Головна » Українська мова

Складений присудок. Іменний складений присудок, способи його вираження. Форми іменної частини складеного присудка

Мета: поглибити знання учнів про складні граматичні одиниці; ознайомити учнів із іменним і дієслівним складеним присудком; розвивати вміння знаходити їх у реченні; навчити використовувати у мовленні; виховувати любов до рідного краю, української пісні.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиця, опорні схеми, картки-інформатори, картки із ключовими словами та понятійним матеріалом.

                                                  Хід уроку

 

Епіграф:                               Здоров 'я, розум і сопілка — мудра спілка.

                                                        Як музика іскриста, то й душа чиста.

                                                                                                          Народні афоризми

 

            Пісня для України — все: і поезія, й історія, й батьківська могила.

                                                                                                                      М.В. Гоголь

І. Актуалізація опорних знань

1. Вітання. Записати у зошити дату, класна робота.

2. Перевірка знань. Кодований диктант.

1 - двоскладне

2 - односкладне

3 – складне

 

Пісня - наш паспорт вічний.
Буває пісня тугою налита, і туга душу наскрізь пропече.  
Слухаю пісню знову і знову.                        
Співай, моя мамо.      

 

Рідна мати моя, ти ночей не доспала.
Криниця мого дитинства.
Дні дитинства, наче плин води, проліта дитинство, та у спадок зостається пісня, повна загадок, пам'ять зостається завжди.
Мати сина колихала, колихаючи, співала.

 

1. Фронтальна бесіда:

а) Про що треба пам'ятати, визначаючи просте двоскладне, односкладне чи складне речення? (Про граматичну основу)

б) Що називається граматичною основою?

в) Як по-іншому можна назвати граматичну основу? (центр, ядро, предикативний центр).

г) Найважливіша ознака речення? (предикативність).

Ґ) Предикативність? (це віднесеність повідомлюваного до дійсності).

II. Мотивація навчальної діяльності

Звучить лірична українська мелодія.

Вчитель: Діти, ви уважно слухали речення із кодованого диктанту. А зараз прочитайте і запишіть у зошити вислови, що є на дошці. Подумайте, кого ми сьогодні запросимо на урок? (Пісню!) Отже, з яким понятійним матеріалом будемо працювати?

[Подпись: Пригадайте, скільки значень може мати слово: лексичне, граматичне. Сформулюйте лексичне значення слова «пісня». (- невеликий ліричний вірш, написаний у музичному стилі). Граматичне значення: ім., ж.р., одн., Н.в.] Слова прикріплюються на дошці:

 

[Пісня]  

 

[*]    

[*]     Поет-пісняр

[*]     Композитор

[*]     Співак

[*]     Музичний

[*]     Музикальний

[*]    

 

Ключові слова:

[*]     Синтаксис

[*]    

[*]     Головні члени речення

[*]     Підмет

[*]    

[*]     Прямий порядок слів

[*]     Інверсія

[*]     Логічний наголос

(пізніше прикріплю):

[*]     Складений іменний присудок

[*]     Складений дієслівний

 

1. Ситуативне завдання

До теми сьогоднішнього уроку не вистачає ще одного слова. Щоб унести його, потрібно пригадати, коли ми вживали термін «складений»? (складений числівник, складена форма вищого і найвищого ступеня порівняння прикметника і прислівника, складена форма майбутнього часу дієслова, складений підмет).

Отже, яке слово нам потрібно добавити до ключових слів? (СКЛАДЕНИЙ)

[*]     Подумайте і скажіть, які ви ставите завдання перед собою на уроці?

[*]     Запишіть, що ви повинні:

запам'ятати:
вміти:
творчо використовувати:

Вчитель: Сформулювати мету сьогоднішнього заняття до снаги кожному з вас, адже подібне формулювання ми мали на попередньому уроці. Діти, скористуйтесь формулою: «Сьогоднішній урок навчить мене»... І висловте мету заняття. (Діти говорять і записують у зошити тему уроку).

2. Розпочинаємо пошук інформації.

         Завдання: Прочитати речення, переписати. Спробувати підкреслити ГО, пояснити способи вираження присудків.

 

[*]   У серці розкішно цвіте пісня моєї Вкраїни.

[*]      Пісня «Їхав козак за Дунай » під назвою «Прощання з нареченою» ввійшла до збірки французьких народних пісень.

[*]      В українських піснях народ прагнув відобразити традиційний ідеал людини.

[*]      Наша рідна пісня здається чарівною казкою, нерозгаданим плетивом мрій.

 

3. На дошці зобразити схему:

Типи присудків:

 

         Простий               складений іменний               складений дієслівний

Напр. пісня цвіте        здається казкою, плетивом прагнув відобразити

4. Робота в групах. Клас поділений на 5 груп по 5 учнів, кожен з яких має свої обов 'язки (лідер, оратор, експерт, секретар, доповідач). Прочитати речення, переписати, прослідкувати чим виражені виділені присудки. За допомогою звернутись до підручника, стор. 67-68; до картки-інформатора №1.

Намалюйте схематично структуру складеного іменного присудка

 

[*]    Багатство української народної словесності винятково велике

[*]    Пісні народні - окраса нашої поезії.

[*]    Пісне моя, стань просто мною. Я - тобою стану.

[*]    Україна у нас одна.

[*]    Не всі пісні ще знані і проспівані.

 

5. Лідерам обговорити можливі варіанти схем. Вибрати один оптимальний. Захист схеми «Структура складеного іменного присудка».

6. «Детективне агентство»

Завдання 1: Із речень, які отримує кожна група, виписати складені іменні присудки, прослідкувати, які дієслова можуть використовуватись у ролі дієслова-зв'язки. Представник від кожної групи записує складений іменний присудок із свого речення на дошці. Оратори кожної групи читають свої речення.

Завдання 2: Розташувати речення по порядку, щоб вийшов текст. Пригадати, що називається текстом.

 

[*]     Пісня українська стала історією мого народу.

[*]     На моїй рідній землі вона вважається найдорожчим скарбом.

[*]     Справжня українська пісня доводиться нам і родом, й іменем, і правдою.

[*]     Нам потрібно пам'ятати, що людина називається справжньою тоді, коли свято береже народну словесність.             

[*]     Наша пісня залишиться величною і дивовижною навіки.

 

7. Звучить запис української пісні. Діти, ви стомились, пора відпочити. Зробимо паузу, перерву, але як правильно сказати: музичну чи музикальну? Діти пригадують. Учень-інформатор нагадує значення слів.

8. Літературно-музична вікторина.

Завдання: Пригадайте прізвища поетів, чиї вірші були покладені на музику, прізвища композиторів.

9. Творче завдання.

Робота в парах з картками за кольорами. Перед кожним учнем лежать  відповідного кольору картки. Діти формують пари за кольором картки.

Високий рівень - рожевий;
Середній – жовтий;
Достатній - синій.

 

Написати твір-мініатюру на тему: «Наш рух відроджує, плекає й живить пісня», використовуючи у реченнях складений іменний присудок.

Опорні слова: буду відвертою; пісня – окраса; пісня – дух; стане легендою; назветься матір’ю; пісня – дорога.

 

Прочитайте речення. Перепишіть. Підкресліть ГО. Поставте і поясніть розділовий знак у реченні. Виконайте синтаксичний розбір.

Микола Віталійович Лисенко класик української національної музики.

 

Прочитати, переписати. Розставити розділові знаки. Підкреслити ГО. Виконати частиномовний розбір; синтаксичний розбір речення.

Народна пісня народна музична творчість були могутньою рікою малодослідженого шляху М.В.Лисенка.

 

III. Рефлексія

10. Ток-шоу «Зміни позицію» - «Я так думаю»

(Діти доводять неправильність суджень)

Роль присудка у реченні другорядна.
Присудок відповідає на питання: кого? чого? як? коли?
У реченні завжди легко знайти присудок. І щоб знайти присудок, достатньо лише знайти у реченні дієслово.

IV. Оцінювання. Експерти дають оцінку роботи учнів, виставляють бали

 

V. Домашнє завдання записане на кольорових картках за рівнями

Рожевий - Твір-роздум на тему: «Як зберегти душі криницю, з якої пісня вироста», використовуючи всі види присудків. Підручник: стор. 67-68.

Жовтий - Підручник: стор. 67-68, Вправа 136.

Синій - Підручник: стор. 67-68. Знайти і записати текст про пісню, народні інструменти, кобзарів на 120 слів. У тексті знайти і підкреслити прості і складені іменні присудки.

 


Теги: Вербило Л.В., присудок
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 305/61


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar