Головна » Українська мова

Способи вираження відокремлених обставин. Розділові знаки при відокремлених обставинах. Урок з української мови для 8 класу

Мета: закріпити вміння учнів знаходити відокремлені обставини,  аналізувати й конструювати речення з відокремленими членами речення, виразно їх читати, використовувати такі речення в мовленні, з’ясовувати синтаксичну роль та виражальні можливості; знаходити й обґрунтовувати вивчені пунктограми; правильно ставити розділові знаки при відокремлених обставинах; поліпшувати навички редагування текстів, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення й логічне мислення школярів; формувати мовленнєву, рфографічну та стилістичну компетентності; розвивати творчі здібності чнів; виховувати почуття любові до рідної мови, зацікавити учнів радиціями і звичаями свого народу.

Тип уроку: інтерактивний урок.

Обладнання: мультимедійна система, групові та індивідуальні завдання.

Знати: теоретичні відомості про відокремлені обставини,

            правила вживання розділових знаків

Уміти: використовувати набуті лінгвістичні відомості з теми для виконання різного роду завдань.

Хід уроку

І. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

ІІ. Мотивація. Здобуті знання.

- збагатять наш словниковий запас;

- допоможуть нам розвивати мовлення і логічне мислення;

- формують культуру спілкування;

- зацікавить нас традиціями і звичаями народу.

 

ІІІ. Надання необхідної інформації

 

1. Переконструювання речень

 Завдання: а) прочитайте текст, визначте, до якого стилю й типу мовлення

                        він належить; поясніть значення слова оберіг; з’ясуйте значення

                        словосполучень „знахар душі”, „чаклунська сила”.

                    б) знайдіть речення з відокремленою обставиною, поясніть

                        мету використання відокремлених обставин у тексті

                        публіцистичного стилю.

                    в) речення з першого й останнього абзаців перебудуйте на

                        речення з  відокремленою обставиною й поясніть мету

                        використання відокремлених обставин у тексті публіцистичного

                        стилю.

Вінки, вінце, віночки... Хто не зупиниться перед ними, хто не порадіє їхній красі й духмяному запаху?

        Кожна дівчина в часи дівоцтва вміла плести вінки, виражаючи свої почуття, стан душі, надії та сподівання. Плетіння вінка то своєрідна наука. Потрібно було знати, з яких квітів і коли плести, яке зілля з яким впліталося поруч. А всього в повному українському віночку могло бути до двадцяти різних квіток, кожна з яких була своєрідним оберегом і лікарем, символізуючи певні поняття.

         Віночок служив не тільки окрасою голови дівчини, він був „знахарем душі” бо в ньому є чаклунська сила, що й біль знімає, і волосся береже.

2. Презентація домашнього завдання.

І група

Спільний проект „Чи знаєте ви, що...”

Завдання: На основі підібраного тексту про „вікові” вінки пояснити інтонацію речень із відокремленими обставинами, накреслити схеми речень.

Чи знаєте ви, що...

Своєрідним жіночим оберегом в Україні завжди був віночок. Їх виплітали з різного зілля від весни й пізньої осені, виражаючи свої почуття, надії, сподівання. Усього було колись сімдесят сім видів вінків. Сорок із них – лікарські, дванадцять – обрядових, тринадцять – магічних і дванадцять – ритуальних. Про останні, які рідко хто виплітає за своє життя, ми розповімо.

Чернечій вінок виплітала своїми руками дівчина, готуючись до чернечого постригу.

Увечері, збираючись до гуртку, кожна з дівчат несла з собою білі лілії – символ чистоти. Відбувався обряд прощання Господньої нареченої з дівоцтвом. Старші жінки переодягали дівчину в довгу темну сукню. А дівчата знімали віночок з дівчини, укладаючи на голову вінок з білих лілій.

     На сході сонця дівчина прощалася з селом, низько кланяючись кожній хаті, і йшла до монастиря. Там її зустрічали черниці. Ставши на коліна, дівчина складала обітницю служіння Господові. Черниці знімали з голови вінок, а натомість пов’язували дівчину наміткою послушниці.

 

Завдання для ІІ і ІІІ груп:

         Накреслити схеми виділених речень, пояснити позицію відокремлених обставин у реченні.

 

ІІ група

Завдання: на основі підібраного тексту про стрічки до вінка пояснити спосіб вираження відокремлених обставин.

Чи знаєте ви, що...  означали стрічки на вінках. Протягом століть вінки зі стрічками використовували під час весілля, вони вважалися оберегом від усякої нечисті, поганого ока. Сором був дівчині, яка, плетучи вінок, не по порядку або недбало в’язала до нього стрічки.

          Посередині була коричнева стрічка, символізуючи землю-годувальницю.

Пообіч від коричневої слід було повив’язувати жовті стрічки, які уособлювали сонце. За жовтими мусили бути світло-зелені, що означали молодість і красу. Потім – блакитні й сині, символізуючи небо й воду, що давали людині силу та здоров’я. Прив’язуючи жовтогарячі стрічки, дівчата знали, що ті означали хліб, а фіолетові були символом мудрості. Малинові стрічки були знаком достатку. Білу стрічку пов’язували, якщо кінці її були розшиті сріблом та золотом. А вплівши до віночка мак, дівчата одночасно підв’язували червону стрічку – символ печалі.

           Завдання для І і ІІІ групи:

            Пояснити спосіб творення виділених дієприслівників.   

 

ІІІ група

Завдання: Розповісти про відомі обрядові дійства з використанням вінків,            

                    пояснити розділові знаки, накреслити схеми речень.

            Чи знаєте ви, що...

Вінки – обереги зроду-віку були неодмінною ознакою українського життя. А скільки звичаїв, обрядів, ритуалів, повір’їв, пов’язаних з вінками! До нас дійшов лише відгомін тієї барвистої Пісні Землі. У день Трійці дівчата ворожили, розвиваючи вінки. Якщо вінок не засохне – дівчині судилося довго жити.

      Відзначаючи русалії, на першому тижні Петрівки дівчата йшли до темного лісу, щоб випросити в русалок женихів.

      Але одним із найдавніших і найбільш улюблених у народі є свято Купала. У цей час, за народним повір’ям, буяють трави й квіти, набираючи найбільшої сили. Купальська ніч вважається чарівною, тому дівчата в цей час ворожили на свою долю. Вінки, сплетені з польових і садових квітів, пускали в річку, спостерігаючи, як вони пливуть. Дівчина, чий вінок плив швидше, повинна була скоро вийти заміж. Якщо вінок зупинявся – це означало, що цього року дівчина „сидітиме в дівках”.

        Пускаючи вінки на воду, дівчата співали пісень.

                                   Поплинь, віночку, по блискучій хвилі,

                                   Поплинь під хату, де живе милий.

                                   Поплив віночок далі водою,

                                  Серце дівчини забрав з собою.

 

Завдання для І і ІІ груп 

Виписати речення за схемою.

[-.-.-/, - =]

 

ІV. Інтерактивна вправа – центральна частина заняття

Робота в групах і робота експертів

 

1. Робота експертів

1експерт ”З чистої криниці” (усно)

Завдання: пояснити значення висловів, приказок, у якій ситуації їх

                   можна вжити, побудувати усно речення.

 

Як у вінку

Загубити вінок

Вінчатонько

Віночок вити – життя любити.

Хто вміє віночок вити – той вміє життя любити.

Тримай хаточку, як у віночку.

У цьому дворку – як у вінку.

 

2 експерт ”Знаю як”

Завдання: прочитати речення і пояснити відокремлення і

                    не відокремлення в них обставин.

 

1. Виплітаючи весільні вінки і співаючи ритуальних пісень, дівчата готувалися до весілля.

2. Запашні квіти розташовували у віночку, то переплітаючи батіжком хмелю, то прикрашаючи гнучким барвінком.

3. На Купала дівчата пускали вінки на воду і спостерігали за ними затаївши дух.

4. Співають ідучи дівчата.

5. А згорнувши руки, сидіти і гріх і сором.

 

3 експерт ”Розумне перо”

Завдання: з’ясувати помилки в поданих реченнях; відредагувати їх і

                  записати.

1. Побачивши гарні квіти у віночку, мені стає радісно.

2. Вийшовши на галявину, переді мною з’явилося море квітів.

3. Наближаючись до гурту дівчат, йому почулося неголосна розмова.

2. Робота в групах ”Хто швидше” (пошук інформації)

1 група

Завдання: замініть речення так, щоб з виділених дієслів утворилися

                    дієприслівники. Заповніть кросворд цими дієприслівниками.

                    Якщо виконаєте правильно, то у виділеному вертикальному

                    рядку прочитаєте слово, яке має відношення до теми уроку.

 

1.Листя з дерев опало і встелило тротуари.

2. Коли ви кудись ідете, пам’ятайте про правила дорожнього руху.

3. Гроза намагалася вдертись у кімнату і била зовні в шибки вікон.

4. Тільки після того, як доїси кашу, підеш гуляти!

5. Іванко йшов додому і дрижав від холоду.

6. Коли хлопці обминули хутірець, вони опинилися на скошених луках.

7. Дівчина казала це і тихо зітхала.

2 група

Завдання: прочитати, поставити розділові знаки.

 

Ромашка у віночку наймолодша за своїм віком. Її вплітали у віночок переконавшись що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту, ніжність. І вплітали її разом з гронами калини, цвітом яблуні, вишні. Запашні квіти розташовували у віночку переплітаючи їх батіжком хмелю – символом гнучкості й розуму.

          Калина – символ краси та дівочої вроди. Вона допомагала людям лікуючи їх від серцевих хвороб.

 

3 група

Завдання: знайдіть ”п’яте зайве” речення з відокремленою обставиною,

                   накресліть схему.

Усього в українському віночку – 22 квіточки і кожна – лікар, оберіг. Безсмертник дарує здоров’я людському роду. А барвінок до людської оселі, до городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють од простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, плетуть весільні букети. Цілий рік шанують, вважаючи символом життя.

 

3. Завдання контролюючого характеру.

1 група ”Знаю як”

Завдання: виділені присудки, де це можна, перетворіть на дієприслівники,

                   випишіть ці речення.

Серед розмаїтості вінків особливе місце належить вінку ”відданості”. Для нього дівчата використовували волошки і вплітали квітучий любисток. За легендою, були ці рослини колись птахами й навчали людей щирості в розмові та любові одне до одного. Як померли ці пташки, то проросли двома рослинами. Дівчата збирали ці квіточки й використовували у віночку як символ людської відданості.

 

2 група ”Ти – стиліст”

Завдання: уявіть, що ви досвідчені редактори. Допоможіть письменнику-початківцю знайти речення, у яких допущені помилки, відредагуйте їх.

До українського віночка впліталося чимало квітів: калини, ружі, безсмертника, деревію, незабудки, чорнобривців, любистку, волошок, ромашки. Саме почесне місце належало деревію.

Відцвівши, вітер розносить урізнобіч білі квіточки, які стали насінням.

Та хоч би де не проросло зернятко, деревій завжди цвіте. Тому і вплітали дівчата свої віночки, прикрасивши їх символом нескореності й довголіття. 

 

 3 група ”Лінгвістична задача”.

Завдання: назвати пропущене слово.

Перший віковий... сплітала матуся, вимочуючи його в росах сім днів.

 

           Щоб розв’язати цю задачу, подані нижче речення поставте в такій

                                                    послідовності:

                 1) просте речення, ускладнене відокремленою обставиною;

                 2) односкладне речення;

                 3) складне речення з безсполучниковим і сурядним зв’язком;

                 4) просте речення;

                 5) просте речення, ускладнене відокремленою обставиною;

                 6) просте речення;

                 7) складне речення.

       У першому слові кожного речення підкресліть першу букву.

Незабудки й барвінок розвивали зір, чорнобривці не давали боліти голівці, а ромашка заспокоювала мале сердечко.

        Іноді цими квіточками лікували дитину.

        Віковий перший вінок сплітала матуся, вимочуючи його в росах сім днів.

        Окрасою для чотирирічного дівча був вінок з яблуневого цвіту – символу материнської любові.

         Одягали його дівчатка в сім років.

         Чарівний вінок виплітали мами з калини – символу дівочої краси, добавляючи любисток, нагідки й безсмертник.

        Колись віночок був оберегом, а сьогодні – спогадом про звичаї та традиції нашого народу.

 

V. Рефлексія

„Ланцюжок” Закінчи думку.  

 

1. Відокремлена обставина – це…

2. Речення з відокремленими обставинами використовуються з метою...

3. Відокремлені обставини на письмі...

4. Одиничні дієприслівники та фразеологічні звороти...

 

VІ. Підсумок уроку. Цінування ”Мікрофон” Мені сподобалося...

VІІ. Завдання додому

              впр. 227

              впр. 228, 229 (на вибір)

              міні-твір ”Невмирущий оберіг”   


Теги: Обставини, Тунда Т.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 236/11


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar