Головна » Українська мова

Розробка уроку «Правопис складних слів разом і через дефіс» з української мови в 6-му класі

Мета: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів  повагу до історичного минулого українського народу, зокрема до Запорізької Січі, славних гетьманів та козаків;

поглибити знання про складні слова, ознайомити із правилами написання складних слів разом і через дефіс;

формувати вміння знаходити складні слова у тексті, правильно їх писати та пояснювати правила; удосконалювати вміння аналізувати текст.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, державна символіка, відеоматеріал про Запорізьку Січ, місто Чигирин, гетьманів,битви  під Берестечком, Жовтими Водами, Конотопом.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів.

  1.Слово вчителя. Вислів В.Ткача «Золотою ниткою історії  зшиємо козацтва сторінки», що є  епіграфом до нашого уроку,  якнайвлучніше пояснює те, про що ми будемо говорити. Як ви, діти, розумієте ці слова?

II. Повідомлення теми й мети уроку.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Навчальне аудіювання. Прослухати текст, переглянути слайди про Чигирин.

    Гетьманською столицею був Чигирин на річці Тясьмин, тихоплинній притоці Дніпра. Це місто розташовувалося неначе в самому серці України. Богдан Хмельницький обрав Чигирин столицею ще й тому, що недалеко від нього було його родинне село Суботів.

   Чигиринський замок височів на горі, з якої відкривався зорові чудовий краєвид. Довкола замок був обведений валом і муром.

     Двір гетьмана розташовувався на міській площі неподалік від церкви. Дім був звичайний, козацький, бо гетьман розкошів не любив. Тільки гармата, що стояла перед  двором, свідчила про боєздатність житла головного козака.

     За часів козаччини Чигирин був найславнішим містом на всю Україну (За І.Крип*якевичем). Словникова робота: гармата – вогнепальна довгоствольна зброя.

1 ряд – визначити стиль (публіцистичний), тип мовлення ( розповідь з елементами опису місцевості);

2 ряд – дібрати заголовок, пов*язаний із темою («Славне місто Чигирин» та) головною думкою  тексту («Пам*ятаймо столицю держави Хмельницького»);

3 ряд – назвати складні слова, пояснити вживання сполучних голосних.

Вибіркова робота: тихоплинній, краєвид, боєздатність, вогнепальна, довгоствольна.

 IV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

1.Мовознавче дослідження. Прослухати вірші, виписати складні слова.

(Слайди  про Запорізьку Січ, портрети гетьманів, бій під Берестечком).

Знаємо:  волелюбна Січ ворогам ішла навстріч,

Рідну землю захищала і народ наш прославляла.

Мужньо наш народ боровсь, сам Хмельницький в нас знайшовсь,

І Сірко, і Дорошенко, й Полуботок, й Морозенко.

Відгомоніли бурі й грози, пройшли століття і літа,

А жаль стискає серце й досі, як Берестечко пригада.

О, як летіла світом слава! Трощив панів народний гнів!

Були вже Корсунь і Пилява, блискучий Зборів, Київ, Львів.

Від Січі ведемо родовід свій, козаків звитягу поважаєм,

Відродивши чистоту традицій, єдність із минулим відчуваєм.

Складні слова: волелюбна, Полуботок, століття, родовід (робота з підручником, параграф 23, сторінка 81, пояснити правопис складних слів разом).

 

Фізкультхвилинка

Раз, два – голова, щоб триматися на в*язах, ми тренуємо всі м*язи.

Три, чотири – руки в ділі, раз кулак, два кулак – бий сильніше козак.

Я козак і ти козак, я вояк і ти вояк,

Щоб в бою стояти мужньо, ми повинні бути дружні.

Ми хоробрі вояки – побратими-козаки.

Проблемне питання: Чому складне слово «побратими-козаки» пишеться через дефіс?

( Робота з підручником, параграф 23, правопис складних слів через дефіс).

2.Комунікативний практикум. Прослухати вірші, назвати складні слова, пояснити їх правопис.

(Слайди про бій під Жовтими Водами, перемогу під Конотопом,  про державну символіку).

Забули ясні зорі козацьких хоровод,

Бої на Чорнім морі, гармати Жовтих Вод.

Забуло пів – Європи ту силу молоду, що біля Конотопа робила вщент орду.

А ми пам*ятаймо, забути не даймо і всім нагадаймо:

Слава козацька жива!

В згуртуванні – міць народу, у єднанні  - сила.

Розцвіте, розбагатіє Україна мила,

І під стягом синьо-жовтим та гербом-тризубом

На віки свою Вкраїну збережем, не згубим.

Складні слова: хоровод, пів-Європи, синьо-жовтим,тризуб,гербом-тризубом.

V. Закріплення знань, умінь та навичок.

     1.Гра «Допитливий Богданчик» (лялька-козак). Робота біля дошки (виписати складні слова).

Це я – козак Богдан, у мене шапка-бирка і жупан,

А також  самопал-рушниця і рідная шабля-сестриця.

Під моєю булавою наклав турок головою.

Я в бою бував не раз,  і зі мною брат – Тарас.

 Зараз отаманчик прийде, козаченьків-побратимів приведе.

Складні слова: Богдан,шапка-бирка, самопал, самопал-рушниця, шабля-сестриця, козаченьки-побратими.

    2.Самостійна робота.

         Дво/бій, пів/яру, щастя/доля, тягни/рядно, правдо/люб, жовто/гарячий, хліб/сіль, полу/мисок, народ/трудівник,  миро/творець, сіно/жать, сиво/чолий.

VI. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання знань учнів.

VII. Домашнє завдання. Вивчити правила на стор.81, параграф 23, вправа 186(середній рівень), вправа 183(високий і достатній рівні).


Теги: слово, Парубець О.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 344/11


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar