Головна » Українська мова

Розробка уроку „Складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини, мети, умови” з української мови в 9-му класі

Мета уроку: Навчити розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини, мети, умови;

Визначати смислові зв`язки між частинами складнопідрядного речення з підрядними обставинними мети, причини, умови;

Розвивати пам’ять, мислення, увагу.

Тип урок: комбінований.

Обладнання: записаний на дошці, епіграф уроку, роздатковий матеріал, електронна презентація.

                                              Хід уроку

І. Створення ситуації успіху. Обмін побажаннями.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Зніміть риску, запишіть правильно слова.

Сільсько/господарський/, корабле/будівник/, /лісо/степ, авіа/квиток, далеко/східний/, ново/будова/, /електро/мережа, рано/вранці/, екс/чемпіон/, червоно/чорний/, /електронно/ядерний, нежданий/негаданий/, ніжно/білий/,яскраво/зелений.

Підкресліть першу букву в словах, що пишуться разом, потім підкресліть першу букву в тих словах, що пишуться через дефіс.
Який вид речень за будовою ви вивчаєте? – Складне речення.
Робота з епіграфом уроку. «Як не любить той край,

                                         Де вперше я побачив

                                      Солодкий дивний світ,

                                       Що звемо ми життям».

                                                                    В. Сосюра

- Як ви розумієте цей вислів? (Людина любить той край, де вона народилася і зростала).

- Яке це речення за будовою? Назвіть головну, підрядні частини. Поставте питання від головної до підрядної частини. Скільки підрядних у реченні? Якого виду. Які види підрядного зв’язку ви знаєте? (Узгодження, керування, прилягання).

- Які особливості складнопідрядних речень з підрядними означальними, з`ясувальними? Що відрізняє складнопідрядні речення з підрядними обставинними від цих видів речень? Назвіть відомі вам складнопідрядні речення з підрядними обставинними.

ІІІ.  Опрацювання нового матеріалу.

Які речення з-поміж записаних є обставинними? Чому?

 Люблю народ, якого силу ніхто не зломить у віках.(П. Воронько)
Де плачуть, там немає вже краси. (П.Грабовський)
Люблю людей землі своєї, бо я землі своєї син. (В.Сосюра)

Повідомлення теми, мети уроку. Запис до зошитів числа, класної роботи, теми уроку.
На що вказує підрядна частина в кожному виді речень, на які питання відповідає, якими сполучниками приєднується до головної частини?

Група1. Ніяка в світі сила нас не зламає, бо нас коріння наше в землі тримає. На березі ставало темно, тому що з берега насувала важка чорна хмара.

Група 2. Як не буде птахів, то і людське серце стане черствішим. Життя не кінчається смертю, якщо залишається сад.

Група 3. Лелека крилатий, лелека старий       вернувся до білої хати, аби лише вдома вмирати. Щоб твоя щаслива літувала доля, заступлю дорогу осені й журбі.

Складнопідрядне речення з підрядним причини називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на причину дії і відповідає на питання чому?, з якої причини?, через що? і приєднується сполучниками бо, тому що, оскільки, через те що, у зв`язку з тим що. Питання ставиться не від певного слова, а від головної частини в цілому.
Утворити і записати складнопідрядні речення, використавши подані речення як підрядні причини.

Для того, щоб друзі тебе поважали….

….бо добро ніколи не забувається.

….оскільки це суперечить правилам поведінки.

...бо якраз настали жнива.

…бо вдарили морози.

Складнопідрядне речення з підрядним мети називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на мету, про яку йдеться в головній. Підрядна частина стосується головної в цілому, відповідає на питання з якою метою?, для чого?,навіщо? і поєднується з головною сполучниками щоб, для того щоб, аби.
 Яке з цих речень складнопідрядне з підрядним мети?

І де в світі тая сила, щоб в бігу мене спинила?(І.Франко)

Кожна мати хоче, щоб її діти росли розумними і щасливими.(О.Квітневий)

Докласти треба руки мозолясті, щоб красувався вбогий переліг нечувано багатим урожаєм. (М.Рильський)

Складнопідрядне речення з підрядним умови  називається складне речення, у якому підрядна частина вказує на умову, за якої можливе те, про що йдеться в головній частині. Підрядна частина відповідає на питання за якої умови?, при якій умові?і приєднується  сполучниками якби, аби, якщо, як.
Перебудуйте прості речення на складнопідрядні речення з підрядними умови.

Зразок: При добрій організації роботи можна досягти високих результатів. – Якщо добре організувати роботу, то можна досягти високих результатів.

 Доберіть до поданих головних частин підрядні, вміщені в довідці

 

1. Несли кобзарі славні народні пісні по всій землі нашій... .
 2. Летіли сніжинки з високого неба... . 3.  Я вигрію холод своєю душею... . 4.  І лиш тоді прокинеться весна.... 5. Ходімо в райдугу, кохана... . 6. Ненька серцем спиняє вітер... . 7. ...не жити тут бджолі.  8. ...прийдуть з України верби і тополі (В.Симоненко).  9. Навшпиньки тиша ходить у саду... .
 
ДОВІДКА: щоб чули їхню кобзу, їхні думи, їхній голос
(І. Шаповал); щоб впасти на вії, всміхнутись до тебе
(Г. Дудка); щоб повнилась чашею наша весна (Н. Сосюк); як упаде бурулька кришталева (Г. Дудка); якщо зуміємо пройти (М. Руденко); щоб не рвався в дитячі сни (Н. Сосюк); коли б не квітучі долини під горами (В. Кучер); і якщо впадеш ти на чужому полі; щоб гілку не труснути ненароком (Г. Дудка).

 Виконання тестових завдань.

У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним умови?
Вони не можуть заспокоїтись, бо їм на роду написано тривожити громадську думку (М.Хвильовий);
Вірить лелека, що не буде йому кривди від людей (Є. Гуцало);
Якби його воля, кожному заліз би в душу, пробудив совість (Є. Гуцало).

У якому радку є складнопідрядне речення з підрядним причини?
Слова самі на голос навертались, як сльози навертаються на очі (Л. Костенко);
Коли б вона читала Кобзаря, вона б знала Катерину (М. Хвильовий);
Твоє життя і щастя між людьми, бо правда і любов на їхнім боці (В. Симоненко);

У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним мети?
За ту мить треба відступити вбік, щоб камінь не накотився на нього

(Нар. творчість);
Був не в силі я висловить муки, що туманила думи мої (В. Сосюра);
Поважайте його, діти, бо то батько сивий (Т. Шевченко)

ІV. Підбиття підсумків уроку.

V. Домашнє завдання: Напишіть замітку типу роздуму до шкільної газети на одну з поданих морально-етичних тем: «Де щастя, там і заздрість»,

«Дружба — це насамперед віра в людину», «Не скупися людям на добро».

 У структурі тексту використайте складнопідрядні речення з підрядними мети або причини.


Теги: Ульянова О.В., складнопідрядне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 3236/225


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar