Головна » Українська мова

Стилістичні функції складнопідрядних речень. Урок з української мови для 9 класу

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

визначати стилістичні функції СПР;
знаходити та використовувати СПР у текстах різних стилів;
розвинути творчі здібності.

Тип уроку: формування вмінь і навичок учнів.

Обладнання: роздавальний матеріал, довідники з української мови та ділової мови.

Орієнтовний план та методи проведення уроку.

І. Організаційний момент – 1 хв.

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу (міні-тест, репродуктивна бесіда) – 7хв.

ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів – 1хв.

IV. Вивчення нового матеріалу (інтерактивна вправа «Робота в малих групах»), пояснення вчителя – 15 хв.

V.   Закріплення вивченого матеріалу (творча робота) – 12 хв.

VI.    Підсумки уроку. Рефлексія («Незакінчені речення») – 9хв.

Хід уроку

       І. Організаційний момент.

       ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

Тестування. Виписати слово, яке написано правильно й обвести останню літеру.

І варіант.

Пріоритет, пречепити, призвище;
2) бесправний, розчистити, сшиток;
3) різьбяр,кур’йоз, моркв’яний;
4) вижчий, нижче, блищати.

ІІ варіант.

Причудово, привеликий, пригірок;
2) сцідити, безсовісно, росчулений;
3) звязати, мавп’ячий, В’єтнам;
4) дорожча, дуще, тяшчий.

Бесіда.

Які слова утворюються з останніх букв виписаних слів?
Який з цих знаків частіше використовується в СПР?
Яке речення називається СПР?
Які види СПР вам відомі?
Які стилі мовлення ви знаєте?
Як ви розумієте словосполучення стилістичні функції?

ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів.

Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з текстами (у групах).

Прочитати, розставити розділові знаки, знайти в тексті складне речення, виписати його, побудувати схему.

I група

ПОРИ РОКУ

Зима в Північній півкулі характеризується великою різницею температури повітря між Атлантичним океаном і центральними район Євразії  зниженням атмосферного тиску в районі Ісландії та його підвищенням поблизу Азорських островів і в Сибіру.

Через територію України з південного заходу на північний схід проходить смуга високого тиску. Учені стверджують  що це справляє прямий вплив на кліматичну ситуацію в Україні.

II група

НАКАЗ  №198

Від 01.12.2010 р.

Про стан підготовки закладу до зими

Протягом жовтня-листопада 2010 р. велась підготовка навчального закладу до зими. Відповідно до угод із ремонтними організаціями було проведено обстеження та випробування опалювальної системи, виконані ремонтні роботи. Кураторами спільно з батьківськими комітетами проведено утеплення та обклеєння вікон установлено закривальний при­стрій на вхідні двері перевірено теплолічильники. У той же час у і дев'ятому класі має місце порушення теплового режиму та втрати теплоенергії оскільки утеплення вікон проведено неякісно.

ІІІ група

ХУРТОВИНА

 Попелястий колір на заході розлився рікою яка виступила з бере­гів по всьому небі, вирівняв кострубатість скуйовджених хмар, замазав їхні обриси й заволодів усім світом. Над землею здіймалася одностайна однобарвна темно-сіра баня позбавлена найменших відтінків гладка, наче лід непорушна, мов кам'яна гора. Срібні холодні кулі роздирали теплу зелень листя.

Представник групи, яка першою виконала завдання, креслить на дошці схему

знайденого складного речення, записує його стислу характеристику.

По одному учневі від інших груп зачитують складнопідрядні  речення, знайдені в текстах та характеризують їх.
Кожна група пояснює розділові знаки в реченнях.

 

2. Бесіда.

Який стиль використано в кожному з текстів?
Про що це свідчить?
Який висновок можна зробити щодо використання складнопідряд­них речень у текстах різних стилів?

Пояснення вчителя (учні конспектують).

 Складнопідрядні речення вживаються в усіх стилях мовлення, але

найчастіше  -- у художньому, науковому, офіційно-діловому, публіцистичному. У художньому стилі часто вживаються складнопідрядні речення з підрядними означальними та обставинними часу, місця, способу дії.

У науковому стилі широко вживаними є складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними, обставинними умови, причини, наслідку, оскільки саме вони дають можливість визначити причинно-наслідкові чи умовні зв'язки. Використання цих речень допомагає досягти в текстах наукового стилю логічності та доказовості.

Офіційно-діловому стилю властиві складнопідрядні речення з кількома підрядними (з неоднорідною та послідовною підрядністю).

Публіцистичному стилю — складнопідрядні речення з кількома під­рядними (з однорідною підрядністю).

          V. Закріплення вивченого матеріалу.               

Які ознаки художнього стилю вам відомі?

Творча робота (у групах).

Написати твір-мініатюру у художньому  стилі «Зима» або вірш, використавши в ньому два складнопідрядних речення. Обсяг – чотири-п'ять речень (твір може бути проілюстрований).

Два - три учні з різних груп читають твори, акцентуючи увагу на вжитих складнопідрядних реченнях та їх характеристиках.

VI.    Підсумки уроку. Рефлексія.

Учні мають письмово закінчити речення:

Сьогодні на уроці я дізнався (лась), що…
Набуті знання  мені знадобляться, щоб…
Найбільше на уроці мені сподобалось…
 Мій настрій після уроку…

Оцінювання.

VII. Домашнє завдання: записати текст публіцистичного стилю, проаналізувати в ньому одне складнопідрядне речення.


Теги: Риженко А.Г., складнопідрядне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 859/123


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar