Головна » Українська мова

Стилістично нейтральна лексика. Емоційно й експресивно забарвлені засоби, що надають мовленню стильового відтінку. Урок для 10 класу

Мета: актуалізувати, узагальнити й систематизувати знання учнів про стилістично нейтральну лексику та емоційно й експресивно забарвлені засоби, що надають мовленню стильового відтінку; удосконалити вміння стилістично доцільно вживати лексичні засоби мови; розвивати мовлення, виховувати повагу до краси та багатства рідної мови.

Тип уроку: комбінований

Перебіг уроку

Організаційний момент.
Ознайомлення з темою, метою уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Мово рідна! Ти як море, безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю. (С. Плачинда)

Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Розповідь учителя із використанням схем.

Одну й ту саме думку можна використати по-різному. Наприклад:

Для чого ти прийшов?

З якою метою з’явився?

Чого припхався?

                   Зміст питань однаковий, а стилістична різниця помітна. Перше речення - 

                  нейтральне, порівняно з ним, друге звучить дещо офіційно, а третє – грубо.

                  Вибір лексики залежить від мети висловлювання, адресата, сфери спілкування.

                  Функціонально-стильове розшарування лексики можна подати у такому вигляді.

                                             Функціонально-стильове розшарування лексики:

Стилістично нейтральна лексика охоплює назви предметів (олівець, лампа), назви людей за статтю, родинними стосунками (мати, брат), назви явищ природи (дощ,буря), назви тварин, птахів, назви частин тіла (голова, очі), назви ознак предметів (сильний, рожевий), назви дій, станів (бігти, швидко), назви чисел (сто, п’ять).

Таких слів у мові більше.

Експресивно забарвлена лексика ( Глазова О. П., Кузнецов Ю. Б. «Українська мова: Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч.закл.»,  с.111). До неї переважно належать:

 - слова – назви почуттів, оцінка явищ: горе, радість, добрий, малий:

                      - книжна піднесена лексика: мисль, бентежність, торже ство, благоговіння,  

                        глава, страж, воїн, чадо, десниця, перст, достойний, волелюбний;

                       - поетизми: легіт, відлуння, могуття, борня, виднокрай, роз май, блакить;

                       - розмовно-просторічна лексика: добряк, базіка, гульвіса, мо рока,      

                        комизитися, приндитися, забрьоханий, підтоптаний, лупатий;

                       - вульгаризми: пика, морда, дурило, хамло (підручник с 120);

                       - жаргони, або сленг (підручник с. 125-126): фізра, драпати, вінда,

                       зафрендити.

Закріплення вивченого матеріалу.

Робота з підручником (Глазова О. П., Кузнецов Ю. Б. «Українська мова: Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч.закл.»)

Вправа 156 с. 111.

Розподільний диктант

Слова записати у два стовпчики: I - слова, що позитивно характеризують людину; II – слова, що містять негативну оцінку.

Хоробрий, білоручка, забіяка, розумний, працьовитий, неохайний, недруг, красень, вітатися, скупий, красти, неохайний, шпигун, молодець, інтриган, заздрість, щирий.

 

У словах позначити суфікси, що надають словам експресивного забарвлення.

  Емоційне звучання деяких слів досягається за допомогою:

                       а) пестливих суфіксів: матінка, матуся, таточко, татусь, сестриця, сеструня

                         дівчинонька, голубонька, зіронька,   гайочок, миленький, ріднесенький;

                      б) згрубілих суфіксів: носище, бабище, хлопчисько, дівчисько, чолов 'яга,

                          п 'янюга, басюра, багнюка, писака, старезний, грубезний.

«Антижаргонна» вправа.

Довідка для вчителя

У середньому людина за своє життя вживає нецензурні слова 230000 разів.

 

Лайливість – це хвороба, синдром Туретта, який передається спадково.

Жаргон замініть нормативним синонімом.

Кайф - задоволення, втіха, раювання.

Базар -  бесіда.

Балдьож – веселощі.

Хавати – споживати, їсти.

Облом – неохота.

Прикинь – уявляєш.

Прикид – вбрання.

Кльово – чудово.

Галімо – погано.

Дискусія «Інтернет-меми: засіб збагачення словника чи засмічення мовлення?»(використати  метод «шести капелюхів» Едварда де Боно).

 

Група

«Білі капелюхи»

Збирає факти: цікавиться історією явища, оприлюднює статистику

 

Група

«Чорні капелюхи»

Розповідає про негативні сторони явища, визначає, яку воно містить загрозу, що може статися, якщо не убезпечитися; складає список ризиків, перелік можливих негативних наслідків

Група

«Жовті капелюхи»

Аналізує явище з позитивного боку, шукає виправдань, пояснень, складає перелік корисних якостей

Група

«Червоні капелюхи»

Висвітлює проблему на рівні почуттів та емоцій, захоплень або співчуттів, прагне викликати зачудування або жах, розпач або замилування

Група

«Зелені капелюхи»

Мобілізує свої творчі здібності і, не втрачаючи почуття гумору, складає про обговорюване явище вірш, казку, оповідання, сценарій мультфільму, текст  реклами і под.

Група

«Сині капелюхи»

 

Робить висновки, підбиває підсумки, узагальнює, висловлює пропозиції, рекомендації, дає практичні поради – що робити з цим далі?

Довідка для вчителя

Про Боно (портрет): народився  на Мальті. Він ріс скромним хлопчиком, не відрізнявся міцним здоров’ям і силою, товариші зазвичай ігнорували його пропозиції. Эдвард хотів, щоб його ідеї вислуховували, щоб не було чвар, бійок. Але коли думок багато, суперники знаходяться у різних вагових категоріях (у дітей правий той, хто сильніше, а у дорослих - той, хто вище рангом), складно знайти такой спосіб обговорення, під час якого усі пропозиції будуть почутими, а прийняте рішення усіх задовольнить. Едвард де Боно занявся пошуком і знайшов метод «шести капелюхів».

 Чому саме «капелюхів»? (відображає соціальну роль, національність, рід занять)


Це цікаво!!! Джон Б. Стетсон – винахідник ковбойськой шляпи. 
 Про інтернет-меми для «білого капелюха»

Цифрова цивілізація, у яку ми активно вступаємо, - це щось більше за Інтернет із його блогами, електронним листуванням, відеозв’язком та іншими комунікаційними системами. Електронне середовище включає і власне інтелектуальне середовище, адже мільярди користувачів Інтернету, яких називають проНЕТарями, за допомогою звичайного  ноутбука викладають в Інтернет тексти (статті, есе, відгуки, коментарі), будь-хто з проНЕТарів генерує  міріади ініціатив та  пропозицій. 

   Серед таких пропозицій – інтернет-меми. Вікіпедія визначає їх як «явище спонтанного розповсюдження певної інформації або фрази, часто беззмістовної, яка набула популярності шляхом поширення в інтернет-середовищі всіма можливими способами (електронною поштою, на форумах, блогах і т.ін.), а також сама ця інформація або фраза». Головна мета мема - викликати емоції, тобто надати емоційності повідомленню, до якого мем включено, адже саме емоційна забарвленість сприяє запам’ятовуванню й поширенню вкладеного в повідомлення змісту (а часом його підкресленої беззмістовності). Більшість мемів уживають лише користувачі Інтернету, проте деякі з них, виходячи за межі ресурсу, перетворюються на популярні молодіжні сленгізми. Забезпечуючи, як і будь-які сленгізми, виокремлення тих, хто їх розуміє та вживає, із загалу в окрему спільноту, меми до того ж виконують роль «заклинань гумору».

    Першим сленгові вирази хакерів, які дали початок їхній появі, почав досліджувати 1975 року професор Рафаель Фінкель – його зацікавили  популярні тоді скорочення. До 1990 року йому вдалося зібрати чималу колекцію.

      Значного поширення в Інтернеті набули такі види мемів: вербальні, візуальні, поєднання слова з малюнком.

      Найпоширенішими в мережі виявилися такі:

 

Йа, криветко! («креветко», «креведко», «криведко»). Самостійного (безконтекстного) лексичного значення фраза не має: вона походить від цитати з Башорга (bash.org.ru — адреса розважального Інтернет-сайта «Цитатника Рунета», на якому оприлюднюються надіслані користувачами кумедні фрагменти електронного листування). Цікаво, що впродовж одного буднього дня до Башорга надсилається понад три тисячі цитат! Так от, у нашому випадку йдеться про цитату: «Так… звичайно, лекція з фізики нашого викладача досить захоплива, але коли перед тобою на парті красується напис: «ЙА КРИВЕТКО!»…». А ось ще одна цитата з того ж Башорга: «Уяви тільки свій вигляд – голова зігнута до тулуба, пальці перед обличчям, як щупальці креветки…». Швидше за все, мем передає повну ідеферентність до всього навколо або ж (що менш імовірно) критичну самооцінку.

 

Ктулху. Варіації:  Ктулху захаває фсіх. Ктулху з’їв мосок. Ктулху — архаїчне чудовисько з міфології гренландських ескімосів, яке стало персонажем нині напівзабутого оповідання американського письменника, майстра жахів, містики й фентезі Говарда Філіпа Лавкрафта «Поклик Ктулху». Цей гігантський спрут з тілом людини і хвостом  дракона нібито мешкає на дні Тихого океану. За Лавкрафтом, уся людська цивілізація – лише мить його сну. Ктулху впливає на людську психіку через сновидіння, які збуджують або присипляють людину. Колись Ктулху має прокинутися -  тоді він постане з дна океану й знищить людство. У російськомовному Інтернеті мем набув популярності  після акції «Постав запитання Путіну» (2006 р.), у ході якої в президента спитали: «Як ви ставитеся до  пробудження Ктулху?». Особливістю  мема стала позитивізація  негативного літературного персонажа Ктулху: якщо в Лавкрафта це ворожа людству потвора, то в мемах він – доброзичливий  і досить симпатичний, що не зовсім зрозуміло, бо посилання на Ктулху нагадує про невідворотність кінця людства. До речі, образ Ктулху використовують у публіцистиці. «Потрібна колективна воля – і суспільства, і обраних ним керівників, - щоб … не опинитися в смертельних обіймах Ктулху. А це може відбутися лише

 

Погладь кота. Фотографії манулів з різними підписами набули шаленої популярності з осені 2008 року. Очевидно, цікавість викликав екзотичний вигляд  цих диких котів, що живуть у степах Центральної та Середньої Азії. У погляді цих непривітних тварин (до речі, зіниці в манула не вертикальні, а круглі), які практично не піддаються прирученню, читається  лють і загроза. Основний сюжет таких колажів — грізний писок уредного манула та підпис «Погладь кота» в різних варіаціях.

 

I want to believe. Це плакат із зображенням літаючої тарілки з кабінету героя телесеріалу «Секретні матеріали» агента Малдера. Плакат став улюбленим об’єктом фотошопа: тільки лінивий не розміщував на тій тарілці  портрети відомих музикантів чи політиків.

 

Щодо мемів-слів, то йдеться про навмисне або випадково перекручені (аьоке замість атака; криведко замість креветка), неправильно записані (йа замість я, креатифф замість креатив, аффтар замість аватар) лексеми.  Такі ж спотворені слова часом входять і до мемів-фраз (випий йаду). Чого тут більше – епатажності, відвертого наслідування дитячої вимови (пишу, як чую) чи відвертої орфографічної неграмотності? Можливо, така епатажність – то незграбна спроба хоч якось  виправдати (чи замаскувати) елементарну неосвіченість? А може, таке написання -  вияв підліткової індивідуальності? Адже в Інтернеті кожен може бути тим, ким є, або тим, ким хоче бути.

 Найпоширенішими в мережі виявилися такі абревіатури: TNX (thanx – дякую), HAND (have a nice day!) – доброго дня!; BTW (by the way – до речі), ROFL (rolling on the floor laughing – качаюся по підлозі й регочу), AFK (away from keyboard – відійди). У деяких скороченнях «зашифровано цілі речення: ROTFLASTC (rolling on the floor laughing and scaring the cat) – катаюся зо сміху по підлозі, лякаючи кота; IITYWISWYBMAD (If I tell you what it says, will you buy me a drink?) – Якщо я скажу тобі, що це означає, ти пригостиш мене випивкою?

   Цікаво, що деякі англійські вирази мають російські смислові меми-відповідники: LOL (laughing out loud – голосно сміюся) - «ржунимагу».

Підбиття підсумків уроку.

Опитування.

Що знаєте про функціонально- стильове розшарування української мови?
Розкажіть про стилістично нейтральні слова.
Що вам відомо про стилістично забарвлену лексику?

 

Домашнє завдання.

С. 111, 120, 123, 125-126; вправа 163, 171 (Глазова О. П., Кузнецов Ю. Б. «Українська мова: Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч.закл.»)


Теги: лексика, Ступак Т.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 2261/173


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar