Головна » Українська мова |
Мета: дати учням поняття про словотвірний ланцюжок, ознайомити шестикласників із словотвірним словником, особливостями його побудови; удосконалювати навички виконання словотвірного розбору слова, уміння визначати способи словотворення, розвивати увагу, логічне мислення, уміння співставляти, робити висновки; виховувати культуру усного й писемного мовлення, бажання здобувати нові знання. Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу; формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань). Обладнання: словотвірні словники, схема словотвірного розбору слова, мультимедійна презентація, підручник (Єрмоленко С.Я. Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / С.Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова, М.Г. Жук. – К.: Грамота, 2014. – 272 с.).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент Встаньте, діти, підведіться, Одне одному всміхніться, До уроку підготуйтесь І активно всі працюйте. Працюємо дружно, плідно, сумлінно, Щоб вивчити рідну мову на відмінно. ІІ. Установчо – мотиваційний етап 1. Аутотренінг. Я – учень. Я – особистість творча. Я думаю, аналізую. Я не боюся висловлювати власні думки. Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться. Шукаю істину. Я хочу багато – багато знати. Я сьогодні отримаю найкращу оцінку. 2. Пояснити вислів. Скажи мені – і я забуду. Покажи мені – і я запам’ятаю. Залучи мене – і я навчуся. Китайська мудрість ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів 1. „Мікрофон”: продовжити визначення термінів. Словозміна – це… Словотворення – це… Непохідні слова – це… Похідні слова – це… Словотвір – це… Твірне слово – це… Твірна основа – це… Словотвір – це… Способи словотворення - це… Орфограми – це… 2. Виконати словотвірний розбір слів. По-літньому, виклик. Схема словотвірного розбору слова 1. Аналізоване слово. 2. Визначити твірне слово (із споріднених — найближче). 3. Виділити в ньому твірну основу. Зробити умовні графічні записи. 4. З’ясувати словотворчі засоби. Зробити умовні графічні записи. 5. Визначити спосіб словотворення. ІV. Вивчення нового матеріалу та усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи 1. Пояснити значення словосполучення „Словотвірний ланцюжок”. Словотвірний ланцюжок — спільнокореневі слова, розташовані в такій послідовності, як вони утворюються: закон, законний, законність. Словотвірне гніздо — сукупність спільнокореневих слів, що утворюють словотвірні ланцюжки. Словотвірний словник побудований за словотвірними гніздами. 2. Робота зі словотвірним словником: ознайомлення зі структурою, особливостями словникової статті, умовними позначеннями, з’ясування відмінностей між словотвірним гніздом та словотвірним ланцюжком. 3. Вправа 159 (С. 73) – у групах: поєднання слів зі словотвірного гнізда в словотвірні ланцюжки. 4. Фізкультхвилинка. У дорозі всі стомились, Адже добре потрудились. Тож давайте для розрядки Зробим кілька вправ зарядки. Руки - вгору, руки – вниз, На сусіда подивись. Руки – вгору, руки – в боки, І зроби чотири кроки. Раз – присіли, другий - встали, Покрутились, повертілись, На хвилинку зупинились. Пострибали, пострибали. За столи тепер сідаймо, у дорогу вирушаймо. А щоб гарно написати, Треба пальці розім’яти. Руки кілька раз тряхнемо І писати знов почнемо, Відпочивши дружно враз Приступив до праці клас. 5. Коментоване письмо. Записати під диктовку текст. Знайти слова з вивченими орфограмами. За допомогою правил пояснити правопис. УКРАЇНА Україна — це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна — розкішний вінок із рути і барвінку. Звенигородщина — співучий куток України, де народився Тарас Шевченко (За С. Васильченком). 6. „Я - редактор”: відредагувати подані словосполучення. Виписуємо газети й журнали (передплачуємо газети й журнали); стежити за текстом (слідкувати за текстом); узяти себе в руки (опанувати собою); любий учень (будь-який учень). V. Підсумок уроку (мультимедійні слайди) 1. Рефлексія. Оцініть свою діяльність на уроці: Урок пройшов: Недаремно. Результативно Творчо. Ідеально. Змістовно. Звичайно. Активно. Повільно. Корисно. Дохідливо. Нецікаво. Цікаво. Без нудьги. Миттєво. Ефективно. Емоційно. Геніально. Збентежено. Непередбачено. Душевно. Я працював (ла): Із задоволенням. Із запалом. Завзято. Досконало. Енергійно. Дружно. Плідно. Старанно. Творчо. Активно. Відповідально. Зворушливо. Достойно. Доброзичливо. Погано. 2. Аутотренінг на майбутні звершення. Я – учень. Я думаю, аналізую. Я знаю. Я вмію. Я - особистість творча. Я – зірка. VІ. Домашнє завдання 1. Опрацювати § 19. 2. Виконати вправи: А – 160 (С. 74); Б – 161 (С. 74-75). 3. *Скласти 6 тестових завдань практичного характеру з вивченої теми.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |