Головна » Українська мова |
Мета: узагальнити й систематизувати набуті знання про дієприслівник; удосконалювати вміння відрізняти дієприслівник від частин мови, визначати його граматичні ознаки; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність; розвивати уяву, логічне та образне мислення, інформаційну компетентність учнів; виховувати духовний світ учнів, цілісний світогляд, загальнолюдські цінності через вивчення рідної мови. Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, електронний підручник, таблиці, картки - завдання, сигнальні картки, кросворд, Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Епіграф. «Навчання - світло, невчення - пітьма». Емель Лагідний. Найбільше багатство - розум. Але Таліб. ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. 1. Аутотренінг (під звучання пісні) Розпочинаємо урок з аутотренінгу Я – особистість творча І. З’ясування емоційної готовності до уроку. Щоб ви досягали успіхів. А це певною мірою буде залежати від вашого настрою.
2. Вступне слово вчителя. Учні! Ще один урок до нас прийшов За розкладом сьогодні. Отож, давайте зробимо ще крок, Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню. Бо ж мову, діти, забувать не гоже, І дієприслівник нам в цьому допоможе! ІІ. Оголошення теми, мети уроку Розповідь про створення першого журналу (випереджувальне завдання, доповідь одного з учнів) Наш мовний журнал присвячений особовій формі дієслова – «Дієприслівнику». ІІІ. Актуалізація знань і вмінь Гра «Так/ні» Робота з сигнальними картками 1. Дієприслівник - це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію. 2. Дієприслівники поєднують ознаки дієслова та прислівника 3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду 4. Дієприсл. недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів ши -, вши -. 6. Слова «опадаючи, «квітнучи», «радіючи» - дієприсл. недоконаного виду 7. Дієприслівники разом із залежними словами утворюють дієприслівниковий зворот 8. У реченні дієприслівники виступають обставиною 9. Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо Друга сторінка – «Творча» 1. Заморочки з бочки Відгадати загадку, знайти у ній дієприслівник та охарактеризувати його.
Хто може вийти у відкрите поле, не залишаючи свого дому. (вітер)
Не залишаючи – дієприслівник, недок. виду, тепер. часу, неперехідний, має при собі залежне слово (дому), незмінний, у реченні виступає обставиною.
По синьому небу птах летів, крила розпустивши, сонце закрив. (хмара)
Розпустивши - дієприслівник, док. виду, мин. часу, перехідний, має при собі залежне слово (крила), незмінний, у реченні виступає обставиною.
****Індивідуальна робота (робота біля дошки)
Завдання 1 Зробити морфологічний розбір дієприслівника. Не спитавши броду, не лізь у воду.
Завдання 2 Зробити морфологічний розбір дієприслівника. Задумався, загадавши щось.
3. Вправа з ключем. Визначте вид поданих дієприслівників і випишіть їх у дві колонки та позначте суфікси: 1) дієприслівники недоконаного виду; 2) дієприслівники доконаного виду. Кличучи, встигнувши, допомігши, теревенячи, оклигавши, вживаючи, бачачи, зиркнувши, вразивши, очікуючи, дивлячись, замріявшись. Ключ. З других букв прочитайте два слова, пропущені у прислів’ї “…, й … іржею візьметься.” (лежачи й сокира іржею візьметься)
*** Цікаве завдання Знайти у реченні дієслова, утворити від них дієприслівники. Заповніть кросворд цими дієприслівниками. Якщо виконаєте завдання правильно, то у виділеному вертикальному рядку прочитаєте назву журналу. Іванко йшов додому і дрижав від холоду.
*** Цікаве завдання Знайти у реченні дієслова, утворити від них дієприслівники. Заповніть кросворд цими дієприслівниками. Якщо виконаєте завдання правильно, то у виділеному вертикальному рядку прочитаєте назву журналу. Тільки після того, як доїси кашу, підеш гуляти!
3. Завдання у конверті. Спишіть, розкриваючи дужки 1. (Не) розбивши крашанки, (не) спечеш яєчні. 2. Роман, (не) гаючись, рішучим стрибком вискочив з окопу. 3. (Не) поговоривши з головою, (не) бери руками. 4. (Не) думавши, не (гадавши), у біду потрапив. 5. (Не) спитавши броду, не лізь у воду. 6. Як боїшся – (не) роби, а зробивши – не бійся. Третя сторінка – «Хвилинка відпочинку» (відеофізкультхвилинка) Електронний підручник Четверта сторінка – «Практична» П’ята сторінка – «Завершальна» (оцінювання уроку смайликами та нагородження команд грамотою та солодощами) Ось і уроку кінець! ІV. Домашнє завдання: виписати з художніх творів 5 речень з дієприслівниками або дієприслівниковим зворотом..
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |