання для 1 команди:

баласт

кают-компанія

брамсель

стюарт

загальне приміщення для моряків

одне з вітрил корабля

буфетник

вантаж

 

Завдання для 2 команди:

камбуз

корма

грот-мачта

брашпіль

середня найвища щогла

кухня на кораблі

механізм для підіймання якорів, вантажу

задня частина корабля

 

«Компас».

Учитель. У бурхливому морі важко тримати вірний напрям. Справжній моряк повинен у будь-якій ситуації орієнтуватися в просторі, і допомагає в цьому йому компас. Доручимо потренуватися відшукувати потрібні об’єкти по 1-му представнику від команд (учень від команди серед частин мов відшукує дієприслівники, завдання «Компас» і «Зв’яжи канат» виконуються одночасно, завдання «Компас» перевіряється командою та журі за слайдом 7).

Корма, вирушати, здійснюючи, працюючий, синій, капітан, розташувавши, промовляючи, бурхливий, підготовлений, розуміючий, прямуючи, мій, товариський, уперед, пересуватися, вчасно, подорожуючи, промовивши, перший, розв’язати, довгоочікуваний, двадцять чотири, повідомивши, стверджуючи.

«Зв’яжи канат» (слайд 8).

[DSC_0180] Учитель. Під час огляду корабля капітани команд з’ясували, що розірвався канат, що кріпить вітрильник. Команді його слід міцно зв’язати (учням надаються набори слів, з яких треба скласти прислів’я  й виконати завдання).

Завдання для 1 команди.

1. Скласти прислів’я.

2. Пояснити їх значення.

3. Пояснити орфограму «Правопис частки НЕ».

4. Виконати морфологічний розбір одного дієприслівника.

Не працюючи, ситий не будеш.

Не давши слова, кріпись, а давши, держись.

Завдання для 2 команди.

1. Скласти прислів’я.

2. Пояснити їх значення.

3. Пояснити орфограму «Правопис частки НЕ».

4. Виконати морфологічний розбір дієприслівника.

Не нагнувшись, гриба не знайдеш.

Не спитавши броду, не лізь у воду.

Рефлексія – звіт команди про підготовку до плавання (5 речень) із використанням слів-термінів та дієприслівникових зворотів (одночасно по одному учню від команди працює за комп’ютером з тестовим тренажером).

[DSC_0199] Завдання 3. «На острові»

Конкурс капітанів «Знайди помилку».

Учитель. Без страшних морських випробувань ми дісталися острова, бо добре підготувалися до подорожі, відшукали столицю острова з такою ж назвою. Капітани вирушають шукати скарби вулицею Помилкова, команди – вулицею  Розділові знаки.

Завдання для капітанів: знайти речення з помилками, відредагувати їх.

Відчинивши ілюмінатор, до мене долинули крики чайок. Йдучи палубою, зустрів матросів. Підійшовши до каюти, його очі широко розплющились від здивування. Вирушаючи в дорогу, у них зламався компас. Вносячи пропозицію відвідати острів, капітан усе обміркував.
Сидячи в кают-компанії, почулися знайомі кроки. Вирушаючи в далеку путь, команда взяла все необхідне із собою. Глянувши на обрій, мене охопило почуття тривоги. Пильно вдивляючись у лінію обрію, команда вигукнула: «Земля!». Розвантаживши судно, їх попросили зійти на берег.

(капітани команд обдумують завдання, на дошці визначають неправильні варіанти й редагують їх усно – слайди 9,10).

Завдання для команди: знайти й підкреслити дієприслівникові звороти чи одиничні дієприслівники, розставити розділові знаки (учні виконують завдання «ланцюжком» - кожному члену команди дістається для роботи по одному реченню).

 Усі сиділи у рот води набравши. Підводячи підсумки подорожі капітан звернув увагу матросів на їх вправну роботу. Ми сподіваючись на успіх вирушили вперед. Капітана слухали стоячи. Моряки насторожено вслухалися в тишу намагаючись щось почути в повитому туманом морі. Усі говорили не переводячи духу.

[DSC_0248] (робота перевіряється всіма командами разом на дошці, поки журі підводить підсумки гри – слайд 11)

ІV. Підведення підсумків уроку-гри. Привітання переможців

Голова журі оголошує результати, вручає переможцям скриню зі скарбами: підручником, словником, «Практикумом з правопису української мови». Учні пояснюють, чому ці книги є скарбами.

ІV. Домашнє завдання: повторити вивчене з теми, скласти словникову роботу за темою «Правопис частки НЕ з дієсловами та дієприслівниками».


Теги: дієприслівник, Латишева С.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 229/25


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar