Головна » Українська мова

Творення форм вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників

Мета: удосконалювати вміння учнів правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, правильно й доречно вживати їх у мовленні; розвивати творчі вміння й навички; виховувати в учнів культуру мовлення, почуття відповідальності за збереження краси природи

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Обладнання: таблиця «Творення ступенів порівняння якісних прикметників»,  репродукції картин Катерини Білокур «Багрянець осені», «Рідне поле», «Пейзаж з вітряком», «Гай», картки.

Соціокультурна лінія: «Земля – наш дім».

Інтерактивні методи: дослідження – конструювання, навчальне редагування, творче моделювання, робота з деформованим текстом

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ Повідомлення теми і мети уроку

   -  Ми продовжуємо вивчати тему «Прикметник».  Сьогодні познайомимося із способами творення форм вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників. Підтема уроку «Земля – наш дім».

З’ясування  емоційної готовності:

За допомогою смайликів  передайте настрій, з яким ви завітали на урок

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань. Експрес – опитування

           -Яка частина мови називається прикметником?

           -На які три розряди поділяються всі прикметники? (наведіть приклади)

           -Які прикметники мають ступені порівняння?

           -Як вони утворюються? (наведіть приклади)

ІV. Виконання системи творчих завдань

 

Проблемне запитання:

 - Навіщо треба знати, як утворюються прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння?

Робота з підручником. Розгляньте в підручнику таблицю «Творення ступенів порівняння якісних прикметників». Дайте відповідь, яке питання ми з вами ще не розглянули?

1.Творча робота.

     > Розгляньте репродукції картин К.Білокур. Складіть декілька речень, використовуючи прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння.

2. Вибірково-пошукова робота.

       .>З поданого тексту вибрати прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння. Визначити їх форму.

 Повітря стало холоднішим, тільки кружляють у веселому танку найдрібніші сніжинки. Ніжні льодяні кристалики найрізноманітніших візерунків і розмірів кружляють у вихорі. Жодна не схожа на свою сусідку: одна менша, друга більша, одна має складні візерунки, друга – ще складніші. Важко описати всю красу і багатство цих найтонших витворів природи.

3. Робота з деформованим текстом.

      > Прочитати. Вставити в текст потрібні за змістом  слова – прикметники(див. довідку). Чи можуть вони утворювати ступені порівняння? Записати висловлювання. Дібрати заголовок, який виражав би тему тексту.

Та ще не все ми втратили! Наша планета ще може лишатися … і …, якщо ми опам’ятаємося, вернемося у лоно Матері-Природи … синами, а не загарбниками.

Богом дарована нам земля … багата на чорноземи, що коли б дати всьому лад, могли б прогодувати півсвіту. … мірою усвідомити себе не сиднями, а господарями допоможе мудрість тих, хто був … до праці, … і ….

                                                                    (За Н.Міщенко).

Довідка:

  голубою, зеленою, вдячними, багата, великою, удатні ший, більш умілий, старанний.

4. Дослідження-конструювання.

   .>Від  поданих прикметників утворити просту форму вищого й найвищого ступенів порівняння прикметників. Скласти з  ними словосполучення.

 

5. Робота біля дошки.

 -  Зробити синтаксичний розбір речення.

Над землею вставав ясний ранок.

 -  Зробити розбір слів за будовою.

Веселий, найтонший,  якнайсолодший.

 

 6.Навчальне редагування. (Словникова робота:  вияснити лексичне значення слова «відредагований»).

       >Прочитати речення. З’ясувати, чи правильно в них ужито ступені порівняння прикметників. Записати, виправляючи помилки й аргументуючи свій вибір.

1.Найбільш досконаліший проект щодо захисту навколишнього середовища був виданий Академією наук України. 2. Через тиждень дерева стоятимуть більш голі. 3.Поганіший настрій у мене тоді, коли йде дощ. 4. Груші солодше, ніж яблука. 5.Наш край самий красивий. 6.Смарагдові крони дерев у байраці стали більш ніжнішими, більш ласкавішими.

 

7.Творче моделювання.

    >Подані сполучення слів увести в прості речення, ускладнені однорідними членами, звертаннями, вставними словами.

1.Дуб крислатіший, ніж клен. 2. Немає нічого кращого, як жити в гармонії з природою. 3. Дніпро ширший за Десну.

 

V. Рефлексія

Дайте відповідь на питання, поставлене на початку уроку.

Що сподобалось вам на уроці?
Які труднощі виникали у вас протягом уроку?
Що ви порадите однокласникам для подолання таких труднощів?

  За допомогою смайликів передайте ваш настрій на кінець уроку.

   IV. Домашнє завдання

         Повторити правила. Виписати з художньої літератури 3-4 речення, у будові яких є прикметники вищого ступеня з прийменниками від, за  або сполучниками ніж, як.

 


Теги: Прикметник, Безп’ята В.П.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1235/141


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar