Головна » Українська мова

Розробка уроку «Складнопідрядне речення, його будова та засоби зв’язку в ньому» з української мови в 9-му класі

МЕТА. Шляхом дослідження ознайомити учнів зі складнопідрядним реченням,особливостями його будови та засобами зв'язку в ньому; формувати вміння розпізнавати складнопідрядне речення, визначати головну та підрядну частини, їх межі, розрізняти сполучники та сполучні слова, правильно ставити коми між частинами складнопідрядного речення,конструювати та правильно інтонувати складнопідрядні речення; розвивати логічне мислення, уміння робити висновки, узагальнювати.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, схема-характеристика речень, роздавальний

матеріал.

 

ЗМІСТ УРОКУ

 

I. Організаційний момент.

 

II. Актуалізація опорних знань.

 Мотивація навчальної діяльності.

 

1. Ознайомитися з реченнями, вказати складносурядні. Обгрунтувати свій вибір.

Вже тиха осінь ходить берегами, на вербах трусить листячко руде.
Не чути вже пташок, і тільки сумно вітер мелодії осінні навіває.
Безсмертя достойний лиш той на землі, хто любить свою Батьківщину.
Утікала в далечінь дорога, а з-за лісу насувалася тиша.
Що посієш, те й пожнеш.
Часом Десна розливалася так пишно, що у воді потопали ліси.
Синам, що віддають життя за отчий дім, наш Київ Золоті розкрилює Ворота.

 

2.Підсумок учителя.

 

III. Оголошення теми, мети уроку.

 

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

 

1.Дослідження речень, які залишилися. Робота з підручником (у групах).

 

I - будова та смислові відношення;

II - засоби зв'язку;

III- розділові знаки.

 

2. Оголошення результатів роботи в групах. Заповнення схеми-характеристики складнопідрядного речення. Висновки.

 

3. Самостійна робота в парах (взаємоперевірка). Учні отримують завдання переписати речення, вставляючи на місці крапок сполучники чи сполучні слова з довідки, розставити розділові знаки, накреслити схеми та підкреслити сполучні слова.

 

I - У дім... сміються приходить щастя. Слово чому ти не твердая криця...

серед бою так ясно іскриться?

ДОВІДКА: що, де, як.

 

II - Ніщо так не зближує людей... добрий сміх без образ. То не любов...

не вміє бажати іншому добра.

ДОВІДКА: що, де, як.

 

III -... кров текла козацька трава зеленіє. Робіть так... вважаєте

потрібним і кращим.

ДОВІДКА: що, де, як.

 

4.Лінгвістичне дослідження. Прочитати. Чи можна подане висловлювання назвати текстом? Виділити складнопідрядні речення. Схарактеризувати їх.

 

   Прозорого сонця висока погода сьогодні пустила над світом плисти тонесенькі хмари, відбивши їх в водах баварських озер, мов з латаття листи. Налиті живицею сосни рожеві малої гіллячки не рушать ніде, бо тиша у лоно щасливому дневі від Альпів далеких незримо іде.  І кожного дерева стовбур порою дзвенить, мов струна, що зачула смичок,коли відривається тільки вагою і падає вниз крізь гілляки сучок (Т.Осьмачка).

 

5. Робота в групах (диференційовані завдання).

I. Перебудуйте прості речення на підрядні, визначте їх будову та вид зв'язку.

Третьої днини по приїзді знявся в одному з шатрів гамір. Він не

втихомирився за два дні.

Стежкою можна пройти до шляху. ЇЇ давно вже протоптали в ліску.

Повернувшись додому, Андрій знову цілком віддався своїй роботі.

 

II. До поданих простих речень додайте підрядні та запишіть.

І дружбою я дорожу,...

Сонце світило так,...

Ми щасливі й горді,...

 

III група працює з учителем колективно. Записуємо речення, пояснюємо розділові знаки, знаходимо головне та підрядне речення, з'ясовуємо, сполучником чи сполучним словом приєднане підрядне речення.

Природа - це казка, яку треба читати серцем.

Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить.

 

V. Домашнє завдання.

 

VI.  Закріплення вивченого.

     Підсумки уроку.

 

Знайти "третє зайве". Пояснити вибір.

 

1. Труднощі мучать, зате розуму учать. Якщо пісня вийде в люди, то пломінь серця не згашу. Це була пора, коли цвіли вишні.

 

2.  Живе лиш той, хто не живе для себе. Я стою у вечоровій тиші, слухаю, як дихає земля. Сьогодні я такий веселий, що молодіти хочу знов.

 

3. Я вірю в те, що вернеться весна. Хліб пахне солодко, як пахнуть меду соти. Де дбайлива рука ходить, там золота пшениця родить.

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Сьогодні на уроці я навчилася (навчився)…


Теги: Драла Л.Б., складнопідрядне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 190/6


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar