Головна » Українська мова

Розробка уроку „Речення з однорідними членами” з української мови у 8-му класі

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення та розділові знаки про них; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, доцільно використовувати їх у мовленні; моделювати схеми речень з однорідними членами;

формувати загально пізнавальні вміння визначати вид однорідних членів речення, аналізувати зв’язок між ними, розставляти розділові знаки у реченнях з однорідними членами;

розвивати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал;

за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти морально-етичному розвиткові особистості, виховувати любов до природи

Обладнання: таблиця «Просте речення», опорні схеми, ілюстративний матеріал, картки для індивідуальної роботи, дидактичний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань

Методи, прийоми і форми роботи: усна розповідь, бесіда, робота у парах, дослідження-моделювання, «Мікрофон», «Незакінчене речення»

Епіграф      Як тебе прославити, рідна земле?

Не одною квіткою змалювати,

Не одним кущем чи деревом,

А всю тебе показати, —

Широку, прекрасну й родючу

                                                               К.Білокур

І. Мотиваційний етап

З’ясування емоційної готовності до уроку.

Вступне слово вчителя

 

У білім сні, у білім сні зимовім

 В землі під серцем ворухнулася весна.

І тінь конвалій синьоголосна

Нам почала весну в своїм пахучім слові.

                                                               (М.Вінграновський)

Добрий день, шановні друзі! Ось нарешті і до нас прийшла така довгождана весна. Але зима не хоче поступатися. Березень - перший весняний місяць, що пробуджує природу, оживляє все навколо, приносить тепло, дзвінкі пісні струмочків і веселий щебет пташок.

А який у вас сьогодні настрій, в якому емоційному стані перебуваєте ви на початку уроку? Спробуйте відтворити його, намалювавши обличчя Смайликів.

(звучить мелодія)

Давайте посміхнемось один одному, побажаємо доброго настрою і успіхів у роботі.

Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Телебачення відіграє важливу роль у нашому житті. Кожен з вас має свої улюблені програми. І сьогодні ми проведемо наш урок у дещо незвичній формі — узагальнимо і систематизуємо наші знання про однорідні члени речення, уявивши себе учасниками улюблених телепередач.

(Запис теми уроку)

Тему закінчено, але …( це останній урок за темою)Речення з однорідними членами.

Фраза не завершена, вона вимагає продовження.

— Що стоїть за цим але, кожен вирішить по-своєму. Цей висновок ви зробите в кінці уроку, аналізуючи свої знання, свою роботу на уроці.

Отож розпочнемо роботу з «БАДЬОРОГО РАНКУ!»

Оскільки до нас завітала чарівна пора року весна, то ми сьогодні ще будемо говорити про природу рідного краю.

Оголошення епіграфа уроку

Як тебе прославити, рідна земле?

Не одною квіткою змалювати,

Не одним кущем чи деревом,

А всю тебе показати, —

Широку, прекрасну й родючу?

Ці слова належать самобутній народній художниці Катерині Білокур. Прослухайте коротку інформацію про неї.

Катерина Василівна Білокур — талановита національна художниця,що «мала честь родитись в день народження століття». Вона несла в собі безмір любові до України, її мови, культури, і в той же час — безмір страждання, розпачу, бо гостро реагувала на несправедливість, на цинічну наругу над людиною, над талантом. Могутньою зброєю її спілкування з людьми і природою стала квітка, яку вона мала за живу істоту, вважала окрасою й очима землі, найпоетичнішим створінням серед рослинного царства.

Ірина Жиленко писала:

Ця жінка мала честь і мала біль

Так довго і терпляче йти до слави.

З зорі в зорю роботоньку робить,

А уночі — свій дивній геній бавить.

Жила собі. Було, й недоїдала.

Благенький ватник. Пічка ледь жива.

Не нарікала. Малювала. Ждала.

І — вдарив грім тих золотих фанфар!

II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

Як ви зрозуміли слова художниці?
Які почуття вона хотіла передати?
А що представляє епіграф з точки зору синтаксису?
З чого він складається?
Що вивчає синтаксис?

          Так, словосполучення і речення.

                   «ДОКИ ВСІ ВДОМА»

 Ми відправимося у гості до Речення.

Ми в гостях у Речення. Давайте познайомимося з господарем – Реченням.

Яким може бути речення за будовою,
За метою висловлювання;
За емоційним забарвленням?
За наявністю головних членів речення..., другорядних членів речення?
Чим може бути ускладнене просте речення?

Повернемося до епіграфа. Які це речення: ускладнені чи неускладнені?

(Учні усно дають характеристику речень)

Добре, а тепер перевіримо наші знання на практиці і тоді

«ОЧЕВИДНЕ  стане  НЕЙМОВІРНЕ»

1. (Робота біля дошки). Записати речення, дати йому характеристику, пояснити розділові знаки.

Березень на літо повертає, березовим віником зиму вимітає, а весну в гості запрошує. (Розп., неокл., просте, двоскладове, поширене, повне, ускладнене, спор……………………………………………

          2.— Що таке однорідні члени речення? Як їх визначити в реченні? Спробуємо це зробити, виконуючи

         3.. Графічний диктант.

Просте речення з однорідними членами.

Ти прокинься рано-рано,                     1.   [- =], [- =]

Лиш над містом сонце встане.            2.   [= - -, - - ]

Привітайся з ластівками,                     3.   [- =  і =, =   -- й --  і  = ]  

З кожним променем ласкавим.          

Сам гарнесенько умийся,

І Сам швиденько одягнися,

Підійди до тата й мами

І скажи їм: «Добрий ранок!»

 

 

Усміхнися всім навколо:                    4. [ =  ус: - -, - -,- -,- - ]

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково                                5. Неускладнене.

День тобі веселим буде!

                                      (А.Костенко)

(Перевірка роботи з коментуванням).

Слово вчителя

Не всім учням було легко виконати це завдання. Тому звернемося за допомогою в «ЧЕРГОВУ ЧАСТИНУ»

Щоб швидко і правильно визначати однорідні члени речення, треба знати їх в обличчя. На дошці оголошень знаходиться фоторобот однорідних членів речення. Розкажіть про їхні основні прикмети. (Зв’язна розповідь за опорною таблицею) І запам’ятайте їх.

Ш. Формування практичних умінь і навичок учнів

Україна — чарівний квітковий край. А ще Україну називають калиновою і барвінковою, бо саме ці рослини є народними символами. Дізнаємось більше про них, завітавши на передачу

«ДЖЕРЕЛЬЦЕ»

Перед нами текст. Прочитайте текст (на екрані) ланцюжком. Визначте тему й основну думку тексту. Доберіть до нього заголовок. (БАРВІНОК).

 

Благословенним і чарівним уважається той край, де барвінок росте. А він росте у Карпатах, лісостепу, західному Поліссі, переважно в дубових та дубово-грабових лісах.

Прекрасна, осяйна це рослина. Вічнозелений чагарничок на постійно ввійшов у побут, звичаї та обряди нашого народу. Коли розливалися весняні води, двчата на Україні починали співати веснянки. Наставала радісна, бентежна пора оновлення в природі, воскресіння зелен-квіту, пробудження нових почуттів у людських серцях, надій і сподівань. І серед пісень —чимало про барвінок. Рослина ця не тільки декоративна, пісенна, а й цілюща. Лікарські властивості барвінку були відомі ще античним лікарям.

(А.Кондратюк)

Знайдіть і підкресліть однорідні члени речення. Вкажіть спосіб зв’язку між ними та поясніть розділові знаки. (Робота в парах) (Мелодія, учні зачитують і пояснюють)

— Між телепередачами на екрані — рекламні паузи. А я пропоную вам «Паузу уваги» ( Учні повинні швидко, дивлячись на картки, сказати, яким кольором записані слова)

Хтось хоче стати мільйонером, а

«ХТО ХОЧЕ СТА ТИ СИНТАКСИСТОМ»

Тест на перевірку засвоєних знань (відповіді позначають літерами в рядок)

1. Однорідні члени речення пов’язані з:

а)      одним і тим же словом,

б)      з різними словами;

2. Вони відповідають на:

а)      різні питання;

б)      одне і те ж питання;

3. Однорідні члени речення

а)      незалежні один від одного;

б)      залежать один від одного;

4. Однорідними членами речення можуть бути

а)      тільки другорядні члени речення,

б)      будь-які члени речення;

5. У реченнях між однорідними членами

а)      завжди ставиться кома,

б)      не завжди ставиться кома;

6. Після однорідних членів речення перед узагальнювальним словом ставиться

 

а)      тире,

б)      двокрапка.

Ключове слово АБАББА, хто правильно виконав – 6 б.

І ось до вас  прийшов

                              «ЗІРКОВИЙ ЧАС»

Самостійна робота за варіантами. Записати речення, поставивши пропущені розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення. ( 6 – б)

«БЛІЦ-ФАКТ. ПІДСУМКИ УРОКУ»

1.(Дівчинка з екрану телевізора)

Добрий день, дорогі телеглядачі. Ви дивитесь інформаційно-пізнавальну передачу «Підсумки». Сьогодні учні 8-А класу повторили і практично закріпили знання про однорідні члени речення та розділові знаки при них. Тепер вони знають, що однорідні члени речення можуть мати при собі узагальнювальні слова. Розділові знаки при однорідних членах речення залежать від виду зв’язку між ними, інтонації та місця розташування у реченні відносно узагальнювальних слів.

І ось свіже повідомлення. Послухайте, яке домашнє завдання необхідно виконати до наступного уроку: за запитаннями вправи 236 повторити тему.

Виконати рівневі завдання вправи 237 ( за варіантами)

Ось і прийшов до кінця наш урок.

2. Рефлексія:

     -  Продовжте речення про яке говорили на початку уроку.

Чи задоволені ви роботою на уроці?
Подивіться на намальованих вами на початку уроку Смайликів. Чи змінився ваш настрій, психологічний стан?

Якщо змінився — на зворотньому боці намалюйте інший образ. Виходячи з класу, прикріпіть на дошці той, який відображає ваш стан в кінці уроку.

3. Мотивація оцінювання навчальних досягнень учнів.

Всім, хто протягом уроку отримав жетони, підійти до вчителя за оцінкою, сам роботу я перевірю, зібравши зошити.

І наостанок поезія, бо саме в ній члени речення допомагають розкрити почуття, зробити речення образними і яскравими.

Спасибі всім за плідну працю, за активність, за творчість.

 

САМОСТІЙНА РОБОТА

                                                                                                          Варіант 1

Списати речення, розставляючи розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення *

 

Барвінок зі своїм вічнозеленим листям і небесно-голубими квітами оспіваний у легендах піснях та віршах.*

 

Він ріс біля криниць на кладовищах у садках. Звуть його в Україні по-різному барвінок бервін барвінець.

 

 

САМОСТІЙНА РОБОТА

                                                                                                           Варіант П

Списати речення, розставляючи розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення*

 

На весільні урочистості із зеленого барвінка плетуть гірлянди і вінки. Барвінкові вінки символізують вірність постійність почуттів міцність шлюбу. *

 

Все дивне в цьому світі квітка і плід вітер і зірка краплина води і найдрібніша піщинка.


Теги: однорідні члени, Аврашова Г.Ф.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 963/139


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar