Головна » Українська мова

Розробка уроку „Речення двоскладні й односкладні різних видів як синтаксичні синоніми” з української мови у 8-му класі

Мета: формувати в учнів уміння використовувати у власному мовленні двоскладні й   односкладні речення як синтаксичні синоніми; розвивати мовлення,логічне мислення; виховувати любов до народних звичаїв українського народу, доброту, людяність.

Комунікативна  тема: загальнолюдські моральні цінності.

Діагностика знань.

Знати: визначення всіх типів односкладних речень.

Вміти: розрізняти односкладні  речення, добирати до двоскладних синонімічні

односкладні, визначати їх тип.

Тип уроку: Урок закріплення вивченого матеріалу на основі самостійного дослідження.

Обладнання: таблиці, тексти, картина Михайла  Дерегуса  «Малий Тарас слухає кобзаря».

Епіграф:

                                 Люби ближнього свого, як самого себе.

                                                                                                     (Біблія)

                                                       Хід уроку

І. Ввідно-мотиваційний

   1) Читання і розкриття змісту епіграфа.

   2) Актуалізація опорних  знань учнів.

* Що називається реченням?

* На які типи поділяються односкладні речення?

* Пригадайте, якими формами виражається головний член у означено-особових реченнях?

   Наведіть приклад.

* Чим виражений головний член у неозначено-особових реченнях? Приклади.

* Які речення називаються узагальнено-особовими, і де вони використовуються?

* Що ви можете розповісти про безособові речення? Приклади.

* Чим виражений головний член у називних реченнях? Де вони використовуються?

Приклади.

ІІ. Виконання аналітичних і конструктивних вправ.

Уважно хтось із вас прочитає текст, який несе інформацію про звичаї нашого народу.

Завдання: 1-й ряд виписує з цього тексту двоскладні речення; 2-й ряд – означено-особові та неозначено-особові речення;3-й ряд – узагальнено-особові та безособові. Дати повну характеристику кожного речення.

   Колись умивалися жінки вранці росою з липи, берези, яблуні, вишні, увечері - відваром з пелюсток ружі, душиці, чебрецю,калини,м’яти. Раз на тиждень робили маски з листків кульбаби, кропиви, кімнатної герані, соку алоє, пшеничного борошна з медом. Відбілювати потрібно обличчя масками з хрону, сиру, яблук. Омолоджуватися можна петрушкою з медом.

   Волосся мили в воді, додаючи любисток,м’яту, ромашку, кропиву, липу, корінь лопуха, звіробій. Коли волосся випадало, змащували голову настроєм з хмелю,меду,ополіскували настоєм м’яти зі свіжим яблуком.

  Дотримуйтесь народних традицій!

  Орієнтована відповідь.

  1-е речення - двоскладне, поширене, розповідне, ускладнене однорідними додатками.

  2-е речення - розповідне, поширене, просте, неокличне, односкладне, неозначено-особове, оскільки дія співвідноситься з особою,що не бере участі.

  3-е речення -неозначено-особове, просте, односкладне,розповідне, неокличне,ускладнене дієприслівниковим зворотом.

   6-е речення - складне: 1-а частина - просте, розповідне,поширене, неокличне,двоскладне. 2-а частина - просте, розповідне, неокличне, односкладне, неозначено-особове.7-е і 8-е речення прості, поширені, розповідні,односкладні,неозначено-особові, неокличні. Дотримуйтеся народних традицій! (речення просте,поширене, спонукальне односкладне, неокличне).

2.Запишіть під диктовку учня чи учениці текст.

                                            Розлогі верби. Затишок і тіні.

                                            Під ними тихо плещеться ріка.

                                            І дівчина замріяна й струнка

                                           Стоїть на березі у сонячнім промінні.

                                                                      ( В. Симоненко)

Зробіть синтаксичний розбір речень.

(Біля дошки один учень). 1. Про що розповідається в цій строфі? (Про мальовничий куточок рідної природи). Усне малювання картини

( оживлення тексту). 2. Визначте односкладні речення. 3. До якого типу вони відносяться? (Називні). 4. Яку роль відіграють називні речення?

 2.Пригадайте, дітки, вірші, які ви вивчали на уроках літератури. Зачитайте  ті рядки, де використовуються односкладні речення. Які відтінки надають вони віршам?

1.Тяжко-важко в світі жити

   Сироті без роду… (безособове)

..Возвеличу

   Малих отих рабів німих! (означено-особове)

3.Мені однаково,чи буду

  Жить в Україні, чи ні…

4.Така її доля… О Боже мій милий! (називне)    та інші

Хто автор цих віршів? Які відтінки надають односкладні речення?

4.Пропоную учням розглянути картину Михайла Дерегуса «Малий Тарас слухає кобзаря». Олія. 1956 р.

Діти, перед вами картина «Малий Тарас слухає кобзаря». Вивчаючи життя і творчість Тараса Григоровича Шевченка, ми будемо писати твір-опис за цією картиною. А сьогодні наше завдання – скласти за картиною односкладні і двоскладні речення.У кожного з вас на парті є картки з диференційним завданням.

Скласти односкладні і двоскладні  речення за картиною.

    Осмислення картини за запитаннями:

      1.Про який період з життя українського народу розповідає картина?

      2. Де відбувається зображення подія?

      3. Хто зображений на картині?

      4. Що є тематичним центром картини?

      5. Про що міг співати кобзар?

      6. Як відтворює художник життя персонажів картини?

      7. Які барви переважають? Чому?

ДОБІР РОБОЧОГО МАТЕРІАЛУ

Персонажі картини: кобзар, хлопець-поводир, Тарас, молода дівчина, молодиця, хлопчик, бабуся, косарі, кріпаки.

Одяг: полотняні сорочки і штани, вишиті сорочки, запаски, спідниця, хустка, черевики,

            солом’яний бриль.

Ознаки внутрішнього стану людини: сумний, засмучений, невеселий.

Дії та ознаки: співає натхненно, слухають уважно, дивляться сумно, зажурено.

Кольори: бузковий,синій, голубувато-сірий,барви розмиті, нечіткі.

Предмети побуту: коса, фляга, мішок, кобза, солом’яна стріха, жердка, призьба.

                    Опис картини «Малий Тарас слухає кобзаря»

На картині зображено кобзаря з малим поводирем. Хата край села. Солом’яна стріха.

Розмиті нечіткі барви. Переважають на картині синій, бузковий, голубувато-сірий кольори. Це кольори суму і  журби. Все це гарно відтворено в індивідуальних портретах героїв. В глибокій задумі молода жінка. Засмучені обличчя селян. і. т.д.

5. Про який тип односкладних речень ми не говорили? (Про узагальнено-особові). Учні розповідають про специфічні ознаки узагальнено-особових речень.

Де вони найчастіше вживаються? (У прислів’ях та приказках).

Отже проведемо гру-розминку. Я називаю вам першу частину прислів’їв, ви – другу.

1.Шануй батька й неньку,(буде тобі скрізь добренько).

2.Дружба та братерство( дорожче  багатства).

3.Мудрим ніхто не вродився, (а навчився).

4.Хто людей питає, (той багато знає).

5.Страшно буває тому, (в кого совість нечиста).

6.Хто рано встає,(тому Бог дає).

Яке значення мають ці прислів’я? Чому вони вчать?

6.Так, дітки, прислів’я мають повчальне значення і несуть в собі мораль.

Узагальнено-особові речення вживаються не тільки в прислів’ях і приказках, а й у Біблії -

духовній скарбниці народу. Пригадаймо Божі заповіді.

1.Не сотвори собі кумира.

2.Не призивай імення Господа надаремно.

3.Шануй батька свого і матір свою.

4.Не вбивай.

5.Не кради.

6.не заздри.

7.Не свідчи неправильно.

Про що говорять ці заповіді?

ІІІ. Самостійна робота учнів.

Ну,а тепер я хочу звернути вашу увагу на речення, записані на дошці.

Завдання ускладнене.

1.Перекласти афоризми з російської мови. Пояснити типи речень.

2.Перебудувати односкладні речення на синонімічні двоскладні.

1) Чтобы  узнать человека, нужно полюбить его.

2) Только тогда станешь человеком, когда научишься видеть человека в другом человеке. 

3) Нельзя судить о человеке с первого взгляда.Его добрые качества когут быть спрятаны за скромностью,недостатки-за лицемерной маской.

4) Если откроешь в себе какой-то недостаток,то вместо того,чтоб замаскировать его,перестань лукавить и справляйся.

Переклад

1.Щоб спізнати людину,треба полюбити її.

2.Тільки тоді станеш людиною,коли навчишся бачити людину в іншій людині.

3.Не можна судити про людину з першого погляду. Її добрі якості можуть бути приховані за скромністю,вади-за лицемірною маскою.

4.Якщо відкриєш в собі якусь ваду,то замість того,щоб маскувати її,перестань лукавити,виправляйся.

Синонімічні двоскладні речення.

1.Щоб спізнати людину,я повинен полюбити її.

2.Тільки тоді я стану людиною,коли навчуся бачити людину в іншій людині.

3. Ми не можемо судити про людину з першого погляду. Її добрі якості можуть бути приховані за скромністю,вади-за лицемірною маскою.

4.Якщо ти відкриєш в собі якусь ваду,то замість того,щоб маскувати її,перестань лукавити,виправляйся.

  Підсумки і висновки. Про що свідчить наявність одно - і двоскладних речень у нашій мові?

(Про багатство мови,про можливість виражати найтонші відтінки думок та інше).

 Домашнє завдання. А тепер,діти,повернемося до епіграфу нашого уроку:»Люби ближнього свого,як самого себе». Як ви розумієте ці слова? (відповіді учнів). Отже,використовуючи епіграф,напишіть твір-мініатюру на одну з тем:

1.»Якою має бути справжня людина?»2.»Що я найбільше ціную в людині».3.»Чи може бути щасливою нечесна людина».


Теги: речення, Власенко В.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 377/26


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar