Головна » Українська мова

Розробка уроку „Загальна характеристика частин мови” з української мови в 6-му класі

Мета: актуалізувати знання учнів з теоретичного матеріалу, здобутого  у попередніх класах з розділу «Морфологія», зокрема про класифікацію частин мови, їх поділ на самостійні   й службові частини мови та вигук; 

формувати загальнопізнавальні  вміння розпізнавати самостійні та службові частини мови в реченні та тексті;   розвивати комунікативну компетентність учнів,  уміння аналізувати й узагальнювати, сприяти творчій активності учнів; виховувати інтерес   до уроків   української мови, почуття поваги  та гордості до Батьківщини, народу, мови.

 Очікувані результати: учні актуалізують знання  з розділу «Морфологія», удосконалять навички знаходити в текстах самостійні і службові частини мови  та вигук. 

  Обладнання: презентація, підручник. картки

 Тип уроку: урок повторення набутих знань.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 Вступне слово вчителя

Якщо з українською мовою

в тебе, друже, не все гаразд,

не вважай її примусовою,

полюби, як весною ряст,

примусова тим, хто цурається,

а хто любить, той легко вчить.

Все, як пишеться, у ній вимовляється,

все, як пісня, у ній звучить..

Дорожи українською мовою,

рідна мова − основа життя.

Хіба мати була примусовою?

Непутящим буває дитя.

                                                         Д.Білоус

 ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, як ви вважаєте,  для чого нам потрібно вивчати рідну мову, учити частини мови?

(Щоб бути грамотними, розумними, поповнити свій словниковий запас, правильно складати словосполучення, речення, висловлювати власні думки)  

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок

 Діти, пропоную вам послухати   загадки і  відгадати їх.

 1. Любить називати

завжди на ймення кожну річ:

земля, країна, сонце, мати,

печаль і радість, день і ніч.

                                     (  Іменник)

 

2.Ознаку чи прикмету в слові

 він  вказує тобі:

весняні котики вербові,

фіалки ніжні, голубі.

                           ( Прикметник)  

 

  3.  Вміє рахувати

(і, зауваж, не лиш ворон),

щоб знав ти, мало чи багато,

один, чи кілька, чи мільйон.

                            ( Числівник)

 

4.Щоб не повторювать іменник,

числівник чи прикметник - час

уже згадати про   

Він виручав мене не раз.

                                ( Займенник)

 

 5.  Воно  ні хвилини,

повір, без дії не живе:

працює, вчить, співає, лине,

читає, грається, пливе.

                                  ( Дієслово)

 

 6.Завжди незмінний - взимку, влітку -

він виража ознаки слів.

І зустрічається нерідко,

і не зника повік-віків.

                                ( Прислівник)

 

 7.Він поведе тебе до школи

і засміється під вікном.

Сипне зоринками довкола,

розкаже казку перед сном.

                             ( Прийменник)

 

 8.Він   схожий на місточок,

що члени речення єдна,

щоб ти не впав у слів струмочок,

тому що глибоко до дна.

                            ( Сполучник)

 

 9.Про неї не забудь так само

і розкажи колись мені,

як важив, наче терезами,

що важливіше: так чи ні.

                             ( Частка)

 

 10.У мові  він теж по праву,

як рівня, місце посіда:

овва! добридень! леле! браво!

Тут не назвати всіх - шкода!

                                ( Вигук)

 

І тому, звісно, кожен

без них обійтися не може!

 

ІІІ.  Повторення   вивченого матеріалу

   Робота за підручником

 Учні опрацьовують   теоретичний матеріал, поданий  в таблиці підручника і зясовують, що для них є новим.

   Бесіда

 

   − Скільки у нашій мові є частин мови?

  − На які групи діляться частини мови?

  − Назвіть самостійні частини мови.

  − Назвіть службові частини мови.  

  − Чим самостійні частини мови відрізняються від службових? ( Самостійні частини мови мають лексичне значення, відповідають на запитання, виступають членом речення).

  − Чому вигук не належить ні до службових, ні до самостійних частин мови?

 

ІV.Виконання вправ на закріплення вивченого

  1. Прочитати вірш В.Сосюри « Любіть Україну». Виписати   службові частини мови.

 Любіть Україну, як сонце любіть,

Як вітер, і трави, і води…

 

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди!

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов‘їну.

 2.  У поданих прислів’ях  та приказках підкреслити  прислівники

 За рідною землею і в небі сумно.

За морем тепліше, та дома миліше.

Краще на своїй стороні кістьми лягти, ніж на чужині слави натягти.

Всюди на світі добре, а вдома найкраще.

3 Записати речення, підкреслити в них займенники

Той, хто в біді кидає свій народ, стає його ворогом.

                                                     Ч. Айтматов

 Свою Україну любіть.

 Любіть її во врем'я люте.

 В останню тяжкую минуту

 За неї Господа моліть.

                                                  Т. Шевченко

 4. « Знайди зайве речення»

  Прочитайте фразеологізми. Поясніть значення кожного з них. Знайдіть числівники та «зайве» речення. Доведіть свою думку.

 

Говорить п‘яте через десяте.

Зробить на копійку, а розмов на п’ятак.

Сім раз відмір, один раз відріж.

  5.  Прочитати   рядки вірша Т.Г.Шевченка  «Заповіт», вставити пропущені  прикметники.

   Як умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу…    ,

На Вкраїні…       ,

Щоб лани…        ,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве …           .

6.  Гра « Передай іншому»

 Назвати іменники  від  останньої літери слова «абажур» – рука  − апельсин− нога − академія − яма − ананас…

 7. Гра «Утвори слово»

  Від букв слова  «Україна»  утворити дієслова ( убаюкувати, колисати, робити, їсти, носити, аналізувати)

Лінгвістична фізкультхвилинка

   Учитель читає слова різних частин мови. Учні уважно слухають. Почувши іменник – піднімають руки вверх, прикметник – в сторони, дієслово – вперед, числівник – підносять до плечей, займенник – ставлять руки на пояс, на інші частини мови не реагують.

V. Підсумок уроку

 « Незакінчені речення»

Сьогодні на уроці ми повторювали…

Мені важко далося…

Я зрозумів….

VІ.Домашнє завдання: Виконайте вправу з підручника.

     Складіть лінгвістичну казку про частини мови.

     Запишіть 4-5 прислів'їв про Україну, над кожним словом вкажіть частину мови.


Теги: Байбак Л.М., Частини мови
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 273/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar