Головна » Українська мова

Розвиток мовлення. Типи мовлення (різновиди текстів): розповідь, опис, роздум. Особливості побудови розповіді на основі власного досвіду

Мета: поглибити знання учнів про типи мовлення, ознайомити з особливостями побудови розповіді на основі власного досвіду, розвивати культуру усного мовлення, навички розповіді за поданим планом, сприяти вихованню любові до членів своєї родини.

Тип уроку: розвитку усного мовлення (розвитку комунікативних умінь і навичок).

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Установчо – мотиваційний етап

1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Визначити настрій за допомогою дієслів: хвилююся, тривожуся, радію, передчуваю.

2. Слово вчителя.

Подаруйте посмішку собі,

Один одному, мені.

Я дарую посмішку і вам,

Радість допоможе у роботі нам.

3. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.

Метод „Гронування”. Ключове слово – робота.

ІІІ. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Бесіда про стилі й типи мовлення.
Опрацювання таблиці „Типи мовлення”.
Запитання до учнів.

Який тип висловлювання ви найчастіше використовуєте у своєму мовленні?

Прочитати. Визначити, до якого типу мовлення належить текст, свою думку довести. З чого розпочалася розмова батька iз синами? Що було далi? Чим закiнчилася бесiда? Якими словами пiдкреслено в текстi послiдовнiсть дiй?

Повернувшись увечері з роботи, батько спитав синів, як вони прожили день.

Спочатку вiдповiдає старший син:

- Я сьогодні посадив дерево.

Потім до батька звертається середульший:

- Я увесь день малював.

Насамкінець розповідає молодший:

- Я сьогодні... у м’яча грав... морозиво з’їв...

- Для тебе день втрачений,- говорить йому батько. - А брати твої добре день прожили.

За В. Сухомлинським

Помiркувати, що й у якiй послiдовностi ви могли б розповiсти про вечiр у своїй родинi. Розповiдаючи за планом, використовуйте слова спочатку, потiм, тодi, пiзнiше та інші.

 

Вечiр моєї родини

План

1. Хто повертається з роботи (з навчання) першим? У якiй послiдовностi сходяться до домiвки всi iншi?

2. Хто готує вечерю, як? Хто допомагає?

3. Де збирається родина пiсля вечерi (навколо стола, бiля телевiзора…)?

4. Як минає вечiр у родинному колi ( хто чим займається)?

5. Як закiнчується день у вашiй сiм’ї?

Фізкультхвилинка.

Що ж, мабуть, прийшла пора

Всім нам відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Усіх запросити.

Простягніть вперед ви ніжки, потягніться, наче кішка.

Помахайте головою, мов незгодні ви зі мною.

Вправо, вліво поверніться, до сусіда посміхніться.

Від роботи відпочили й знов приймаємось за діло.

Робота за варіантами. Підготувати розповідь на запропоновану тему.

Мій робочий день.
Вихідний день у нашій сім'ї.
Як ми їздили в гостi до бабусi.
Як наша родина приймає гостей.

Учні висловлюють свої міркування щодо усних розповідей однокласників.

ІV. Підсумок уроку

Тестові завдання: вправа 588 (с. 241) (Тут і далі: Єрмоленко C.Я., Сичова В.Т. Українська мова: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2013).
Рефлексія: „Я дізнався, що...”.  „Я зрозумів, що...”.  „Я запам’ятав, що...”.
Заповнення карток самооцінювання.

Оцініть  себе  по  кожному з  визначених  напрямків від 0  до  2  балів

Ви  брали  активну  участь  у  роботі  на  уроці

Ви  вносили  вдалі  пропозиції, які врахував  клас

Ви  надавали допомогу  однокласникам  або  заохочували  їх  до  роботи

Ви  висунули  цілком  нову  ідею, що  сподобалася  іншим

Ви  вдало  узагальнювали  думки  інших, просували  роботу  вперед

Ви  давали  повні  відповіді  на  поставлені  питання  

Усього  балів:           

 

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 64, вивчити матеріал таблиці „Типи мовлення”.

2. Виконати вправу 586 (с. 240).

3. Підготувати усну зв’язну розповідь на тему „Як я проведу канікули”.

5.*Дібрати прислів’я й приказки про родинні стосунки. 


Теги: мовлення, Куксенко Н.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 559/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar