Головна » Українська мова

Твір-оповідання за жанровою картиною І. С. Їжакевича „Тарас-пастух”. Урок з української мови для 6 класу

Мета:

удосконалювати вміння аналізувати твори живопису;
вчити «читати» жанрову картину, створювати за її змістом оповідання; розвивати творчу уяву дітей;
виховувати любов до рідної мови та літератури.

Обладнаня: репродукція картини С.Їжакевича «Тарас-пастух», книги-альбоми «Мистецька Україна», портрет Т.Г.Шевченка, презентація.

 

Хід уроку

 

І Актуалізація опорних знань

1. Вчитель читає рядки

Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б'ється—ожива
Як їх почує!..
Знать, от бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!..

«Мікрофон»

Хто автор цих поетичних рядків? (Т.Г.Шевченко)
Чому, на вашу думку, ми в березні відзначаємо шевченкові дні? (обґрунтуйте свою думку)
Що нового ви дізналися, вивчаючи творчість видатного Кобзаря?

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

Виступ учениці 6-Б класу Вічевої Влади про Т.Г.Шевченка-художника(розповідь учениці, перегляд альбомів).

                                                                          

2. Вчитель читає рядки з оповідання С.Васильченка «В бур’янах»

 

     Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про  нього,  можна  було  б сказати, що це легенда, коли б усе те дiялось не перед нашими очима.  Менi

хотiлось i почати повiсть про поета, як починаються казки.

   За широкими морями, за лiсами дрiмучими ще й за горами кам'яними  в  не

нашiй, далекiй сторонi був  колись  веселий  край,  розкiшний  i  багатий,

заворожений злими людьми, зневолений двома неволями. Одна неволя  панська,

а друга - царська. I жили там рабами в тяжкiй чужiй  роботi  завороженi  в

неволю люди. Свiт їм було зав'язано, говорити - заказано, ходили нiмi...

   * * *

   Україна... В одному вже тiльки цьому словi i для нашого  уха  i  навiть

для уха чужинцiв бринить цiла музика смутку i  жалю...  Україна  -  країна

смутку i краси, країна, де найбiльше люблять волю  i  найменше  мають  її…

3. Виступ учениці 6-Б класу Гаркушу Анни про дитинство Т.Шевченка

Учениця виразно читає напам’ять  «Мені тринадцятий минало…»

 

ІІІ Оголошення теми та мети уроку

Учні самостійно формулюють тему й мету уроку.

 

ІV Основний зміст роботи

Перегляд презентації
Ознайомлення з жанрами живопису, творчістю художника С.Їжакевича.
Вступне слово вчителя

     А тепер, коли ви вже дізналися дещо про Їжакевича, поговоримо про те, в чому ж перетинаються долі двох великих творців, де ж відбувається злиття їх творчого генія. У всіх вас на парті планшети з ілюстрацією картини. У мене чорно-біла копія цього малюнка (показує картину «Тарас-пастух»). Як ви вже побачили, вона належить пензлю Їжакевича.

Як назвав свою картину художник?
 Що нагадує вам цей малюнок?
Ілюстрацією до якого вірша Шевченка він є?
А тепер подивіться уважно, що в картині є таке, про що не говориться у вірші?

 Так, ви правильно помітили, що на малюнку пастушок малює. Це вже домисел самого художника. Так він показав прагнення малювати з дитинства як самого себе, так і Тараса Шевченка. Зверніть увагу на цього хлопчика, який займається незвичайним для сільського пастушка кріпацьких часів заняттям. Обличчя жваве, замислене, натхненне. Глядач мимоволі милується цією дитиною, бачить у ній зерно доброго і величного, що пізніше проросте талантом і славою України.

 

Орієнтовний план оповідання

Вступ

Зав’язка

 

Основна частина

Розвиток дії

Кульмінація

 

Висновок

Розв’язка

 

Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять став  круглим сиротою, пасти вівці громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина, переписує Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник Іван Сидорович Їжакевич.

Лексична робота(учні підбирають епітети)

Небо –
Трава –
Брилик –
Дитинство –

 

Колективне складання твору-оповідання за планом (усно).
Написання твору-оповідання на чернетці (бажано, щоб кожен учень дібрав до оповідання цікавий заголовок)

V Підбиття підсумків уроку

Учитель: Ось і закінчився наш урок-присвята, урок-спогад.

Опитування- інтерв’ю (метод «Мікрофон»)

Кому ж  був присвячений наш урок?
Що об’єднує ці  великі імена?
Чи сподобалась вам письменницька робота?
З якими труднощами ви зіткнулись?

Страшні  слова,  коли  вони  мовчать,
Коли  вони  зненацька  причаїлись,
Коли  не  знаєш,  з  чого  їх  почать,
Бо  всі  слова  були  уже  чиїмись.

Хтось  ними  плакав,  мучився,  болів,  
 із  них  почав  і  ними  ж  і  завершив.      
 Людей  мільярди,  і  мільярди  слів,  
 а  ти  їх  маєш  вимовити  вперше!        

Все  повторялось:  і  краса,  й  потворність.  
Усе  було:  асфальти  й  спориші.  
Поезія  -  це  завжди  неповторність,
якийсь  безсмертний  дотик  до  душі.  ( Ліна Костенко)

 

VІ  Оцінювання

VІІ Домашнє завдання

Закінчити роботу над твором, переписати у зошит, самостійно дібравши заголовок.

Додаток


Теги: твір, Муковоз О.І.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1460/29


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar