Головна » Українська мова |
Мета: - засобами мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати пошану до геніального поета, прозаїка, пророка Т.Г.Шевченка,сприяти зміцненню національно-духовних ціннісних орієнтацій школярів; - допомогти учням узагальнити, систематизувати й закріпити знання про складне речення з різними видами зв'язку, підготувати їх до контрольної роботи; - розвивати усне й писемне мовлення, вдосконалювати пунктаційні навички, уміння складати схеми і виконувати синтаксичний розбір складних речень. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань. Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, виставка його творів, ілюстративний матеріал до творчості Великого Кобзаря,підручники, проектор, таблиця “Складне речення”, музичний супровід. Методи,прийоми. форми роботи: “ Кольорове слово”, ” Експрес-опитування”, “Комуканікативний практикум”, “Коментоване письмо”, “Слуховий графічний диктант”, “Мікрофон”, робота з опорними схемами, робота в групах.
Хід уроку
I. Установчо- мотиваційний етап.
1. Вступне слово вчителя. Психоемоційна релаксація. Прийом “Кольорове слово”: звернути увагу на портрет Т.Г.Шевченка на екрані, підібрати влучне словосполучення, яке дасть характеристику цій людині. ( Обличчя украінської нації, геніальний пророк України, духовний батько тощо). Синтаксичний розбір словосполучення: Великий Кобзар України. ( складне, іменникове, узгодження,керування).
2. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Узагальнення окремих фактів, явищ.
1. Прийом “ Експрес-опитування”:
- Що вивчає синтаксис?
- Яке речення називається складним із різними видами зв'язку?
- Яка відмінність між сполучниковим і безсполучниковим зв'язком?
- Чим відрізняється сурядний зв'язок від підрядного?
- У чому різниця між сполучниками та сполучними словами?
ІІІ. Узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.
1. Прийом “ Комунікативний практикум”: довести,що дане речення є складним, знайти його компоненти і визначити зв'язок між ними.
Щовесни,коли тануть сніги І на рясті засяє веселка, Повні сил і живої снаги, Ми вшановуєм пам'ять Шевченка. ( Зв'язок між частинами підрядний ( з однорідною підрядністю) і сурядний).
- Який зв'язок називаєтья підрядним? - Що таке однорідна підрядність? - Чому не ставиться кома перед єднальним сполучником?
IV. Систематизація головних теоретичних положень і провідних ідей теми.
1. Прийом “ Слуховий графічний диктант”: визначити, яке з речень відповідає поданим схемам: 1. [ ], і [ ], і [займенник], (що...).
2. [іменник], (яке...), [ ].
3. [іменник, (де...), …], і [ ].
4. [дієслово], ( поки...); (поки...), [дієслово].
5. [ ], [ ], і [ ].
1. Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевченка,є найбільшою національною святинею, і кожен прагне хоча б раз у житті вклонитися могилі поета.
2. Миготіли береги Дніпра, погода була чудесна, і сила-силенна народу звідусюди поспішала до Канева на пароплавах, катерах і суходолом на машинах.
3. Далеко линули слова “Заповіту”, і кінця-краю не було цим людським потокам, і луна від пісень здавалася мені найгучнішою за всі,що я колись почув у своєму житті.
4. З'явилося Кобзареве слово, яке стало на сторожі народу, 174 роки воно береже і живить українську націю, її духовну соборність.
5. Будеш, батьку, панувати, Поки живуть люди; Поки сонце з неба сяє, Тебе не забудуть.
Відповідь: 3,4,1,5, 2.
Поетична хвилинка ( учень читає вірш Т.Г.Шевченка на фоні музики)
2. Прийом “ Коментоване письмо”: виконати синтаксичний розбір речення, скласти схему.
Настане день, настане час — і розіллється знов медами земля, що освятив Тарас своїми муками-ділами.
Розповідне,неокличне, складне, зв'язок безсполучниковий,сполучниковий сурядний і підрядний; послідовний, наслідковий смисловий зв'язок.
І част. - двосклад., непошир., неповне, неускл. ІІ част. - двосклад., непошир., неповне, неускл. ІІІ част. - двосклад., пошир., повне, неускл. ІV част. - двосклад., пошир.,неповне,неускл.
[ ], [ ] - і [ іменник ], (що...).
3. Самостійна робота: виконати синтаксичний розбір речення, скласти схему.
Все сумує — тільки слава Сонцем засіяла, Не вмре кобзар, бо навіки Його привітала. Т.Шевченко
V. Рефлексійно-оцінний етап. Прийом “Мікрофон”:
“ Я знаю...”
“ Я пам'ятаю...”
“ Я вмію...”
VI. Оголошення та мотивація оцінок. Подяка за спільну працю. Учні здають зошити із самостійною роботою.
VII. Домашнє завдання.
І рівень
Вивчити алгоритм синтаксичного розбору речення з різними видами зв'язку ( ст.190, п-граф 24,25).
ІІ рівень
Впр.316 ( тестові завдання), п-граф 24,25.
ІІІ рівень
Впр. 318 ( розшифруйтевислів Г. Сковороди і напишіть невеликий твір на тему, сформульовану у вислові), п-граф 24,25.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |