Головна » Українська мова

Розробка уроку „Складне речення. Узагальнення та систематизація вивченого” з української мови в 11-му класі

Мета. Створити умови для систематизації та узагальнення знань, умінь і навичок з теми «Складне речення»; сприяти розвитку логічного мислення; розвивати вміння отримувати і використовувати інформацію; розрізняти види складних речень; вдосконалювати пунктуаційну вправність, уміння аргументувати та використовувати складні речення у мовленні; розвивати усне і писемне мовлення учнів; виховувати любов до рідного краю, міста, повагу до минулого та сучасного.

             Епіграф уроку:

Речення - це зоряний разок

Слів-намистин, що світяться алмазно,

Висяюють опукло і виразно. Найкращі нам разки найкращих слів Низати в речення сам Бог велів.

Д.Білоус

Хід уроку

I.   Організація класу.

II.   Орфографічна п’ятихвилинка.

(вправа з ключем)

Розподілити слова у 2 колонки:

І - всі слова власної назви пишуться з великої букви;

II - з великої букви пишеться лише одне слово:

Спасівка, Геннадій, зупинка «Ставки», Придніпров’я, Київський національний університет, вул.. Опанасенка, Новий рік, Велика Ведмедиця, кінотеатр «Олімп», Україна, Товариство Червоного Хреста, День шахтаря.

Спасівка                                                    зупинка «Ставки»

Геннадій                                                   Київський нац.. унів-т

Придніпров’я                                           вул.. Опанасенка

Велика Ведмедиця                                   Новий рік

Україна                                                     кінотеатр «Олімп»

Товариство Червоного Хреста                День шахтаря

Ключ: підкресливши другу букву власної назви, прочитаєте закінчення вислову відомого дніпропетровського журналіста Дмитра Чередниченка: «Хто не має коріння, той як перекотиполе».

- Вислів, що ми записали, за будовою є яким реченням?

III.    Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами підсумовуємо матеріал з теми «Складне речення», а саме узагальнюємо ваші теоретичні знання, вдосконалюємо пунктуаційну вправність та уміння використовувати складні речення у мовленні.

Епіграфом до сьогоднішнього уроку будуть слова з вірша відомого українського поета Дмитра Білоуса. До речі, ми з вами на уроках мови вже неодноразово зверталися до його творчості. Отже, ми сьогодні будемо низати слова- намистйнки в речення, використовуючи матеріал про рідний край, Україну, їх минуле і сучасне.

ІV. Виконання    системи завдань на повторення вивченого з теми.

1.Давайте спробуємо побудувати інформаційне гроно до терміна «складне речення».

2.   Перегляд створеного інформаційного грона на комп’ютері.

3.     Метод «карусель».

             Повторення вивченого матеріалу ми спробуємо здійснити за допомогою «каруселі». Напередодні ви поділилися на групи (вчителі - учні). Група вчителів готувала на сьогодні теоретичні питання та практичні завдання для повторення цієї теми. Але, відповідно, обидві групи повторювали вивчений матеріал з теми «Складне речення».

Отже, як ви вже знаєте, вчителі сідають у внутрішнє коло, а учні - у зовнішнє. Повторення здійснюється у декілька турів, які відрізняються завданнями. Кожен учень одержує певне завдання від свого вчителя і виконує його вголос. Коли всі учні пройдуть певне коло і виконають завдання, відбувається зміна вчителів, тобто учні зовнішнього кола пересідають на сусідній стілець (за принципом руху каруселі) і починається наступний тур. Учні, які виконують роль учителів (сидять у внутрішньому колі), оцінюватимуть відповіді.

За моїм сигналом починаємо роботу.

І тур. (16.) (повторюємо теоретичні відомості про складне речення, його види).

1. Що називається складним реченням?

2. Які є види складних речень?

3. 3а допомогою чого приєднуються частини складних речень?

4.  Яке речення називається складносурядним?

5.     Яке  речення називається складнопідрядним?

6.     Яке  речення називається безсполучниковим?

7.     Що треба враховувати при розстановці розділових знаків між частинами складного речення?

ІІ тур (16. ). (Складносурядне речення)

1.Визначити сполучник і смислові зв’язки у складносурядному реченні. Серед скіфських пам’яток переважають кургани, та пам’яткою всесвітнього значення є Чортомлицькій курган. (протиставні)

2. Знайти серед поданих речень складносурядне.

1. Для мене багато не треба, щоб ласку і добрість пізнати, лиш просвіток рідного неба та затишок теплої хати.

2.3упинімось: останній є шанс.

3. Існує легенда про походження назви нашого міста, проте є й наукове її пояснення, пов’язане з географічним положенням.

3. Визначити сполучник і смислові зв’язки у складносурядному реченні.

Перед вікном розцвіла черемха, і червоний горобець, перестрибуючи з гілки на гілку, щось цвірінчав. (єднальний, одночасність)

           4.Поставити  розділовий знак, пояснити його написання та смислові зв’язки між частинами складного речення.

То сонце усміхається крізь хмари, то дощик рясно землю поливає. (Кома, розділовий сполучник, чергування явищ).

            5.Пояснити,      чому між частинами складного речення немає    розділового знака, яким сполучником приєднані.

Зліва кінчались будинки і вже видно було копри шахт. ( спільний другорядний член речення; єднальний сполучник)

          6. Визначити сполучник і смислові зв’язки у складносурядному реченні.

Настав день весілля, і Сакса втік разом з Ганькою. (єднальний сполучник, причино-наслідкові відношення).

7.Пояснити розділовий знак між частинами складного речення.

Шануй людей - і тебе шануватимуть. ( ставиться тире, тому що друга частина вимовляється з різким підсиленням тону, виражаючи наслідок із того, про що йшлося в першій частині.).

III тур. ( 16 ) Складнопідрядне речення.

З’ясувати вид підрядного речення.

1.   Не скорилося ворогові і населення, що лишилося на території, окупованій 14 серпня 1941 року німецько-фашистськими загарбниками. (означальне)

2.   Гітлерівці сподівалися, що жорстоким терором їм вдасться придушити опір криворіжців. (з’ясувальне)

3.     Щоб протидіяти німецьким загарбникам, у місті було створено підпільні груп. (мети)

4.    З великим піднесенням під час війни працювали гірники міста, бо руда - це танки, літаки, снаряди, гармати. (причини)

5.Захищаючи Кресівську греблю, бійці загону Шурупова безперервно відбивали атаки гітлерівців і утримували позиції, доки не підійшли основні сили. (часу)

6.   Там, де розстріляли юних героїв, сьогодні височить пам’ятник. (Місця)

7.    Незважаючи на те, що німецьке командування зосередило в районі Кривого Рогу значні частини, 22 - 23 лютого 1944 року місто було повністю очищене від ворога. (допустове)

               IV тур (2б) Безсполучникове речення.

               Поставити потрібний розділовий знак, пояснити його.

1.              Та     не глухе падіння тіла почуло плем’я - удар страшної бурі сколихнув усе навколо.

2. Жінки розпустили свої довгі коси, пішла красуня Рудана до дзвінкого Інгульця.

3.Жодної краплини життєдайної вологи не подарувало небо землі, розпеченій палючим сонцем; нещастя почали переслідувати плем’я.

4.Так і повелось з того часу називати те місце Веселі Терники, згодом на місті хутора виросло велике село.

5.Назвали криворіжці балку Сухою: тільки тут було майже завжди сухо, навіть після дощу.

6.Почали масово на Криворіжжі видобувати залізну руду - зникла річка Золка, пішла під землю і тепер протікає під містом.

7.Лише текла повз їх стан каламутна, мов криваві сльози, жовто-червона, мов людська кров, річка Саксагань; на південь і північ від Дубової Балки височіли червоно-бурі високі скелі.

              Vтур.(2 б) Творче конструювання.

За поданими частинами скласти речення, назвати його вид.

 1.Як не любити той край, де ти вперше побачив дивний світ.

 2.Для        мене Криворіжжя прекрасне, коли все навколо вкриває перший сніг.

 3.Тільки той безстрашно захищає все рідне, хто збереже свою душу.

 4.Не один із нас переконано думає: найстрашніша хвороба нашог часу - байдужість.

  5.Серце трепетно в грудях б’ється: теплим спогадом про рідний край зігріте воно.

  6.Пам’ятки          рідного краю - різноманітні за віком і мистецькою цінністю, проте вони для нас безцінні.

  7.Куточки           Дніпропетровщини мають багато цікавих пам’яток, і вони повертають нас у минуле.

VІ тур (2 б) Побудувати речення за схемами.

1. [ ],і[ ].  Для мене Батьківщина починається з незвичайної назви Кривий Ріг, і відразу в уяві виникають милі серцю місця: Суха Балка, Саксагань, парк відпочинку.

2.[ ], ( якщо ).  Людина перестає бути людиною, якщо вона не буде знати історію свого краю.

3.[ ], [ ].  Любов до Батьківщини надихає нас на життя, вона перетворює його на постійний рух вперед.

4.(Як ), [ ].  Як геройськи працювали колись криворіжці, так самовіддано вони працювали й відбудовуючи місто.

5.[ ]: [ ].  Знаємо: неподалік від мікрорайону Сонячний є Солоне озеро, зовсім крихітне озерце.

6.[ ],а [ ].  Без Вкраїни мені не являється Світ, а без Світу для мене немає Вкраїни.

  7.[ ], ( що ). Ми щасливі, що у нас є таке чудове місто.

VІІ тур (2 б) Ти - коректор

Відредагувати складні речення

   1.Заходяче сонце сховалося за горизонтом, однак по садках ще чулись пташині цвірінькання. (Сонце, яке заходило, сховалося за горизонтом, але по садках ще чулося пташине цвірінчання)

   2.Електричка під’їжджала до станції Чортомлик, поблизу якого розкинулось водами Каховське море. (Електричка під’їжджала до станції Чортомлик, поблизу якої несе свої води Каховське море)

   3.При всіх обставинах намагайтесь витримувати спокій, хоч би як це дорого вартувало вам. (За будь-яких обставин намагайтеся залишитися спокійними, чого б вам це не коштувало).

   4.У школі зробили інтересне міроприємство, і ми майже всим класом приймали в ньому участь. (У школі провели цікавий захід, майже весь наш клас брав у ньому участь).

   5.Ми прочитали Довженкові твори, із яких узнали про багато чого нового і цікавого. (Ми прочитали Довженкові твори, з яких дізналися багато нового і цікавого).

   6.Я тепер рахую, що ти був несправедливий до мене по цій справі. ( Я вважаю, що ти був несправедливий до мене у цій справі).

   7.На вулиці було голосно чути крик дитячих голосів: гуляли в футбол. (На вулиці було чути голосний дитячий крик: гуляли у футбол).

 

Учитель: Молодці, всі добре впоралися із завданнями. А далі виконаємо наступне.  Запишіть речення, розставивши розділові знаки, пояснити орфограми,  розділові знаки і спосіб зв’язку у реченні, накреслити схему.

Сучасний герб Кривого Рогу, що був затверджений у 1998 році, являє собою розтятий зеленим та червоним щит, обрамований декоративним картушем і увінчаний міською короною, а в ньому срібна козацька порохівниця, над нею розташовано золотий дубовий трилисник з двома жолудями.

[,(що ), ], а [ ], [ ].

V.Рефлексія. Оцінювання.

-         Яку тему повторили, узагальнили й систематизували?

-         Чи досягли мети уроку?

-         Що сподобалось чи не сподобалось?

-         Чи варто проводити такі уроки?

Учитель.Усі завдання виконані. Ви старанно попрацювали. Я задоволена вашими знаннями, адже ви їх застосували на практиці. Недарма ж мудрий давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння застосували на практиці.

Тепер підрахуйте одержану кількість балів за свої знання.

VІ.Д/З: скласти проект шкільної реформи, використовуючи складні речення.


Теги: Вахненко В.О., Складне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1063/137


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar