Головна » Українська мова

Стилі та типи мовлення. Опис предмета в художньому стилі

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про стилі й типи мовлення, їхні функції і сферу використання; навчити школярів  розрізняти тексти різного стилістичного спрямування і різних типів мовлення; ознайомити з особливостями побудови тексту художнього стилю з елементами опису предмета; виховувати пізнавальний інтерес до мови, почуття прекрасного.

Обладнання: підручник, мультимедійний проектор, роздавальний матеріал

 

                                          Хід уроку

 

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів   (слайд 1 )

       Слова учителя

 

Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя-доля буде,

Не на день і не на рік,

А на довгий-довгий вік.

 

       Щастя… Щаслива людина та, яка має люблячу родину, затишну домівку, вірних друзів, а ще… рідну мову – найбільшу духовну коштовність, в якій народ звеличує себе, передає з покоління в покоління досвід, культуру, національні традиції. Скрізь на шляхах зростає з нами мова. Вона веде на вершини знань і відчиняє двері до духовної скарбниці людства. А ще – це можливість спілкуватися, спілкуватися рідною українською мовою.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

       Бесіда з учнями

 

Що таке мова? (це засіб спілкування) Так, мова забезпечує спілкування. Отже, вона виявляє себе тільки в мовленні.
Що таке мовлення? ( це мова в дії, тобто, у роботі) За різних умов спілкування про одне й те ми говоримо по-різному, тобто використовуємо різні стилі й типи мовлення.

 

ІУ. Повідомлення теми та мети уроку  ( слайд 2)

 

У. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

     1. Слово вчителя

     Для того, діти, щоб дати вас загальне уявлення про стилі й типи мовлення, ми звернемося до підручника.

2. Робота з підручником.

    Розглянемо на форзаці підручника таблицю «Стилі мовлення». З’ясуємо, в якій галузі життя застосовують кожен зі стилів мовлення. А ознайомлення з типами мовлення,  дасть нам можливість дізнатися, що таке опис, роздум, розповідь.

       2. Робота з підручником

 

УІ. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу

      Завдання 1. Спостереження над мовним матеріалом (усно)

Визначити, до якого стилю мовлення належить кожне висловлювання.

      Учень. (зачитує)

Оголошення   (офіційно-діловий)

        У середу, 15 грудня, о 14.00. у актовій залі  

 школи відбудеться засідання ради школи. Усім   

 членам ради  бути обов’язково.

 

                                                Голова ради школи

       Учень.  (зачитує)

       (публіцистичний)

 Мова -  система звукових, словарних і    

граматичних засобів, що об’єктивує роботу мислення і є знаряддям спілкування, обміну думками і взаєморозуміння людей у суспільстві.

 

       Учень.  (зачитує)

                  ( науковий)

Тлумачний словник  - це зібрання слів із   

поясненнями, тлумачення їх значень. У тако-му словнику слова розташовують у алфавіт-ному  порядку. Найповніший серед сучасних словників, одинадцятитомний  “Словник української мови”, охоплює близько 135 тисяч слів.

                                                                            ( За І.Вихованцем)

 

4). Учні. (розігрується сценка)  (розмовний)

                                                

 Рідна мова   (художній)

Учень. ( читає вірш напам’ять)

                               Чи в радості, а чи в журбі

Ти поклонися знову й знову

Тому, хто виплекав тобі

Оцю співучу рідну мову.

 

Народ, що мову прикрашав,

Беріг від роду і до роду.

І в ній відбилася душа

Мого великого народу.

 

Слово вчителя.

      Молодці! А тепер давайте виконаємо таке творче завдання, яке буде пов’язане саме з художнім стилем. (слайд 3)

 

 Завдання 2. Творче завдання. Скласти текст, використавши подані слова або поширивши речення, записати. Вказати стиль мовлення.

 Бесіда з учнями

А що таке текст? (Текст – це група речень, об’єднаних між собою змістом та граматично)
Що забезпечує змістовну єдність тексту? (наявність у ньому теми та головної думки) (стор.44 підруч.)
Як ви розумієте «…речення об’єднані між собою граматично»? (відмінкові закінчення та прийменники), (речення розташовані в певній послідовності, поєднані інтонаційно).

 

                                                         (слайд 4)

 

Доведіть, що записані вами речення є текстом (наявність теми та головної думки)
До якого стилю відноситься цей текст? (художнього)
Які художні засоби мови ми використовуємо в цьому стилі? (епітети, порівняння, метафори, уособлення…)

 

      Отже, діти, ви не тільки написали текст в художньому стилі, а й використали такий тип мовлення як… (розповідь). Звернемось до підручника, таблиця «Типи мовлення» на форзаці.

 

Робота з підручником.

Завдання 5. (слайд 4) Практичне завдання. Визначити тип мовлення  в кожному з наведених текстів

1)Троянду завжди називали королевою квітів. Вона має величний вигляд. Пелюстки у квітки округлої форми, насичених кольорів. На довгому стеблі колючі шипи, якими вона неначе захищається від, тих, хто хоче її зірвати. Троянда має приємний запах. (опис)

 2 )   Вважається, що троянду треба дарувати одну-єдину.Білі троянди, звичайно, дарують нареченим. Молодим жінкам дарують троянди яскравих кольорів. Жінкам середніх років – приглушених кольорів.(розповідь)

 

1)                        Подарувавши тронду, ми показуємо своє ставлення до людини. Природа неначе спеціально створила цю квітку для того, щоб викликати приємні почуття. Троянда при-носить позитивні емоції, піднімає настрій, викликає бажання насолоджуватись красою, створеною природою. (роздум)

                                               Фізкульхвилинка

                                                  (Проводить учень)

 

Всі піднесли руки – раз.

На носках стоїть весь клас.

Два – присіли, знову встали,

Головою похитали.

Нахил вправо, нахил вліво,

Повторили знову вміло.

 

Діти, давайте пригадаємо ще один стиль мовлення, який ми не назвали (Конфесійний)

                                   ( учень читає молитву)

                                                              (слайд 5)      

                                       

                               Молитва дитини за матір

 

    Господи Ісусе Христе, що пригортав малих дітей до Свого серця, знаю я, що Ти вислухаєш і мою щиру молитву. Я не благаю Тебе, Христе Благий, ні за що більше, тільки за свою рідну матір. Зішли їй, Преблагий Господи, здоров'я й силу, щоб вона могла так далі працювати для мене й опікуватися мною, як і дотепер. Дай мені, Ісусе Христе, щоб я виріс моїй любій матері на втіху. Це буде моїм найбільшим щастям. А я буду славити Тебе вічно. Амінь.

 

Слово вчителя

Так, мати, матуся – найдорожча людина у світі. Вона завжди зрозуміє, допоможе, пожаліє.

  У вас було домашнє завдання намалювати  улюблену квітку своєї мами. А в класі ви спробуєте її описати в художньому стилі.

 

Які ознаки опису вам відомі?

 

Опис -  це висловлювання, в якому йдеться про ознаки всього предмета або його частини.

Мета опису – дати точне уявлення про предмет або явище. До опису можна поставити таки запитання: який? яка? яке? які? В описі спочатку пропонують загальні відомості про предмет, враження про нього, потім розкривають найхарактерніші його ознаки. Закінчують опис оцінкою предмета.

 

- На які питання відповідає опис?

 

   Завдання 4. Самостійна робота. Скласти та записати опис улюбленої квітки в художньому стилі.  (фільм «Квіти»)  ( у цей час діти працюють над описом)(слайд 6)

        (Діти прилаштовують квітку, зроблену вдома, до дошки  і описують її)

 

    Ви тільки подивиться, який чарівний букет для мам у нас вийшов, його можна подарувати кожній мамі на Новорічні свята або на День народження,  і я впевнена, що він обов’язково їй сподобається.

 

УІІ. Систематизація та узагальнення знань

Які стилі мовлення ми сьогодні вивчили?
Про які типи мовлення дізналися?

 

  УІІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Діти, якими ви були на уроці?
Ви справді були молодці!

 

Оцінювання

ІХ. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру в  художньому стилі з елементами опису й розповіді «Моя Новорічна ялинка» ( слайд 7)

 

Слово вчителя.

   Наш урок, діти, добігає кінця. Хочу подякувати нашим гостям, які знайшли час і завітали до нас. Подякувати вам, мої п’ятикласники, за урок і привітати всіх з новорічними святами: Новим роком і Різдвом Христовим. Побажати всім здоров’я, щастя, успіхів. 

 


Теги: Івахно І.А., твір, мовлення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1260/40


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar