Головна » Українська мова |
Мета уроку: узагальнити вивчений матеріал про складне речення, виявити прогалини у знаннях учнів, зробити відповідну корекцію знань, умінь й навичок із синтаксису складного речення, повторити правопис складних слів; поглибити інтерес до вивчення мовного матеріалу, формувати культуру мовлення учнів. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань учнів
Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Слово вчителя: Сьогодні ми з вами відправимось у мандрівку по країні Складного речення з тим, щоб узагальнити вивчений матеріал про складне речення, виявити прогалини у знаннях і зробити відповідну корекцію знань, умінь і навичок із синтаксису складного речення. Ми відвідаємо п 'ять областей Складного речення, витримавши різні випробування. Виконуючи завдання, на полях зазначатимемо свої здобутки в кожній області. Для цього скористаймося такими позначками: - завдання виконано без помилок - наявні 1-2 помилки - наявні 3 помилки - Ознайомимось із нашим маршрутом (карта демонструється через мультимедійний проектор) Складні слова Складне речення (вправа з кодуванням) з кількома підрядними Складне (складання речень Речення за схемами)
Безсполучникове Складнопідрядне (вправа з ключем) (гра «третій зайвий»)
IIІ. Виконання вправ і завдань Учитель: Ми зупинилися перед брамою, яка веде нас у країну Складного речення. Щоб охоронці відчинили, треба примирити їх між собою, вишикувавши у два ряди. Охоронцями є складні слова, правопис яких ми повторювали на минулому уроці. 1.Розподільний диктант: У ліву колонку записуємо слова, які пишуться разом, у праву - ті, які пишуться через дефіс. Сільськогосподарський, кораблебудівник, рано-вранці, лісостеп, екс-чемпіон, червоно-чорний, авіаквиток, електронно-ядерний, далекосхідний, новобудова, нежданий-негаданий, ніжно-білий, електромережа, яскраво-зелений. Етапи перевірки завдання: Обидва стовпчики повинні бути однаковими (по 7 слів). Сільськогосподарський, Рано-вранці, кораблебудівник, екс-чемпіон, лісостеп, червоно-чорний, авіаквиток, електронно-ядерний, далекосхідний, нежданий-негаданий, новобудова, ніжно-білий, електромережа, яскраво-зелений. Взаємооцінювання (обмін зошитами). 2.Учитель: Брама відчинилась, і перед нами постала в усій красі країна Складного Речення. Але нам потрібно пояснити напис на ній. Українська мова сьогодні - це мова, що ввібрала в себе найцінніше з надбань минулих віків, що перебуває в невпинному розвитку. Як не любить той край, де вперше ти побачив солодкий дивний світ, що звемо ми життям. В.Сосюра - Поясніть, як ви розумієте зміст речення, доведіть, що за будовою воно складне. - Яке речення називається складним? 3. Учитель: Ми одержали право на перебування в країні Складного речення і потрапили в область Складносурядного речення. Дайте йому визначення, щоб мати право пройти через випробування. - Які ви знаєте сполучники сурядності? Вправа з кодуванням (картка1). • Пропоную вам звернутися до карток, які лежать перед вами. Завдання: Якими сполучниками поєднані частини складного речення? Дайте відповідь у вигляді коду: Є-єднальними П-протиставними Р-розділовими. Катря почала розповідати, а Тарас ловив кожне слово. 8. Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій. Учні читають речення і кодують відповідь. Колективна перевірка, виправлення помилок. Самооцінка
4. Наступна - область Складнопідрядного Речення. - Дати визначення складнопідрядного речення. - Назвіть типи складнопідрядних речень (означальні, з'ясувальні, обставинні).
1. Сполучником чи сполучним словом з 'єднані частини складного речення: Гора була така, що з неї спускалися цілий день. Добре нам, що маємо рідний куточок. Усе, що на землі доглянутій росте, з весни посаджене у мене і полите. - Якими членами речення є сполучні слова? 2. Наступне випробування: Гра "Третій зайвий" - З поданих речень виписати два (третє - зайве) за типом підрядності, розставивши розділові знаки. (Речення проектуються на екран). І команда - з підрядними означальними II команда - з підрядними обставинними III команда - з підрядними з 'ясувальними
Людині треба, щоб її робота залишалася після неї самої. Коли загине й тінь негоди тоді лиш поклади народе у піхви правого меча. Поблизу виднілась річка по обидва боки якої росли верби. Немає гірш як в неволі про волю згадувати. Б'ється моє серце сповнене любові до землі що з неї вийшло все живе. Змолоду треба набирати знань щоб не пуста була твоя власна криниця.
5. Область Складного речення з кількома підрядними. - Визначте тип СР. Накресліть його схему. Йде людина у пітьмі, весь час позирає на лісосмугу, щоб не збитися, бо твоїм слідом підуть інші, бо з тебе починається стежка.
Відповідь: Це складне речення з однорідною і неоднорідною підрядністю.
- На які різновиди можна розподілити складнопідрядні речення з двома і більше підрядними за характером зв'язку головного і підрядних речень? Наведіть приклади, побудувавши речення за схемами.
1 команда , , . - послідовна підрядність
2 команда , , . - неоднорідна
3 команда , , . - однорідна
6.Область Безсполучникового речення - Яке речення називається безсполучниковим? Вправа з ключем (за варіантами). Варіант І (картка 2) Перепишіть спочатку ті безсполучникові складні речення, у яких потрібно ставити двокрапку, потім ті, у яких потрібно ставити тире. Ключ: Підкресливши останню букву кожного речення, прочитаєте поетичні рядки Ф. Петрова. Січень січе, Лютий лютує, Березень плаче, Квітень... (квітує) Весело землі: цвіте, красується садами, сонячним теплом, блакитним небом, оздобленим серед ночі тисячами зірок.
Варіант № 2. Перепишіть спочатку ті безсполучникові складні речення, у яких потрібно ставити двокрапку, потім ті, у яких потрібно ставити тире. Ключ: Підкресливши останню букву кожного речення, прочитаєте поетичні рядки В.Сосюри: Люблю весну, та хто її не любить, Коли життя цвіте, як пишний сад. І мов у сні, шепочуть листям губи, І квіти шлють солодкий... (аромат) 1. Приснився мені сон: воду з криниці додому носила. 2. Дівчинці радість: сонце пофарбувало квітку в рожевий колір. 3. Чудовий краєвид прослався перед ним: стави, лисніючи у сяйві ніжнім, один до одного горнулися пестливо. 4. Вітер притих - тихо стало над степом. 5. Замело кругом - через дорогу перейти не можна. 6. Нехай за кордоном і хмари, і тучі - на все ми зуміємо дати отвіт. Проводиться самоперевірка.
7. Класифікація складного речення (картка 3). (Парна робота) Завдання: Визначити тип складного речення. А.Складносурядне; Б.Складнопідрядне; В.Безсполучникове; Г.Дане речення є простим. 1.Весільний хліб, коровай, шишки, треба скоро з 'їсти, щоб не засохли, бо в молодих «життя всохне». 2.Гаснуть вранішні зорі, і пливуть хвилі вітру в достиглому житі. 3.Золотими хлібами дзвенить українська земля, молодими садами квітує широке роздолля. 4.Людей, які прийшли з доброю місією, з чистим серцем чи з доброю новиною, 5.Співає ліс захриплими басами, веде за повід стежечку худу. Відповідь: 1 б, 2 а, 3 в, 4 б, 5 г.
8.Творча робота - З кожної команди оберемо по одному найбільш творчому учаснику. Завдання: Доповнити твір-мініатюру різними типами складних речень на тему Читання творів-мініатюр. Рецензування.
ІV. Підсумок уроку. 1.Узагальнююча бесіда з учнями: - Що вивчає синтаксис? а) уживання розділових знаків у реченні; б) частини мови; в) речення і словосполучення.
2. Виконати синтаксичний розбір речення, накреслити схему: Там, на вершинах, де брили гранітні, едельвейси цвітуть, хоч снігом шпилі замело. Відповідь: неоднорідна підрядність.
3. Перетворіть, де це можливо, БСР на сполучникові (впр. 432 (с.415) 10-11кл. В таку добу під горою, біля того гаю, що чорніє над водою, щось біле блукає.
V. Домашнє завдання: (диференційоване) 1.Повторити за підручником правила, на які були допущені помилки при виконанні завдань. 2. Виконати вправу 225. 3.Написати твір-мініатюру " Найцікавіша пригода", використавши різні типи складних речень.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |