Головна » Українська мова

Розробка уроку «Словотвірний ланцюжок. Словотвірний розбір слова. Словотвірний словник» з української мови у 6-му класі

Мета: дати учням поняття про словотвірний ланцюжок, ознайомити шестикласників із словотвірним словником, особливостями його побудови; удосконалювати навички виконання словотвірного розбору слова, уміння визначати способи словотворення, розвивати увагу, логічне мислення, уміння співставляти, робити висновки; виховувати культуру усного й писемного мовлення, бажання здобувати нові знання.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу; формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань).

Обладнання: словотвірні словники, схема словотвірного розбору слова, мультимедійна презентація, підручник (Єрмоленко С.Я. Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / С.Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова,             М.Г. Жук. – К.: Грамота, 2014. – 272 с.).

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Встаньте, діти, підведіться,

Одне одному всміхніться,

До уроку підготуйтесь

І активно всі працюйте.

Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

Щоб вивчити рідну мову на відмінно.

ІІ. Установчо – мотиваційний етап

1. Аутотренінг.

Я – учень.

Я – особистість творча.

Я думаю, аналізую.

Я не боюся висловлювати власні думки.

Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.

Шукаю істину. Я  хочу багато – багато знати.

Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

2. Пояснити вислів.

Скажи мені – і я забуду. Покажи мені – і я запам’ятаю. Залучи мене – і я навчуся.

Китайська мудрість

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1. „Мікрофон”: продовжити визначення термінів.

Словозміна – це…

Словотворення – це…

Непохідні слова – це…

Похідні слова – це…

Словотвір – це…

Твірне слово – це…

Твірна основа – це…

Словотвір – це…

Способи словотворення - це…

Орфограми – це…

2. Виконати словотвірний розбір слів.

По-літньому, виклик.

Схема словотвірного розбору слова

1. Аналізоване слово.

2. Визначити твірне слово (із споріднених — найближче).

3. Виділити в ньому твірну основу. Зробити умовні графічні записи.

4. З’ясувати словотворчі засоби. Зробити умовні графічні записи.

5. Визначити спосіб словотворення.

ІV. Вивчення нового матеріалу та усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

1. Пояснити значення словосполучення „Словотвірний ланцюжок”.

Словотвірний ланцюжок — спільнокореневі слова, розташовані в такій послідовності, як вони утворюються: закон, законний, законність.

Словотвірне гніздо — сукупність спільнокореневих слів, що утворюють словотвірні ланцюжки.

Словотвірний словник побудований за словотвірними гніздами.

2. Робота зі словотвірним словником: ознайомлення зі структурою, особливостями словникової статті, умовними позначеннями, з’ясування відмінностей між словотвірним гніздом та словотвірним ланцюжком.

3. Вправа 159 (С. 73) – у групах: поєднання слів зі словотвірного гнізда в словотвірні ланцюжки.

4. Фізкультхвилинка.

У дорозі всі стомились,

Адже добре потрудились.

Тож давайте для розрядки

Зробим кілька вправ зарядки.

Руки - вгору, руки – вниз,

На сусіда подивись.

Руки – вгору, руки – в боки,

І зроби чотири кроки.

Раз – присіли, другий - встали,

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали.

За столи тепер сідаймо, у дорогу вирушаймо.

А щоб гарно написати,

Треба пальці розім’яти.

Руки кілька раз тряхнемо

І писати знов почнемо,

Відпочивши дружно враз

Приступив до праці клас.

5. Коментоване письмо.

Записати під диктовку текст. Знайти слова з вивченими орфограмами. За допомогою правил пояснити правопис.

УКРАЇНА

Україна — це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна — розкішний вінок із рути і барвінку. Звенигородщина — співучий куток України, де народився Тарас Шевченко (За С. Васильченком).

6. „Я - редактор”: відредагувати подані словосполучення.

Виписуємо газети й журнали (передплачуємо газети й журнали); стежити за текстом (слідкувати за текстом); узяти себе в руки (опанувати собою); любий учень (будь-який учень).

V. Підсумок уроку (мультимедійні слайди)

1. Рефлексія.

Оцініть свою діяльність на уроці:

Урок пройшов:

Недаремно. Результативно Творчо. Ідеально. Змістовно. Звичайно. Активно. Повільно. Корисно. Дохідливо. Нецікаво. Цікаво. Без нудьги. Миттєво. Ефективно. Емоційно. Геніально. Збентежено. Непередбачено. Душевно.

Я працював (ла):

Із задоволенням. Із запалом. Завзято. Досконало. Енергійно. Дружно. Плідно. Старанно. Творчо. Активно. Відповідально. Зворушливо. Достойно. Доброзичливо. Погано.

2. Аутотренінг на майбутні звершення.

Я – учень.

Я думаю, аналізую.

Я знаю.

Я вмію.

Я - особистість творча.

Я – зірка.

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 19.

2. Виконати вправи: А – 160 (С. 74); Б – 161 (С. 74-75).

3. *Скласти 6 тестових завдань практичного характеру з вивченої теми.


Теги: слово, Куксенко Н.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1525/35


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar