Головна » Українська мова

Розробка уроку «Таємниці пана Синтаксису» з української мови в 5-му класі

Мета: повторити й поглибити відомості про речення, його граматичну основу, формувати вміння складати різні за метою висловлювання і будовою речення, правильно ставити розділові знаки.

Виховувати любов до рідного слова, гордість за багатство і красу української мови. Виховувати громадян-патріотів своєї Вітчизни, любов і повагу до рідного краю.

Тип уроку: урок захисту знань

Обладнання: тлумачний словник,  оціночні картки.

Хід уроку

Пізнай свій край, себе, свій рід- і ти побачиш свій шлях у житті.

Г. Сковорода

Вступне слово вчителя.

    Рада вітати всіх присутніх на святі зустрічі з його величністю — Словом. Коштовний словесний вінок з сонцесяйної рути-м'яти, запашного любистку, багряних маків та голубоокого барвінку так  личить найдорожчому скарбу для кожної людини — рідній мові. У її володіннях багато незвіданого, казкового, таємничого, що чекає на своїх дослідників. Перед нами гостинно відчиняє двері поважний пан Синтаксис. Що йому підвладне у мовному палаці?

 

-Отже, що є предметом вивчення Синтаксису?

 

Під ніжну мелодію звучать поетичні рядки:

Речення — це зоряний разок

Слів-намистин, що світяться алмазно,

Висяюють опукло і виразно.

Найкращі нам разки найкращих слів

Низати в речення сам Бог велів.

                                       Д. Білоус

 

    Отже, тема нашого уроку “Таємниці храму пана Синтаксису”. Урок захисту знань. Мета повторити й поглибити відомості про речення, його граматичну основу, формувати  вміння складати  різні за метою висловлювання і будовою речення, правильно ставити розділові знаки.

Виховувати любов до рідного слова, гордість за багатство і красу української мови. Виховувати громадян-патріотів своєї Вітчизни, любов і повагу до рідного краю.

 

 

       Полонне! Що є ріднішим для тих, хто народився тут, виріс, зробив перші кроки? І  немає, здається, іншого куточка на землі такого близького і рідного тобі, бо тут корінь роду твого, що сягає сивої давнини, унікальні реліквії духовної культури наших предків.

-Діти, зачитайте, будь ласка, рядки записані на дошці. Як ви їх розумієте?

Так, воістину пророчими є ці слова. Я думаю не зайвим буде взяти на озброєння ці слова кожному із нас. Всі ми, діти, з вами полончани і любимо своє древнє місто, маємо рідний батьківський поріг.

Домашнім завданням для творчої групи “Словограй” було виявити кмітливість і фантазію і підготувати рекламу свого міста.

Діти працюють у нас у творчих групах ( “Словограй”, ‘‘Юні мовознавці”, “Довідкове бюро'').

У деяких учнів виникають труднощі у вивченні теми “Речення”, тому вони звертаються за допомогою у наше “ Довідкове бюро. Домашнім завданням для цієї групи було розробити проект теми “Речення”.

-Пригадайте, будь  ласка, яке лексичне значення слова “проект”?

            Метод мікрофон.

А творчій групі “Юних мовознавців" у рубриці “Навчаючись - учусь” домашнім завданням було підготувати за вивченим матеріалом інформаційну картку, яку будуть використовувати протягом уроку однокласники.

Кожен з вас має оціночну картку, де записане ваше прізвище. Перед уроком я запропонувала вам реально оцінити свої знання з теми “Речення” і взяти відповідну оціночну картку. Протягом уроку на ній ви будете фіксувати знаком «плюс» всі позитивні відповіді, які прозвучать, а в кінці уроку повторно оціните свої знання уже певним балом, аналізуючи свою роботу, порівнюючи її з роботою інших учнів. Сьогодні на уроці визначимо рівень вашої самооцінки (реально оцінюю свої знання, переоцінюю, недооцінюю).

Пан Синтаксис передав із свого таємничого храму нам з вами гостинчик-це Чарівна скринька. Тут знаходяться чарівні ключики, які допоможуть відімкнути таємничий храм.

 

1.    Зіграєм  у “Лото”.

Із поданих груп слів побудуйте речення так, щоб між підметом і присудком стояло тире. Підкресліть граматичну основу. Якими частинами мови виражені підмет і присудок.

 

Суверенна,     держава, Україна.

Вишневий,    український, сад, окраса, село.

Калина, символ, Україна.

Столиця,       Україна, Київ.

Берегиня, сім ”я, мати.

Дитинство, край, мій, Полонне.

2.Рубрика “Розумне перо”

Графічний диктант. Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи умовні позначки.

       Умовні позначки:розповідне неокличне-Р; розповідне окличне - Р!; питальне-П; спонукальне неокличне-С; спонукальне окличне -С!.

1.Яка ж  ти гарна й пишна, земле наша!

2.Пам’ятайте свій родовід.

3.Чи готовий ти відповідати за свої вчинки?

4.Яка  далека, яка простора наша Україна-в ній мені всі серцю рідні, всі - одна родина.

          5.А  у тім просторім світі добра научайтесь, рідної своєї мови й пісні   

          не цурайтесь!

6.Ти знаєш, як пахне материнка?

3.Лови помилку.

Робота в парах. Поставте розділові знаки в кінці речень правильно.

1.Вивчайте, любіть рідну мову?

2.О рідне слово, що без тебе я!

3.Будьте вдячні народу, бережіть рідне слово?

           4.Ой, які кмітливі діти? Як за них не порадіти!

Фізкультхвилинка.

3.   Ситуативне завдання “Коректор”.

-    Діти, пригадайте, яке значення слова “коректор”?

Визначте речення за метою висловлювання. Виправте помилки у діалозі.

— Тетянко, ти знаєш, звідки походить назва “Україна”? - запитала вчителька.

                     -Знаєш, - відповіла приязно учениця.

-    Діти, а ви знаєте звідки походить назва “Україна”?

  4.Вузлики на щодень - в пригоді стануть кожен день.

Робота в групах.

 

І група -Шкільні заповіді.

Використовуючи спонукальні речення, складіть і запишіть “вузлики на щодень” із теми “Шкільні заповіді”

I     група - Поетична хвилинка.

Дайте відповідь римованими рядочками на запитання: “Що це є Батьківщина?”

          III група - Острів мовних скарбів.

     Перебудуйте двоскладні речення на односкладні. Визначте, якою частиною мови виражений головний член речення. Які граматичні ознаки він має (час, особа або рід, число)?

                                       Ісусе, Господи, єдиний,

                                     З молитвою до тебе лину я.

Молюсь я за матір, за дитину,

                                     Молюсь за світ, за Україну.

Оксана Буга

Лексична розминка. 3”ясуйте лексичне значення слова молитва за тлумачним словником.

 

5.Автотренінг

Продовжіть речення;

1.На  уроці я навчився(лася)...

          2.Я зрозумів(ла)...

3.В  мені розвинули...

Висновок:Так, діти, ми сьогодні добре попрацювали з вами. І гадаю віднайшли всі ключики, які відкрили нам таємничий храм пана Синтаксису.

Домашнє завдання

Для І групи:скласти казку про речення.

II    групи:твір-мініатюра “Україна-мій рідний край”

III    групи: скласти речення за схемами.


Теги: синтаксис, Шилкіна Ж.І.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 509/132


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar