Головна » Українська мова

Розробка уроку «Речення, його граматична основа» з української мови в 5-му класі

Мета: поглибити знання п'ятикласників про граматичну основу речення, способи вираження підмета і присудка; дати загальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, порівнювати речення з повною граматичною основою і з одним головним членом, визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка; розвивати творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, почуття поваги до рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, наочність, роздатковий матеріал, картки, картини (малюнки) на осінню тематику.

 

Хід уроку


І. Організаційний момент.
 

ЕПІГРАФ:

 

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні  в синій тишині.

По садах печальних їде гордовито

Осінь злотокоса на баскім коні.

                                           (В. Сосюра «Самотній сад»)

 

І. Організація класу.

 

Вчитель:                           Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Роботу швидше починаймо!

    

   Діти, для того, щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. А ще створіть собі і своїм однокласникам гарний настрій -  погляньте один на одного й подаруйте посмішку.

   А ще прошу вас подумати, що ви чекаєте від нашого сьогоднішнього уроку і чи буде вам цікаво на ньому. А тепер відповідно до цього я пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалюйте його на полях у зошиті.(На дошці смайли. Один учень обирає смайл уроку біля дошки).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Сьогодні ми створимо урок разом. А розпочнемо його з бліцхвилинки (бліцопитування «Блискавка»).

Синтаксис – це…

Пунктуація – це…

Словосполучення – це…

Головним є слово, яке…

Залежним називається…

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація.

-          А сьогодні мова піде про речення. Ми будемо використовувати ті знання з даної теми, які ви отримали в початкових класах, будемо продовжувати вчитися знаходити в реченні підмет і присудок(тобто граматичну основу); дізнаємося про  те, якими частинами мови можуть бути головні члени речення і вчитимемося розпізнавати їх, також дізнаємося, які за складом бувають речення.

-         Отже, ми сьогодні будемо вивчати речення та його граматичну основу.

     Уведення учнів у спроектоване понятійно-термінологічне поле: учитель пропонує п'ятикласникам звернути увагу на основні поняття, з якими вони познайомляться на уроці (терміни записані на дошці).

Речення

 

Граматична основа речення:

 

підмет, присудок

 

 

-         Отож, записуємо в зошиті дату і тему уроку.

 

ІY. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1. Моделювання зв'язного висловлювання

    Прочитати слова, подані в початковій формі. Скласти й записати речення.  (На дошці)

 

Вітер, літати, луки, і, поля, гуляти, топтати.

(Вітер, літає, гуляє, топче луки і поля).

 

Поле, дума, глибокий, думати.

(Поле думає глибоку думу).

 

Долина, у,  дощ, гори, потонути, степ, і.

(У дощах потонули степ і долина).

 

- Що ж таке речення?

 

2. Робота з підручником. Правило на с. 61. «Граматична основа речення».

  Визначити граматичні основи речень (На дошці).

    Осінь усьому рахунок веде. Осінь іде і за собою дощ веде. Осінь на рябому коні їздить. Осіння муха боляче кусає.

 

 

3. Творче спостереження над мовним матеріалом

А зараз, щоб виконати наступне завдання, нам потрібно повторити, що ми знаємо про текст.

-  Пригадайте, що  таке текст?

-    Пригадайте, що таке тема тексту?

-  Що таке мікротема тексту?

 

             Самостійна    робота з роздатковим матеріалом (у парах). Відтворення деформованого тексту: визначити межі речень,  розставити розділові знаки.  У реченнях визначити граматичну основу, вказати, якими частинами мови виражені підмет і присудок.

Осінь

Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки різнобарвними вогнями горять осики  груші важкі жолуді падають з дубів лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів бруслини.

                                                       

      (Прийшла осінь. У зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки. Різнобарвними вогнями горять осики, груші. Важкі жолуді падають з дубів. Лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів, бруслини.)

 

 

4. Робота з теорією на с. 62  «Способи вираження підмета й присудка».

       Іноді між підметом і присудком може ставити­ся тире, якщо вони виражені формами називного відмінка іменника. В усному мовленні між підметом і присудком, вираженим іменником, робиться середня пауза, підмет виділяється інтонаційно, а друга частина речення вимовляється більш швидким темпом. Наприклад:


                                                     Осінь – золота пора.

 

 

5.  Вправа (Біля дошки) з підручника 92 (1, 2, 4 речення).    

6. Фізкультхвилинка.

 

Хтось постукав тихо в клас.

Та  перерві ще не час.

Тут підказує Марійка:

«Це, звичайно, фізкультхвилинка!»

 

(Під мелодію діти виконують вправи)

 

Станьмо, діти, чітко в ряд,

Вирушаємо у сад.

Руки вгору підіймаєм,

Наче яблука зриваєм.

Назбираємо багато,

Щоб узимку ласувати.

 

7. Робота з теорією на с. 62  «Двоскладне і односкладне речення»

8.  Вправа 93 (усно).

9. Виконання завдання на дошці (під диктовку).

      Записати загадки, визначити головні члени речення, обґрунтувати, двоскладним чи односкладним є подане речення, якою частиною мови виражені головні члени речення.

     Без крил летять, без ніг біжать, без води пливуть. (Хмари.) Рукавом змахнув – дерево зігнув. (Вітер.) Сіре сукно лізе у вікно. (Туман.)

 

10. Самостійна робота з роздатковим матеріалом. Дослідження-реконструювання.

          Перебудувати речення з одним головним членом на речення з підметом і присудком. Граматичні основи підкреслити.

Зразок. На галявині пахло свіжою травою. — На галявині пахла свіжа трава.
 

1) У лісі мені дихалося вільно. (У лісі я дихав вільно.)

2) Вітром нагнало дощові хмари (Вітер нагнав дощові хмари).

3)  У степу трактором зорана нива. (У степу трактор зорав ниву).

                                   

Y. Підсумок уроку.

  1.  Рефлексія (метод незакінченого речення).

- На уроці я …

                    повторив…

                    зрозумів…

                    навчився…

-         Я не вміла, а тепер умію…

- Що таке речення?

- Що таке граматична основа реченеея7

- Що таке підмет?

- Що таке присудок?

2. Вчитель:  А хто був уважний весь урок і може сказати про що ми весь час говорили, тобто назвіть мікротему нашого уроку. («Осінь»).

 

 

 

                         Повернення до ЕПІГРАФА. Прочитати виразно вірш.

«Самотній сад» (1938р.) 

Сосюра Володимир 

Облітають  квіти,  обриває  вітер 

пелюстки  печальні  в  синій  тишині. 

По  садах  пустинних  їде  гордовито 

осінь  жовтокоса  на  баскім  коні. 

 

В  далечінь  холодну  без  жалю  за  літом 

синьоока  осінь  їде  навмання. 

В’яне  все  навколо,  де  пройдуть  копита, 

золоті  копита  чорного  коня. 

 

Облітають  квіти,  обриває  вітер 

пелюстки  печальні  й  розкида  кругом. 

Скрізь  якась  покора  в  тишині  розлита, 

і  берізка  біла  мерзне  під  вікном. 

 

 

YІ. Домашнє завдання, інструктаж.

        Параграф 10, вправа 94.

YІІ.  Заключне слово вчителя.

           Отже, наш урок завершується. Повернімося до смайликів. Виберіть той смайлик, який відповідає зараз вашому настрою після нашого уроку. Чи однакові вони?


Теги: Григоренко С.М., речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 672/22


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar