Головна » Українська мова

Розробка уроку «Звертання. Види звертань. Розділові знаки при звертанні» з української мови в 5-му класі

Мета уроку. Виховувати культуру спілкування, повагу до старших, любов до батьків. Розвивати усне й писемне мовлення; навички самостійної роботи зі схемами речень; логічне мислення; грамотність. Формувати поняття про звертання в реченні; сприяти засвоєнню правил про розділові знаки при звертанні.

Тип уроку. Формування нових понять і навичок. Обладнання: допоміжні схеми, тести, підручник, пам’ятка для учнів, подарунки.

Хід уроку Орг. момент. Інструктаж з ТБ під час уроку та на перерві.

І. Актуалізація опорних понять та життєвого досвіду учнів.

1.Перевірка домашнього завдання.

2.Фронтальне опитування за питаннями: а)які розділові знаки ставляться при однорідних членах речення? б)що таке узагальнювальне слово? в)які розділові знаки ставляться при узагальнювальних словах? Сценка «У лікарні» - Доброго дня, Михайлику! - Привіт, лікарю! - Як самопочуття? - Все вже класно! - Температура на підвищувалася? - Ні, все окай! - Ну бувай, не хворій! На все добре! - Чао-какао!!! Бесіда з учнями: Що в діалозі між лікарем і Михайликом вам здалося смішним і недоречним? Про що забув Михайлик?] 5 клас

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    Повідомлення теми та мети уроку.

 

ІІІ. Формування нових понять і навичок.

 

Пояснення вчителя (за опорними  схемами).

 

Кл. в.                                          (Зв,!.....);  (…..,зв,…);  (………,зв.!)

Не членом речення                                        

 

                                 Звертання-слово, що називає

                                того, до кого звертаються у мовленні

 

Непоширені                                                Поширені

(1 слово)                                                       (2 і більше слів)

 

Робота з підручником ст. 74, 76.
Робота в групах:

1 завдання. Розгляньте таблицю. У ній не вистачає прикладів до вправи.        

                      Доповніть  та зачитайте.

 

                                                                імена: Дмитрику, …..

                                                                клички: Мухтаре,…..

      Клична форма                              назви людей: брате,……

                                                               явища природи:доще,…….

                        

2 завдання.  Словникова робота. Прочитайте вірш Ніни Красоткіної й

                       доберіть якнайбільше звертань до слова:

 

               І група:  тато

              ІІ група:  бабуся

              ІІІ група:  дідусь

 

Є в нашій мові прекрасні звертання

Добрі і щирі, чудові слова.

Тими словами усяк  без вагання

Маму найкращу свою назива:

Мамо, матусенько, мамочко, ненько,

Мамонько рідна, моя дорогенька,

Я над усе тебе в світі люблю.

 

(фікультхвилинка)

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз.

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд!

 

3 завдання. Виконання вправи 168( у підручнику).

 4 завдання. Складання пам’ятки  «Як бути приємним співрозмовником».

 

                                                            Пам’ятка

Вітайтеся й усміхайтеся першими.
Виявляйте  дружнє ставлення до людей.
Не чекайте, доки вони виявлять  до вас свої симпатії.
Дотримуйтесь вимог до мовлення та правил спілкування.
Цікавтеся людьми, що вас оточують,їхніми турботами і радощами.
Вживайте якомога більше слів, що підкреслюють шанобливе ставлення до людей: даруйте, перепрошую, дякую, будь ласка, так вийшло,не змогли б ви тощо.
У товаристві не намагайтеся переговорити всіх. Дайте можливість висловитися іншим.
Будьте тактовні: спочатку зважте, чи нікого не образить те, що ви хочете сказати, а тоді вже говоріть.

 

5 завдання. Випереджувальне завдання для груп.

                           Повідомлення учнів.

             І гр. Як українці віталися раніше.

            ІІ гр. Коли почалася традиція вітатися.

            ІІІ гр.  Звертання в художній літературі.

6 завдання.  Творча робота.   Складіть речення за схемами:

           1.  (……, зв., …..)

           2.  (…………..,зв.)

           3.  (Зв!..............)

 

ІV. Підсумок уроку.  Усне виконання тестів «Ми – мудреці»  (на швидкість)

V. Д.З. Вивч. Правило на ст. 74, 76, впр.170;  * скласти діалог друзів після перегляду фільма.

 

 Додатки до уроку

 

       На форму вибору звертання значний вплив мають національні  традиції.

             Найбагатші в Україні, звичайно, родинні та інтимні звертання. Вони передають всю задушевність, сердечність та красу спілкування. Тут багато здрібніло - пестливих форм, складних форм, побудованих на зіставлені, порівнянні.
              Наприклад, до дівчини в Україні зверталися словами: зіронько, голубонько, серденько, любонько, зоре моя, берізонько,  квіточко, горлечко  тощо.

          Дуже схожими до родинних стають звертання за часів Київської Русі. Тут зустрічаємо братці, братики, братія, діти мої, братику та інші. Козаки також  широко використовували звертання товаришу і товариство, пане брате.
            Після встановлення радянської влади в Україні всі прийняті в нашому суспільстві звертання було скасовано і замінено словом товариш. Але будь-кого товаришем (другом, однодумцем, щирим приятелем) не назвеш. Для цього в нас здавна існували і повертаються в нашу мову звертання пане, панно, добродію, добродійко.


3.
            Звертання у художній літературі
               

Боже великий, єдиний!
                 Нам Україну храни.
                                    (О. Кониський.)
 

Ніч яка, Господи! Місячна, зоряна:
Ясно, хоч голки збирай …
Вийди, коханая, працею зморена,
Хоч на хвилиночку в гай!...
Глянь, моя рибонько, - срібною хвилею
Стелиться полем туман; …
Я тебе, вірная, аж до хатоньки
Сам на руках однесу.

(М. Старицький.)
 

Зоре моя вечірняя, зійди над горою.
Ой Дніпре мій, Дніпре, широкий та дужий!
Багато ті, батьку, у море носив козацької крові
                            ( Т. Шевченко.)
               

 Земле моя, всеплодющая мати …
                              (І. Франко.)
                  Спи ж ти, малесенький, пізній – бо час.
                               (Леся Українка)


Теги: Звертання, Лисенко С.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 312/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar