Головна » Українська мова

Складнопідрядні речення з підрядними умови, наслідкові підрядні речення, допустові підрядні

Мета: поглибити відомості учнів про складнопідрядні речення з підрядними умовними, наслідковими, допустовими; вчити учнів чітко відрізняти підрядні наслідкові речення від підрядних способу дії; формувати вміння розрізняти в тексті ці речення, конструювати їх і застосовувати в мовленні; розвивати самостійність в роботі, старанність, кмітливість; формувати навички здорового способу життя.

Обладнання: тексти, підручник.

 

Хід уроку

I. Мотивація навчання учнів.

Організаційний момент.
Оголошення теми та мети уроку

Троє чоловіків тягнуть на собі каміння в місто. Піт застилає їм очі, мускули тремтять від напруження. Одного спитали:

-Що ти робиш?

-Тягну цей проклятущий камінь.

Другого спитали, що він робить?

-Заробляю собі і своїй родині на хліб насущний, - бадьоро відповів другий.

Третій чоловік усміхнувся і сказав:

Будую дивовижний храм, котрий стоятиме вічно на радість і втіху людям.

То ж сьогодні ми будемо складати цеглинки дивовижного храму, що називається “Світ знань”, вони знадобляться вам у житті й ніколи не будуть тягарем, як двом першим чоловікам.

Та чи можна побудувати дім без фундаменту?

Тому сьогодні нашою надійною опорою стануть знання, які ви здобули на попередніх уроках.

 

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Фронтальна бесіда. Закріплення матеріалу

З якими видами підрядних речень ви познайомились вдома? (умовні, наслідкові, допустові)
Розглянути структурну схему складнопідрядного речення з підрядними умовними. Дати його визначення.

[         ], (сполучники якщо, коли, якби, як)

 

III. Сприйняття учнями навчального матеріалу

Людина кінця XX століття особлива, бо живе в поганих екологічних умовах, дихає забрудненим повітрям, п’є нечисту воду. Важливо дотримуватись сократівського афоризму: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а для того, щоб жити».

Якщо говоримо про культуру харчування, то це означає не тільки чистий стіл з виделкою та ножем, але це вміння користуватися раціональним харчуванням. Якщо ігнорувати цими принципами з дитячого віку, то можуть розвиватися захворювання порушеного обміну. Якщо людина погано знає суть харчування, то вона далека від культури харчування.

(За О. Ганич)

 

IV. Робота з текстом.

а) Яка тема цього тексту?

б) Висловіть власні міркування з приводу порушеної у тексті проблеми.

в) Що для вас означає здоровий спосіб життя?

г) Проаналізуйте складнопідрядні речення з підрядними умови.

д) Знайдіть складнопідрядні речення з підрядними умови. (зверніть увагу на головне речення – починається вказівним словом то).

е) Складіть речення за схемами на тему «Здоровий спосіб життя» (слайд 4).

    1) (як …), [то …].

    2) (коли …), [ … ].

    3) (якби …), [ … ].

    4) (якщо …), [ … ].

 

Опрацювання підрядних наслідку

Записати два речення.

Чим відрізняється друге речення від першого?

Листя горобини важко відрізнити від ягід, бо воно з зеленого стало жовтим, а подекуди й червоним.

Листя горобини з зеленого стало жовтим, а подекуди й червоним, так що його важко було відрізнити від ягід.

(В. Гжицький) 

(У другому реченні повідомляється про наслідок дії, вираженої головним членом речення. Підрядне наслідку з’єднується з головним складним сполучником так що)

Порівняйте речення

Під час сівби я занедужала так, що й з полу не зведусь.

                                                     (підрядне способу дії)

Під час сівби я занедужала, так що й з полу не зведусь.

                                                     (підрядне способу дії)

Які речення називаються складнопідрядними з підрядними наслідку?
Чи відповідають вони на питання? Яким сполучником приєднуються?
Чим відрізняються підрядні наслідкові від підрядних способу дії?

 

3. Конструювання складнопідрядних речень з підрядними наслідку

Здоровенний дуб розлягся, розширився своїм гіллям…

Теплий туман слався по полю і наливав балку по самі вінця…

 

4. Опрацювання підрядних допустових.

Аналіз складнопідрядних речень з підрядними допустовими

Дощу вже не було, хоч важкі чорні хмари швидко проносились над нами.

У полі ще лежав сніг, хоч весна брала своє.

(Складнопідрядними реченнями з підрядними допустовими називаються такі речення, в яких підрядне вказує на дію, що відбувається всупереч змісту головного речення, і відповідає на питання незважаючи на що?)

Підрядні допустові – рідкісні у мовленні

сполучники – хоч, хай, нехай, дарма що, незважаючи на те що
сполучні слова – скільки, як.

Перебудувати подані складносурядні речення на складнопідрядні з підрядними допустовими:

Дощик пройшов, але ще капало з дерев.

Артилерія била по танках, а вони все йшли вперед.

Ще не всі спортсмени зібралися на стадіоні, але змагання розпочалися.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

За допомогою стрілок покажіть вид підрядного речення

Де воля родиться, там загиба зневіра.                               
Хоч у житті стрічав тебе я рідко, та все ж мені той спогад серце гріє.
Погода стояла тепла і сонячна, так що шибки на вікнах аж миготіли.
Тепер його ніхто не бачив, бо він був сам на сам із річкою.
Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.
Якщо добре працюватимеш, честь і славу матимеш.

 

VI. Домашнє завдання:

!) с. 40, впр. 94

2)виписати з художнього тексту складнопідрядні речення з підрядними умови, наслідкові підрядні речення, допустові підрядні.

 

VII. Підсумок уроку.  Оцінювання.


Теги: Трунаєва А.С., складнопідрядне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 221/13


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar