Головна » Українська мова

Систематизація й узагальнення вивченого про дієприслівник

Мета: узагальнити й систематизувати набуті знання про дієприслівник; удосконалювати вміння відрізняти дієприслівник від частин мови, визначати його граматичні ознаки; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність; розвивати уяву, логічне та образне мислення, інформаційну компетентність учнів; виховувати духовний світ учнів, цілісний світогляд, загальнолюдські цінності через вивчення рідної мови.

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, електронний підручник, таблиці, картки - завдання, сигнальні картки, кросворд,

Тип   уроку:  урок узагальнення   й   систематизації знань.

 

Епіграф.                                                                         «Навчання - світло, невчення - пітьма».

Емель Лагідний.

Найбільше багатство - розум.

Але Таліб.

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

1. Аутотренінг (під звучання пісні)

Розпочинаємо урок з аутотренінгу
Я – учень

Я – особистість творча
Я думаю, замислююсь, пригадую
Я хочу якомога більше знати
Мій сьогоднішній день – це крок до мети

І. З’ясування емоційної готовності до уроку.
Я хочу, щоб ви завжди були впевнені у собі і задоволені собою.

Щоб ви досягали успіхів. А це певною мірою буде залежати від вашого настрою.
Давайте з’ясуємо ваше емоційну готовність до уроку за допомогою кольору.
Настрій гарний, а значить і працювати буде легко.

 

2. Вступне слово вчителя.

Учні!

Ще один урок до нас прийшов

За розкладом сьогодні.

Отож, давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

Бо ж мову, діти, забувать не гоже,

І дієприслівник нам в цьому допоможе!

ІІ. Оголошення теми, мети уроку
1. Демонстрація теми, мети  на комп’ютері.
2. Урок проведемо у формі мовного журналу.

Розповідь про створення першого журналу (випереджувальне завдання, доповідь одного з учнів)
Перший український журнал «Основа» почав виходити у 1861 році в Петербурзі. Серед його авторів були найвідоміші українські письменники та вчені – Т.Шевченко, С.Руданський, Л.Глібов, М.Костомаров. У часописі друкувалися літературні твори, історичні розвідки, статті з питань етнографії, фольклору, розповіді про українську культуру, мистецтво, освіту. Часопис відстоював ідею навчання рідною мовою, закликав видавати більше книг населенню України. Але «Основа» проіснувала недовго через брак коштів. Пізніше, через 20 років, з’являється видання про проблеми української історії та культури «Киевская старина». Цей журнал виходив з 1882-1906 рр.

Наш мовний журнал присвячений особовій формі дієслова  – «Дієприслівнику».

ІІІ. Актуалізація знань і вмінь
Перша сторінка – «Теоретична»

Гра «Так/ні»

Робота з сигнальними картками

1.  Дієприслівник - це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію.

2.  Дієприслівники поєднують ознаки  дієслова та прислівника

3.  Дієприслівники бувають тільки доконаного виду

4.   Дієприсл.   недоконаного   виду   утворюються   за   допомогою суфіксів ши -, вши -.

6.   Слова    «опадаючи,    «квітнучи»,    «радіючи»    -    дієприсл. недоконаного виду               

7.  Дієприслівники разом із залежними  словами утворюють дієприслівниковий зворот

8.  У  реченні дієприслівники виступають обставиною

9.  Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо

Друга сторінка – «Творча»
( робота в групах)

1.      Заморочки з бочки

Відгадати загадку, знайти у ній дієприслівник та охарактеризувати його.

 

Хто може вийти у відкрите поле, не залишаючи свого дому. (вітер)

 

Не залишаючи – дієприслівник, недок. виду, тепер. часу, неперехідний, має при собі залежне слово (дому), незмінний, у реченні виступає обставиною.

 

По синьому небу птах летів, крила розпустивши, сонце закрив. (хмара)

 

Розпустивши - дієприслівник, док. виду, мин. часу, перехідний, має при собі залежне слово (крила), незмінний, у реченні виступає обставиною.

 

****Індивідуальна робота (робота біля дошки)

 

Завдання 1  Зробити морфологічний розбір дієприслівника.

Не спитавши броду, не лізь у воду.

 

Завдання 2  Зробити морфологічний розбір дієприслівника.

Задумався, загадавши щось.  

 

3.  Вправа з ключем.

Визначте вид поданих дієприслівників і випишіть їх у дві колонки та позначте суфікси:

1) дієприслівники недоконаного виду;

2) дієприслівники доконаного виду.

Кличучи, встигнувши, допомігши, теревенячи, оклигавши, вживаючи, бачачи, зиркнувши, вразивши, очікуючи, дивлячись, замріявшись.

Ключ. З других букв прочитайте два слова, пропущені у прислів’ї “…, й … іржею візьметься.” (лежачи й сокира іржею візьметься)

 

*** Цікаве завдання

Знайти у реченні дієслова, утворити від них дієприслівники. Заповніть кросворд цими дієприслівниками.

Якщо виконаєте завдання правильно, то у виділеному вертикальному рядку прочитаєте назву журналу.

Іванко йшов додому і дрижав від холоду.
Часом стара бабуся, коли пряде грубу вовну, розповідає онукам про давнину.
Коли хлопці обминули хутірець-однохатку, вони опинилися на скошених луках.
Дівчина казала це і тихо зітхала.
Гроза намагалася вдертись у кімнату і била зовні в шибки вікон.

 

*** Цікаве завдання

 Знайти у реченні дієслова, утворити від них дієприслівники. Заповніть кросворд цими дієприслівниками.

Якщо виконаєте завдання правильно, то у виділеному вертикальному рядку прочитаєте назву журналу.

Тільки після того, як доїси кашу, підеш гуляти!
Коли хлопці обминули хутірець-однохатку, вони опинилися на скошених луках.
Часом стара бабуся, коли пряде грубу вовну, розповідає онукам про давнину.
Коли ви кудись ідете, пам’ятайте про правила дорожнього руху.
Іванко йшов додому і дрижав від холоду.
Коли хлопці обминули хутірець-однохатку, вони опинилися на скошених луках

 

3.      Завдання у конверті.

Спишіть, розкриваючи дужки

1.      (Не) розбивши крашанки, (не) спечеш яєчні.

2.      Роман, (не) гаючись, рішучим стрибком вискочив з окопу.

3.      (Не) поговоривши з головою, (не) бери руками.

4.      (Не) думавши, не (гадавши), у біду потрапив.

5.      (Не) спитавши броду, не лізь у воду.

6.      Як боїшся – (не) роби, а зробивши – не бійся.

Третя сторінка – «Хвилинка відпочинку»   (відеофізкультхвилинка)

Електронний підручник

Четверта сторінка – «Практична»
(виконання тестових завдань за комп’ютером) + інструктаж.

П’ята сторінка – «Завершальна» (оцінювання уроку смайликами та нагородження команд грамотою та солодощами)

Ось і уроку кінець!
Хто працював, той молодець.
Що сподобалося вам, поділіться.
Що сумним було, пожаліться.
Хто працював погано, хто – примірно,
Оцініть себе, діти, мудро і вірно.
Час урок кінчати, додому завдання писати.
 

ІV.  Домашнє завдання: виписати з художніх творів 5 речень з дієприслівниками або дієприслівниковим зворотом..


Теги: Власенко Я.В., дієприслівник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 178/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar