Головна » Українська мова

Складання діалогів. Урок з української мови для 6 класу

Мета: повторити вивчене про діалог, його складові; розвивати вміння орієнтуватися в ситуації спілкування, дотримуватися правил мовленнєвого етикету; навчати учнів грамотно складати  та вести  діалог; виховувати культуру мовлення та моральні якості  школярів.

Тип уроку:  формування навичок і набуття вмінь

Обладнання: тлумачні словники, картки з текстами, картки для перевірки

                       знань та вмінь учнів

 

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

    1. Привітання

    2. Перевірка готовності учнів до уроку

II. Актуалізація опорних знань учнів

Слово вчителя:

Люди постійно спілкуються одне з одним: обмінюються думками, інформацією, радяться. Одних дуже приємно слухати, інших – ні, бо говорити можна по-різному. Наприклад:
Хай, Міха!
Хай!
Як твоє нічо?
Реально О-кей!

Або ж:

Добридень, Сергію!
Здрастуй, Оксано!
Як у тебе справи?
Добре! А в тебе?
Теж непогано.
До побачення. Радий тебе був бачити.
На все добре. Я теж була рада тебе бачити.
Скажіть, чим різняться діалоги?

Учні відповідають.

Слово учителя:

  Тож спілкуватися можна дуже по-різному. Це залежить від ситуації, а також від мовної культури співбесідників, тобто їхнього вміння щиро цікавитися справами іншої людини, а крім того, від уміння слухати. Щодо першого варіанту діалогу, треба зауважити, що краще було б цим хлопцям поспілкуватися англійською мовою. Якщо ж не вмієте англійською, то краще буде вживати все ж таки слова рідної мови: і зрозуміліше, і красивіше, і до того ж зовсім не смішно.

  У повсякденному спілкуванні вимова звуків часто буває нечіткою, поспішною. Для того щоб вас правильно почули, намагайтесь вимовляти слова чітко, правильно ставити наголос, вчасно робити паузи, а також регулювати швидкість мовлення.

  А тепер давайте відкриємо тлумачний словник і зачитаємо, що таке діалог, репліка, діалогічне єднання.

Усна відповідь учнів.
Слово учителя:

  Розкажіть все, що ви знаєте про діалог. Допоможуть вам у цьому запитання – опори. Стежте за відповіддю учня, неточності виправляйте.

 

1. Діалог – це…

2. Особливостями діалогічного мовлення є…

3. Основними діалогічними вміннями є…

4. Структура діалогу така:

 

Відповіді учнів.

III. Теоретична частина

     Типи діалогів:

діалог - розпитування
діалог - домовленість
діалог - обмін думками
діалог – обговорення

 

Особливості діалогічного мовлення

емоційна забарвленість
спонтанність
двосторонній характер

 

 

                    Основні діалогічні вміння

починати діалог
реагувати на репліку
підтримувати розмову
стимулювати співрозмовника
уміння вести діалоги

 

 

          Структура діалогу:

реп лікування
діалогічне єднання
міні – тексти
зв’язні тексти

 

III. Мотивація навчальної діяльності

IV. Організація навчальної діяльності, спільної творчої роботи

Слово учителя

   Діалогічне мовлення, з точки зору психології, буває вмотивованим, зверненим, ситуативним. Вмотивованим воно може бути тоді, коли для учасника діалогу створюються такі обставини, за яких він виявляє бажання висловитись.

Діалог передбачає зорове спілкування, часто певну незавершеність, яка доповнюється мімікою, жестами, контактом очей, позою. Таке спілкування називається зверненим.

Творче спостереження

Клас розподіляється на групи. Кожна група отримує картку з текстами, визначає який це діалог. Використовуючи ці діалоги як зразок, учні беруть участь у конкурсі на кращий діалог: умотивований, звернений і ситуативний. (див. Додаток 1 )

Робота з таблицею

Розгляньте таблицю. Що треба взяти до уваги, щоб зорієнтуватися в ситуації спілкування, і що залежно від цього визначити.

Перед тим, як вступити в спілкування, береться до уваги:

                                                 

Ситуація спілкування

Де спілкуємось?

Хто адресат?

Яка мета спілкування?

В офіційній обстановці

Повідомлення

В неофіційній обстановці

З’ясування

Спонукання

 

Залежно від цього треба визначити:

 

ТЕМА

ОСНОВНА ДУМКА

ВИСЛОВЛЮВАННЯ                                                      

ФОРМА

 

Скориставшись таблицею, складіть діалог:

I група – «У книгарні»

II група – «У шкільній бібліотеці»

III група – «У поліклініці»

 Пам’ятайте , що під час спілкування слід дотримуватися морально – етичних норм, володіти культурою жестів, міміки, дотримуватися етикету. Необхідно також враховувати, з якою метою і до кого ми звертаємося, в яких умовах.

Заслуховування діалогів
Виконання тренувальних вправ

Проаналізуйте складений діалог за алгоритмом:

                           Алгоритм

Скільки реплік у діалозі?
Який це діалог: гумористичний чи сатиричний?
Скільки осіб беруть участь у розмові?

Розставте розділові знаки:

                                 «Розмова з мамою»

Я на ковзанку піду

А коли до хати

Тільки мама вміє так лагідно спитати

На ходу сніданок з’їм

Так не слід робити

Тільки мама вміє так лагідно сварити

 В снах літаю до зірок

Час вставати сину

Тільки мама збудить так лагідно збудити

Із журналу « Початкова школа»                       

     5.3.   Розгляньте модель ситуації спілкування:

 

           - мовець і слухач

           - висловлювання

 

Накресліть модель ситуації спілкування, на якій був би відображений мовець і кілька слухачів.

Прочитайте. Доведіть, чому автор висловлювання надає такого великого значення доброму слову у спілкуванні людей:

« Велике діло – добре слово. Воно часом дорожче від усього, від усяких ліків, від багатств і потрібне людині, як хліб і мед, як жива вода.»

( О. Довженко )

Гра «Хто швидше створить діалог?»

I група – повідомлення - заперечення

II група – повідомлення - спонукання

III група – повідомлення – повідомлення

Прочитайте діалог. Скажіть, чи одержав син відповідь по суті запитання? Якою мала б биту відповідь, якби вона стосувалася значення запитання, а не смислу? Дайте оцінку відповіді батька:

- Тату,скажи, - кубометр дров, це багато чи мало?

- І багато і мало. Коли як. Якщо їх купуєш, то це мало, а коли пиляєш та рубаєш, - ой як багато!

( З народної творчості )

Продовжте речення

- Шановна, ви не підкажете, де…?

- Шановний, ви не знаєте, як…?

- Хлопче, прошу підкажи, де…?

- Дівчино, будьте ласкаві, підкажіть, як…?

- Тітонько, ви не знаєте, коли…?

- Дідусю, де…?

- Мамо,перепрошую, як…?

          5.8.     Складіть і проговоріть за особами діалог, який міг би відбутися між двома шестикласниками, які вперше після літніх канікул зустрілися.

         5.9.    Скласти першу репліку діалогу з використанням відповідних до ситуації слів ввічливості, висловлюючи вдячність:

                   І група – матері за смачну вечерю в колі сім’ї;

                   ІІ група – сестрі за привітання й подарунок у день народження;

                   ІІІ група – другу за допомогу в навчанні.

V. Заключна частина уроку

     1.Рефлексія:

Оціни від 1 до 12 твердження:

Моє мовлення на уроці було правильним -
Моє мовлення на уроці було виразним -
Моє мовлення на уроці було доречним -

Скажіть, чи справдились ваші сподівання?
Чи виконані нами завдання допомогли вам навчитися будувати діалог?
Які правила ведення діалогу ви знаєте?

2. Виставлення оцінок з коментарем

3.Підведення підсумків уроку:

   Слово учителя:

Бути мовцем не просто. Та й слухачеві теж важко: а ну як мовець ще й слова ковтає, як тоді його зрозуміти? Для того щоб бути гарним мовцем і добрим слухачем треба вчитися уважно слухати і чітко, правильно говорити.

Домашнє завдання: учні отримують індивідуальну картку                                    ( див. Додаток 2)

 

Література

1.Конфедерат І.Н. Дидактичні можливості тексту: Посібник для вчителів. – К.:Рад. школа,1988.

2.Методика навчання українського усного діалогічного мовлення учнів основної школи: монографія. - Тернопіль, 2002.-271с.

3.Нечволод Л.Д. Говоріння: Збірник навчальних і контрольних вправ та завдань 5-11 класи. – Харків: Торсінг, 2004.

4.Скуратівський Л.В. Пізнавальні завдання з української мови: Посібник для вчителів. – К.: Рад. школа, 1987.

5.Наталія Яремчук. Спочатку зрозуміти: Укр. мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах, науково – методичний журнал № 40, 2009, с. 82.

 

Додаток 1

                    Картка №1

Учитель організував дискусію на тему: «Місце подвигу в житті людини». Рівень активності був не високий, школярі обмежувались окремими репліками. Тоді вчитель дещо змінив свій план і запитав: «Хто з вас може здійснити подвиг і в ім’я чого?». Мовчанку порушив голос Артема. Він встав і, дивлячись у вікно, промовив:

-         Я можу здійснити подвиг. Трішки помовчав, а потім додав:

-         Зроблю все для того, щоб одужала моя бабуся.

-         Твоя бабуся хворіє? – обережно запитала вчителька.

-         Так. Їй зробили операцію на очах…

-         Твої міркування заслуговують на увагу. Молодець! Ти добра й чуйна людина. Старенькій необхідна допомога, адже після лікарні їй треба більше відпочивати. Людина, що шанобливо ставиться до старших, має щире серце, –  промовила вчителька. – І хоча твої вчинки – це ще не подвиг, однак ти вже розумієш, що люди мусять допомагати один одному.

 

                        Картка № 2

-         Ви дасте мені склянку води?

-         Так.

 

 

                                   Картка № 3

Антон знову запізнився на урок, чим викликав гнів чергового вчителя:

-         До яких пір це буде продовжуватися?

-         Вибачте, будь ласка, – мимрив собі під ніс Антон.

-         Твоє «вибачте» ми чуємо щодня…Ти перетворюєшся на сміховисько…І вже не гнів, а сміх викликаєш у мене.

-         А що треба зробити, щоб викликати гнів?

 

Додаток 2

                                                  Картка 1

1.     Створіть діалог «повідомлення – спонукання» (чотири репліки).

2.     Дайте визначення, що таке діалог.

 

                                        Картка 2

1.     Створіть діалог «спонукання – повідомлення» (чотири репліки).

2.     Дайте визначення, що таке діалогічне єднання.

 

                                        Картка 3

1.     Створіть діалог «спонукання – повідомлення» (чотири репліки).

2.     Назвіть особливості діалогічного мовлення.

 

                                                  Картка 4

1.     Створіть діалог «пропозиція – заперечення» (чотири репліки).

2.     Які типи діалогів ви знаєте?

 

                                                  Картка 5  

1.     Створіть діалогічне єднання(шість реплік) , яке б відповідало ситуації: виклик лікаря до хворої бабусі.

2.     Чим доповнюється незавершене мовлення?

 

                                                  Картка 6

1.     Утворіть діалогічне єднання (п’ять реплік), яке б відповідало ситуації: ви прийшли провідати хворого друга.

2.     За яких умов можна зрозуміти зміст діалогічного мовлення?

 

Картка 7

1.     Складіть діалог з п’яти реплік: «У бібліотеці».

2.     До поданих реплік додайте такі, що будуть заперечувати висловлену думку:

-         Я за те, щоб в Україні відновили дитячі організації.

-         А я не погоджуюсь з тобою, бо раніше всіх зобов’язували вступати до піонерів.

 

                                         Картка 8

 

1.     Прочитайте вірш. Це діалог чи монолог? Визначте стиль і тип мовлення:

В золотому океані

Уклін тобі, пшеничний океан!

Де пристані твої і береги?

Чи можна взяти в жмені і напитись,

Обличчя вмити, руки освіжить?

Збігав, збігав зеленими струмками

І ось наповнився і закипів.

Шумиш, високий, а хати далекі –

Як острови. І ти на них летиш.

І обминаєш, і за горизонтом

Нема ні пристаней, ні берегів.

Безмежний мій пшеничний океане,

Я  острівцем на тобі занімів.

О. Лупій

      2.   Створіть діалогічне мовлення за однією з поданих тем: «Моє місто».   

 

Картка 9

1.     За поданими фразами з’ясуйте, між ким іде може відбуватися спілкування:

-         Здрастуйте!                                   - Іди геть!

-         До зустрічі!                                   - Помовчте, будь ласка!

-         Салют!                                           - Бувайте здорові!

2.     Створіть діалогічне мовлення на тему «Наш клас».

 

                                                      Картка 10

1.     Складіть діалогічне єднання з п’яти – шести реплік на будь – яку тему, запишіть його.

2.     Яке спілкування передає діалогічне мовлення?

 

                                                      Картка 11

1.     Яке лексичне значення понять: діалогічне єднання, мікродіалог?

2.     Складіть діалогічне єднання, увівши до нього слова: мова, народ, країна. Запишіть в зошит.

 

                                                      Картка 12

1.     Запишіть діалог з 5 -6 реплік так, щоб він був логічно завершеним.

2.     Визначте стиль і тип мовлення:

Рано встало золоте сонечко. Рано, разом з сонцем, прокинулась і Харитя. Хутенько зварила куліш, нагодувала маму, сьорбнула і сама кілька ложок. Упоравшись, зняла серп з полиці, поклала в торбинку хліба та цибулі і зав’язалась рябенькою хусточкою. Далі попрощалась з мамою і пішла жати жито. (За М.Коцюбинським)

 

                                            Картка 13

1.     Які ще засоби, крім мовних, використовують люди для спілкування?

2.     Запишіть діалог «У гостях» (5 -6 реплік).

                                             Картка 14

1.     Який зміст, може передати за допомогою жестів міліціонер – регулювальник? Яка роль знаків вуличного руху, спортивних знаків? Чому їм надають перевагу перед словами?

2.     Складіть діалог з п’яти – шести реплік на тему: «На морі».

 

                                             Картка 15

1.     Складіть діалогічне єднання з п’яти – шести реплік, запишіть його.

2.     Заповніть пропуски у реченні « На вибір слів для висловлювання впливає: а). комунікативна мета…; б). стосунки між…; в). їх… досвід.

 

                                             Картка 16

1.     Складіть діалог «привітання – привітання».

2.     Визначте тему, головну думку висловлювання:

                                              Телебачення

    Поява телебачення – великий культурний переворот, який можна порівняти хіба що з винайденням друкарства.

    Телебачення… це не лише кіно, театр, музей вдома. Це університет, що має найбільшу аудиторію,  яка нараховує сотні мільйонів чоловік.

З журналу .


Теги: Думич Л.П., діалоги
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 3270/41


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar