Головна » Українська мова |
Мета: поглибити знання учнів про складні граматичні одиниці; ознайомити учнів із іменним і дієслівним складеним присудком; розвивати вміння знаходити їх у реченні; навчити використовувати у мовленні; виховувати любов до рідного краю, української пісні. Тип уроку: комбінований Обладнання: таблиця, опорні схеми, картки-інформатори, картки із ключовими словами та понятійним матеріалом. Хід уроку
Епіграф: Здоров 'я, розум і сопілка — мудра спілка. Як музика іскриста, то й душа чиста. Народні афоризми
Пісня для України — все: і поезія, й історія, й батьківська могила. М.В. Гоголь І. Актуалізація опорних знань 1. Вітання. Записати у зошити дату, класна робота. 2. Перевірка знань. Кодований диктант. 1 - двоскладне 2 - односкладне 3 – складне
Пісня - наш паспорт вічний.
Рідна мати моя, ти ночей не доспала.
1. Фронтальна бесіда: а) Про що треба пам'ятати, визначаючи просте двоскладне, односкладне чи складне речення? (Про граматичну основу) б) Що називається граматичною основою? в) Як по-іншому можна назвати граматичну основу? (центр, ядро, предикативний центр). г) Найважливіша ознака речення? (предикативність). Ґ) Предикативність? (це віднесеність повідомлюваного до дійсності). II. Мотивація навчальної діяльності Звучить лірична українська мелодія. Вчитель: Діти, ви уважно слухали речення із кодованого диктанту. А зараз прочитайте і запишіть у зошити вислови, що є на дошці. Подумайте, кого ми сьогодні запросимо на урок? (Пісню!) Отже, з яким понятійним матеріалом будемо працювати? [Подпись: Пригадайте, скільки значень може мати слово: лексичне, граматичне. Сформулюйте лексичне значення слова «пісня». (- невеликий ліричний вірш, написаний у музичному стилі). Граматичне значення: ім., ж.р., одн., Н.в.] Слова прикріплюються на дошці:
[Пісня]
[*] [*] Поет-пісняр [*] Композитор [*] Співак [*] Музичний [*] Музикальний [*]
Ключові слова: [*] Синтаксис [*] [*] Головні члени речення [*] Підмет [*] [*] Прямий порядок слів [*] Інверсія [*] Логічний наголос (пізніше прикріплю): [*] Складений іменний присудок [*] Складений дієслівний
1. Ситуативне завдання До теми сьогоднішнього уроку не вистачає ще одного слова. Щоб унести його, потрібно пригадати, коли ми вживали термін «складений»? (складений числівник, складена форма вищого і найвищого ступеня порівняння прикметника і прислівника, складена форма майбутнього часу дієслова, складений підмет). Отже, яке слово нам потрібно добавити до ключових слів? (СКЛАДЕНИЙ) [*] Подумайте і скажіть, які ви ставите завдання перед собою на уроці? [*] Запишіть, що ви повинні: запам'ятати: Вчитель: Сформулювати мету сьогоднішнього заняття до снаги кожному з вас, адже подібне формулювання ми мали на попередньому уроці. Діти, скористуйтесь формулою: «Сьогоднішній урок навчить мене»... І висловте мету заняття. (Діти говорять і записують у зошити тему уроку). 2. Розпочинаємо пошук інформації. Завдання: Прочитати речення, переписати. Спробувати підкреслити ГО, пояснити способи вираження присудків.
[*] У серці розкішно цвіте пісня моєї Вкраїни. [*] Пісня «Їхав козак за Дунай » під назвою «Прощання з нареченою» ввійшла до збірки французьких народних пісень. [*] В українських піснях народ прагнув відобразити традиційний ідеал людини. [*] Наша рідна пісня здається чарівною казкою, нерозгаданим плетивом мрій.
3. На дошці зобразити схему: Типи присудків:
Простий складений іменний складений дієслівний Напр. пісня цвіте здається казкою, плетивом прагнув відобразити 4. Робота в групах. Клас поділений на 5 груп по 5 учнів, кожен з яких має свої обов 'язки (лідер, оратор, експерт, секретар, доповідач). Прочитати речення, переписати, прослідкувати чим виражені виділені присудки. За допомогою звернутись до підручника, стор. 67-68; до картки-інформатора №1. Намалюйте схематично структуру складеного іменного присудка
[*] Багатство української народної словесності винятково велике [*] Пісні народні - окраса нашої поезії. [*] Пісне моя, стань просто мною. Я - тобою стану. [*] Україна у нас одна. [*] Не всі пісні ще знані і проспівані.
5. Лідерам обговорити можливі варіанти схем. Вибрати один оптимальний. Захист схеми «Структура складеного іменного присудка». 6. «Детективне агентство» Завдання 1: Із речень, які отримує кожна група, виписати складені іменні присудки, прослідкувати, які дієслова можуть використовуватись у ролі дієслова-зв'язки. Представник від кожної групи записує складений іменний присудок із свого речення на дошці. Оратори кожної групи читають свої речення. Завдання 2: Розташувати речення по порядку, щоб вийшов текст. Пригадати, що називається текстом.
[*] Пісня українська стала історією мого народу. [*] На моїй рідній землі вона вважається найдорожчим скарбом. [*] Справжня українська пісня доводиться нам і родом, й іменем, і правдою. [*] Нам потрібно пам'ятати, що людина називається справжньою тоді, коли свято береже народну словесність. [*] Наша пісня залишиться величною і дивовижною навіки.
7. Звучить запис української пісні. Діти, ви стомились, пора відпочити. Зробимо паузу, перерву, але як правильно сказати: музичну чи музикальну? Діти пригадують. Учень-інформатор нагадує значення слів. 8. Літературно-музична вікторина. Завдання: Пригадайте прізвища поетів, чиї вірші були покладені на музику, прізвища композиторів. 9. Творче завдання. Робота в парах з картками за кольорами. Перед кожним учнем лежать відповідного кольору картки. Діти формують пари за кольором картки. Високий рівень - рожевий;
Написати твір-мініатюру на тему: «Наш рух відроджує, плекає й живить пісня», використовуючи у реченнях складений іменний присудок. Опорні слова: буду відвертою; пісня – окраса; пісня – дух; стане легендою; назветься матір’ю; пісня – дорога.
Прочитайте речення. Перепишіть. Підкресліть ГО. Поставте і поясніть розділовий знак у реченні. Виконайте синтаксичний розбір. Микола Віталійович Лисенко класик української національної музики.
Прочитати, переписати. Розставити розділові знаки. Підкреслити ГО. Виконати частиномовний розбір; синтаксичний розбір речення. Народна пісня народна музична творчість були могутньою рікою малодослідженого шляху М.В.Лисенка.
III. Рефлексія 10. Ток-шоу «Зміни позицію» - «Я так думаю» (Діти доводять неправильність суджень) Роль присудка у реченні другорядна. IV. Оцінювання. Експерти дають оцінку роботи учнів, виставляють бали
V. Домашнє завдання записане на кольорових картках за рівнями Рожевий - Твір-роздум на тему: «Як зберегти душі криницю, з якої пісня вироста», використовуючи всі види присудків. Підручник: стор. 67-68. Жовтий - Підручник: стор. 67-68, Вправа 136. Синій - Підручник: стор. 67-68. Знайти і записати текст про пісню, народні інструменти, кобзарів на 120 слів. У тексті знайти і підкреслити прості і складені іменні присудки.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |