Головна » Українська мова

Тренувальні вправи за темою «Фонетика, орфоепія, орфографія»

Мета: узагальнити знання учнів про фонетичну транскрипцію, наголос в українській мові, основні засоби милозвучності, орфограми, пов'язані з нормами української вимови: спрощення, чергування, правопис м’якого знака та апострофа, подовження та подвоєння.

Обладнання: комп'ютерна презентація, підручники, картки, комп'ютери.

Хід уроку

1.     Орг. момент.

2.     Визначення теми, мети уроку (Слайд 1)

3.     Мотивація навчальної діяльності. Слайд 2.

 

Учні розглядають картини митців, де зображено жінку-матір. - Які літ твори, присвячені жінці-матері, ми читали? - Яким є найвище призначення жінки на цій землі? За поданою транскрипцією ( на партах роздрукована) запишіть речення.

 

Слайд 3. Перевір себе.

Жінка приходить у світ, щоб давати життя, виховати дитину, забезпечити її майбутнє. Часто для виконання цього призначення жінці доводиться жертвувати собою, своїм життям, навіть пережити людський осуд, як це сталося з героїнями Шевченкових творів.

-  Назвіть букви, що позначають 2 звуки.

-... ненаголошені голосні, власні назви, чергування, подовження, розділові знаки.

-        Сьогодні на уроці ми повторимо більшість із названих вами орфограм, узагальнимо свої знання про вивчені на попередніх уроках правила^, пов'язаних з фонетикою та орфоепією, виконаємо багато тренувальних вправ, підготуємось до виконання контрольної роботи.

-    Багато з вас поїдуть навчатися у великі міста, де викладання та й спілкування будуть вестися українською мовою. Щоб правильно говорити, записувати почуте, вам і знадобляться ці знання.

4.     Опрацювання теми уроку. Слайд 4.

Робота в групах.

1 - виписати слова з єдино можливим наголосом.

2       -... з подвійним наголосом.

3   де наголос змінює значення слова.

Атлас, об’єднання, обіцянка, приклад, читання, помилитися, завдання, орган,

сім'я, випадок, батьківщина,, слідом, усмішка, помилка, корисний, вірші, ознака,

пора, листопад, зокрема, розмір.

-  Зробіть висновок, чому важливо правильно ставити наголос?

 

Робота в парах.

- У запропонованій поезії (роздрукований матеріал на партах) визначити якомога більше засобів милозвучності.

Вірш Б.Олійника "Пісня про матір"

Посіяла людям

літа свої літечка житом,

Прибрала планету,

послала стежкам споришу,

Навчила дітей,

як на світі по совісті жити,

Зітхнула полегко –

і тихо пішла за межу.

-   Куди ж це ви, мамо?!-

сполохано кинулись діти.

-        Куди ви, бабусю?

онуки біжать до воріт.

-  Та я недалечко...

де сонце лягає спочити.

Пора мені, діти...

А ви вже без мене ростіть.

-   Та як же без вас ми?..

Та що ви намислили, мамо?

-        А хто нас, бабусю,

у сон поведе по казках?

-   А я вам лишаю

всі райдуги із  журавлями, \

І срібло на травах,

І золото на колосках.

-        Не треба нам райдуг,

не треба нам срібла і злота,

Аби тільки ви

нас чекали завжди край воріт!

Та ми ж переробим –

Усю вашу вічну роботу, -

Лишайтесь, матусю.

Навіки лишайтесь.

Не йдіть. Вона посміхнулась,

Красива І «сива, як доля,

Змахнула рукою –

злетіли увись рушники

«Лишайтесь щасливі»,

І стала замисленим полем,

На цілу планету,

на всі покоління й віки.

 

Рефлексія.

-  Яке враження справив вірш, яка його головна думка?Слайд 5.

Засоби милозвучності:

1)       рівномірне чергування голосних і приголосних;

2)       чергування - рости - ріс;

3)       спрощення - щасливі, сонце;

4)       варіанти і-й, з, із, зі, у-в;

 

1)      Алітерація

Зітхнула полегко -і тихо пішла за межу.;

2)      асонанс - і золото на колосках;

3)      рима.

-  Які засоби милозвучності не назвали? Що називають алітерацією, асонансом? Відео.

Учні 6 класу дають визначення спрощення, чергування, не називаючи термінів.

-  Які терміни пояснили маленькі учні? Що сказали неточно? Поясніть.

Словниковий диктант.

 

Улесливий,    контрастний,    зап'ястний,    проїзний,    злісний, добросовісний, студентський, хвастливий, тижневий, корисний, фашистський, багатство. Перевіряє, виправляє інший учень.

Отже, явище спрощення характерне для української мови. Коли спрощення не відбувається?

 

Робота з підручником

1  варіант - вправа 201 - виписати слова й дібрати усі можливі чергування,

2  варіант - вправа 220(1),

3  варіант - вправа 223.

 

Хвилинка культури мовлення.

Заздалегідь підготовлений учень читає гумореску Павла Глазового "Кухлик". -  Чому важливо дотримуватися правил культури мовлення?

 

Слайд 6.

 

Перекладіть словосполучення:

Верный друг - вірний друг

Верный ответ - правильна відповідь

Верный способ - надійний спосіб

Верная смерть - неминуча смерть

 

-В чому різниця між поняттями подвоєння й подовження? Чи є таке явище в словах іншомовного походження?

 

Слайд 7.

 

Робота в парах. Вправа "Відсортуй слова". Списати, вставляючи пропущені букви.

-   Звірте написане. В одного слова з 2 літерами, в іншого - з однією.

 

Дисидент, роззявити, Оттава, подорожжю, піца, сторіччя, ванна, кутя, спагеті, туманність, Голландія, розкішшю, сюрреалізм, повістю, еміграція, пригорщею, імміграція, матір’ю, брутто, попадя, комерсант, третя, іррегулярний.

-   Наступне завдання на правила вживання м'якого знака та апострофа. Бажаючі перевірити себе сідають за комп'ютери, виконують тестові завдання й отримують оцінки автоматично за комп'ютером.

 

Інші - вправа з ключем.

 

Слайд 8.

 

Випишіть слова у дві колонки: у першу - з м'яким знаком, у другу - з апострофом. Ключ: з перших літер складіть відоме висловлювання.

 

Х..юстон, торф..яний, європейський, т..мяний, об..єктивний, Монтеск..є, Омел.лш, глян..те, осторон.., арф..яр, транс.європейський, б.лолетен.., ін..єкція, ос.овий, голівон.жа, реп..ях, забур..янений, ад..ютант, кан..йон, ал..янс, різ..бяр, уп..ятьох, возз..єднання, ад..єктивація, асфал..т, єд..ніс..т...

 

("Хто матір забуває, того Бог карає" - Т.Г.Шевченко).

 

Слайд 9. Мікрофон.

-  Які правила повторили?

-  Де вони вам знадобляться?

-  Що було складним?

-  Над чим ще слід попрацювати?

 

Слайд 10. Домашнє завдання.

Скласти для високого рівня - твір-мініатюру на тему про матір з використання слів на повторені орфограми. Для достатнього рівня - речення. Для середнього - словниковий диктант.

Слайд 11. Оцінювання Г.С.Сковороди.

Працюючи в Харківському колегіумі, відомий філософ використовував свою особливу систему оцінок. Я спробувала ототожнити її із сучасною системою оцінювання, і от що вийшло. Виставлення оцінок (Слайд 16)


Теги: Таран Г.Г., фонетика, орфографія, орфоепія
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1369/49


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar