Головна » Українська мова

Складне речення. Урок з української мови для 5 класу

Мета уроку:  виробляти вміння відрізняти складні речення від простих, правильно інтонувати складні речення, ставити коми між їх складовими – простими реченнями, дати початкове уявлення про сполучниковий та безсполучниковий зв’язок; використати можливості дидактичного матеріалу для розвитку спостережливості, ознайомлення з різними видами транспорту, дбайливого ставлення до природи, любові до рідного краю

Анотація до уроку  : 5 клас. Українська мова. Тема -  «Складне речення». Урок-мандрівка з використанням ігрових технологій  на основі тематичного матеріалу ( види транспорту).   

 

Хід уроку

 

1.Актуалізація опорних знань.

 

- Сьогодні урок буде незвичайний: ми будемо мандрувати країною «Синтаксису» за допомогою різних видів транспорту. Запишіть «число, класна робота».

Щоб розпочати рух, треба заправитися топливом – знаннями про члени речення, які ми отримали на минулих уроках. Увага на дошку! Установіть відповідність між членами речення, питаннями, на які вони відповідають, і тим, як вони підкреслюються.

Слайд №1

Підмет                    Кого? Чим?                

Присудок               Куди? Де? Як?              

Означення             Що робить підмет?      

Додаток                Який? Які?

Обставина             Хто? Що?                     

                                                                                              -    

2. Організація засвоєння нового матеріалу.

 

- А тепер ми можемо направитися до першої зупинки, яка називається

« Дослідницька». Тут ми дізнаємося, яке речення називається складним, будемо вчитися ділити його на частини, досліджувати, чим вони з’єднуються. Запишіть тему уроку- « Складне  речення». Допоможуть нам туди потрапити запорозькі козаки, які направлялися у військові походи не тільки на конях, а й на швидкохідних чайках, які перетворювали на перші «підводні човни».

 

    Слайд №2

 

 а) завдання ( біля дошки): записати речення, зробити його синтаксичний розбір.

  Перед морським походом запорожці перебудовували чайки.

б) завдання ( біля дошки): записати речення, визначити граматичну основу, порівняти з попереднім.

   Вправні майстри під дно човнів насипали пісок, під його тягарем човен    ховався під воду.

Зробімо висновок: які ж речення називаються складними? Звіримо визначення з правилом у підручнику ( ст. 77).
Прочитайте правило, підкресліть у ньому найсуттєвіше. Поясніть свій вибір.

в) виконання вправи 171 (усно). Завдання: об’єднати два прості речення в складне за допомогою сполучників.

3.Застосування набутих знань.

 

- Рухаємося далі й пересядемо на найбільш поширений вид транспорту –автомобіль. Наступна зупинка – «Пунктуаційна».

а) завдання: перепишіть із картки речення ( вправа №1), визначте в них граматичні основи. З’ясуйте, чи завжди перед сполучником   і   ставиться кома.

   Слайд №3

 

Слайд №4

  Перший автомобіль винахідники створили у 18 столітті,  і він перевозив

      гармати для французького війська.

  Цей засіб рухався зі швидкістю 5 кілометрів на годину і працював на парі.

 

б) виконання вправи 172 ( 1,2,4,5 речення) усно. Завдання: визначити в реченнях граматичні основи, пояснити розділові знаки.

в) виконання вправи 175 ( письмово). Завдання: переписати речення, поставити в них розділові знаки.

4. У дорозі, звичайно, потрібно відпочивати. Прослухайте загадки. Відгадки до них будуть першими літерами складів, із яких ми утворимо слово.

 

У хатах прозорих всі вони живуть,

можеш ти їх бачить та не можеш чуть. (Риби)

Бігає Марушка у ста кожушках

як вітер повіє  то й спина замріє. (Курка)

Скільки розділових знаків пропущено в поданих вище загадках? (Три)

 

5. - Ми вже дізналися, які речення називаються складними. А тому можемо полетіти в космос на найбільш швидкому транспорті - ракеті. Наступна зупинка «Пізнавайко».  Зараз потренуємося ставити коми в складних реченнях за інтонацією.  Виконаймо завдання ( усно)  №2  на картках.

 

Слайд №6              

 

Гравітаційне поле Місяця у шість разів менше за земне тому ми могли б

             там прикріпити крила й літати.

Сліди перших відвідувачів Місяця збережуться на мільйони років бо там

              ніколи не йдуть дощі.

 Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк.

 На борту «Спайс Шаттла» були створені мільярди пластмасових кульок

            і вони стали першими промисловими виробами.

 Форма кульок була ідеально рівною тому їх вартість у 2000 разів вища за

              золото тієї ж ваги.

 Міжнародна космічна станція « Піонер -10» стала першим штучним тілом

           що покинуло Сонячну систему.

 Вона має на борту закодовані відомості про Землю цю інформацію,

                  можливо, колись прочитають інопланетяни.

 

6. - Щоб повернутися з космосу на Землю, нам треба розгадати шифр – закодоване речення в завданні  №3 на картках.

Слайд №7

                  ми     живемо     на одній         планеті      і кожен      

            повинен           дбати           про           неї         

 

     7. -  І остання зупинка - « Бережинка». Поїдемо туди на «зеленому» автомобілі, бо яким би важливим не був для нас транспорт, ми повинні насамперед думати про збереження природи.

 

Слайд №8

                                 

 Завдання №4 (на картках). Перекладіть речення українською мовою, останнє запишіть у зошити, визначте в ньому граматичну основу та поставте розділовий знак.

 

     Нужно беречь природные  ресурсы  поскольку их запасы исчерпываются.

Транспорт должен быть безопасным и поэтому нужно искать альтернативное топливо.

Наша планета  -  это крохотный  островок на котором мы путешествуем во Вселенной.

 

Слайд №9

Потрібно берегти природні ресурси, оскільки їхні запаси вичерпуються.

Транспорт має бути безпечним, і тому треба шукати альтернативне паливо.

Наша планета – це крихітний острівець, на якому ми подорожуємо  у Всесвіті.

8.Наступна зупинка «Мандрівна». Протягом 4 -5 хвилин напишіть невелике

    есе за заданою темою.

 Слайд №10

 1 варіант. Уявіть, що вам запропонували відвідати будь-яке місце світу.

                   Куди б ви поїхали й чому?

2 варіант. Опишіть  транспортний засіб майбутнього, який допоможе вам за

                  лічені хвилини потрапити в будь-яку точку світу.

3 варіант. Порекомендуйте іноземцям відвідати ваше місто, його

                  найвизначніші  місця.

 У тексті твору використайте складне речення. Визначте в ньому граматичну основу.

Слайд №11

Зразки творів

   1.Так, на світі є багато цікавих місць,  де б я хотіла побувати.Але, мабуть, найбільше мене приваблює Дісней-ленд у Парижі. Я б відвідала космічний павільйон, побачила чарівний палац, прокаталася б на «Американських гірках». А ще обов’язково познайомилася б із дітьми з інших країн, розповіла б їм про своє рідне місто – Білу Церкву.

Слайд №12

2. Пройдуть роки, і наука досягне небувалих результатів. Винайдуть такі транспортні засоби, які дозволять людині пересуватися з одного місця в інше надзвичайно швидко. Це будуть літальні апарати, які за зовнішнім виглядом нагадуватимуть комфортабельні  машини, але рухатимуться вони з швидкістю космічних ракет. Зареєстрував у Міжнародній прикордонній службі маршрут – і вперед до Америки чи Північного полюса.

Слайд №13

3. Скільки чудових міст є у світі, але для мене найріднішим, найпрекраснішим є Біла Церква – місто з багатим минулим, яскравим сьогоденням та оптимістичним майбутнім. Перлиною старовинного Юр’єва (перша назва міста) є парк  «Олександрія», який розкинувся на берегах Росі. Затишні алеї, розкішна природа, вибаглива архітектура - це все полонить кожного, хто хоч раз відвідає його.

   Ласкаво просимо до Білої Церкви!

 

9. Підсумок уроку. Упіймай помилку. Запишіть відповіді  (1+   2-). Прокоментуйте їх усно.

Слайд №14

 

1. У простому речення є одна граматична основа.

2. Граматична основа складається з підмета і присудка.

3. У складному реченні є дві граматичні основи.

4. Між частинами складного речення треба ставити розділовий знак.

5. Перед сполучником і завжди ставимо кому.

6. Прості речення у складному з’єднуються тільки за допомогою      сполучників.

 

9. Домашнє завдання: вправа 74; оголошення поурочних балів.


Теги: Томащук Л.І., Складне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 329/39


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar