Головна » Українська мова

Складання твору-роздуму з елементами опису та міркування з теми „Я і Україна в майбутньому”

Мета: ознайомити дітей з поняттям «Вітчизна», «Україна», «громадянин»;  розширювати уявлення про красу і велич рідної землі; удосконалювати навички побудови речень за схемами та вчити їх правильно інтонувати; закріплювати уміння складати вірші, загадки, твори-роздуми за опорними словосполученнями і планом; розвивати мовлення дітей, комунікативну компетентність школярів, творче мислення,пам’ять уяву, спостережливість, збагачувати словниковий запас; сприяти вихованню та формуванню національної свідомості дітей; виховувати бажання вкладати душу в написання творів, а не тільки розум; прищеплювати почуття патріотизму.

Обладнання: малюнки асоціативного куща калини, карта України, запис  пісні про Україну, схеми-опори загадок, вірша-буріме, картки з диференційованими завданнями до тексту роздуму.

Хід уроку

І Організація класу.

Доброго дня українській землі!

Гарного дня, дорогі вчителі!

Вдалого дня тобі, друже за партою!

Будьмо щасливі всі, ми цього варті!

ІІ Актуалізація опорних знань.

Дорогі діти, сьогодні поведемо мову ми про те найдорожче, без чого неможливо в світі жити – про найдорожче серцю кожної людини.
А про що саме ми будемо говорити, ви дізнаєтесь з даного сенкану.

Незалежна, сонячна.

Розвивається, квітує, кличе.

Вітчизна, Батьківщина.

Чого не вистачає в сенкані? (Речення)

Складання речення про Україну.

Охарактеризуйте речення за метою висловлювання та інтонацією.
З якою метою вживають спонукальне речення з окличною інтонацією?
Що треба пам’ятати, щоб грамотно записати це речення з пам’яті?
Запишіть це речення і інтонаційно правильно прочитайте його.

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».

        Є слова, що можуть зникнути лише тоді, коли зникне народ, що їх створив. До таких слів належить прекрасне і вічне слово Україна. Дослідження України почались з античних часів і до сьогодення тривають. Назва «Україна» вперше з’являється у Київському літописі 1197 р.

Що для вас означає слово «Україна»? Які поняття та асоціації виникають у вас із цим словом? Для мене – це наш рідний край, наша (Звучить пісня, діти записують слова) школа, ніжна пісня матусі. У доборі слів-асоціацій нам допоможе ця чарівна пісня.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

        На сьогоднішньому уроці ми з вами спробуємо стати письменниками і тому кожен із вас вкладе свою душу і серце у твір-роздум з елементами опису та міркування на тему « Я і Україна в майбутньому».

        Налаштуйтесь на задушевний лад і не втрачайте, підтримуйте його протягом уроку. Для написання твору потрібно вміти із запропонованого обрати найголовніше, найсуттєвіше.

        Пам’ятайте! «Пишемо твір не ручкою, а серцем, душею».

ІV. Робота з мовним матеріалом.

        Гра-змагання «Хто більше». Конкурс на кращу корекцію епітетів та синонімів до слова «Україна».

І гр. – хлопчики – записати якомога більше синонімів до слова Україна

ІІ гр. – дівчатка – записати якомога більше епітетів, які би ви використали для розповіді про Україну.

«Що в Україні най – най?»

Найвища гора України -  Говерла в Українських Карпатах. Їх висота

     2061 м над рівнем моря.

Найбільше море, що омиває Україну – Чорне. У Чорне море впадають річки Дунай, Дніпро, Дністер, Південний Буг.
Найбільшою  річкою є Дніпро. Із загальної довжини 2201 км на Україну припадає 981 км.
Найглибшим озером є Світязь на Волині.
Найстаріше дерево в Україні росте в Рівненській області. Це 1300-річний дуб.
Найвище дерево-модрина, заввишки 54 м, росте в м. Рахові.
Найбільшим звіром є зубр. Маса зубра може перевищувати 1 т.
Найвищим птахом є журавель сірий. Його висота сягає 120 см,

     а маса – 7 км.

А ще в Україні найкращі писанки і вишиванки, найпривітніші і найспівучіші люди, найдорожчі землі.

Хвилинка поезії.

Про Україну, її красу складено багато віршів. Послухаймо кілька з них і спробуйте уявити, що бачили поети коли писали їх?

Л. Костенко

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, –

оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно, чисто, незрадливо,

усе як є – дорога, явори,

усе моє, все зветься – Україна

Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

Ти навік у нас одна.

Ти, як мати, найрідніша,

Ти з дитинства наймиліша,

 

Ти і взимку найтепліша –

Наша отча сторона.

Рідна земля моя

Я листок твій зелений,

Пісня в шелесті трав,

Промінь сонця в росі,

Я з грудей твоїх п'ю,

Україно, натхнення,

Я спішу до землі,

Що цвіте у красі.

Не день, не рік, а сотні літ

Ти чарувала цілий світ,

Земля моя, що зветься Україна.

Козацтва Січ і Русь князів,

Де щирість й щедрість мудрих слів,

Де рушники і пісня солов’їна.

Не день, не рік, а сотні літ

Ти чарувала цілий світ,

Земля моя, що зветься Україна.

Де Помаранчевий майдан –

Зійшло свободи сонце нам

І Правди птах злетів на білих крилах

І нині, через сотні літ,

Твій голос чує цілий світ:

«Я є держава, я не є руїна,

Я вільна, я відроджена земля,

І слава не вмиратиме моя,

Бо я – Європа серце – Україна!

         Отже, як описують поети Україну? Які слова, ніби фарби художника, яскраво змальовують красу України?

Робота в парах.

         У мене є аркуші різних кольорів. Ви повинні вибрати аркуш того кольору, який відповідає вашому настрою та почуттям.

1-а пара.

На землі великій є одна країна:

Гарна й неповторна, мила … (Україна)

І живуть тут люди добрі, працьовиті,

І скажу, до речі, ще й … (талановиті)

Землю засівають і пісні співають,

На бандурі грають і вірші …  (складають).

Щоб жила й раділа кожная родина,

Щоб була щаслива наша … (Батьківщина).

 

2-а пара

         Україна

крвїУна – от ніси одив ат снія оріз, луневіяб диса і лозоті нила.

країУна – от пренийкрас оквін з рути і барвінку.

Україна – то рідний арак твій, батька, темарі, дідуся, сі бабу.

3-а пара

         Скласти загадку про Україну за схемою-опорою

Рідна,як …

Прекрасна, як…

Світить, як…

4-а пара

         Скласти вірш-буріме за опорними-словами:

ненько

серденько

люблюс

бережу

Презентація відповідей пар.

Фізкультхвилинка.

Інтерактивна вправа « Займи позицію»

         На квітучій українській землі живуть українці, росіяни, білоруси, татари, молдавани і греки, євреї і греки, а також представники багатьох інших національностей. Усі вони – народ України.

Як ви вважаєте, чи може бути у людини дві батьківщини? Чому?

Найдорожче для кожної людини місце те, де вона народилася, де народилися її батьки – тобто батьківщина. Саме тут людина почала ходити, розмовляти, вчитися справедливості, доброти, посадила першу квіточку, вперше побачила веселку.

         Солов’ї на чужині гнізд не в’ють, пісень не співають, хоч у далеких краях перебувають голодну й холодну зиму. Так і людина у чужій країні зможе жити, працювати, але завжди тужитиме за батьківським домом, за рідною мовою. Тому й кажуть у народі: «Там земля мила, де мати народила».

Одна Батьківщина і двох не буває.

Місця, де родився, завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

         Так, Батьківщина у нас одна. На цій землі ви зробили свій перший крок, вимовили перше слово, почули мамину колискову, пішли стежкою до школи. Коли ви станете дорослими і мандруватимете світом, то зрозумієте, як кожний народ любить свою Батьківщину, пишається нею, дбає про її добробут.

         Ви на власному досвіді переконаєтесь, що нема у світі нічого милішого за рідну землю. І ще зрозумієте, де б ви не були, рідна земля завжди кликатиме вас додому.

 

Гра «Уяви собі».

         Уявіть собі, що ви Україна.

Про що ти мрієш?
Чого боїшся?
В якому образі ви уявляєте Україну?

На дошці записано початок відповідей:

Я мрію про …
Я товаришую з …
Я пишаюся …
Я боюся …

Члени довідкового бюро повідомляють про досягнення та проблеми в Україні.

1-й учень.

 Сучасний стан здоров’я населення України свідчить, що існує реальна загроза вимирання нації. Майже 90% дітей, учнів і студентів мають відхилення у здоров’ї, понад 50% - незадовільну фізичну підготовку. Щороку до лав Збройних Сил України за станом здоров’я не призивається кожний четвертий юнак призивного віку.

2-й учень.

         Україна велика держава, одна з найбільших у Європі. У нас найбільше, порівняно з іншими країнами, родючих земель – майже третина чорноземів усієї планети. На них ростуть пшениця, ячмінь, овес, соняшники, цукрові буряки.

         Багата і сильна наша країна. То Тут добувається кам’яне вугілля, нафта, є природний газ, кухонна сіль та багато інших корисних копалин.

         Наша земля багата на ліси, озера, раки, на рослинний і тваринний світ. У межах України нараховується 25тис. видів рослин та 45 тис. видів тварин.

         Я уявляю Україну деревом, якому тільки 20 років, але у нього довге, розгалужене коріння, як історія нашої держави, міцний стовбур – як славні та міцні традиції і звичаї українського народу.

         Гілочки на дереві – це наші прекрасні міста і села, а листочки на цих гілочках – це ми з вами.

Як ви думаєте, чи буде наше дерево в майбутньому рости і розвиватися? Від чого це залежить?

Пригадайте, будь ласка, рядки з пісні Богдана кучера, які були девізом багатьох наших уроків:

Хай буде наш край

        не яничар, не чужинець.

Я ж чуже не візьму –

Ти, будь ласка, мого не чіпай.

Пам’ятай, брате мій,

        пам’ятай, що ти є українець!

Ти в заморських краях,

        ти у хаті своїй пам’ятай!

    Якою бути Україні – заможною чи бідною, квітучою чи знедоленою, - залежить від кожного з нас. Ви – творці майбутнього країни, яке починається вже сьогодні.

Спробуйте уявити, ким ви станете в майбутньому і якою буде Україна?

V. Робота над складанням твору-роздуму.

Ви можете обрати рівень згідно з яким будете працювати.

І рівень. Скласти самостійно твір.

ІІ рівень. Скласти твір за поданим планом.

ІІІ рівень. Скласти твір за поданим початком, кінцівкою, опорними словами

                  та словосполученнями.

Складання текстів-роздумів.

Заслуховування 2-3 учнів.

IV. Підсумок уроку.

Що найбільше сподобалося?
Коли виникли труднощі?
Отже, ми говорили про Україну, її сучасне і майбутнє, про любов до Батьківщини. Любов до мами й тата, до рідного краю – це найсвітліше і найвище почуття. Коли така любов у серці є, тоді людина світла й добра. Бажаю вам, щоб ваші душі завжди були відкриті для добра і милосердя, безкрайної любові до країни. Бо саме вам творити майбутнє, її долю, вашим серцям її зігрівати.

А зараз подаруймо своїй рідній Україні любов сердець і тепло ваших рук.

Вірю в майбутнє твоє, Україно!

Вірю у пісню, що дзвінко бринить.

Вірю у землю, чарівну й єдину,

Ту, що навчила народ мій любить.

 

Вірю, що можеш долати, творити,

Жити у мирі, з людьми говорити.

Вірю, що можеш усе подолати,

Вірю у тебе, бо ти наша мати.

 

Вірю у радощі, тугу й потіху,

Вірю, що людям приносиш ти втіху.

Вірю у ціль я твою справедливу,

Вірю, що житимеш ти, Україно!

 

Вірю в майбутнє твоє, Україно!

Вірю у тебе, у сили твої,

Вірю у чесність твою й справедливість,

Вірю, що житимеш ти у добрі.

 

Вірю і знаю, що ти в нас єдина.

Ми не покинем тебе, Україно,

Будем з тобою ми в злагоді жити,

Вірністю Богові будем служити.


Теги: твір, Яблінчук М.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 334/20


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar