Головна » Українська мова

Розробка уроку „Прикметник” з української мови в 6-му класі

    Мета.  Повторити, узагальнити й систематизувати знання шестикласників про основні граматичні ознаки прикметників; удосконалювати вміння і навички вживати різні прикметникові форми в нестандартних ситуаціях.

   Обладнання. Карта, на якій зображено море з невеличкими острівцями та півостровом, де розташована країна Прикметник. У нижньому лівому кутку карти – місце для старту двох різнокольорових «човнів», роздавальні картки, плакат «Збери плоди».

Матеріали до уроку.

 

   І.Поділ колективу класу на дві команди, вибір капітанів, журі.

   ІІ. Учитель повідомляє про незвичайну форму проведення навчального заняття – «морської мандрівки» двох команд, які вирушають у пошуки чарівної країни Прикметник. На них чекають цікаві пригоди, розваги. Проте під час подорожі можуть виникати певні труднощі, з’являтись перешкоди, до яких необхідно  бути готовими. Перед стартом ми проведемо розминку з метою перевірки готовності команд. Пропонуємо вибірковий диктант. Членам однієї команди слід виписати з тексту лише якісні прикметники, а іншій – відносні.

Текст для розминки.

   Незабаром радісне свято – Новий рік. Весело в школі в ці дні перед святом. А давайте уявимо собі, як готуються зустріти Новий рік лісові мешканці. Пухнаста білочка збирає до святкового столу горішки та ялинкові зернятка. Веселі зайчики проводять останню репетицію танцю до вечірнього концерту, хитра лисичка чистить свою хутряну шубку, щоб бути на святі найпривабливішою. Тільки ведмідь-сонько не поспішає з підготовкою до новорічного свята. Він спить у теплому земляному барлозі.

  ІІІ. Після розминки команди «вирушають» у подорож. (Кожен наступний етап роботи починати умовним сигналом, наприклад, дзвіночком).

Слово вчителя. Неподалік від наших човнів плаває якась дивна пляшка. Капітанам команд надається право їх  дістати й відкоркувати. Вони повинні прочитати текст-послання, вписати літери, які розмило водою, та виправити, якщо необхідно, помилки.

Послання до капітанів.

   Корабель капітана Врунг..ля натрапив на нездола..у п..решкоду біля бухти Чорної. Вже третій день вел..чез..і хвилі забивають палубу. Страше..ий віт..р не дає пристати до бер..га.

 

Допоможіть, будь ласка, на кораблі знаходиться ці..ий вантаж.

Капітан Врунгель.

  ІV.  Завдання для команд: «Зійти сходинками», розв’язавши кросворд.

 

   1.Антонім до слова чорний.

   2.Вищий ступінь порівняння прикметника глибокий (проста форма).

   3. Прикметник від слова олово.

   4. Синонім до прикметника низький.

   5.Прикметник від іменника Запоріжжя.

   6.Найвищий ступінь порівняння прикметника зелений (проста форма).

  Примітка. Гравцям І команди зробити морфологічний розбір передостаннього прикметника, гравцям ІІ команди – останнього прикметника з кросворда.

  V.  Кожна команда одержує картку із завданням для естафети. На ній для кожного учасника гри записаний прикметник, від якого слід утворити просту форму найвищого ступеня порівняння.

Слова для І команди: білий, вузький, сумний, важкий, старий, круглий, ніжний, гіркий, ароматний, червоний, страшенний, гарний.

Слова для  ІІ команди: чорний, широкий, веселий, легкий, прозорий, далекий, солодкий, близький, величезний, синій, дорогий, блакитний.

   VІ. Гра «Збери плоди».

Слово вчителя. Увага! Перед нами – казковий острів з екзотичним рослинним і тваринним світом. Оскільки ми вже довго перебуваємо у подорожі,то настав час перепочити і поповнити запас прісної води. Я пропоную пристати до острова і залишити свої човни. Але що це? Нас тут зустрічають два чудернацькі дерева, віти яких переплелися. Придивимося ближче. Виявляється, що це фруктові дерева з достиглими плодами. Напевне, вже багато років плоди ніхто не зривав, і гілля від цього страждає.

    Я запрошую по одному учаснику від кожної команди. (Учні підходять до плакатаЮ на якому зображені казкові дерева з плодами). Ваше завдання – «зібрати» плоди, які належать лише одному з дерев. Виконати завдання допоможуть написи на плодах: плоди першого дерева є назвами прикметників вищого ступеня порівняння, а плоди другого дерева – назвами прикметників найвищого ступеня порівняння.

  VІІ. Творчий конкурс. Учитель пропонує учасникам обох команд написати листа рідним (другові) про незвичайну мандрівку. У листі необхідно максимально використати прикметники з часткою не.

  VІІІ. Слово журі. Підведення підсумків. Члени команди, яка здобула перемогу, одержують «візу» для постійного в’їзду до країни Прикметник.


Теги: Шаптала Н.М., Прикметник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 127/20


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar