Головна » Українська мова

Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними. Урок з української мови для 9 класу

Мета: Поглибити знання учнів про СПР; розглянути особливості СПР з підрядними з’ясувальними; практично застосувати такі речення в  мовленні; розвивати логічне мислення, вміння і навички робити самостійно висновки та узагальнення; вдосконалювати вміння учнів працювати в парах, залучати дітей до творчої діяльності; виховувати    кращі людські якості.

 Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

 Обладнання: підручник;  текстовий матеріал; прислів’я, приказки,  презентація до теми, (мультимедійне забезпечення)  

  Очікувані результати: засвоєння учнями основних понять із теми ; дотримання синтаксичних і стилістичних норм мовлення; вміння вирізняти СПР з’ясувальні з-поміж інших синтаксичних конструкцій; удосконалення вмінь творчо моделювати речення.

                                                   Хід уроку

I Організація класу до навчальної діяльності. Створення емоційного фону.

           1. Слово вчителя.

II Повідомлення теми та мети уроку.

  Актуалізація опорних знань.

           1) Фронтальне опитування “ Інтелектуальна розминка “:  

            - пригадайте і скажіть, з яким видом СПР ви вже ознайомлені?

            - коротко розкажіть про СПР означальні; наведіть приклади таких                               

              речень.

           2) Гра ‘ Четверте зайве’ / робота в парах./ Для закріплення знань з теми  

             ‘ СПР означальне ‘

              Із поданих чотирьох речень вибиріть одне зайве, свій вибір

             аргументуйте

ІІІ Вивчення мети і завдань уроку на основі  мотивування навчальної

    Діяльності

Окрім СПР означальних є ще СПР з’ясувальні та обставинні.Щоб

     з’ясувати, до якого виду належать ‘зайві’ речення з попередньої гри, пропоную провести  мовне дослідження. Дослідіть речення ( кожен ряд свої), даючи відповіді на подані питання. В ході дослідження особливу увагу зверніть на місце підрядної частини щодо головної, чим з’єднані частини СПР, що пояснює, з’ясовує підрядна частина у головній і яке питання можна поставити від головної до залежної частини. / Робота в парах /

Представники кожного ряду по черзі виходять до дошки, креслять схеми ‘ зайвого’ речення, пояснюють ‘ Мовне дослідження ‘.

Слово вчителя: Отже,  в результаті дослідження ви з’ясували, що данні речення є складнопідрядними, підрядна частина яких може стояти після головної, перед і всередині і відповідати питання додатків; підрядна частина з’ясовує, роз’яснює зміст одного зі слів головної частини. Це переважно дієлова- присудки; ПЧ з головною може з’єднуватися сполучниками підядності та сполучними словами.

Такі речення називають СПР з’ясувальними
  IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

        1. Опрацювання теоретичної частини даної теми. Робота з підручником.

Слово вчителя.

 А тепер відкрийте підручник, де пояснюється тема нашого уроку ( ст.87-88 ). Уважно ознайомтесь із теоретичною частиною нашої теми і з’ясуйте, про що ще не  було сказано / Відповіді учнів /

Дійсно, у СПР з’ясувальному ПЧ з’ясовує, роз’яснює зміст не тільки дієслів-присудків, а й прикметників та прислівників. (Вчитель пояснює ці випадки на конкретних прикладах, речення подаються на екран ).

2. За допомогою динамічної схеми-характеристики СПР з’ясувального учні допомагають з’ясувати, яка ж будова СПР, які засоби зв’язку між частинами СПР, які смислові відношення та розділові знаки між частинами СПР з’ясувального. (Схема додається).

3. Узагальнений висновок. Учні самі за допомогою схеми-характеристики СПР з’ясувальних роблять підсумок про СПР з’ясувальні речення.

V. Засвоєння теоретичного матеріалу в процесі виконання завдань і вправ творчого характеру.

                1 «Творче моделювання»

Продовжіть речення, утворивши СПР з підрядними з’ясувальними. При цьому зміст утворених речень повинен передавати комунікативну тему нашого уроку (Робота в парах).

І ряд – Кожна людина прагне, щоб…

ІІ ряд – Ми знаємо, що…

ІІІ ряд – тож пам’ятаймо, що…

Слово вчителя.

Недарма кажуть: скільки людей, стільки і думок. Хоча речення мали однаковий початок, але закінчили ви їх по-різному. Я рада, що ви думаєте гарно і правильно.

І сподіваюсь, що ваші думки переростуть у гарні дії і вчинки.

                 2. «Мовний експеримент»

Слово вчителя:

Чи часто вам доводиться писати твори?
Чи часто, щоб довести свою думку у творі, ви звертаєтесь до висловлювань відомих людей?
А що робити, коли ви не можете дослівно повторити думку якоїсь видатної особи, забули, як точно вона звучить? (Відповіді учнів)

Так ви заміняєте ПМ на непряму, тобто передаєте лише зміст висловлювання. Тож я вам пропоную провести мовний експеримент. Перед вами 2 речення з ПМ (вислови видатних людей), перетворіть їх на речення х непрямою мовою. Виконуючи це завдання, пригадайте алгоритм перетворення ПМ на непряму мову. Свої речення зачитайте.

А тепер перевірте себе! (Правильно перебудовані речення на екрані)

Чи однакова інформація в реченнях з ПМ і непрямою мовою ( відповіді учнів).
А чим відрізняються ці речення? (Відповіді учнів).
Який варіант простіше записати? (Відповіді учнів).

Отже, якщо ви маєте сумнів щодо розстановки розділових знаків при ПМ, в нагоді вам стануть СПР з’ясувальні.

VI. Узагальнення вивченого на уроці.

«Цифровий диктант» Перевірка теоретичних знань з даної теми.

Слово вчителя: Перед вами 6 речень, якщо ви погоджуєтесь зі змістом даного речення, ставте 1 – «Так»; якщо не погоджуєтесь, ставте 0 – «Ні». (Учні виконують диктант).

А тепер обміняйтесь зошитами, зробіть взаємоперевірку. Врахуйте, що кожна правильна відповідь 2 бали. (Код диктанту - на екрані)

2. Робота з текстом.

Слово вчителя: Перед вами речення, записані в хаотичному порядку. Нижче – схеми до цих речень, записані попорядку. Відновіть текст за поданими схемами. Озвучте його. (Робота в парах)

Примітка: Правильно відновлений текст – на екрані. Учні перевіряють.

Слово вчителя:

Чи є це текстом? Доведіть.
Визначте тему тексту.
Яка головна думка тексту? (Відповіді учнів)

От і я хочу, щоб ви дослухались до основної думки цього тексту. Адже зовсім скоро деякі з вас покинуть стіни школи і продовжать навчання в інших закладах. Але де б ви не були, щоб ви не робили, з ким би не спілкувались, завжди залишайтеся ЛЮДЬМИ!

Тож пам’ятайте мою настанову, пораду, щоб не було соромно ні перед собою, ні перед Богом.

         VII. Д/З: §11 опрацювати теоретичний матеріал ст. 87,88. Написати твір-мініатюру «Що треба зробити, щоб досягти мети у житті?» (У творі використати СПР з підрядними з’ясувальними)

         VIII. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

Перевірка рівня первинного засвоєння матеріалу. Метод незакінчених речень:

Сьогодні на уроці я дізнався(лася), що …
Найлегше мені було засвоїти, як …
Я ще не досить зрозумів(ла), чому …
Вдома я з’ясую, як (що) …
Я сподіваюсь, що …

Уявна ситуація. (Якщо залишиться час скласти СПР з’ясувальні за поданими схемами).


Теги: Литвинова І.І., складнопідрядне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1176/167


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar