Головна » Українська мова

Розробка уроку «Складнопідрядне речення» з української мови в 9-му класі

Мета: навчити учнів розрізняти за характером взаємозв?язків головну й підрядну частини з послідовною підрядністю, однорідною підрядністю, неоднорідною (паралельною) й мішаною підрядністю;

формувати вміння схематично зображувати складнопідрядні речення з кількома підрядними у вигляді лінійних і графічних схем, здійснювати синтаксичний розбір речень цього типу;

збагачувати уяву, емоційну сферу;

впливати на виховання любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до національних цінностей українського народу.

Обладнання: тексти, роздатковий матеріал і підручники.      

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

                                                                       На світі білому єдине,

                                                                   Як і Дніпрова течія,

                                                                            Домашнє вогнище родинне,

                                                                        Яке запалене в серцях.

Д.Білоус

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

     Учитель:Рідна домівка, рідне гніздо, рідні мама,тато,бабуся,дідусь…Усе те,що гріє душу кожного з нас, що є найдорожчим для вас, без чого не уявляємо свого життя.

     К.Д.Ушинський(освітній діяч, педагог) писав: «Важко виразити словами те особливе, світле,щось,що народжується в нашій душі, коли ми згадуємо тепло рідного сімейного гнізда». Сьогодні на уроці ми,повторюючи теоретичний матеріал попередніх уроків та розглядаючи новий,будемо згадувати з вами те найцінніше, що є в нашому серці, у нашій душі.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка  домашнього  завдання

-  Вправа з ключем (для сильнішої групи):

Варіант 1

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними означальними.

     Ви знаєте, як пахне хліб? (Л. Забашта). Вчорашнє – ніби сон, що випурхнув з очей (В. Симоненко). І складаються строфи-куплети, коли серце болить і плаче (С. Пушик). Думкою за любими синами вона ішла туди, куди ішли вони (М. Бажан). І мовчала струнка дорога, що, здавалося, в небо вела (Л. Костенко). Де кров текла козацькая, трава зеленіє (Т. Шевченко). Для сучасного письменника, що звертається до давнини, чимало важать історичні джерела (З часопису). Добре тому жить, чия душа і дума добро навчилась робить (Т. Шевченко).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте непохідний прийменник.  (Відповідь: прийменник ВІД).

 

Варіант 2

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

     І хто ж іще Тичину прочитає так, як Тичину прочита  весна! (Є. Гуцало). Ви знаєте, як пахне хліб? (Л. Забашта). Вона   засоромилась,   аж   сльози   заблищали на очах (М. Коцюбинський).   І   без   слів   я   все   зробить   зумію,   що   сказати маєш мені (В. Симоненко).   Не   можна   любити   народів   других, коли ти не любиш Вкраїну (В. Сосюра). Якщо у тебе не буде поганих думок, то і не буде поганих вчинків (Народна творчість). Якби не сім’я й не робота, то я б цілісіньке літо днював і ночував з вудкою (О. Аврамчук). Ніколи не соромся запитувати того, чого не знаєш (Народна творчість).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте особовий займенник  (Відповідь: займенник ВІН).

 

            Варіант 3

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними часу.

     На небі щораз густіше стали виступати ясні зорі, поки не вкрили цілого погідного неба (А. Чайковський). А навколо сосни, які в хуртовину натомились шуміти, шепочуть у сні (М. Нагнибіда). Ніколи не соромся запитувати те, чого не знаєш. (Народна   творчість).   І   складаються   строфи-куплети,  коли серце болить і плаче (С. Пушик). А згодом я переконався, що дід казав правду (Є. Гуцало). Не пробуй з ковалем у кузні розмовлять, як молоток його з ковадлом у розмові (М. Рильський). Ніхто з нас не куштував абрикосів, бо ні в кого в селі вони не ростуть (Є. Гуцало). А мамина колискова звучить найніжнішою музикою і тоді, коли посрібляться наші скроні (Н. Дмитровська).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте іменник жіночого роду  (Відповідь: іменник НІНА).

 

 

Варіант 4

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними місця.

      Де громи гриміли смертю огняною, зливи прошуміли сивою стіною (А. Малишко). Любив я ті дні, коли вдома в нас збиралися гості (С. Васильченко). Є люди, що їх у всьому хочеться наслідувати (Я. Баш). А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя (О. Олесь). Приїхав Павло, як жито квітувало (О. Аврамчук). У степу почало   стихати,   поки   нарешті   знайшов   у   стіні   верболозу  стежечку до води (О. Аврамчук). Хилися густі лози, звідки вітер віє (Народна творчість).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте іменник чоловічого роду  (Відповідь: іменник ДАХ).

 

Варіант 5

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними причини.

     Ніхто  з   нас   не   куштував   абрикосів,   бо   ні    в  кого в селі вони не ростуть (Гр. Тютюнник). Олександр Аврамчук прекрасно писав, бо знав слово й любив його (Г. Кримчук). Я не такий, щоб зрадити людину (Леся Українка). Уже сонце хилилося до заходу, як у степу показалася велика чорна плахта (А. Чайковський). Тут було ще багато води, тому що сонце не встигло її висушити (А. Чайковський). Ми підем, де трави похилі (А. Малишко). А на душі у мене сумно трошки, що пісню дідусевої гармошки послухати мені не довелось (А. Зігора).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте іменник жіночого роду  (Відповідь: іменник НОТА).

 

 

Варіант 6

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними наслідковими.

     Місяць світив, так що зорі засмутилися (Н. Рибак). Поле вступило у тінь, бо наплинули з обрію хмари (П. Тичина). Удар був не дуже сильний, так що Андрій з товаришами   тільки   трохи   потовклись   один   об   одного,   але   не   пошкодились (І. Багряний).   Там,   куди   всі   йшли,   була   гарна   земелька   і   всього   доволі    (А. Чайковський). Я поїду туди, де мене чекає вільний степ (М. Хвильовий). Здоровенний дуб розлігся, розширився своїм кострубатим корінням, так що аж темно під ним (М. Коцюбинський). Хто забуде материну пісню, той сліпий блукатиме по світу (В. Симоненко). А вгорі до паркана ще й було прибито дощаний дашок з нахилом всередину, так що в цілому ця споруда нагадувала ярмаркову циркову халабуду (І. Багряний).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте іменник жіночого роду  (Відповідь: іменник МУЗА).

 

Варіант 7

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними мети.

     Є руки й охота, так що ладиться робота (Народна творчість). Табір спочивав один день, а опісля, коли всі загони поверталися, рушив у дальшу дорогу (А. Чайковський). Лукаш хоче надрізати ножем березу, щоб сточити сік (Леся Українка). Сонце ховалось за Межигірський бір, котрий од того став ще чорнішим (І. Нечуй-Левицький). А по небі нічка ходить і, щоб краще було спати, мрії нам з-за хмар приводить  (Б. Лепкий). Мені примарилася повінь, котру я запам’ятав ще змалечку (Гр. Тютюнник). Щасливий майстер, що з тяжкої брили прекрасну постать висікає вміло на радість людям (М. Рильський). На хвилину зупинилися, щоб дати коням відпочити (А. Чайковський).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте іменник чоловічого роду  (Відповідь: іменник ЛАН).

 

Варіант 8

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними допустовими.

      Де б я не був, а все ж думками лечу в Донеччину свою (В. Сосюра). Завітай навесні, коли синя фіалка в чисте небо погляне здивованим оком (М. Сингаївський). Понадимавши  на  чайки  вітрила,  вітер погнав їх туди, куди направляли керманичі (А. Кащенко). І без слів я все зробить зумію, що сказати маєш мені (В. Симоненко). У полі ще лежав сніг, хоч весна брала своє (А. Чайковський). Пише рідна, що навколо хати наш садок вишневий забілів (В. Симоненко). Хто побував у горах, той ніколи не забуде їхньої величі й краси (З часопису). Хоч дух важкий у хлібороба, але висока в хлібі проба (Л. Забашта). 

 

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте іменник чоловічого роду  (Відповідь: іменник ДУХ).

 

Варіант 9

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними умови.

     Моя душа так ближчає до Бога, як і людській не снилося душі (Г. Білоус). Тоді є щастя-втіха, коли своя у тебе стріха (Б. Грінченко). Пісенність Шевченкової лірики настільки  приваблива  і природна, що багато його поезій стали народними піснями (О. Гончар). А вже як життя лічиш своє понеділком та неділею, то до всього тобі байдуже (Марко Вовчок).  Через перешкоди дорога простяглася так довго, що й рахунок дням забули (А. Чайковський). Не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїну (В. Симоненко). Коли сумління винесеш на сміття, його вже не придбаєш за купон (І. Немченко). Батько так знесилив, що не міг з місця поступитися (А. Чайковський).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте іменник чоловічого роду  (Відповідь: іменник ТАНК).

 

Варіант 10

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними порівняльними.

     Хлопці  порозміщувалися  так,  що кожний держав свого коня за поводи й куняв (А. Чайковський). Коли нашому чоловікові доводиться покидати рідну хатуі йти у світ за очі на непевне, йому стає важко на серці (А. Чайковський). Колоски стояли рівно й гарно, тихо вдихаючи сизувату імлу, наче поле вкривалося на ніч чимось м’яким і невгамовним (В. Думанський). Якби я турбувався лиш про себе, вже б онімів давно від самоти (Д. Павличко). От і горнулися тепер усі чайки до отаманської, мов діти до матері (А. Кащенко). Мій час пливе так тихо-тихо, як по ставку пливе листок сухий (Леся Українка). У мене вмить заб’ється в грудях серце, коли до болю щира й чарівна десь наша рідна пісня розіллється і жайвором весняним залуна (Д. Луценко). А вітер в степу припадає, як вершник до гриви (О. Галета).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте іменник жіночого роду  (Відповідь: іменник КОМА).

 

Варіант 11

-          Випишіть складнопідрядні речення з підрядними способу дії і ступеня.

     Залишу я синові у спадок батьківське терпіння і хоробрість, щоб збагнув із вдячністю нащадок, як життя плекалося і добрість (Д. Луценко). Вона засоромилась вся, аж зорі заблищали на очах (М. Коцюбинський). Якщо не можна вітер змалювати, прозорий вітер на ясному тлі, змалюй дуби, могутні і крислаті, котрі од вітру гнуться до  землі (Л. Костенко). І хто ж іще Тичину прочитає так, як Тичину прочита весна! (Є. Гуцало). Хто тебе любов’ю обікраде, хто твої турботи обмине, хай того земне тяжіння зрадить… (В. Симоненко). Зорі підсвічували садові так рясно, як рясно було плодів на яблунях (О. Аврамчук). Пройшло немало років, як погас вогонь війни і вичахли гармати (Д. Луценко).

     Ключ. У виписаних реченнях підкресліть першу букву у першому слові. З підкреслених букв прочитаєте іменник чоловічого роду  (Відповідь: іменник ВІЗ).

 

- Робота біля дошки (для середньої ланки) Розставити пропущені розділові знаки,зробити синтаксичний розбір речення, накреслити схему.

Тут наша доля ніжно сповилася щоб нам летіти в голубі світи.

Матері залишаються з нами і тоді коли чорна земля пролягає між нами.

- Тестовий контроль (для слабкої ланки):

Складнопідрядними називаються...

А) складні речення з безсполучниковим зв’язком;

Б) складні речення зі сполучниковим зв’язком;

В) прості речення з відокремленими додатками, означеннями, обставинами.

2. У складнопідрядному реченні...

А) обидві частини рівноправні;

Б) одна частина головна, а друга — підрядна;

В) одна частина може замінити іншу.

 

3. Підрядна частина до головної приєднується...

А) інтонацією, сполучниками;

Б) сполучними словами та сполучниками;

В) сполучниками підрядності та сполучними словами.

 

4. За значенням і будовою складнопідрядні речення поділяються на три основні види..

А) обставинні, з’ясувальні, причини;

Б) означальні, з’ясувальні, обставинні;

В) означальні, наслідкові, умови.

 

5. Підрядні речення можуть стояти...

А) перед головною частиною;

Б) після головної частини;

В) перед головною частиною, після головної частини, всередині.

 

6. Складнопідрядні речення складаються з...

А) двох чи кількох головних речень;

Б) двох чи кількох підрядних речень;

В) одного головного й одного (чи кількох) підрядних речень.

Ключ: 1-б; 2-б; 3-в; 4-б; 5-в; 6-в.

2.Мотивація навчальної діяльності

- «Гронування»

- Запишіть посередині словосполучення «Складнопідрядне речення».

- Навколо словосполучення запишіть ті поняття і терміни, що пов’язані з ним.

- Встановіть зв’язки між поняттями.

- Виділіть з «грона» невідоме.

3.Оголошення теми та мети уроку

 

 

ІІІ. Сприйняття учнями навчального матеріалу

1. Лінгвістичне спостереження.

Учитель: Порівняйте речення. Зробіть висновок

 

Шануй батька і матір, бо вони дали тобі життя.

 

Я народився в тих краях, де над Дніпром шумлять гаї, де з дня народження мені співали солов’ї.

 

Учитель:

Складнопідрядне речення,у складі якого є одна головна частина і дві або більше підрядних, називається складнопідрядним з кількома підрядними. 

 

2. План пояснення нового матеріалу

1) СПР із кількома підрядними.

Залежно від особливостей   структури складнопідрядні речення з кількома підрядними поділяються на чотири види:
- з однорідною підрядністю;
- з неоднорідною підрядністю;

- з послідовною підрядністю;

- з комбінованою підрядністю.

 

СПР з кількома підрядними

 

однорідна підрядність                                                    неоднорідна підрядність

                                                                               

                    послідовна підрядність               комбінована (мішана) підрядність    

 

2) Однорідна підрядність.

У складнопідрядних реченнях з однорідною підрядністю однакові за значенням підрядні частини стосуються одного й того самого слова в головній частині чи всієї головної частини. У таких реченнях підрядні частини завжди одного виду.

Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко).


У цьому реченні дві підрядні з'ясувальні частини відносяться до дієслова-присудка розкажи в головній частині.
Умовно залежність частин складнопідрядного речення з однорідною підрядністю можна зобразити так:


 

У складнопідрядних реченнях з однорідною підрядністю в другій і наступних підрядних частинах підрядний сполучник може бути пропущений, а між підрядними однорідними частинами може вживатися сурядний сполучник.

ПОРІВНЯЙТЕ
 


Між однорідними підрядними частинами, з'єднаними одиничним сурядним сполучником чи, або, та (в значенні ї), і(й), кому не ставимо. НАПРИКЛАД: Пройшло немало років, як погас вогонь війни і вичахли гармати (Д. Луценко). Схема речення  [ ], (як  ) і ( ).

 

3) Послідовна підрядність.

У складнопідрядному реченні з послідовною підрядністю перша підрядна частина залежить від головної частини, друга — від першої підрядної, третя  -  від другої і  т.д.
 

 1. Епохо, дай мені завзяття на кожен день, на кожну мить, щоб міг нащадкам розказать я про те, як ми навчились жить

(М. Сингаівський).


2. Хоча ніхто не знав, чи доведеться тут ночувати, проте робота вже закипіла (О. Гончар).


Умовно залежність частин складнопідрядного речення з послідовною підрядністю можна зобразити так:

 

4) Неоднорідна підрядність.

У складнопідрядному реченні з неоднорідною підрядністю підрядні частини по-різному пояснюють головну частину:
• підрядні частини одного або різних видів стосуються різних слів у головній частині;
• одна підрядна частина стосується всього змісту головної частини, а друга  -  якогось слова в головній частині;
• підрядні частини різного виду стосуються одного слова в головній частині. 

1. Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю. Гойда).


2. Ті, що знаходять підкову, ніколи не думають про того, хто загубив (В. Симоненко).


Умовно залежність частин складнопідрядного речення з неоднорідною підрядністю можна зобразити так:


Уживаючи складнопідрядні речення з неоднорідною підрядністю, маємо можливість в одному складному реченні детально пояснити головну частину в цілому або різні слова в ній.

 

5) Комбінована підрядність.

При комбінованій підрядності може бути підпорядкування різного характеру.

 

Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси. (О. Довженко)

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота біля дошки

Записати речення. Підкреслити граматичні основи, накреслити схему.

Доля навчила мене, як треба батька шанувати, як треба неньку берегти, як дорожити любов’ю брата і сестри. (К. Дрок)

 

Де живуть наші батьки, там живуть і вітри, які пестили нас на маминих вітрах.

 

2. Вибірково-розподільна робота

 Виписати складнопідрядні речення за варіантами:

варіант 1 — з послідовною підрядністю;

варіант 2 — з неоднорідною  (паралельною)  підрядністю; 

варіант  3 —з однорідною  підрядністю.

Накреслити  графічні  схеми.


   1. Думою тугу розвію, щоб був я завжди таким, яким мене мати вродила й благословила в світи.(П.) (В.Стус)  (О.  Гончар). 

2. Хотіла б я піснею стати у цю хвилину сумну, щоб вільно по світу літати, щоб вітер розносив луну (О.) (Леся Українка)

3. Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці, бо щастя не дається дурно (Н.) (М.Коцюбинський).

4. Босими,  потрісканими  ногами  Катерина  йшла  землею,  яку  орала й  засівала, яку любила й проклинала,бо іншого вибору в неї не було (Комбін.,)(В. Яворівський).

-Яке речення зайве? Чому?(4-комбіноване-мішане).

3. Робота з підручником

Виконати вправу (за зразком) 222


V. Систематизація й узагальнення вивченого

Творча робота (робота у групах)

 

Поширити головну частину двома підрядними так, щоб утворилися складнопідрядні речення з різними видами підрядності.
Зразок

Добро — це насамперед щастя всіх людей

Добро, що нас оточує,— це насамперед

щастя всіх людей, яке коштовне  за все

Добро, що  складається  з багатьох чинників, що  зароджується

в дитинстві,— це насамперед щастя всіх людей

Найбільша мета життя полягає в  тому, щоб робити добро оточуючим,  тому що добро — це насамперед

щастя всіх людей

Складнопідрядне речення  з неоднорідною

підрядністю

Складнопідрядне речення  з  однорідною

підрядністю

Складнопідрядне речення  з послідовною

підрядністю

  

  1. Велика мета добра починається з малого. 2. Мудрість — це розум, поєднаний з добротою. 3. Немає необхідності ненавидіти інші  народи.  4.  Основою життя  є  постійний  обмін  між  організмом  і довкіллям.

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

1.Рефлексія «Незакінчене речення»

На уроці я навчився…

На уроці я зрозумів…

На уроці я усвідомив…

Мені сподобалося…

Мені було важко…

Мені було цікаво…

 

2.Оцінювання.

 Учитель оцінює досягнення учнів з теми за результатами активності навчальної діяльності на уроці.

 

VІІ. Домашнє завдання

  Опрацювати теоретичний матеріал підручника §17. До кожного правила дібрати власний приклад  складнопідрядного речення з кількома підрядними частинами. Виконати вправу 226 (І,ІІ).

Слово вчителя:
  Дуже хочеться, щоб з рідної домівки ви винесли тільки найкраще, щоб вона дала вам крила для польоту, але не забувайте, що вона завжди буде за вами мандрувати, де б ви не були …

           Приїжджайте частіше додому,

           Щоб не мучила совість потому,

           Бо не вічні ні батько, ні мати,

                     Бо можете завтра їх не застати!


Теги: Клішина Т.Г., складнопідрядне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1725/681


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar