Головна » Українська мова

Розробка уроку «Шлях до знань: робота над помилками» з української мови у 8-му класі

Мета уроку: дати загальну оцінку роботи учнів, звернути увагу на типові помилки, проаналізувати причини їх виникнення, через систему відповідних завдань запобігти подальшому повторенню подібних огріхів; розвивати уміння помічати свої та чужі помилки, корегувати написане, вдосконалювати усне і писемне мовлення учнів; виховувати сумлінне ставлення до навчання, розуміння суспільної значимості знань, любов до рідного слова.

Хід уроку

І. Чуттєво-естетичний момент.

Читання вчителем вірша. Хто бажає грамоти навчатись, У переказах не помилятись, Я запрошую в Країну вивчених уроків. Разом з вами пройдемо ми кілька кроків. Вчіться правильно писати, на "12" правила всі знати, помилок поменше допускати, Знати,як їх швидко виправляти.

ІІ. Установчо-мотиваційний момент.

Слово вчителя. Оголошення теми і мети.

-   Тема сьогоднішнього уроку - аналіз переказів. Один з ваших однокласників через хворобу не писав цієї роботи, тому самостійно ознайомився з текстом. Послухаємо ще раз текст переказу "Бабуся"(можна знайти в посібнику О.Глазової "Українська мова. Матеріали для уроків." - Харків, 2002. - с.120) з уст вашого однокласника.

(Усний переказ тексту).

-   Яке враження справив твір? Чому він навчає? (Оцінка відповіді, мотивація)

- Перевіривши переказ, я підрахувала, що підгрупа допустила 12 змістових, 75 лексико-граматичних і 6 стилістичних помилок. Якщо поділити цю суму на кількість учнів, які писали роботу, то, згідно з державними вимогами, загальна оцінка класу – 8 балів. Цей результат дещо нижчий, ніж за попередню роботу - твір-опис місцевості за власним спостереженням.

Можливо, причиною є те, що над твором ви попрацювали вдома, а переказ був контрольним. 8 балів - це не найвища вершина, і нам потрібно ще багато працювати. Завдання сьогоднішнього уроку - критично проаналізувати написане, працювати над тим, аби не повторити допущених огріхів. Тепер порівняйте власний результат з попереднім. Задумайтеся, якщо він нижчий. Порадійте, коли є зрушення. Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Свої очікування запишіть на окремих картках.

Учитель збирає учнівські картки і складає у файл, на якому написано "Мої очікування від сьогоднішнього уроку". Файл прикріплює біля дошки.)

ІІІ. Змістово-пошуковий етап.

Учитель.Я з приємністю відзначила, що більшість із вас уміє передавати авторську

думку, самостійно будує послідовний, повний текст, роботи відзначаються багатством

словника, граматичною правильністю, додержанням стильової єдності.

Хочу зачитати окремі ваші міркування про красу людини, про дорогих вам людей -

дідуся і бабусю.

(Учитель зачитує окремі зразки творчого завдання, коментує їх).

- Окремі роботи відзначені найвищим балом. Ті, хто отримав 10-12, працюватимуть за окремим планом - готуватимуть матеріал для газети про мову - виписуватимуть із учнівських творів, надрукованих на аркушах, речення в яких є помилки в мовному оформленні, та писатимуть твір у художньому стилі на основі поданого їм тексту наукового стилю.

А всім я хочу ще раз нагадати мудрість: " Мудрий не той, хто не помиляється, а той, хто виправляється". Отже помилятися, особливо у вашому віці,не соромно, соромно не хотіти виправляти свої помилки. Які ж помилки ви допускаєте в письмовому мовленні? Перед вами таблиці "Типи помилок, які зустрічаються в письмовому мовленні". Ще раз перегляньте мовчки таблицю. Настав час продемонструвати знання. Бесіда.

-   З яких двох оцінок складається загальний бал за переказ?

-   Що означає змістова помилка?

-   Що входить в поняття мовне оформлення?

-   Розкажіть про лексичні, граматичні та стилістичні помилки. Робота над помилками.

Учитель.

- Переходимо до практичної частини. Що стосується змісту, то основним недоліком була неповнота викладу матеріалу та відсутність зв’язку між частинами тексту. Працюватимуть у парі учні, які отримали картки з червоними позначками, їхнє завдання

- перечитати один із абзаців тексту, переказати його один одному. Записати в чернетку,

перевірити. Потім переписати в зошит.

(Учні струмують завдання і працюють над ними).

-У кількох роботах я прочитала такі чи подібні фрази. (На дошці записані речення.

Дички були старими та сухими, але щовесни родили.

Біля кожного крила хати росло по великій груші).

-   Знайти фактичні помилки. Як треба сказати правильно? (Учні записують правильні варіанти:

Дички були старими, але щовесни родили. На кожному крилі городу росло по великій груші.

Усно пояснюють суть інших помилок у змісті).

-   На звороті дошки записані речення з помилками. Підкреслити їх, поставити

відповідні позначки. На землю падали цукрові дички. Бабуся гуркотіла про камінь замість серця.

-   Яке лексичне значення слова цукрові?

-   А гуркотіла?

-   Які слова слід було записати замість цих?

-   Нагадую, що такі слова називаються паронімами, і їх слід розрізняти. Складіть

речення зі словами цукровий, цукристий, гуркотіли, буркотіти.

( Окремі учні виконують це завдання. Інші, консультуючись із вчителем, аналізують власні лексичні помилки).

Найтиловішою лексичною помилкою залишаються невиправдані повтори слів, їх потрібно уникати, використовуючи займенники, синоніми, іноді неповні речення. Доберіть синоніми, в тому числі контекстуальні.

Синонімічна хвилинка.

_Бабуся (старенька жіночка), барвінок (квіточка, рослина, очі землі, уламки неба), сердитися (гніватися), зривати (нищити, нівечити), груші (плоди, дички).

-   Проте іноді, підбираючи синоніми, ви, діти, використовуєте слова, які стилістично

не вписуються в контекст. Послухайте речення. Кожна особа хоче бути красивою і зовні, і всередині.

-   Яке слово ріже слух?

-   Чому?

-   Яка це помилка?

-   Нагадую, що для української мови характерна милозвучність один із засобів мелодійності. Дехто вперто порушує ці норми. Зверніть увагу ще раз на дошку. Де порушена милозвучність? Не визбираєш всіх.

Одягнений в полотняну сорочку.

Батьків вдома нема.

-   Милозвучність характерна для всіх стилів мовлення, а образність-…

Ви переконалися, яким віртуозом слова був Є. Гуцало. Ми повинні вчитися майстерності в письменників. Зараз я називатиму речення, а ви пригадайте, як звучали вони в Є. Гуцала. На обличчі бабусі були зморшки. Листя барвінку не боялося холоду і морозу. Восени з дерев рясно падали груші.

Учні називають авторські варіанти;

 На обличчі бабусі життя зоставило зморшкувате своє письмо. Коли танули сніги, пробивалося цупке листя, не змучене холодом, не скалічене морозом. Восени дерева обсипали додолу грушкопад.

-    У жодному словнику ми не знайдемо слова грушкопад. Це авторський неологізм, тобто яскраве, образне слово, створене конкретним автором. Вслухайтеся у неологізми П. Тичини: яблуневоцвітно, сонцебризний.

Один із вас також утворив слово віддобрити. Що мав на увазі автор цього слова? Яке ж

слово слід використовувати?

(Учні називають слова: задобрити, роздобрити, підлещуватися).

-.« Чи можна використати слово підлизатися?

(Учні називають, що це була б стилістична помилка).

Чи можна слово віддобрити вважати авторським неологізмом? (Учні стверджують, що це морфологічна граматична помилка).

 

Лексико-граматична хвилинка

(Учні виписують із таблиці варіанти нормативних словосполучень)

Іти по вулиці Іти вулицею

Найбільш веселіший Найбільш веселий

На протязі дня Протягом дня

Не дивлячись на зайнятість    Незважаючи на зайнятість

(Перевірка завдання)

-   Над орфографічними і пунктуаційними помилками ви працюватимете самостійно,

однак на одну з них я не можу не звернути увагу. 8 учнів зробили пунктуаційну

помилку на те саме правило. Запишіть під диктовку речення:

Бабуся любила кожну рослинку, і природа відповіла їй взаємністю. (Учні підкреслюють граматичні основи, пояснюють наявність коли. Складають речення з цією ж пунктограмою)

 

Самостійна робота учнів над помилками.

IV. Підсумковий етап.

Учитель.

Учні, які працювали за індивідуальним планом, прозвітуються.

(Група учнів представляє матеріали для газети).

-   Я оцінюю ваш шлях до знань найвищим балом, однак остаточну оцінку ви отримаєте після того, як я перевірю зошити.

-   Який висновок ви зробили після сьогоднішнього уроку? Як оцінюєте свою роботу на уроці? Чи задоволені собою?

-   А зараз з'ясуємо, чи досягнуто мети уроку, чи справдилися ваші очікування. (Аналіз карток очікування).

 

V. Домашнє завдання.

Виконати впр. 6 (ст.113, підручник І. Ющука). Увиразніть текст, увівши обставини. Придумайте заголовок.


Теги: Стасюк С.Я., переказ
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 344/11


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar