Головна » Українська мова

Розробка уроку «Письмовий твір-опис пам’ятки історії та культури за власним спостереженням у художньому стилі» з української мови у 8-му кла

Мета:

ознайомити учнів з особливостями опису пам’яток історії та культури;
формувати в учнів комунікативну компетентність на основі текстологічних знань, зокрема вміння описувати пам’ятки культури;
удосконалювати культуру усного і писемного мовлення, сприяти збагаченню і уточненню словникового запасу учнів;
розвивати спостережливість, образне мислення;
розвиати критичне мислення та вміння працювати в групах;
виховувати почуття патріотизму засобами прекрасного, цінувати й оберігати історичні надбання; прищеплювати навички порівняльного аналізу культурно-мистецьких явищ.

Тип уроку: урок формування  вмінь  і  навичок.

Обладнання: мультимедійна презентація, фото історико-культурного комплексу «Запорізька Січ»; пам’ятка «Особливості опису пам’ятки історії та культури», тестові завдання; відеролик «Запорізька Січ», проектор, екран.

 

ХІД УРОКУ

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Емоційне налаштування на позитивний настрій.

1.     ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

2.     Очікувані результати:

Сьогодні на уроці я дізнаюсь, навчусь, зумію…

ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя

В одному із руських літописів була легенда про половецького принца, якого замолоду віддали як заручника до Київського князя. Хлопець ріс в розкоші і пошані та з часом забув про свою батьківщину, про своїх рідних і про все на світі. Його старий батько перед смертю попросив старого співця нагадати синові, хто він та повернути додому. Старий, під захистом ночі, проникає в покої до юнака й розповідає йому про дім, грає тужливих пісень, але ніщо не може зрушити в йому серці спогадів. Тоді посланець дістає жмуток степової трави, євшан-зілля, і дає понюхати хлопцеві. Ніжний спогад зринає в молодому серці, і хлопчина згадує свою батьківщину, безкраї степи…

Острів Хортиця, наче те євшан-зілля для українців. Він нагадує про їх корені, береже могили предків і згадки про старі подвиги. У 2011 році, тут, на Хортиці, простий рибалка витягнув з води меча. Старовинна знахідка виявилась історичним артефактом, тисячолітньою розкішною зброєю, яку викували у верхів'ях Рейну. Багато істориків вважають, що цей меч належав Святославу Завойовнику в його останній битві, яка, до речі, відбулася саме на острові Хортиця. Тому знаково, що меч знайшли саме зараз.

Але, мабуть, однією з найвідоміших пам’яток Хортиці є відтворена вже у наш час на північно-східному узбережжі острова Запорозька Січ. Тут можна насолодитися атмосферою свободи і козацьких розваг. Покататись на конях, подивитись різноманітні вистави за участю запорожців або просто спостерігати за їх безтурботним життям.

Бесіда:

Діти, скажіть, будь ласка, а ви коли-небудь були на острові Хортиця? На Запорізькій Січі?
Яке враження на вас справила Запорізька Січ?
Що на Січі вам запам’яталось найбільше?
Що найперше впадає в око, коли заходиш на Січ?

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Тестування.

Скільки типів мовлення ви знаєте?

А  три            Б  чотири                   В  п’ять

Функцією якого типу мовлення є словесне зображення предмета?

А  розповіді            Б  опису           В  роздуму

Скільки стилів мовлення в українській мові?

А  три            Б  чотири                   В  п’ять

У якому стилі мовлення опис предмета створюється за допомогою художніх засобів?

А  розмовний             Б  художній                  В  науковий

За допомогою якого зв’язку поєднуються речення у тексті-описі?

А послідовного         Б  паралельного         В  кільцевого

Які словосполучення можна використати для опису пам’ятки історії та культури?

А  повзуче кореневище, ясно-зелене стебло, складені впродовж листки

Б  коротке волосся, ясно-сині очі, продовгуватий ніс

В  розмальована фарбами, дерев’яні стіни, гранітний постамент

2.     Словникова робота

Ø Що ж таке пам’ятник, пам’ятка й архітектура? Знайдіть значення цих слів за словником.

Пам’ятка

це предмет культури, що зберігся з давнини (стародавній літопис, літературний твір, важливий документ, народна дума і пісня, визначна давня споруда)

 

 Пам’ятник

це насамперед скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого-небудь чи чого-небудь

Пам’ятки духовної культури

традиції, звичаї, обряди, твори фольклору, художня література, музика, тощо.

Пам’ятки матеріальної культури

споруди, деякі твори мистецтва (скульптура, живопис, мозаїка), деякі ужиткові речі (годинники, посуд).

 

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Перегляд відео про історико-культурний комплекс «Запорізька Січ»

Завдання: переглядаючи відео, зверніть увагу на експозицію Запорізької Січі, будівлі, огорожу.

Бесіда за переглянутим матеріалом

Що ви можете сказати про загальний екстер’єр Січі?
За яким принципом будувалася Січ?
З якого матеріалу побудовано споруди?
Яка споруда є центральною на Січі? З чого вона побудована?
З чого будувалися курені простих козаків, козацької старшини?
Які споруди іще знаходились на Січі?
Із чого побудовано огорожу? Яка її роль?

Робота з лексичним матеріалом.

Яка лексика буде використовуватись у нашому творі?
На що ми повинні звернути особливу увагу під час написання твору?
У якому стилі повинен бути написаний наш твір?
Назвіть особливості художнього стилю.
Які художні засоби можна використати під час опису Запорозької Січі?

Довідковий лексичний матеріал: архітектура відповідає козацьким традиціям; трибанна церква Покрови пресвятої Богородиці,  корчма, кузня,  гончарне виробництво, фортифікаційні споруди, три вежі, рови, земляний вал з частоколом, ремісничі передмістя фортеці, козацькі курені, зимівники старших, поважних козаків, висока сторожова вежа, увінчана дзвоном; просторий майдан.

Творчі вправи

Доберіть художні засоби:

Церква – красується, височіє над майданом, …

Вежа – наче могутній сторож, …

Дзвін – скликав козаків на раду, …,

Курені – похилені, …

Частокол – міцний, …

Фортеця – могутня, неприступна, …

Ознайомлення із пам’яткою «Особливості опису пам’ятки історії та культури»

Пам'ятку можна описувати з різних боків і з різних відстаней. Оберіть свій ракурс.
Описуючи історичну пам'ятку, звертайтесь до архітектурних термінів. Попрацюйте зі словником, з'ясуйте значення незнайомих слів, елементів споруди.
Спочатку передайте враження, яке справляє пам'ятка, а потім підпорядкуйте цьому враженню опис.
Описуючи пам'ятку:

а)  зазначте, що вона собою являє (статую, стелу, обеліск, споруду, комплекс, музей тощо), коли побудований, з якою метою;

б) скажіть, з якого матеріалу побудовано споруду, яка за розміром, де знаходиться і як вписується в місцевість;

Описуючи пам'ятку, пам'ятайте, що у творі можуть бути елементи розповіді,  які даватимуть лише додаткові відомості.

8.     Робота над планом твору

Учитель.  У реченнях опису пам’ятки «відомим» є назва предмета чи його частина, «новим» - ознаки предмета чи його частини. Опис пам’ятки треба складати за таким планом:

І. Вступ.  Розповідь про пам’ятку (хто, коли і де створив, з якою метою, стислий переказ  змісту легенди, пов’язаної з пам’яткою тощо).

 ІІ. Виклад.  Опис пам’ятки.

1.

2.

3.

 ІІІ. Кінцівка. Роздуми щодо пам’ятки – про  її роль в історії, обґрунтування необхідності берегти її. Які почуття і настрої викликає у вас пам’ятка?

ІV. РОБОТА НАД ТЕКСТОМ ТВОРУ НА ЧЕРНЕТКАХ.

1. Завдання: написати твір-опис історико-культурного комплексу «Запорізька Січ» на о. Хортиця у художньому стилі.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: завершити роботу над твором, записати твір у зошит.


Теги: Клюєва О.М., твір
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1244/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar