Головна » Українська мова

Типи мовлення (різновиди текстів: розповідь, опис, роздум)

Мета: Поглибити знання учнів про типи мовлення, удосконалювати вміння аналізувати текст; розвивати вміння школярів працювати з текстом; удосконалювати мовленнєві навички; уміння складати тексти різних типів мовлення; виховувати інтерес до історії українського народу, рідної мови.

Внутрішньопредметні  зв’язки: стилістика, орфографія.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, історія, українознавство.

Тип уроку: урок  розвитку комунікативних умінь 

 

Хід уроку:

І.Організація класу

ІІ. Мотивація  пізнавальної діяльності. Повідомлення  теми, мети і завдань уроку

Вікторина

1.Закінчте речення:

1.Повідомлення про щось у часовій послідовності –це …

2.Зображення  якогось явища шляхом розкриття його основних ознак –це …

3.Роз’яснення,підтвердження якоїсь тези –це…

Слово вчителя

Епіграф уроку:

Вчімося,друзі,слово любити.

Слово  до слова –й думка сповита.

Люди без думки –птиці безкрилі,

З думкою люди мудрі й щасливі.

                                                        Л.Чернецька

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про типи мовлення. Спробуйте самі сформулювати мету нашого уроку,  використовувати дієслова: повторити..., навчитися…, отримати оцінку за…

ІІІ. Актуалізація опорних    знань, умінь і навичок

Усна робота

Від яких слів утворилися назви типів мовлення?Яке лексичне значення вони мають?

Розповідь-розповідати.

Опис-описувати.

Роздум-роздумувати.

РОБОТА  З  ОПОРНОЮ ТАБЛИЦЕЮ

Спираючись на сказане заповніть таблицю про типи мовлення:

 

Гра « Визнач тип мовлення»

Один учень називає ознаки типів мовлення, інші –визначають тип мовлення.

ІІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Робота в групах

- прочитайте тексти, визначте тему та основну думку висловлювань. Яке питання можна поставити до кожного тексту. Уявіть собі, що ви сфотографували побачене. Зміст якого тексту ви могли б відтворити на першій фотографії?

Текст 1

                                       Настав жовтень

    Осінь обпалила лісисті схили. На фоні вічнозеленого оксамиту-жовто-багряний гай. Перефарбувалась, пожовтіла зелень. Жовтим килимом застелені несходжені стежки лісових хащ.

            Яскраво горять факели осик і кетяги калини.

            Повна таємниць краси осінь у бережанському лісі!

                                                                         ( Із журналу)

Текст 2

      Осінь, увійшовши в свої права,повелася спочатку суворо,все чогось жмурилась, сльозилась, а потім пом’якшала.

     Очистилось небо від хмар, по густій блакиті вийшло гуляти золоте сонце. Воно не гріло по-літньому, але золотило дерева,вкриваючи кожен листочок такими витонченими мереживами,що навряд чи й художник зміг би намалювати їх на папері.

                                                                        (за Ю.Збанацьким.)

Текст 3

    Ось і настала золота осінь. Мені подобається,коли золотисте листя кружляє, мов у танку дівчата. Люблю брести у задумі по м’якому килиму золотаво-багряного листя.

    А найбільше я люблю лагідну пору бабиного літа. Коли останні сонячні промені пестять землю,що починає готуватися до довічного сну. А чому ж не спиться павучкам, що так ретельно обплітають світ своїми тоненькими павутинками-ниточками? Може, це трудяги-ткачі виконують своє останнє доручення у цьому році?

    На душі легкий смуток,але очі радіють від цього неймовірного видовища. Люблю осінь…

 

    -Які типи мовлення вам відомі з молодших класів?

Вправа 585

Доповніть речення (робота в парах )

1. Я люблю малювати, тому що..

2. Спортом треба займатися,бо..

3. Через те,  що життя  на землі  не можливе без води …

Вправа 587.

Творча робота

Підготуйте опис репродукції картини К.Білокур «Сніданок».

Фізхилинка

Раз – підняти руки вгору,

Два-нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаетесь підлоги,

Три, чотири-прямо стати,

Будем знову починати.

Хто зуміє присідати

І ногам роботу дати?

Раз-піднялись, два-присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Хто втомився присідати,

Може вже відпочивати,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Виконання  тестових завдань

1.До тексту – розповіді ставимо запитання

А. що нас вразило

Б. що відбувається

В. хто винен

2.До тексту –опису ставимо запитання

А. протягом якого часу

Б.  який предмет

В. де відбудеться дія

3.До тексту –роздуму ставимо запитання

А. який предмет

Б. чому так сталося

В. що відбулося

Додаткове завдання в підручнику.

VI. Рефлексія

Чого ми навчилися на уроці?

Чия відповідь на уроці сподобалась найбільше?

Чи задоволений ти своєю роботою на уроці?

V.  Підсумок уроку

Домашнє завдання (за вибором)

Напишіть лінгвістичну казку про типи мовлення.

Складіть усне повідомлення про навчання в школі, використовуючи різні типи мовлення.


Теги: Опис, розповідь, Гериш Л.О., мовлення, роздум
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 588/8


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar