Головна » Українська мова |
Мета: націлити на усвідомлення, осмислення й засвоєння відомостей про СПР, розвивати уміння і навички розпізнавання СПР серед інших видів складних речень, з’ясувати відмінності між сполучниками і сполучними словами; формувати навички аналізу; удосконалювати уміння створювати висловлювання за опорною схемою на лінгвістичну тему, уміння ставити запитання за темою; виховувати культуру мовлення, уміння бачити перспективу, повагу та інтерес до творчості В.Івасюка. Очікувані результати Учні повинні знати: визначення СПР; Учні повинні уміти: визначати серед складних речень СПР; Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Форми організації пізнавальної діяльності: групова, фронтальна. Методи: «асоціативний кущ», робота з підручником, мовний аналіз, робота в групах. Обладнання: підручники; презентація
Хід уроку Організація класу. А)Читання з позначками Рівно тиждень тому всі свідомі українці відзначали День слов’янської писемності. Всеукраїнським заходом стало написання диктанту національної єдності «Червона рута». Текст цікавий і пізнавальний, і не всі його чули. Отож, прочитаємо той текст. Але для кращого розуміння використаємо читання з позначками: ! – це нове для мене + - я це знаю - нецікава інформація Червона рута Рута, виявляється, – жовта квітка. За переказами, що досі існують у Карпатах, вона лише на кілька хвилин, у ніч на Івана Купала, стає червоною. Дівчина, яка її знайде, буде щаслива в коханні. Пісню "Червона рута" написав Володимир Івасюк – дев’ятнадцятирічний студент Чернівецького медичного інституту. Як же народився задум? У багатющій батьковій бібліотеці юний Володя, тоді ще старшокласник, натрапив на видану 1906 року збірку коломийок. В одній із них він прочитав про чарівне зілля – червону руту. Для юного музики цей образ став зворушливою знахідкою, справжнім одкровенням. Потім він багато мандрував селами, шукаючи ключ до розкриття таємниці, і згодом знайшов новий варіант коломийки про загадкове чар-зілля. На обласному телебаченні Івасюк мав добрих друзів, яким показав нову пісню. Її прем’єра відбулася в програмі "Камертон доброго настрою". І ось настало свято Володиної музики та поезії – визнання його творчої роботи: "Червона рута" стала піснею року в колишньому Радянському Союзі на конкурсі "Пісня-71". Б) читання вголос 2 учнями, аналіз прочитаного (відповіді 2-3 учнів). До якого типу мовлення віднесемо той текст? (розповідь) У якому стилі написаний? (художньому). Яка його тема – про що? (історія створення пісні «Червона рута») В) доповнення учнів (Чим особливе життя В.Івасюка?) Щоб ви краще пригадали, які ж пісні належать Володимиру Івасюку, послухайте його найвідомішу пісню «Червона рута». Г) Слухання пісні 3. Мотивація навчальної діяльності Тепер переходимо до власне мовної теми уроку. А) «асоціативний кущ» - погляньте на цю схему. На її вершині написано «Складне речення». Що слід дописати у порожні клітинки? - Встановіть зв’язки між поняттями. Б) фронтальна бесіда Виділіть з «асоціативного куща» відоме. Чого ще не знаємо? Оголошення теми та очікуваних результатів. Тема сьогоднішнього уроку мови – «Складнопідрядні речення»(записати дату, тему). Отож, після сьогоднішнього уроку ви повинні знати: визначення СПР; і повинні уміти: визначати серед складних речень СПР;
Надання необхідної інформації. Проведемо мовний аналіз Порівняйте речення. Зробіть висновок “Зірки” не падають у небо, “зірки” ідуть у небеса. “Зірки” не падають у небо, а йдуть вони у небеса. “Зірки” не падають у небо, бо вони ідуть у небеса.
Інтерактивна вправа. А) робота в групах: «2-4-всі разом» Теми для опрацювання в групах: 1 гр. – «Будова СПР, місце підрядного речення відносно головного». 2 гр. – «Засоби зв’язку у СПР, розділові знаки, інтонація». 3 гр. – «Визначення СПР, схема, приклади сполучників і сполучних слів» б) презентація результатів роботи груп
Виконання вправ на закріплення А) первинне закріплення: Робота з підручником Вправа 105. Записати речення на дошці, визначити кількість частин, яка головна, а яка підрядна і ін. (речення 1, 2, 6,7). Вправа 108. Індивідуальна робота: кожен учень записує 1 речення (за алфавітом), підкреслює граматичні основи, визначає межі підрядних частин, ставить розділові знаки, креслить схему. Б) робота з текстом: відшукати у ньому СПР. 6. Рефлексія, підбиття підсумків, оцінювання. А) відповіді на питання за темою Складіть 3-4 питання за темою, задайте їх вчителю. Чи правильну відповідь ви отримали? Б) бліц-оцінювання: вказати вид речення Я іду у парку золотому, і прощально листя шелестить. Осінь сумна, а жити весело. Я люблю дивитись, як гаї синіють. Хіба не бачите, що небо голубіє? Туман уже піднявся – і небо стало сірим. Минають дні, минають ночі, настала осінь.
В незакінчене речення Найбільше запам’ятав … На уроці мені сподобалося… Труднощі викликало … Г) підсумок: чи виконали завдання уроку? Очікувані результати Учні повинні знати: визначення СПР; Учні повинні уміти: визначати серед складних речень СПР; Про В.Івасюка книжку написав його батько – Михайло Івасюк. Він згадує: «Володя прожив лише 30 років. Але ті роки були напрочуд змістовні, осяяні мрією про добро і красу землі. У житті він мав щастя від творчості, від того, що зла нікому не чинив, нікому не заздрив і невтомно працював для своєї доби і свого українського народу, що дав йому сили бути виразником почуттів і дум свого покоління». Отож, шановні дев’ятикласники, зичу вам у житті мати такі ж орієнтири, як і у цієї великої людини, старатися досягти якнайвищих вершин і творити лише добрі діла. А першим кроком для цього буде старанне виконання домашніх завдань та плідна праця на уроці.
7. Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал;виконати вправу 109; повторити про другорядні члени речення.
Теми для опрацювання в групах: 1 група «Будова складнопідрядного речення, місце підрядного речення відносно головного». Матеріал для роботи: В небі ластівка мріє далека (яка?), що на крилах весну принесла. (В.Сосюра). Як не буде птахів, то і серце людське стане черствим (коли?). (М.Стельмах). Талант митця, якщо він справжній талант, не може стояти осторонь від свого народу (за якої умови?). (А.Малишко).
2 група «Засоби зв’язку у складнопідрядному реченні, розділові знаки, інтонація».
3 група «Визначення складнопідрядного речення, схема, приклади сполучників і сполучних слів»
1 група «Будова складнопідрядного речення, місце підрядного речення відносно головного». Матеріал для роботи: В небі ластівка мріє далека (яка?), що на крилах весну принесла. (В.Сосюра). Як не буде птахів, то і серце людське стане черствим (коли?). (М.Стельмах). Талант митця, якщо він справжній талант, не може стояти осторонь від свого народу (за якої умови?). (А.Малишко).
2 група «Засоби зв’язку у складнопідрядному реченні, розділові знаки, інтонація».
3 група «Визначення складнопідрядного речення, схема, приклади сполучників і сполучних слів»
1 група «Будова складнопідрядного речення, місце підрядного речення відносно головного». Матеріал для роботи: В небі ластівка мріє далека (яка?), що на крилах весну принесла. (В.Сосюра). Як не буде птахів, то і серце людське стане черствим (коли?). (М.Стельмах). Талант митця, якщо він справжній талант, не може стояти осторонь від свого народу (за якої умови?). (А.Малишко).
2 група «Засоби зв’язку у складнопідрядному реченні, розділові знаки, інтонація».
3 група «Визначення складнопідрядного речення, схема, приклади сполучників і сполучних слів»
Червона рута Рута, виявляється, – жовта квітка. За переказами, що досі існують у Карпатах, вона лише на кілька хвилин, у ніч на Івана Купала, стає червоною. Дівчина, яка її знайде, буде щаслива в коханні. Пісню "Червона рута" написав Володимир Івасюк – дев’ятнадцятирічний студент Чернівецького медичного інституту. Як же народився задум? У багатющій батьковій бібліотеці юний Володя, тоді ще старшокласник, натрапив на видану 1906 року збірку коломийок. В одній із них він прочитав про чарівне зілля – червону руту. Для юного музики цей образ став зворушливою знахідкою, справжнім одкровенням. Потім він багато мандрував селами, шукаючи ключ до розкриття таємниці, і згодом знайшов новий варіант коломийки про загадкове чар-зілля. На обласному телебаченні Івасюк мав добрих друзів, яким показав нову пісню. Її прем’єра відбулася в програмі "Камертон доброго настрою". І ось настало свято Володиної музики та поезії – визнання його творчої роботи: "Червона рута" стала піснею року в колишньому Радянському Союзі на конкурсі "Пісня-71".
Червона рута Рута, виявляється, – жовта квітка. За переказами, що досі існують у Карпатах, вона лише на кілька хвилин, у ніч на Івана Купала, стає червоною. Дівчина, яка її знайде, буде щаслива в коханні. Пісню "Червона рута" написав Володимир Івасюк – дев’ятнадцятирічний студент Чернівецького медичного інституту. Як же народився задум? У багатющій батьковій бібліотеці юний Володя, тоді ще старшокласник, натрапив на видану 1906 року збірку коломийок. В одній із них він прочитав про чарівне зілля – червону руту. Для юного музики цей образ став зворушливою знахідкою, справжнім одкровенням. Потім він багато мандрував селами, шукаючи ключ до розкриття таємниці, і згодом знайшов новий варіант коломийки про загадкове чар-зілля. На обласному телебаченні Івасюк мав добрих друзів, яким показав нову пісню. Її прем’єра відбулася в програмі "Камертон доброго настрою". І ось настало свято Володиної музики та поезії – визнання його творчої роботи: "Червона рута" стала піснею року в колишньому Радянському Союзі на конкурсі "Пісня-71".
Червона рута Рута, виявляється, – жовта квітка. За переказами, що досі існують у Карпатах, вона лише на кілька хвилин, у ніч на Івана Купала, стає червоною. Дівчина, яка її знайде, буде щаслива в коханні. Пісню "Червона рута" написав Володимир Івасюк – дев’ятнадцятирічний студент Чернівецького медичного інституту. Як же народився задум? У багатющій батьковій бібліотеці юний Володя, тоді ще старшокласник, натрапив на видану 1906 року збірку коломийок. В одній із них він прочитав про чарівне зілля – червону руту. Для юного музики цей образ став зворушливою знахідкою, справжнім одкровенням. Потім він багато мандрував селами, шукаючи ключ до розкриття таємниці, і згодом знайшов новий варіант коломийки про загадкове чар-зілля. На обласному телебаченні Івасюк мав добрих друзів, яким показав нову пісню. Її прем’єра відбулася в програмі "Камертон доброго настрою". І ось настало свято Володиної музики та поезії – визнання його творчої роботи: "Червона рута" стала піснею року в колишньому Радянському Союзі на конкурсі "Пісня-71".
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |