Головна » Українська мова

Розробку уроку «Звертання. Вставні слова» з української мови у 8-му класі

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про речення із звертанням, вставними словами.

Розвивати навички, уміння правильно вживати названі синтаксичні конструкції в мовленні.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Обладнання: карти, «Банківський рахунок» (для кожного учня)

Сьогодні наш урок трохи незвичайний.

Уявіть себе на мить бізнесменами-початківцями.

Перед вами банківські рахунки.

Ви можете поповнити їх під час нашої ділової гри з теми, яку зараз вивчаємо.

Для підприємницької діяльності треба мати, звичайно, початковий капітал. Який він у вас?

Ваш капітал – це знання, які ви набули в процесі вивчення рідної мови з першого класу по сьогоднішній день.

А сьогодні і на наступних уроках ми будемо поглиблювати набуті знання. Отже, ваш початковий капітал буде збільшуватися.

У сучасних економічних умовах, відносинах підприємницька діяльність попри все інше має базуватися на взаєморозумінні партнерів, чесності.

Кожен із вас сьогодні, виступаючи у ролі підприємця-початківця, теж повинен свідомо і чесно оцінювати свої знання, свої можливості.

За кожне правильне виконане завдання ви можете отримати  відповідну кількість балів, в результаті, збільшити початковий капітал.

Хто може дати повну відповідь на поставлене питання виставляє 2 бали в банківський рахунок, неповну -1 бал, часткову – 0 балів.

Але перш ніж збагачуватися, треба звернути увагу на пам’ятку бізнесмена-початківця (запис на дошці).

Насамперед, досконало вивчіть справу.
Виховуйте в собі найкращі людські риси,
Учіться грамотно спілкуватись.
Коли станете багатими, не забувайте своїх батьків, своє село, де народилися, школу, в якій вчилися.

Певна річ, безперечно, без сумніву, безумовно; Зрештою, певно, до речі;

Очевидно, напевно, мабуть;

Мабуть, певно, напевно, може, можливо;

До речі, між іншим, зрештою;

По-друге;

По-перше, крім того;

Може, можливо, мабуть.

Перший етап ділової гри «Старт»

Дати зв’язну розповідь на тему, який розділ науки про мову ми вивчаємо, що таке звертання.
Усі учні класу приводять приклади-речення про мову, Україну – із звертаннями поширеними і непоширеними, що стоять на початку речення, в середині, в кінці речення. Приклади бажано привести із поезій відомих українських поетів.
Зв’язна розповідь про вставні слова і словосполучення.
Учням пропонується текст (розмножений на ксероксі лежить перед кожним учнем).

Завдання: ввести в текст вставні слова.

Учитель.  Свідомо і чесно кожному треба оцінити свою відповідь. Той, хто не  мав можливості відповісти, міг спів ставити відповідь учня, якого всі чули, і з тим, що він знає, має зробити висновок: повну він міг дати відповідь, неповну чи часткову. Відповідно проставити бали у першу графу банківського рахунку.

Другий етап ділової гри «Вчимося спілкуватися».

Учитель. Займаючись підприємницькою діяльністю, треба добре знати тих людей, з ким постійно співпрацюєте, бо без успішного партнерства, успіх вашої діяльності неможливий.

А чи добре ви, учні 8 класу, знаєте тих, хто поруч з вами? (Робота в парах. Складання діалогу із використанням звертань та вставних слів).

Слухаємо з учнями діалоги, доцільність використання вставних слів, словосполучень, звертань.

-А зараз виставите бали у банківський рахунок, враховуючи зауваження щодо складеного вами діалогу.

Третій етап ділової гри «Знайди щире слово».

Учитель. Із складених вами діалогів зрозуміло, що ви добре знаєте своїх однокласників, розумієте, що таке дружба, що у важку хвилину маєте від кого отримати підтримку. Знаєте ви й іменинників місяця грудня.

Батьки, даючи ім’я новонародженому, висловлюють свою любов немовляті, бажають, щоб ім’я було як оберіг дитині впродовж всього життя. У словнику імен ми можемо знайти значення імені, яке нас цікавить. А ви, я впевнена, знаєте,чому батьки нарекли вас саме так.

Учениця читає вірш А. Сващенка.

Допитлива дівчинка наша Наталка – її називають: Наталка- питалка.

Питає Наталка: «Чому я так звуся?

Для чого Маринкою зветься матуся? Найкраща подружка моя - Катерина,

А в класі у нас – і Оксана, й Ірина,

Й Світлана, і Віта, й Галина, Інна, Ярина

та ще й Валентина?

Одказує Знайко спокійно: Костя в перекладі значить постійний; Кирило – господар,і мужній – Сашко, Світлана – це світло, бадьорий Гришко. А Петрик - то камінь, хоробрий – Андрій, найбільший – Максим, захисник – Олексій.

У нашому класі іменинниками березня є Діана, Ерік, Олексій, Данило, Артем, Микола.

Учитель. На уроках українознавства ви ознайомилися із народним календарем, знаєте свята зимового циклу. Із яким святом пов’язане ім’я вашого одноклассника, хто є його Ангелом-охоронцем?

Учень. 19 грудня відзначається день пам’яті Миколи Чудотворця. Отже, це Ангел-охоронець Миколи, день народження якого 17 грудня.

Учитель. Про суть цього свята вам зараз пригадає Поліна. У своїй розповіді вона використає вставні слова, словосполучення. Уважно слухайте, запишіть їх у зощит.

 Було це дуже давно, більше півтори тисячі років тому.

За переказами, жив у далекій Греції, служив Господу Богу і людям єпископ Миколай. Він допомагав людям усім, котрі вірили в Ісуса Христа, а найперше тим, котрих спіткало горе. Але любив він, очевидно, дари свої давати так, що його не бачили.

В однієї жінки, за легендою, помер чоловік. І було тій удовиці, безперечно, дуже тяжко жити. Мала вона, до речі, на утриманні діточок малих і хворих батьків. Одного разу встає зранку, застеляє ліжко, а під подушкою гаманець лежить, набитий, без сумніву, грішми. Вона дуже здивувалася.

Помолилася Господу Богу, подякувала щиро за те добро, а сама здогадалася, що це зробив святий Миколай.

І з того часу, гадаю, тій молодиці все дуже добре велося, бо святий Миколай робив добро від щирого серця.

Церква ж, майте на увазі, його прославила чудотворцем, бо він дійсно твори чудеса.

Помер святий Миколай, як розказує легенда, 19 грудня 345 року. Тому в цей день ми завжди відзначаємо його пам’ять.

Взагалі, кожного року відзначають два свята Миколи: 22 травня – перенесення молей святого Миколая, 19грудня – день його пам’яті.

Найбільше, здається, люблять і шанують це свято діти. Для них він почесний охоронець і, зрештою, завжди приходить з подарунками.

Учениця. У своїй розповіді я використала такі вставні конструкції 9зачитує). (Учні перевіряють свої записи).

Учитель. Цей етап ділової гри полягає ось в чому: ви маєте скласти текст вітальної листівки, використовуючи звертання, щирі слова – побажання. Зверніть увагу на 2 і 3 пункти пам’ятки бізнесмена-початківця. (Заслуховується текст вітальних листівок).

Учитель. Враховуючи те, як ви склали вітальну листівку і виписали вставні конструкції із розповіді про Миколая Чудотворця, проставте відповідно бали у банківський рахунок.

Четвертий етап. Музична пауза. Тріо дівчат виконує по 1 куплету трьох пісень про Україну, про наше село. Учні слухають, визначають звертання, записують у зошити. Після цього проставляють бали.

П’ятий етап ділової гри: Я коректор.

Учитель. У підприємця, який бажає мати успіх, вся документація повинна вестися зразково, без помилок, неточностей.

Отже, ви повинні відредагувати записані на дошці речення. Зробити синтаксичний розбір, одного з речень.

Без мови рідної юнаку й народу нашого нема. Любий міг друг все по-перше прекрасне у житті. Рідна Україна пісня значить колискова обіймаю як кажуть піснею тебе. Рідшій край дорога значить серцю як кажуть земля батьків і прадідів наших.

 (Учні зачитують відредаговані речення, синтаксичний розбір речення, проставляють бали у банківський рахунок).

Шостий етап – творчий.

 Вчитель. Четвертий пункт пам’ятки підприємця-початківця говорить, що коли ви станете багатими, маєте залишатися просто людьми, не забувати своїх батьків, своє село, денародилися, школу, в якій вчилися.

Криниця при дорозі край села,

І журавель нахилений над нею.

Куди б мене дорога не вела,

Думки мої із рідною землею.

Бо тут мій дім, і тут моя земля.

Бо тут священні предківські могили,

Душа моя не прожила б і дня

Без тих країв, які мене зростили. Скласти міні-розповідь (усно) 2Якби я ста бізнесменом».

Домашнє завдання.

Скласти текст вітальної листівки для привітання з днем народження першої вчительки.
Скласти твір-мініатюру «Якби я став бізнесменом з використанням вставних слів.

Оцінювання учнів. Учні аналізують банківські рахунки.

Підсумок уроку.


Теги: Шаптала Н.М., вставні слова, Звертання
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 219/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar