Головна » Українська мова

Розробка уроку «Відмінники іменників. Вживання їх в українській мові» в 6-му класі

Мета уроку:

(навчальна) повторити знання учнів про відмінки іменників; формувати вміння визначати відмінки іменників та ставити іменники в необхідній відмінковій формі;

(виховна) вчити учнів культурі мовлення; виховувати екологічну культуру учнів, любов до природи, цивілізоване ставлення до навколишнього середовища;

(розвиваюча) поглибити знання учнів про Кличний відмінок; вчити доцільно використовувати іменники у Кличному відмінку.

Тип уроку: урок еколого-мовознавче дослідження.

Обладнання: дошка, дидактичний матеріал, підручник.

 

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

У якому розділі науки про мову вивчаються частини мови?
За якими ознаками розрізняються частини мови?
Які слова ми називаємо іменниками?

(означає предмет, особу, явище;

відповідає на питання хто? що?)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Вступне слово вчителя

Повідомлення дітям, що на адресу школи надійшов дивний лист; у ньому не все зрозуміле, бо написали його мешканці лісу, який розташований недалеко від нашої школи.
Вони до шкіл не ходили, грамоту не вчили, самотужки навчились трохи писати  із залишків газет, що покидали люди в лісі.
Вчитель читає лист з помилками.
Чи все зрозуміло?
 Вчитель побачив, що більшість помилок у листі пов’язані з відмінюванням іменників. Це – тема нашого сьогоднішнього уроку, тому  лист принесено до класу для редагування.

VI. Повідомлення теми та мети уроку

Аналіз листа «Врятуйте наш ліс!».
Відмінки іменників, вживання їх в українській мові. (Записуємо у робочі зошити).

V. Постановка проблемних завдань

1.  Відредагувати лист, щоб зрозуміти його.

2.  Редагуючи, згадати все, що ви знаєте про відмінки іменників.

3.  Поміркувати, чим ми можемо допомогти лісу?

VI. Робота в парах

Кожна парта (пара) відповідає  за певний відмінок.
У вас на столах лежать файли з:

назвою відмінка, за який ви відповідаєте;

для кожного – таблиця, що нагадує коротко загальні відомості про відмінки іменників;

для кожного – ксерокопія листа від мешканців лісу, але вже без помилок, а з «…» на місці, де треба вписати необхідне правильне закінчення;

для кожного – «Словничок» та «Цікаві факти».

Постановка завдання:

Скористатися таблицею, підготувати зв’язне коротке висловлювання про відмінок іменника, за який ви відповідаєте; (відповідає один учень з пари).

VII. Запитання до класу для актуалізації опорних знань

Скільки відмінків є в українській мові?
З яким із відмінків ви найменше знайомі?
Для чого іменники змінюються за відмінками?

(щоб зв’язатись за змістом з іншими словами в реченні)

Розкажіть про:

Н.в. – прямий;

Р.в.

Д.в.

З.в.       непрямі;

О.в.

М.в.

Кл.в.   – вживається для звертання.

VIII. Слово вчителя

Опираючись на згадані відомості про відмінки іменників,

починаємо колективну роботу.

Учитель читає лист з помилками, яких припустились звірі.

Учні пропонують правильне написання.  Кожен записує у своєму варіанті листа закінчення, надписує відмінок,визначає:слово вживається з прийменником чи без прийменника (усно).

IX. Колективна робота: редагування тексту.

X.  Виразне читання відредагованого тексту вчителем.

XI. Виразне читання відредагованого тексту 1-2 учнями.

XII. Словникова робота:

         Які слова незрозумілі?

         Пікнік –

         Замулений –

ХІІІ. «Мозковий штурм»:

Що ми можемо зробити, щоб допомогти мешканцям лісу?
Чого ми не повинні робити на природі?
До чого ми повинні привчати себе та дорослих, відпочиваючи на природі?

XIV. Ознайомлення з роздатковим матеріалом: (читання інформації учнями)

         Екологія –

         SOS –

         + «Цікаві факти»

XV. Запитання до учнів

Чому для  людини важливим є проживання поруч із зеленими зонами?
Чому для людини важливим є проживання поруч із водними артеріями?
Чи є людина царем природи чи дитям природи?

XVI. Сформулюйте правила поведінки людини на лоні природи. Які відмінки іменників ви використали?

Записуємо в зошиті «Правила поведінки на природі».

Підкреслюємо іменник, визначаємо відмінок.

Який відмінок ми ще не використали?

XVII. Підбиття підсумків уроку:

Що ми зробили?

Що вивчили?

Що обговорили?

XVIIІ. Оцінювання роботи учнів.

ХІХ. Домашнє завдання.

ХХ. Підсумкове слово: вірш Д.Білоуса про відмінки + «Цікава інформація».

(Лист + таблиця з відмінками + цікаві факти – залишаються учням для користування.)


Теги: іменник, Мисовська О.Ю.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 229/31


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar