Головна » Українська мова

Розробка уроку «Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові» з української мови в 5-му класі

Мета уроку. Ознайомити учнів з- особливостями будови речень із прямою мовою, інтонацією; навчити розрізняти слова автора і пряму мову і пряму мову в реченні; розвивати вміння ставити і обґрунтовувати  розділові знаки при прямій мові, трансформувати складні речення в речення з прямою мовою; розвивати творчу уяву; виховувати культуру мовлення, кращі моральні риси.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

Засоби навчання. Підручник, схеми,  тексти, засоби мультимедіа

 

Перебіг уроку.

І. Організаційний етап

Учитель.

Продзвенів дзвінок, почався урок. Поверніться один до одного, загляньте в очі один одному, усміхніться, зігрійте добротою свого др., однокласника і збережіть гарний настрій на весь урок.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Виконання вправи
Повторення правил
Висловлювання на тему: «Мій вихідний день»

Слайд. 1. Заставка

 

ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку.

Слайд 2. Тема уроку

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель.

Ознайомившись з темою і метою, скажіть чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?  (Ознайомитися з будовою речень з прямою мовою;  навчитися інтонувати речення з прямою мовою; розставляти розділові знаки в таких реченнях)
В ході уроку ми повинні вирішити наступну проблему: «Чи була б наша мова такою мелодійною, багатою без прямої мови?»
Слайд 3. Проблема уроку

Що ви очікуєте від уроку?

Слайд 4. Текст

 

Робота з текстом

Прочитайте текст, спроектований на екран. Дайте відповіді на запитання:

На що сподівалася Андрійкова мати?
Чому її сподівання не здійснилися?

Текст.

«А серце тобі нічого не наказало?»

Андрійко прийшов із школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки й сів за стіл. Чекає обіду. Мати подивилася на сина й мовила: «Тата відвезли в лікарню. Занедужав батько». Вона думала, що син занепокоїться, стривожиться, та син був незворушний, спокійний.

Мати великими очима  дивилася на Андрійка. ― «А нам завтра до лісу йти, ― каже Андрійко. ― Завтра ж неділя. Учителька наказувала, щоб усі прийшли до школи о сьомій ранку. ― «Та й куди ж ти підеш завтра?» ― «До лісу… Як наказала вчителька».

«А серце тобі нічого не наказало?» ― спитала мати й заплакала.                                                          

                                                                                                        (В. Сухомлинський)

Завдання. Знайдіть речення з прямою мовою. Зверніть увагу на їх будову: слова автора (речення, що виражають думку автора, тексту) і пряма мова (речення, що передають думки того, про кого розповідає автор)

 

V. Сприймання й усвідомлення фактичного матеріалу.

Слайд 5. Робота над текстом

1. Робота над текстом

                 Пряма мова                                                                         Схема       

Мати подивилася на сина й мовила:

«Тата відвезли  в лікарню. Занедужав батько»                              А:  «П».

 

«А нам завтра до лісу йти, ― каже Андрійко.              «П», ― а. ―»П».

― Завтра ж неділя. Учителька наказувала,

щоб усі прийшли до школи о сьомій ранку»

 

«Та й куди ж ти підеш завтра?» ― «До лісу…                «П?» ―  «П».

Як наказала вчителька».

 

«А серце тобі нічого не наказало?» ―                                «П?» ― а.

спитала мати й заплакала.                                                         

 

Ознайомлення зі схемами, які використовують для аналізу тексту з прямою мовою
Слайд 6. Творче конструювання
А:  «П».    2) А:  «П?» («П!», «П?!»)).    3)   «П», ― а.    4) «П?»  («П!», «П?!»)―а.

«П» - пряма мова;  А, а – слова автора

 

Робота з підручником (опрацювання матеріалу § 20)

 

VІ. Осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу

Слайд 7.  Аналіз речень  (робота в групах)
Проаналізувати речення, скориставшись схемами.

У кожній родині змалечку казали дитині: «Не кидайся хлібом, він ¾ святий»  (А: «П»)
Промовила конвалія: «Прощай, гаю милий!» (А: «П!»)
Зайшла бабуся до хати та й питає: А хто допоможе мені води принести?»                 (А: «П?»)
«А хто свою мову забуде, той серце забуде своє», ¾ писав В. Сосюра.                   («П», ¾ а)

Фізкультхвилинка
Трансформація простих речень у речення з прямою мовою
Недаремно кажуть, що людина - ніби дзеркало.    (Недаремно кажуть: «Людина – ніби дзеркало».   А: «П»)

 

VІІ. Систематизація й узагальнення знань учнів

Робота з підручником. Виконання вправи № 159

 

VІІІ. Вирішення проблеми уроку. З’ясування  очікувань

Слайд 8. Проблемне питання

 

ІХ. Домашнє завдання.

   Опрацювати матеріал § 20. Виконати вправу №163.

Скласти невелику розповідь (5-6 речень) на тему «Прийшло свято Миколая у нашу родину» (із використанням прямої мови)

 

Х. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці. Рефлексія.

Слайд 9.  Підсумок уроку
Метод «Незакінчене речення»

Я розумію…
Найбільші труднощі відчувалися, коли…
Я не вмів (-ла), а тепер умію…


Теги: Голінченко Л.П., пряма мова
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1018/154


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar