Головна » Українська мова |
Мета: Удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі. Тип уроку: Урок розвитку комунікативних умінь і навичок. Хід уроку.
Посієш вчинок – пожнеш звичку; Посієш звичку – пожнеш характер; Посієш характер – пожнеш долю. (народна мудрість) I) Організаційний момент. Розминка
На дошці малюють або виготовляють із тканини дві торбинки. Заздалегідь готуються картки з назвами позитивних і негативних якостей людей. Дітям пропонується розкласти ці якості у темну та світлу торбинки. Під «темними» якостями розуміють ті, що заважають мирно й щасливо жити як самій людині, так і її оточенню. Відповідно під «світлими» - ті, що допомагають. Форму роботи діти обирають самі.
II) Мотивація навчальної діяльності. Робота над висловленням французького письменника О. Бальзака: «Щоб судити про людину, принаймні, треба ввійти в таїну її думок, її нещастя, її хвилювань…»
Стратегія «Прес-конференція» Який смисл, на вашу думку, автор уклав у зміст цих слів? Поясніть. Згадайте прислів’я про людську мораль. Мікрофон Усе добре переймай, а зла уникай.
III) Актуалізація навчальної діяльності. Необхідно повторити з шестикласниками все засвоєне ними у попередніх класах про роздум як тип мовлення з опорою на схему Схема розгорнутого роздуму
Стягнений роздум складається з двох частин: тези та докази Схема стягненого роздуму
До кожної з поданих тез дібрати докази.
IV) Вивчення нового матеріалу.
Хибні версії. Спростити або довести правильність. Версія 1 – I варіант Старші нам кажуть: «Працюйте, старайтеся, то всі вас шануватимуть.» А я собі думаю, чи так уже треба, щоб мене шанували? Невже не проживу без пошани? [ОФОРМИ ДНЕВНИЧОК- я.ру] Головне в житті - мати багато грошей, а за них можна купити все, будь-яку пошану. Біля кого сьогодні бігають, кому намагаються допомогти у всьому? Звичайно, біля тих, хто може добре заплатити. А щоб мати гроші, не завжди й працювати треба чесно. Навпаки: подивіться, скільки навколо нас таких, що на іномарках їздять, але й на шини до тих автомашин чесною працею не заробиш. Хіба їх менше шанують, ніж мого дідуся, який чесно усе життя відпрацював на заводі? Та він сьогодні пенсії навіть на хліб не має, а ті «чесні» за один похід у ресторан пропивають більше, ніж моя мама заробляє за рік. Гроші сьогодні роблять усе, а не чесна праця. І я, коли виросту, теж «робитиму гроші», а не зароблятиму якусь там повагу в людей…
Версія 2 – II варіант Кажуть, людину шанують за те, як вона працює. Хіба це правда? У нашому класі шанують не тих, хто добре вчиться, а тих, хто гарно одягається. Їм у нас заздрять, на них хочуть бути схожими. На тих, хто ще вчиться, у нас дивляться як на ненормальних, їх зневажають. А що? Зубрячи, нещасні, перед учителями вислужуються: ось, мовляв, які ми цяці! Знаємо ми їх. І за що маємо поважати? За те, що він якусь науку освоїв добре? То й що? Має за те «дванадцятки», а мені яка од того втіха? Та, навпаки, мені од того погано, бо постійно пальцем тицяють: бери приклад із Ярослава. Чого це він може, а ти ні? А ми з того Ярослава всі сміємося, він для нас ніякий не авторитет. У нас авторитет Ромця. Кльовий пацан. Мотоцикла має. Одягається в такі шмотки, за такі бакси! А вони – «Ярослав.., відмінник.., працьовитий.., у люди вийде..,» Хай собі виходить, куди хоче, він для нас не авторитет.
Навчальне сприймання тексту. Прослухайте оповідання. – Як ви думаєте, чому Нінина мама так зробила й так сказала? Спробуйте відтворити роздуми матері про поведінку Ніни від її імені. У формі роздуму дайте власну оцінку поведінці Ніниної мами.
Іменини [Клипарт "С днём рождения". " ALLDAY - народный сайт о дизайне] Сьогодні день народження Ніни. Прийшли гості. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це ж і бабуся за стіл сяде. Їй вісімдесят два роки. У бабусі дрижать руки. Несе ложку бабуся – ложка дрижить, крапельки крапають на стіл. Подруги сміються. Розкажуть потім у школі: у Ніниної бабусі руки дрижать. Ніна тихенько сказала мамі: Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає. Мама зблідла. Не сказавши ні слова, вона зняла зі столу білу скатертину і сховала її в шафу. Мама довго сиділа мовчки, потім казала: У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю, Ніно, тебе з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною. (За В. Сухомлинським).
Коментар учителя. Вчинок – це дія, яка складається з таких елементів: мотиву(спонукання, зацікавленості ), наміру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки навколишніх.
Прослухайте євангельську притчу. Чого навчає притча на основі розповіді про вчинок людини?
Один чоловік йшов із Єрусалиму до Єрихону, і напали на нього розбійники, зняли з нього одяг, поранили його та й залишили непритомного. Тим шляхом йшов один священик, побачив бідолашного і проминув. Йшов також і церковний служка ( левіт ), підійшов до пораненого, поглянув і пішов собі далі. Після них їхав самарянин, угледів нещасного і пожалів його. Підійшов до нього, помастив рани ліками, перев’язав страдника. Потім, посадивши його на віслюка, завіз до постоялого двору, де потурбувався про нього. Від’їжджаючи, дав господареві заїжджого двору гроші, сказавши так: « Піклуйся про цього нещасного, а коли витрати будуть більшими, я поверну тобі іншим разом».
Коментар учителя: Тлумачення змісту євангельської притчі. [Bible Passage: God Is Love Фотография, картинки, изображения и сток-фотография без роялти. Image 7435811.] Самарія – територія між Галілеєю та Іудеєю. Асірійський цар заселив цю землю своїми підданцями-язичниками. Переселенці змішалися з місцевим населенням, тому відбулося й змішування релігій. Між іудеями та самарянами існувала запекла ворожнеча. Для кожного ізраїльтянина-іудея самарянин був людиною іншої віри, супротивником. По-різному поставилися до пораненого, обікраденого та приниженого подорожнього троє людей. Проминув священик, поглянув і пішов далі левіт. Потурбувався про бідолаху лише самарянин. Чому? Бо він наділений чудовою рисою – милосердям. Ісус наочно пояснив, що ближній – це будь-яка людина, хто б вовна не була, до якого б народу не належала, яку б віру не сповідувала. Кожен повинен бути співчутливим та милосердним до всіх людей, надавати їм допомогу в біді та злиднях. Саме так слід розуміти зміст вислову « Полюби ближнього свого як самого себе » В образах священика та левіта в притчі показано негуманних, черствих людей. Під виглядом самарянина – людину добру, милосердну, людяну. Саме ці риси й виявив самарянин своїм вчинком. V) Узагальнення вивченого матеріалу. [МУЛЬТИПЛИКАЦИОННЫЕ КЛИПАРТЫ НА ПРОЗРАЧНОМ ФОНЕ. ТИГРА, КРОЛИК И ПОРОСЁНОК ПЯТАЧОК.] Написати твір-роздум на теми: Найкраще в людині – її душа.
VI) Підсумок. Інтерв’ю. Прокоментувати епіграф уроку.
VII) Домашнє завдання.
Закінчити творчу роботу.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |