Головна » Українська мова

Розробка уроку «Підготовка до написання твору-опису зовнішності людини» з української мови в 7-му класі

Мета: застосовуючи інтеграцію з різними навчальними предметами, підготувати учнів до написання твору-опису зовнішності людини; ознайомити з особливостями опису зовнішності людини, її характеру  і настрою, навчити знаходити основне (неповторне) в образі конкретної особистості й описувати свої спостереження; розвивати усне мовлення, увагу, пам'ять, спостережливість, творчі нахили; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення; застосування знань і формування вмінь.

Обладнання: портрети людей різного віку, картки, тлумачний словник, аудіозаписи, комп’ютер, мультимедійна дошка.

 

                                               Зовнішність має велике значення в житті людини…

                                                                                                         А.Макаренко

Хід уроку

І. Оголошення теми та мети уроку

Учитель      «Зовнішність має велике значення в житті людини…»

Ці слова А.С.Макаренка, відомого педагога, я взяла епіграфом нашого уроку зв’язного мовлення, тема якого: підготовка до написання твору-опису зовнішності людини. Я сподіваюся, що ми разом зуміємо заповнити чисту сторінку уроку глибоким змістом, ближче пізнаємо слово, відкриємо його грані, адже це урок рідної мови. Великий російський письменник А.П.Чехов учив: «У людини все мусить бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки». Так, дійсно, зовнішній вигляд для людини має велике значення, але ще більше цінуються вміння сприймати особистість, глибше розуміти її, здатність описувати в певний ситуації.                 (Слайд1)

Тож мета нашого уроку: навчитися складати твір-опис зовнішності людини, застосовуючи інтеграцію з різними начальними предметами.

            Будь ласка, запишіть дату, класну роботу, тему та епіграф. Протягом уроку за активну участь, випереджальні завдання ви будете отримувати бали, які записуватимете в оцінювальні листки.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель  На уроках української літератури ви вже ознайомилися з описом зовнішності людини.

Метод «Мікрофон»

Як називається опис зовнішності в живописі, в художній літературі? (Художній портрет, літературний портрет)
Назвіть засоби, якими користуються для зображення зовнішності людини художник? (Фарби, тінь, кольори)
А як створює портрет людини письменник? За допомогою чого? (За допомогою слів)
Для чого опис зовнішності вводиться в художній твір? (Щоб уявити людину, з’ясувати, хто вона є )

Літературна вікторина

Учитель   Визначте, портрети яких  літературних  героїв подано в наведених уривках:

«Був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперезував широким шовковим поясом. На ногах  добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена та на грудях широко розхристана. Звідки визирали косматі та на сонці засмаглі груди…»

                                    Семен Непорадний( А.Чайковський  «За сестрою»)

2. «З чола волосся – як мед темно-золотий – в кучерях на рамена спливає, з бородою кучерявою мішається. Очі -сонцями сяють. У руках – мов жмут гадів вогненних блискавок тримає…»

                                                 Перун ( Н. Королева «Скитський скарб» )

Правда, на козакові шапка-бирка,

Зверху дірка,

 Травою пошита,

Вітром підбита,

Куди вітер віє, туди й повіває,

Козака молодого прохолоджає.

                                                     («Дума про козака Голоту»)

Учитель До якого стилю мовлення належать наведені приклади? (Художнього)

Діти,  а як вважаєте, чим художній опис зовнішності відрізняється від ділового? (У діловому відсутні емоції, відступи, наявна крайня точність, лаконічність)
Де використовується діловий опис зовнішності? ( Під час розшуку людини, що загубилася, або під час розшуку злочинця).

Дослідження-порівняння

Учитель   Прочитайте, будь ласка, два описи, які  є у картках. Порівняйте їх та скажіть, який з них діловий? Чому?

Картка1 Попереду перед царськими воротами стоїть Михайло Завісний, з золотою китицею на правім плечі; високий, широкоплечий, з шрамом на лівім виску, він подібний до могучого дуба, що нажив собі силу під буркотом бур…

(Художній, бо є порівняння з могучим дубом, метафора «нажив собі силу під буркотом бур» свідчить про почуття гордості, любові до героя)

Картка 2  Загубився хлопчик п’яти років. Звати Сергій. Одягнутий у спортивний костюм зеленого кольору. Без головного убору. Очі сині, волосся русяве. На правій щоці, ближче до підборіддя, невелика родима пляма. Трохи заїкається.

( Діловий, бо відсутні  емоції, все точно, лаконічно описано).

ІІІ. Засвоєння новий знань та умінь

Учитель А тепер прошу звернути увагу на портрети, ілюстрації картин. Скажіть, чим вони схожі і чим відрізняються? (Схожі, бо усі зображують зовнішність, різніться у віці, одязі тощо)                   (Слайд2)

Учитель  З давніх часів поети, художники зверталися до опису зовнішності людини. Але у різні епохи митці намагалися показати своє бачення особистості. Слово портрет знаходимо у давньофранцузькій мові: pourtrait  що означає «відтворення риси в рису». А що означає портрет як літературний термін?  Нам потрібно заглянути у словник

Робота зі словником

Знайти значення слова «портрет». (Індивідуальна робота учня)

Поки учень шукає значення слова, пригадаймо найпростіше: риси обличчя.

Розглянемо ілюстрацію. Я показую,ви називаєте. (На мультимедійній дошці зображено 2 обличчя. Учитель показує на очі, ній, губи, щоки, рот, підборіддя, лоб,брови, волосся).

Що таке портрет?

(Учень зачитує зі словника).

Діти, як ви думаєте, що означає описати людину? На що слід звертати, описуючи її?( На зовнішність, внутрішні якості)
Правильно. Описати зовнішність людини – це значить відтворити її індивідуальний вигляд, передати змінні чи постійні ознаки її образу.
Зараз у формі «мозкового штурму» розглянемо та запишемо, що ж ми віднесемо до зовнішніх рис, а що до внутрішніх якостей.

Діти разом з учителем заповнюють таблицю.

Зовнішність

Внутрішні якості

Вік.
Зріст: високий, низький, середній.
Постава: стрункий, згорблений.
Риси обличчя та їх особливості:

     очі – «дзеркало душі»;

     ніс – прямий, довгий, з горбинкою, орлиний;

    волосся – русяве, чорне, хвилясте, пряме;

    губи – тоненькі, товсті, припухлі;

   брови  - нахмурені, зведені;

   вираз обличчя – замріяний, тривожний, сумний, веселий;

  жести.

5. Одяг

Доброта

Чуйність

Привітність

Щирість

Чесність

Охайність

Злість

Нахабство

Зверхність

Стриманість

Скромність

Відповідальність

Ввічливість

Тактовність

Інтелігентність

 

Молодці! Як ви помітили, описати зовнішні риси людини легше, ніж її внутрішній світ. Портрет людини може бути живописним, а може бути й словесним. Виразним та емоційним словесний портрет роблять художні засоби.

Робота в групах

Учитель  Які художні засоби ви знаєте? ( відповіді учнів)

Я пропоную вам попрацювати в групах. У кожної групи є текст з описом зовнішності людини.

Завдання для 1 групи. Дати визначення епітета та знайти його в тексті.

Чорнява-пречорнява дівчина, з великими  темними очима, нестерпно красива, особливо у великій бабиній хустці, яку напинала аж на лоба.

Завдання для 2 групи. Що таке порівняння? Знайти його в тексті.

Вона зростом невеличка ще й літами молода, руса коса до пояса, в косі стрічка голуба. В тебе очі чорненькії, як терен на галузі, личко твоє рум’янеє,як калина в лузі.

Завдання для групи 3. Дати визначення метафори й визначати її в тексті.

Од його високого чола била чесність і шляхетність, сірі очі пломеніли щирістю, освічували тихим світлом обличчя.

(Відповіді учнів оцінювання, запис до оцінювальних листків).

Учитель Так що саме слід брати до уваги, описуючи зовнішність? (поставу, вік, риси обличчя)

І обов’язково потрібно відзначити найяскравіші, особливі, індивідуальні прикмети, які властиві тільки даній людині (шрам, картавість, заїкання тощо)

Редагування

Уявіть, що нас просять скласти словесний портрет дівчинки, яка загубилася. Що із запропонованого тексту потрібно залишити? Тексти перед вами. Простим олівцем закресліть непотрібне.

Картка 1 Вона маленька,худенька, світле, кучеряве волосся. Очі мрійливі, голубі, сині босоніжки, сукня в червону клітинку. Вона любить довго спати, їсти морозиво «ескімо». Захоплюється колекціонуванням марок. Любить співати пісні. Над лівою бровою шрам. Дружить з дівчинкою Оленкою. У неї є кицька Мурка.

(Дівчинка маленька, худенька. Світле кучеряве волосся. Очі голубі. Над лівою бровою шрам. На ній білі гольфи, сині босоніжки, сукня в червону клітинку).

(Відповіді учнів, оцінювання)

Який головний недолік цього тексту? (Непослідовність опису зовнішності)
Тому для цієї орієнтації потрібен план. Ось він перед вами (Учні по черзі зачитують пункти плану)

Хто ця людина?
Компоненти зовнішності:

постава, фігура;
обличчя, очі, брови, ніс, рот, губи;
волосся, зачіска;
одяг;
загальне враження (що приваблює у зовнішності, а що ні).

 

 За планом спробуйте відредагувати текст, вкажіть правильну послідовність речень (за цифрами наведеної нумерації) (виконують всі учні)

Картка 2

Мій найкращий друг – Олег.
У нього трохи кирпатий ніс.
З ним завжди приємно спілкуватися.
Він високий на зріст, стрункий.
На високе чоло спадає пасмо русявого волосся.
Олег любить читати, займається спортом.
Хлопець любить співати, має чудовий голос.
В Олега сині очі, тонкі брови і густе довге волосся.

 

(Правильно):

Мій найкращий друг – Олег.
Він високий на зріст, стрункий.
В Олега сині очі, тонкі брови і густе довге волосся.
У нього трохи кирпатий ніс.
На високе чоло спадає пасмо русявого волосся.
Олег любить читати, займається спортом.
Хлопець любить співати, має чудовий голос.
З ним завжди приємно спілкуватися.

(Відповіді учнів, оцінювання)

Користуючись Інтернетом, скласти хмару слів «Зовнішність людини»

Учитель Діти,  подивіться на вбрання своїх однокласників. Кожний елемент вашого одягу різного кольору. Часто чуємо: «Цей колір тобі пасує, а цей ні». А чому ми вибираємо різні кольори, з чим це пов’язано?

Перед вами лежить кольорова веселка. Оберіть ваш улюблений колір. Саме за ним можна дізнатися про ваш характер.

Рефлексія                                                                                             (слайд 3)

До нас завітав художник, який і розкаже про те, як можна охарактеризувати людину за її улюбленим кольором.

1. Індивідуальне випереджальне завдання «Характер людини за улюбленим кольором»

Червоний

Це люди пристрасні, люблять верховодити, бути лідерами.

Жовтий

Колір енергії. Люди творчості, сильні духом і волею, уміють багато і плідно працювати.

Жовтогарячий

Людям властиві всі характеристики жовтого, але в чудовому ступені. У цих людей немає розсудливої стриманості і витонченості.

Синій

Цей колір відображає потребу своїх шанувальників - спокій. Це колір акторів за природою. Вони легко досягають успіху, своєї мети і багатства, люблять життя, енергійні, люблять дітей.

Фіолетовий

Товариські і вельми люблять інтелектуальне спілкування. Вони випробовують тягу до всього таємничого, непізнаного. Люблять швидкість і не бояться небезпек. Але слабкі фізично.

Зелений

Люди цього кольору створюють всі земні блага, забезпечують собі матеріальну стійкість. Вони солідні і респектабельні, люблять спокій і природу. З них виходять талановиті архітектори.

Блакитний

Мрійливі романтики, люблять подорожі, прагнуть до моря, води.

(Оцінювання завдання)

2 Діти, коли розмовляємо з людиною, дивимося їй в очі, бо очі –дзеркало душі. Це дійсно так, бо в очах віддзеркалюються всі радощі й болі людини. Вони бувають веслі й сумні, доброзичливі й заздрісні, добрі й злі, відверті і підступні. По них можна вгадати долю людини, бо «очі говорять більше, ніж слова». Отже, очі – це ключ для розуміння нашого характеру, настрою душі… У народі кажуть: «В очі боїться той дивитись, хто зробив якийсь злочин або замислив його зробити». Пам’ятайте про це.                                (слайд4)

    П.Тичина у своєму вірші «Коли в твої очі дивлюся» писав:

                    Коли в твої очі дивлюся –

                    Здається мені:

                    Мов бачу я небо прозоре,

                   Мов бачу брильянтових зір ціле море,

                   Що десь там горять – усміхаються,

                   Чудові, ясні!

                   Ах, очі, ті очі!

Про очі складено чимало чудових віршів, написано багато пісень.

2. Індивідуальне випереджальне творче завдання

Послухайте пісню «Очі дівочі» у виконанні вашого однокласника……

(Оцінювання)

Учитель Але не тільки очі, погляд, усмішка мають значення під час опису зовнішності. Опис людини не буде повним без згадки про її голос.  Ми губимо свою привабливість, якщо говоримо невиразно, глухо.

«Торохтить Солоха, як діжка з горохом», - твердить народна мудрість.

Про голос людини є багато прислів’їв. Допоможіть закінчити їх думку.

«Незакінчене  речення»

Добре тому жити, хто…(вміє говорити).
Говорить п’яте …(через десяте).
Птицю пізнають по пірю, а людину…(по мові).
Дівчина без голосу,як пшениця…(без колоса).

 

Учитель Подивіться на цей портрет, запам’ятайте своє враження.  (Портрет Н.Матвієнко) А тепер послухайте пісню, яку виконує ця жінка. (Звучить пісня «Мамо, вечір догора» у виконанні Н.Матвієнко) (Слайд5)

Чи змінилось ваше враження? (Так)
Чому? (Так співати може тільки добра, щира, гарна душею жінка)
Чи впізнали ви, хто ця жінка? (Так. Це співачка, народна артистка України Ніна Матвієнко)
Правильно. Її дивовижний голос так гармонійно поєднується з привабливими рисами обличчя.
Кажуть, вік дерева визначається за кількістю кілець на зрізі, а людське життя вимірюється кількістю зморшок на обличчі та сивим волоссям. Подивіться на картини, що зображені на мультимедійній дошці. Серед них є одне фото, яке для мене найдорожче. І як приклад, я хочу описати саме його.                                                                    (Слайд6)

Найдорожча людина у моєму житті –мама. Вона в мене особлива. Я не уявляю себе і нашої родини без неї. Зі мною  завжди тепло її добрих і лагідних рук,її усмішка, рідне обличчя. Обожнюю ніжний погляд її синіх, як погідне небо, очей. Вже 50 років працює ненечка вчителем фізики у Широківській школі. Вона вчить дітей бути добрими, чуйними, любити своє село, свою Вітчизну.

Невеличка на зріст, вже немолода, а скільки роботи встигає зробити за День! За сумлінну працю і доброту шанують її люди. Усе життя матуся вчить мене бути чесною, працьовитою, правдивою. Щиро дякую їй за це.

 

Практична робота. Опис на підставі набутих знань

Учитель Перед вами портрети, які протягом 5 хвилин треба описати кількома реченнями. Наголошую: кількома реченнями, бо темою уроку є підготовка до написання твору-опису. Описуючи зовнішність конкретної людини, найбільшу увагу слід звертати на ті ознаки, що є для неї найхарактернішими – риси зовнішності, деталі одягу, які найбільше привертають увагу, відбивають певні особливості її характеру, змальовують її душевний стан, настрій. Описуючи людину, не забувайте про план, що є у вас на картках.

Приклади учнівських творів-описів.

 

(Слайд 6)

№1. На цій картині зображена літня жінка з чарівною посмішкою.  Я думаю, що ця дама у яскравому вбранні зібралася на ділову вечерю у дорогий ресторан. Її блакитні очі – наче дві перлини, що випромінюють радість, ніжність, доброту. Про її внутрішні якості можна сказати те, що вона надзвичайно елегантна, щира, привітна.

 

(Слайд 7)

№2. На картині я бачу маленьку дівчинку. Вона дуже красива. У її русяве волосся вплетені бантики. Очі у неї сірі і глибокі, наче океан. Погляд пронизливий та замріяний. Губки у дівчинки, наче вишеньки, такі червоненькі та яскраві. Одягнена у звичайну сукню біло-рожевого кольору. Вона схожа на маленьку принцесу із казкового королівства.

 

(Слайд8)

№3. На картині дівчинка, якій, на перший погляд, можна дати років п'ятнадцять. Миловидне обличчя з рожевими локонами спадає майже до самих плечей. Риси її обличчя виражають доброту, щирість і замріяність.

 

(Слайд 9)

№4. Перед нами козак-запорожець, який боровся все своє життя за волю народу. Хоч він уже старий, але не випускає з рук шаблю. Він готовий до боротьби з ворогами. Очі його і до старості залишились палкими, відчайдушними, пильними. Обличчя все в зморшках, бо нелегкі життєві шляхи пройшов козак.

 

(Слад10)№5. На картині М.Божія «Медсетра» бачимо юну  дівчину. Відчуваємо лагідний погляд її карих очей. Ледь помітна приязна усмішка на молодому  красивому обличчі дівчини-медсестри. Від неї віє добротою, спокоєм та впевненістю.

Учитель. Молодці, з роботою ви впоралися. А тепер зверніть увагу на дошку. Яке слово з написаних на дошці сьогодні ще не звучало? (Інтрига)

Що означає це слово? Звернемося до тлумачного словника.

Інтрига – (фр.) підступи, каверзи, якийсь гачок; у літературі - зав’язка, опорна точка комедії чи драми.

З самого початку уроку ми з вами не звернули увагу ось на цей предмет (хустка). Завдання: за допомогою опису здогадатися, кому належить дана річ.

1. Це людина за дуже гарним ім’ям. Працює у школі.

2. Вона невисока, середньої статури.

3. Має карі очі, тонкі чорні брови, постійно усміхнена.

4. Волосся темного кольору, яке завжди акуратно зачесане.

5. Вдягається елегантно.

6. Говорить українською, російською, англійською мовами.

Здогадалися? Так, це портрет вашого класного керівника……..

ІV. Підсумок уроку

Учитель Ось і закінчився наш урок розвитку зв’язного мовлення, на кому ми говорили про опис зовнішності людини. Підсумовуємо:

Де використовується опис зовнішності людини?
Чого слід дотримуватися під час складання словесного портрета людини?
Чи можна під час опису людини розкрити її внутрішній світ, характер, настрій?

V. Домашнє завдання

Використовуючи матеріал сьогоднішнього уроку, написати твір-опис зовнішності когось із членів родини (матері, батька, бабусі, дідуся).

VІ.  Оцінювання.

Учитель Який був у вас настрій на уроці? Знайдіть рефлексивні картки.

Червоний колір – уроком дуже задоволений.

Синій – в цілому урок сподобався.

Жовтий – урок не сподобався.

В оцінювальних листках підрахуйте бали, які ви отримали під час уроку, виведіть середній бал. Це і ваша оцінка за урок.

Усім дякую за участь ви молодці. Кажуть, що краса проходить, а особлива чарівність залишається. Усі ви для мене і є саме такими: чарівні, привабливі, неповторні. Хочу побажати вам дбати у житті не лише про зовнішню красу, а особливо про свою душу. Нехай вона не зачерствіє і не збайдужіє.


Теги: Покуліта Є.О., твір
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1116/31


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar