Головна » Українська мова

Типи відмін іменників. Урок з української мови для 6 класу

Мета: 1) Ознайомити учнів з принципом поділу іменників на відміни в українській мові; формувати навички вживання іменників, що належать до різних відмін;

2) Розвивати ключові компетентності: пізнавальну, інформаційну, комунікативну, соціальну; розвивати усне й писемне мовлення, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність;

3) Виховувати любов до української мови, її краси і милозвучності; кмітливість, культуру мовлення, наполегливість

Тип уроку. Урок формування нових знань

Обладнання: підручник, картки – завдання, кросворди, дошка

Методи: гра, робота в групах, в парах, робота з підручником

Хід уроку

І Організаційний момент

(Намалювати в зошиті – з яким настроєм ви прийшли на урок)

На партах заздалегідь розкладені віршики, 1 хвилинка на читання мовчки, далі читаємо 1 варіант – 1-й віршик, 2 варіант – 2-й.

Емоційна зарядка (виразне читання хором)

Ніжна мова – ти ніжний цвіт,

Ти п’яниш нас, як рута – м’ята.

Тож на цілий на білий світ

Ти духмяністю розіллята.

                            (Дм. Білоус)

Любіть красу своєї мови,

Звучання слів, правопис слів:

Це квітка ніжна і чудова

Коханих батьківських степів

Учитель. Чи є тут незрозумілі для вас слова? А чи знаєте ви значення слів «рута-м’ята»? А що означає вислів «батьківські степи»?

ІІ Оголошення теми й мети уроку

1.     Учитель. Сьогодні ми з вами здійснимо подорож до країни Морфології, у королівство Іменника. У кожній країні свої закони. Та ось і настав час розглянути питання про розподіл іменників на відміни. Тому запишіть число (9 грудня) і тему уроку. На уроці ми познайомимось з тим, які відміни іменників існують в українській мові, як правильно поділяти іменники на відміни, будемо розвивати усне й писемне мовлення, увагу, пам'ять, спостережливість, самостійність, а також – виховувати любов до рідної мови, до її  краси, милозвучності.

Як ви думаєте, навіщо нам треба все це знати? Ми вивчаємо цей матеріал для того, щоб грамотно використовувати іменники у реченнях,в усному й писемному мовленні.

  Давайте подивимось на дошку. Девізом нашого уроку буде така ситуація (напис на дошці): Учителька: «Чому іменник «миша» потрапив у тебе і до І, і до ІV відміни?» Учень: «На те вона й миша, щоб бігати, куди схоче». У кінці уроку ми з вами з’ясуємо, до якої ж відміни повинна прибігти миша.

ІІІ Актуалізація опорних знань

1) Учитель. Зараз ми з вами проведемо «мозковий штурм» (відповідаємо на запитання), для того щоб зайти у володіння повелительки Граматики:

- яку частину мови ви зараз вивчаєте?

- чим вона особлива?

- як відрізнити її від інших?

- які відомі нам роди іменника?

- які іменники належать до спільного роду?

- які числа іменника вам відомі?

- а є іменники, які мають форму тільки однини і тільки множини?

- наведіть приклади таких іменників із вашого домашнього завдання (ворота, двері, вершки). У кого є інші варіанти?

- які іменники ми називаємо незмінюваними?

- як ви думаєте, яке відношення мають всі ці поняття до нашого уроку? (усі вони допомагають правильно визначати відміни іменників).

ІV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу

У казках часто зустрічаються чарівні речі, предмети. До нас потрапив чарівний капелюх, який підготував наступні завдання. 4 групи учнів отримують завдання – кросворд на картках. Час виконання – 5 хв.

1)    Лінгвістична гра “Пригадай”

Завдання групам. Запишіть у клітинки іменники, що відповідають таким значенням.

 

1.     Птах, що полюбляє стояти на одній нозі. (Чапля)

2.     Прийняття їжі ввечері. (Вечеря)

3.     Природне явище з громом і блискавками. (Гроза)

4.     Назва фрукту, який росте на дереві. (Груша)

5.     Військовий чин. (Старшина)

 

1.     Людина, яка грає на дудці. (Дудар)

2.     Місце, де ремонтують кораблі. (Верф)

3.     Їжа, яку заготовляють для худоби. (Фураж)

4.     Будівник, який під час роботи має справу з цеглою.(Цегляр)

5.     Людина, яка грає на кобзі. (Кобзар)

 

1.Силует, який з’являється на поверхні, коли на предмет направлене світло. (Тінь)

2.Піднесений стан людини.(Радість)

3.Пригнічений стан людини. (Печаль)

4.Інформація, почута звідкись. (Вість)

5.Здатність людини утримувати певну інформацію. (Пам’ять)

 

Як називаються малята цих птахів і тварин?

1.Свійська водоплавна птиця. (Каченя)

2.Цар звірів. (Левеня)

3.Великий хижак із родини котячих. (Тигреня)

4.Персонаж багатьох казок. (Вовченя)

5.Птах, один з персонажів байки І.Крилова. (Лебеденя)

6.Цар птахів. (Орля)

7.Корова. (Теля)

8.Назва якого птаха суголосна з ім’ям дівчини. (Галченя)

Відповіді учнів. Перша, друга, третя, четверта.

2)    Пояснення вчителя. Поділ іменників на відміни. Зверніться, будь-ласка, до підручника, звіртеся  з ним. Чи є у підручнику щось нового? Визначте і доведіть, до яких відмін належать слова-відгадки. Для цього нам треба виробити алгоритм – спочатку визначити рід іменника, а потім виділити закінчення. Скориставшись таблицею на дошці, з’ясовуйте відміни.

3)    Конспект. Запишемо такі відомості: на відміни не поділяються іменники, що мають тільки форму множини (сани, ворота); незмінювані іменники (таксі, кіно) та іменники, що мають прикметникову форму (хворий, черговий, минуле).

V Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

1.      Вибірковий диктант. Наступне завдання для уважних і допитливих. З поданих вам слів ви повинні вибрати ті, які стосуються вашої тематичної групи (1 група – предмети побуту, 2 – меблі, 3 – продукти, 4 – домашній  одяг і взуття):

Дзеркало, мама, сім’я, килимок, диван, телевізор, ліжко, іграшка, тато, бабуся, дідусь, батон, хліб, сир, масло, яблуня, кішка, молоко, годинник, торшер,  ванна, тапочки, халат, Карпати, двері,  брат, стілець, куртка, пальто, стіл, шуба.

У вибраних словах визначити відміни.

 

2.      Ми зупинилися на станції Лінгвістична розминка “Відгадай”

Відгадайте загадки. Запишіть відгадки у стовпчик, додайте до кожного іменника  прикметник, утворивши словосполучення, і визначте відміну.

Чорненький собака весь дім стереже. 2) Що без очей плаче. 3) Завжди в роті, а не проковтнеш. 4) Має гребінь, та не може ним чесатися. 5) Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. 6) Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта. 7) Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. 8) Їду, їду – нема сліду.

Довідка: 1) замок; 2) дощ; 3) зуби; 4) півень; 5) годинник; 6) капуста; 7) річка; 8) човен.

3.      А зараз погортаємо чарівну книгу. Робота з підручником. Вправа 258, стор. 104. Виписати іменники-неістоти, поставити в Н. в.,  визначити відміну.

4.      Дослідження-відновлення. Морською поштою до нас потрапила пляшка з листами. Але через вплив морської води деякі слова пошкодилися. Вам треба відновити «втрачені» слова (гори, річкою, мови, пісні, мати)

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у … крутої,

В потічка веселого, що постане …,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Буду я навчатись …-блискавиці

В клекоті гарячим кованої криці,

В корневищі пружному ниви колоскової,

В леготі шовковому … колискової;

Щоб людському щастю дбанок свій надбати,

Щоб раділа з нами Україна-….

VІ Підведення підсумків

«Ромашка» (на дошці)

Відповідь на проблему девіза – і  до якої ж відміни належить слово «миша»?

 

VІІ Домашнє завдання

Вивчіть параграф 27, виконайте вправу 260 (І, ІІ)

VІІІ Рефлексія. Намалюйте, з яким настроєм ви закінчуєте урок. Дайте відповідь на питання учителя (так чи ні):

Ми сьогодні малювали?

У вікно ми виглядали?

Розгадали ми кросворди?

Ми катались на скейтборді?

Хором ми вірші читали?

Про відміни дізнавались?

В тексті ми слова шукали?

Може, ми ще танцювали?

Скоро задзвенить дзвінок,

Вам сподобався урок?

ІХ  Оцінювання


Теги: Яривчик М.О., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1479/148


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar