Головна » Українська мова |
Мета: - розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань; - розвивальна: розвивати навички грамотного письма; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів; відпрацьовувати навики роботи в групі; Форма уроку: гра-змагання.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПРИВІТАННЯ.
Доброго здоров’я, любі діти! Вас покликав дзвоник в рідний клас. Будемо навчатись і радіти, Тож ростіть здорові, в добрий час! Всі сідайте тихо, діти, домовляймось не шуміти. Руки гарно піднімати, чітко влад відповідати. На уроці не дрімати, а знання мерщій хапати. Тож гаразд, часу не гаєм і урок розпочинаєм.
МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. Колективне визначення мети та завдань уроку. На попередньому уроці ми вивчали… (складні слова). ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ТА КОРЕКЦІЯ ВИВЧЕНОГО. - Давайте пригадаємо, який розділ науки про мову ми зараз вивчаємо. Знайдіть його в переліку: морфологія, словотвір, лексикологія, фразеологія, синтаксис. Лінгвістичний диктант з подальшою взаємоперевіркою. - Погодьтеся, що для засвоєння будь-якої теми необхідно володіти певними знаннями. Тому пригадаємо основні поняття, які ми вже вивчили, написавши лінгвістичний диктант. 1. Розділ науки про мову, що вивчає способи творення слів (словотвір).. 2. Спільна частина споріднених слів. (корінь). 3. Змінювана частина слів (закінчення). 4. Слова, які утворені від інших слів, називаються (похідними). 5. Основа, від якої утворюється інше слово, називається (твірною). 6. Нові слова утворюються від твірних за допомогою словотворчих афіксів (суфіксів та префіксів). 7. Спосіб творення нових слів шляхом «укорочення» твірної основи (усічення морфем) (безафіксний). 8. Слово «землекоп» утворено способом (складання основ). 9. Запишіть слово, утворене від слова зелений безафіксним способом (зелень). 10. Слово «дощовий» утворилося за допомогою (суфікса -ов-). 11. Слово «міць» утворилося від слова (міцний). 12. Вираз «Людина, яка любить працювати» можна замінити одним словом (працелюб).
ІУ. РОБОТА З ТЕОРЕТИЧНИМ МАТЕРІАЛОМ ЗАДЛЯ ЗІСТАВЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ІЗ БАЗОВИМИ. Пояснення вчителя. 1. Якщо складноскорочені слова називають одиничні установи, то їх пишемо з великої літери: Херсоноблгаз, Укрдніпроенерго. 2. Якщо складноскорочені слова є загальними назвами, то їх пишемо з малої літери, наприклад: медколедж, завгосп, начсклад, зоопарк. 3. Складноскорочені слова, утворені з початкових (ініціальних) букв, пишемо великими літерами: КЄТ (Комісія європейських товариств), РУВС (районне управління внутрішніх справ), УМВБ (Українська міжбанківська валютна біржа). 4. Скорочення змішаної форми (сполучення ініціальної абревіатури з усіченою частиною слова) пишемо разом тоді, коли воно при читанні вимовляється як одне слово: санбат. 5. Разом пишемо складноскорочені назви, які є частковими скороченнями всіх складових компонентів (універсам) чи поєднанням скорочень та повних слів (медінститут).
У. ЗАКРІПЛЕННЯ ПРАКТИЧНИХ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК, РОБОТИ В ГРУПІ. Інструктаж з виконання завдань. Умови проведення гри-змагання. Чи любите ви грати?
Для цього вам потрібно отримати завдання, виконати його в зошитах та на дошці. Команда отримує обидві картки (синю та жовту), якщо впоралася швидше і виконала все правильно. Капітани обирають завдання для своїх команд та розподіляють ролі у групі. На місцях працюють всі, біля дошки – один представник. Отже, починаємо мовні змагання. Візитки команд. Сьогодні змагаються команди «Патріоти» та «Україночки».
І тур: теоретичний. Завдання для команд: Дайте визначення поняття «Складні слова».
ІІ тур: словотворчий. Від наведених словосполучень утворіть складноскорочені слова. 1. Головний бухгалтер, автобусний вокзал, засоби масової інформації, атомна електрична станція, Українська академія аграрних наук 2. Дитяча музична школа, державний бюджет, державна автомобільна інспекція, Українська повстанська армія, завідуючий гаражем.
ІІІ тур: творчий. Утворити якомога більше слів зі словами іншомовного походження: Фото-, авто-.
ІУ тур: орфографічний. Утворіть нові слова від поданих слів, замінивши їх одним словом. 1.Північ, схід; жовтий і гарячий; подібний до шовку; возити воду,сніг білий. 2. Ліс і степ; глухий і німий; західні слов’яни; возити молоко, ходить всюди.
У тур: корекційний. Виправте помилки у творенні та правописі складних слів: Житєздатний, півкиєва, фото-альбом, ДАі.
УІ тур: мовленнєвий. Напишіть міні-твір на тему «Золота осінь», використовуючи в ньому якомога більше складних слів на позначення предметів та їх ознак.
Підведення підсумків змагань. Оголошення переможців. V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО. Подумайте та дайте відповіді на запитання: 1. Як творять складноскорочені слова? 2. Як пишемо складноскорочені слова, якщо вони називають одиничні установи? 3. Як пишемо складноскорочені слова, якщо вони є загальними назвами? 4. У чому особливості правопису складноскорочених слів, утворених з початкових (ініціальних) букв?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ (лінгвістичний диктант, участь у змаганнях, взаємооцінювання). «Закінчіть речення». Словотвір вивчає… (творення слів) 10)Скорочення від загальних назв пишуться…(з малої букви). 11)Слово тихо-тихо утворене способом …(повторення слова). 12)Сполучні о,е називають ще… (інтерфіксами). Рефлексія
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР). Виконайте будь-яку вправу з параграфа 11 підручника.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |