Головна » Українська мова

Розробка уроку „Твір-роздум на морально-етичну тему” з української мови в 9-му класі

Мета уроку:  вчити учнів писати твори-роздуми на морально-етичну тему,   добираючи  мовні засоби відповідно до задуму і форми висловлювання; виховувати в  учнів  культуру мовлення, почуття дружби, взаємодопомоги, старанність,  наполегливість, бажання творчого натхнення.

Тип уроку:      застосування набутих знань і вмінь.

Обладнання: підручник, таблиця, пам’ятка, тлумачний словник.

 

Перебіг   у р о к у

    І. Мотивація навчання школярів.

                   1. Організаційний момент

                   2. Оголошення теми та теми уроку

    ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

          1. Запитання до учнів.

    - Щоб визначити в якому стилі краще писати такий твір. Згадаємо, які ви знаєте стилі мовлення, і в якій галузі людської діяльності використовується кожен з них

 

 (розмовний у побуті; науковий у науці і техніці; художній –    у художній літературі; публіцистичний – у суспільному  житті; офіційно-діловий – в офіційних службових стосунках).

   

 -  Отже, у якому стилі найкраще писати твір на морально-етичну тему.

  - Назвіть ознаки цього стилю

    ( поєднання логічності доказів, точності, використання  художніх засобів-епітетів, порівнянь, метафор)

  - Назвіть відомі вам типи мовлення

                                                        (роздум, опис, розповідь).

- Оскільки сьогодні ми пишемо роздум, згадаємо, з яких елементів складається він.

                                       

 Теза ( думка, яка доводиться)    -   аргумент (докази)   -   висновок

                       

 2. Словникова робота

     - Експерти отримали завдання підготувати тлумачення слів мораль і етика.  Заслухаємо їх інформацію

     

   Мораль – система поглядів, уявлень і оцінок, що регулюють поведінку людей.

- Отже, це система норм поведінки людей.

        Етика – 1) наука, що вивчає мораль;

                      2) форма поведінки, сукупність моральних правил певної групи людей.

- Сьогодні я хочу запропонувати вам написати твір про дружбу, тому що в житті кожного із вас траплялися такі стосунки, і всі ви маєте певний досвід. А саме стосунки, які називаються терміном дружба, ґрунтуються на певних моральних правилах та етичних нормах, тому і твір на морально-етичну тему сьогодні буде присвячений темі дружби. Щоб писати про дружбу, треба  розібратися в  тому, що це за стосунки. Отже,  пропоную вам протягом бесіди визначити суттєві риси цих стосунків між людьми.  

 

 3. Робота з домашнім робочим матеріалом.

- Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви повинні були підібрати прислів’я, приказки, висловлювання видатних людей про дружбу. Дібраний вами матеріал ми використаємо на уроці.

 

   ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

    1. Підготовка до написання твору-роздуму.

- Епіграфом до нашого уроку я взяла слова Аристотеля

   « Дружба – найнеобхідніше для життя,   оскільки ніхто не побажає собі життя без   друзів, навіть коли б він мав всі блага»

 

- Чи погоджуєтесь ви з таким епіграфом?

- Як на вашу думку, чи може бути людина щасливою, якщо вона багата, але в одночас одинока?

 

   2. Запитання до учнів

1. А у вас є друг? На чому будується ваша дружба?

2. Чи є у ваших друзів риси, які  ви вважаєте негативними?

3. Що ви робите для того, ваш друг став кращим?

4. Якого друга слід вважати справжнім: того, хто промовчить, чи того, хто скаже правду в очі?

5. А вам завжди вдається це робити?  Чи можемо ми визначити рису дружби – правдивість.

6. Як ви думаєте, для чого друзі?

7. Кого ви вважаєте справжнім другом?

 

- Народна мудрість каже: «Друга знаходить щастя, а перевіряє біда» Хочу вам розповісти один випадок.

    З 15-літньою дівчиною сталася біда: вона попала під машину. В лікарню до неї подруги ще ходили, але коли її виписали додому, перестали. «Що їх стало відштовхувати від мене? – запитувала Наталка. – Може те, що я зараз ходжу на милицях? Так це буде недовго». Невдовзі Наталка відвідала лікарню і там зустріла  своїх однокласниць. Вони з нею не привіталися, і навіть не зупинились. «Чому вони мене зрадили?» - питає себе Наталка.

- Як на вашу думку, чому так сталося?

- З вами траплялося таке?

 - На мою думку, справжній друг це той, який не тільки дасть списати контрольну, на дискотеку піде, а завжди прийде на допомогу, дарує мені радість, справжнього, глибокого, цікавого спілкування. З ким, як не другом хочеться поділитися своїми самими цікавими думками, спостереженнями, знаннями. Своїми проблемами. Отже, ще одна риса дружби – спільні інтереси, готовність допомогти.  Який матеріал ви дібрали на цю тему.

8. Давайте обговоримо такий аспект стосунків, як дружба втрьох.

- Як ви гадаєте, таке буває, і як ви до цього ставитесь?

 - Є мудра східна приказка: «Друзі наших друзів – наші друзі». Ось і ти, замість того, щоб образитись, порадій краще за свого друга, і подумай: а може, вас, друзів, тепер стане троє?

9. Чи уявляєте ви собі друга, якому ви довіряєте?

- Як ви думаєте, що лежить в основі дружби? (Довіра)

- Як на вашу думку, на чому ґрунтується довіра?

    Якщо друг сказав «Мені потрібно», не запитують «Навіщо». Тому що другу віриш, і не так боляче сумніватися в собі, як боляче сумніватися в другові:

- Отже, яку рису ми можемо визначити – довіра.

10. Якщо сталося так, що друг зрадив вас, що він не був вартий вашої дружби, чи будете ви про це жаліти?

   На мою думку, жаліти не потрібно за тим, що дружба скінчилася.  Щоб ви не відділи другові, ви не стали бідніші. Ви стали багатшими досвідом. Адже життя вчить нас не тільки добру. Інколи воно робить нам боляче.

11. Хочу почути вашу думку, чи може бути дружба між хлопцем і дівчиною, на чому вона заснована?

 

  Я бачила багато прикладів дружби між хлопцями і дівчатами. А от рідко зустрінеш хлопця і дівчину, які  були б справжніми друзями. Не всі до дружби ставляться серйозно. Побачать, наприклад,  хлопця,  який несе дівчині сумку і вже сміються. Так було і в нашому класі. Після, цього вони посварилися. Да, є тут провина однокласників, але і вони не були справжніми друзями. Мені хотілося б, щоб ви у своїх творах згадали про стосунки між дівчатами і хлопцями в вашому класі.

 

  3. Робота з підручником.

     Хочу звернути вашу увагу на вправу 310. Пишучи твір, ви можете використати подані прислів’я.

- Отже я пропоную обрати одну з тем і викласти письмово.

           « Що таке дружба»

           « Що ви цінуєте в своїх друзях»

           « З ким я хочу дружити»

           « З ким я дружу»

   4. Ознайомлення учнів із вміщеною на дошці пам’яткою для учнів, вимог яких слід додержуватись, працюючи над твором.

   5. Учитель зачитує зразок твору.

  6. Самостійна робота учнів над твором – роздумом.

  7. Прослухати декілька учнівських творів з наступними коментаріями.

 

Зразок

 

З ким я хочу дружити

       Я хочу дружити з такою людиною, яка підтримає мене у скрутну хвилину, якій можні довіриться, розповісти, що наболіло.

       Справжній друг той, який може тебе вчасно зупинити, зробити зауваження, сказати, як потрібно зробити вірно. Якщо зробили зауваження, не слід ображатися, а прийняти до уваги. На жаль, багато хто вважає, що якщо він зробить другові зауваження, то образить його цим, тому  у всьому погоджується з другом. Я гадаю, що це не правильно.

      Ще справжній друг повинен вміти розділити з тобою радість. Дуже часто буває, що приходиш до друга, розповідаєш про свою радість, наприклад, про перемогу в олімпіаді. Почувши це, друг починає червоніти, очі зливаються заздрістю. Він лише робить вигляд, що радий, а у душі сильно заздрить.

      В наш час дуже важко знайти справжнього друга.

 

  ІV. Підсумки уроку.

  V.  Домашнє завдання.

          Дописати твір

                         

Додаток до уроку

ПАМ'ЯТКА

«Як складати твори на морально-етичну

тему в публіцистичному стилі»

1.  Продумати тему твору та його зміст.

2.  Опрацювати необхідну літературу.

3.  Визначити основну думку твору.

4.  Продумати послідовність твору-роздуму, дотримуючись його композиційних

особливостей (вступ, основна частина, висновок).

5.  Самостійно скласти план висловлювання.

6.  Вибрати стиль викладу.

7.  Під час написання твору необхідно дбати про розкриття його теми.

8.  Бути уважними до вживання мовних засобів у творі.

9.  Викладення матеріалу обов'язково потрібно ілюструвати прикладами.

10.  Відтворити твір спочатку подумки, а потім — у писемній формі.

11. Самостійне складання твору.

 

Прислiв’я про дружбу

- Берись дружно, не буде сутужно.

- Річ краще нова, а дружба – стара

- Друга за гроші не купиш.

- Дружні сороки орла заклюють.

- Дружній череді і вовк не страшний.

- Дерево міцне корінням, людина — друзями.

- З ким товаришуєш, таким й сам станеш.

- Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже

- Не карай, Боже, нічим, як другом лихим

- Приятелів тьма, а вірного друга нема

- Що тобі не мило, другові не зич

- Були б пиріжки, будуть і дружки

- З дурнем дружити – свій розум тратити

- Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися

- Скарб – не друг, а друг – скарб

- Друг – боягуз гірший лютого ворога

- Дружба та братство – найбільше багатство

- Скажи мені, хто твій друг, і я скажу тобі, хто ти

- Старий вірний друг — краще нових двох.

- Коли хочеш позбутися друга, позич йому грошей.

- Найти друга, за якого можна померти,— легко, а такого, щоб за тебе помер,— важко.

- Не все другу знати, що на серці в себе мати.

- Одежа краща нова, друзі кращі старі.

- Річ краще нова, а дружба — стара.

 

Цитати великих людей про дружбу

 

Не дружи з тими, хто тобі не дорівнює і не бійся виправляти свої помилки. Конфуцій

Нещасні не мають друзів. Джон Драйден

Довіра - перша умова дружби. Жан де Лабрюйєр

Без справжньої дружби життя - ніщо. Цицерон

Дружба робить час процвітання прекраснішим і полегшує горе тим, що дає можливість розділити його з другом. Цицерон 


Теги: Соломаха Л.М., твір
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1312/46


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar