Головна » Українська мова |
Мета уроку : формувати мовленнєво-комунікативні вміння усно складати твори-описи зовнішності людини в художньому стилі; удосконалювати вміння розуміти логіку викладу, визначати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення; підвищувати мовленнєву культуру семикласників. Тип уроку : урок розвитку комунікативних знань.
Х і д у р о к у І. Організаційний момент. ІІ. Робота з мовленнєвими поняттями. 1. Пригадати основні типи мовлення. 2. Назвати структуру тексту опису (словесного зображення людини). 3. Що називається портретом ? Орієнтовний план твору-опису зовнішності людини. Хто ця людина (вступна частина твору) ? Які художні засоби можна використати, описуючи зовнішність людини в художньому стилі ? 5. Чи трапляється опис зовнішності людини в текстах інших стилів ? Навести приклади.
Аналіз тексту-опису зовнішності людини в художньому стилі. Прослухати уривок з кіноповісті О.Довженка «Зачарована Десна». Визначити тип мовлення. Довести належність висловлювання до художнього стилю. Батько…Скільки крилося в ньому багатства ! Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика і великі розумні очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку : тяжкі кайдани неписемності й несвободи, увесь у полоні сумного і весь, у той же час, з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів. Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив ! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Тіло біле, без єдиної цяточки, і волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Жарт любив, точене, влучне слово. Такт розумів і шанобливість. Одне, що в батька було некрасиве, - одяг. Ну такий носив одяг негарний, такий безбарвний, убогий ! Неначе нелюди зухвалі, аби зневажити образ людини, античну статую укрили брудом і лахміттям. І все одно був красивий, - стільки крилося в ньому багатства. Косив він чи сіяв, гукав на матір чи діда. Чи посміхався до дітей. Чи бив коня, чи самого нещадно били поліцаї, - однаково. І коли він, покинутий усіма на світі вісімдесятилітній старий, стояв на майданах безпритульний, і люди вже за старця його мали, подаючи йому копійки, і тоді був прекрасний. Із нього можна було писати лицарів, богів, апостолів. Великих учених чи сіятелів, - він годився на все. Багато наробив він хліба. Багатьох нагодував, урятував од води. Багато землі переорав. Поки не звільнився від свого смутку… Бесіда Якими почуттями пройнятий розгорнутий портрет Сашкового батька ? Прослухати уривок із твору Ю. Мушкетика. Кого описано в уривку ? На що саме (вік, зріст, постать, риси обличчя, одяг) вказав письменник, відтворюючи зовнішність людини ? Максим був чоловік років двадцяти восьми, однак зморшки, що глибоко залягли під великими сірими очима та двома довгими борознами, прорізали навкіс від прямого носа худорляві щоки, робили його набагато старішим. З-під смушевої довговерхої шапки вибивалося пасмо русявого чуба, такі ж русяві вуса підковою спадали від рота, сягаючи нижче різко окресленого підборіддя. Від усієї Максимової постаті віяло силою, видно було – чоловік цей сміливий, рішучий, вдачі твердої, трохи похмурої. Одягнений був у просмолену сорочку, заправлену в широкі сукняні штани, залатані на лівому коліні, та в кунтуш з телячої шкіри. З-під кунтуша виглядала почеплена через плече стрічка з запасними кулями і порохом. На широкім реміннім чересі висів розцяцькований мідними ґудзиками гаман та швайка. Шабля й рушниця були прив’язані до сідла, до сідла ж були приторочені кирея та аркан.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Скласти опис зовнішності людини - значить відтворити її індивідуальний вигляд, передати її образ. У словесному зображенні людини важливими є вказівки на вік, зріст, поставу, риси обличчя, одяг, манеру триматися й говорити, ходу тощо. У яких стилях можна зробити зовнішній опис людини ? - Опис зовнішності людини може бути складений у художньому, науковому або діловому стилях. - Мета художнього опису зовнішності людини - створити її образ у цілому. Емоційно вплинути на читача чи слухача, викликавши певне ставлення до портретованого. Цього досягають вживанням оціночних слів або добором художніх засобів : епітетів, порівнянь, метафор тощо. Зазвичай оцінні слова й відповідним чином дібрані художні засоби поєднуються (Він був гарний хлоп’яга, білявий, веселий, мов бджілка в маю).
Пам’ятка «Як створити опис зовнішності людини» Дібрати влучний заголовок для твору-опису.
Робота в групах. Розглянути два твори, зробити висновок.
Моя найкраща подруга - Люда. Вона висока на зріст, струнка. Ніс у неї трохи кирпатий. На чоло завжди спадає пасмо русявого волосся. У дівчини сині очі, тонкі чорні брови і густі вії. Вона любить співати, в неї чудовий голос.
З Надійкою ми дружимо ще з першого класу. Вона красива дівчинка. У Надійки блакитні очі, темні пухнасті вії. Тонкі дуги брів, наче крила морської чайки. Погляд ясний, добрий і спокійний. У Надійки на обличчі завжди усмішка. Моя подруга завжди старанна, наполеглива. Вона вчиться тільки на п’ятірки, але ніколи цим не хизується. Дівчина багато читає, любить слухати музику, вона щира й уважна. Товариші обрали її головою класу.
Бесіда Який із творів більше сподобався і чому ?
Допоміжний матеріал Обличчя : бліде, довгасте, засмагле, майже з білими бровами, з ледь запалими щоками, з гострими вилицями, рожеволице, смагляве, овальне, повне, життєрадісне, розумне. Очі : блакитно-зеленаві, виразні, втомлені, гарні, спокійно-серйозні, примружені, темно-сірі, холодні, великі, веселі, добрі, звичайні, карі, пронизливі, лукаві, лагідні, привітні, стомлені. Погляд : Уважний, гострий, проникливий, спокійний, байдужий, зацікавлений, підозрілий. Ніс : великий, довгий, картоплиною, короткий, кирпатий, м’ясистий, рівний, з горбинкою, гострий, орлиний. Вії : довгі, чорні, темні, світлі, густі, непомітні. Губи (вуста) : знебарвлені, повні, рожеві, чітко й химерно окреслені, міцно стиснуті, яскраві, рожеві. Лоб : високий, низький, широкий, вузький, великий, маленький. Рот : великий, широкий, маленький, красивий, чітко окреслений. Волосся : голова в кучерях, як у золотому вінку, давно не стрижене, закручене кільцями; кучма поріділого, але ще буйного;світле, темне, русяве, каштанове, довге, коротке, із сивиною, сиве, густе, рідке. Постава : високий, стрункий, тендітний, невисокий, середнього зросту, кремезний, огрядний, широкоплечий, худорлявий, спортивний, неповороткий, вайлуватий. Одяг : строгий, темно-сірих тонів, однотонний, сірувато-темна сукня.
Робота над твором-описом зовнішності однокласника, сусіда по парті.
Добір учнями мовних засобів твору-опису з використанням поданих у допоміжному матеріалі.
Катруся…Щось думає приємне. І тугі губенята їй посіпуються. Десь під ними живчиком б’ється стримуваний смішок. Іде, як завжди, схилившись трохи набік, напівзакрившись від сонця рожевою газовою косинкою. Личко чисте, ніжне, по-дитячому моложаве. А в усій гнучкій постаті, перехопленій тонким поясочком, є щось неповторно дівоче…
Оленка - моя найближча подруга. Це дуже гарна дівчина. Вона невисока, струнка. На її біленькому личку виразні сині очі, обрамлені густими віями та рівненькими дугами брів. У неї завжди доброзичливий, уважний погляд. Саме за чуйність і прихильність Оленку люблять і поважають друзі. Вона завжди охайна. Її довге кучеряве каштанове волосся завше чисте, блискуче й ретельно зачесане.
Кажуть, що обличчя - це дзеркало людини. У цьому я переконуюся, дивлячись на свою подругу. Це струнка тендітна дванадцятирічна дівчина середнього зросту з життєрадісним, трішки видовженим лицем. Карі очі хитрі, як у кішки, що полює за мишею. Ніс, невеличкий, картоплиною, вигідно виділяє її з-поміж багатьох інших однокласниць. Губи химерно окреслені, з них ніколи не сходить лукава посмішка. Коротке кучеряве волосся Настуня прикриває береткою синього кольору… Я навчаюся у 7-му класі. Тут у мене є подруга, яку звати Олеся. Їй дванадцять років. Вираз обличчя у неї привітний, доброзичливий, зосереджений. Очі в неї темно-карі, привітні, розумні. Волосся у дівчини русяве, брови темні, тоненькі, невеликий кирпатий ніс. На зріст Олеся висока. Вдача в неї весела, привітна, життєрадісна, хода струнка, зграбна. Одягається скромно і охайно. Її шкільна форма завжди чиста, випрасувана, чобітки начищені…
Моя найкраща подруга - Алла. Нещодавно їй виповнилося тринадцять років. Дівчина має кругле тендітне обличчя і добрі привітні очі з зеленкуватим відтінком. Завжди спокійні й лагідні, вони часто допомагають мені зосередитися на виконанні поставленого завдання. В однокласниці темно-русяве густе волосся, яке завжди охайно причесане. Широкі чорні дуги брів, наче крила дивовижного птаха, вдало виділяють трішки широкий ніс та невеликий рот. Тендітність і стрункість доповнює одяг спортивного крою, який, до речі, дуже пасує їй…
Я маю вірного друга на ім’я Маша. Це щира, дуже охайна дівчина середнього зросту з русявим волоссям і великими карими очима, над якими довгокрилими лебедями темніють густі вії. На її рожевих устах завжди квітне весела усмішка. Маша - найщиріший друг. Ми не маємо таємниць одна від одної. Удвох ходимо в кіно, до магазинів, виконуємо домашні завдання, відпочиваємо. Коли я хворію, моя подруга приходить і розповідає про спільних друзів, шкільні новини. Маша багато читає, а тому часто втаємничує мене у зміст щойно прочитаних книжок. Тоді в її спокійно-серйозних очах зблискують вогники кмітливості й розуму. Хочеться слухати такого оповідача без кінця. Я люблю подругу за доброзичливість, чуйність, справжню душевну красу…
ІУ. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок. - Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці ? - Чим він запам’ятається вам ? - Що сподобалося вам на уроці розвитку зв’язного мовлення ?
У. Домашнє завдання.
Скласти письмовий твір-опис зовнішності близької вам людини (батька, матері, брата чи сестри).
Список використаної літератури О.П. Блик. Вивчення української мови в шостому класі. К., видавництво «Радянська школа», 1977, 120 с.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |