Головна » Українська мова

Розробка уроку «Речення зі вставними словами та використання їх у мовленні» з української мови в 5-му класі

Мета: сформувати систему знань учнів про вставні слова і словосполучення, підвищити пунктуаційну грамотність п’ятикласників; структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом синтаксичного розбору простих речень; удосконалювати пунктуаційні вміння правильно розставляти розділові знаки при вставних словах і обґрунтовувати їх за допомогою вивчених правил; формувати загально пізнавальні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків; розвивати логічне мислення, мовленнєво-мисленнєві вміння аналізувати, зіставляти, порівнювати, класифікувати, доводити, обґрунтовувати; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти додержуватися загальних норм етикету, розвивати мовленнєву культуру п’ятикласників.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації  в реченнях із вставними словами, використання їх у художньому стилі мовлення.

Текст: удосконалення вмінь відтворювати деформований текст.

Міжпредметні зв’язки: вставні слова в художніх творах.

Тип уроку урок формування практичних умінь і навичок з елементами поглиблення.

Хід уроку

І. Організаційний етап

1. Привітання

Всі почули ми дзвінок,

Він покликав на урок,

Кожний з нас приготувався -

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними і хлоп’ята.

(вітання учня до гостей)              

Ми Вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро Вас.

   І запрошуєм ласкаво

На урок у 5-й клас.

(Слово вчителя)

Нумо, діти до роботи!

Для навчання час настав.

Наберімося охоти

До корисних добрих справ

У слові рідному велика сила є,

Що розбива граніт і золото кує.

М. Рильський

2.Слово вчителя

Слово, належно і своєчасно сказане, на мою думку, має велику і чудодійну силу. По-перше, воно лікує, по-друге, приносить добро або, навпаки, сильно шкодить. Без сумніву,віра в чудодійну силу слова, дуже велика. Бо саме словом, побажанням ми можемо привернути до людини добро, щастя, здоров’я. Скажи слово  і щастя готово.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.       Повідомлення теми і мети уроку

2.       Робота з інтерактивною дошкою (визначення з дітьми, що вони знають, що вміють,про що ще хочуть дізнатися)

3.     Ознайомлення з пам’ятками, ОК, елементами оцінювання (кружечками)

ІІІ. Актуалізація знань, умінь та навичок, необхідних для творчого застосування знань

1.Лінгвістичний діалог

Слово вчителя.

Для узагальнення вивченого пропоную Вам стати учасниками «Лінгвістичного діалогу». Уявімо, що ви всі присутні на захисті наукової роботи. Один із Вас –автор дослідження на тему: «Вставні слова та словосполучення», інші учасники –мовознавці. Серед Вас присутній експерт, який стежить за правильністю відповідей. І так, до дошки запрошую 1 учня-дослідника, призначається експерт, мовознавці по черзі ставлять питання щодо порушеної теми.

(Дітям нагадується про кружечки-оцінки, про пам’ятку, про наведення прикладів дослідником).

IV. Виконання системи практичних завдань

Ніщо не цінується так дорого

і не коштує так дешево як ввічливість.

1.Вправа-спостереження(усно)

Етика нашого народу

Кажуть, що добре виховану людину можна впізнати по тому, як вона слухає. Вміння вислухати співрозмовника - це одна з головних ознак тактовної людини. На думку вчених, тактовність починається з уміння поводитися з кожною людиною залежно від її духовного стану. Ми часто ображаємо один одного через невміння чітко, недвозначно висловити свою думку. Без сумніву, тактовна людина, починаючи розмову, завжди спробує з’ясувати, чи цікаво співрозмовнику, чи не буде йому нудно, чи має він час вислухати. Безперечно, висока мовна культура потребує неабияких зусиль.

2.Вправа- моделювання (усно)

Складіть по одному реченню зі вставними словами, що виражають:

1)    ввічливість; 2) певне почуття; 3) порядок викладу думок.

Користуйтесь таблицею.

 

3.Ситуативна вправа (усно)

Виконайте ситуативне завдання. Складіть речення, вживаючи необхідні вставні слова та словосполучення.

1.                 Вам не вдалося дістати улюблену книжку. Передайте за допомогою вставних слів або сполучень слів свій жаль з цього приводу.

2.                 Ви хочете запевнити клас, що обов’язково візьмете участь у спортивних змаганнях на першість гімназії. Передайте за допомогою вставного слова цю свою впевненість.

3.                 Ви розказуєте, як доглядати за квітами. Передайте за допомогою вставних слів послідовність роботи.

Вчитель пропонує виконання практичних вправ письмово за групами

Група А

Творчий диктант на розширення речень шляхом уведення вставних слів

1.     … краще мовчати, ніж брехати.

2.     … не хочеш почути дурних слів – не кажи їх сам.

3.      Слова щирого вітання … дорожчі за частування.

4.     Ввічливих і лагідних … скрізь шанують.

Група Б

Творче конструювання речень зі вставними словами (письмово).

Введіть у придумані вами речення подані слова  як вставні і як члени речення.

Здається, правда, я думаю, на щастя.

Група В

Творче редагування

Відредагувати текст. З’ясувати, чи доречно вжито в ньому вставні слова. Записати текст, поділивши його на речення й уникаючи надмірного використання вставних слів.

Хто повинен вітатися першим?

Здоровий глузд підказує, що першим вітається завжди той, хто ввічливий і вихований Можливо першим вітається молодший зі старшим, чоловік із жінкою, учень з учителем, а може дитина з дорослими. Кажуть старшим за віком чоловікові і жінці вклоняються, трохи піднявшись із крісла. Перш ніж звернутися до незнайомого із запитанням здається слід з ним привітатися. Як навмисне незалежно від статі, віку й посади першим вітається той, хто обганяє знайомого чи проходить повз нього. Якщо ви прийшли в гості,по-перше спочатку привітайтеся з господинею, а потім можливо з господарем. З гостями слід вітатися в тій послідовності, в якій вони сидять.

 

V. Підсумки уроку. Рефлексія.

На уроці я …

Дізнався…
Зрозумів…
Навчився…
Найбільший мій успіх…
На наступному уроці я хотів би…

Використання методів «Прес», «Мікрофон»

(самооцінювання та оцінювання за кружечками).

VI. Контроль та самоконтроль.

Учні роздають буклети-пам'ятки

VII. Домашнє завдання (різнорівневе)

1.                 Дати письмові відповіді на запитання, використовуючи вставні слова і словосполучення (на мою думку, на мій погляд, мені здається, по-моєму, як відомо, звичайно).

Що таке етика спілкування?
Як ми розуміємо слово «етикет»?
Чому треба бути ввічливими?

На основі поданих запитань і сформульованих відповідей скласти діалог на тему «Етика спілкування» (високий рівень)

2.                 Уявити ситуацію: класний керівник дав вам доручення виступити на годині спілкування з повідомленням про поведінку учнів класу. Скласти і записати висловлювання, використовуючи різні за значенням вставні слова.(достатній рівень)

3.                 Дібрати з усної народної творчості й записати 5-6 прислів’їв або приказок про силу слова (середній рівень)

Слово вчителя (подяка за урок)

Дякую за працю!

Ви не сумуйте! Стрінемось знову.

Хай грудень холодить день при дні.

Вчимося разом – отже, не одні.

Зустрінемось, поклонимося Слову…


Теги: Познякова А.П., вставні слова
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 365/10


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar