Головна » Українська мова

Розробка уроку „Особові займенники” з української мови у 8-му класі

Мета уроку. Вчити розпізнавати особові займенники; визначати особу, число; формувати вміння свідомо користуватись займенниками в усному й писемному мовленні; розвивати мовлення і мислення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до вивчення рідної мови, прищеплювати любов до рідного краю.

Тип уроку.

 Обладнання. Індивідуальні картки, опорні таблиці з теми, презентація до уроку.

                                                      Хід уроку

І.Організаційна частина

1. Дзвоник  всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.

2. - Діти, я сьогодні прийшла до вас на урок з хорошим настроєм. Підніміть руки у кого такий же настрій. А у кого поганий. У кого байдужий. Я думаю, що до кінця уроку у вас настрій покращиться. Адже,  урок української мови не може залишати вас байдужими.

ІІ. Основна частина.

Актуалізація опорних знань.

         а). Епіграфом нашого уроку  буде вірш Г. Боряна

                  Хороші друзі в мене є,

                  І ми – одна сім’я.

                  Ми завжди думаєм одне –

                  І ти, і він, і я.

                  Нам любе сонце й тихий гай,

                  Долини і поля.

                  Ми дуже любим рідний край –

                  І ти, і він, і я!  

 

  б). Вправа «Інтерв’ю».

-        Про яку частину мови йде річ у загадці?

                               Як втомляться іменники

                               У реченнях стояти,

                               То друзів звуть скоріше

                               Від втоми рятувати.

                               Є добрий друг в іменника,

                               Числівника й прикметника

                               А звуть його …(займенником).

-        Із займенником ви познайомилися на попередньому уроці. Зараз перевіримо, що ви запам’ятали з цієї теми.

-    Чому ця частина мови  називається саме займенником? (Вживається замість імені, тобто замість іменних частин мови: іменника, прикметника, числівника).-

-  На що вказує займенник?(На предмет, їх ознаки,кількість. Але не називає їх.)

- Назвіть займенники які ви знаєте.

- Для чого потрібні займенники? ( Щоб уникати в мовленні повторення)

- Відкрийте свої зошити. Запишіть сьогоднішню дату, класна робота.

в). Вибірковий диктант.

- Уважно слухайте вірш та виписуйте займенники.

                                    Вчимо ми цю частину мови.

                                    Вивчіть й ви обов’язково.

                                    Посміхнувся  я: «Привіт!»

                                    Усміхнешся ти в отвіт.

                                    Й засміються навкруги –

                                    Він, вона, воно, вони.

                                    Так, усмішка всіх єдна.

                                    Жити в дружбі допомага.

Перевірка вибіркового диктанту. (Ми, ви, я, ти, він, вона, воно, вони).

Хто не зробив жодної помилки? 
Отже, ми повторили вивчене про займенник, ви впоралися з усіма завданнями. А значить можна переходити до наступного етапу уроку – вивчення нового матеріалу.

2.  Повідомлення теми та задач уроку. Мотивація навчальної діяльності.

                                      Тема ця хоч непроста, та для вас цікава.

                                      Будуть в ній нові слова, буде і забава.

                                      Ви здобудете знання і нові уміння.

                                      А для цього треба вам проявить терпіння.

         Отож, друзі, до роботи.

-        Сьогодні ми продовжимо вивчати тему «Займенник», а саме познайомимось з особовими займенниками. Тема сьогоднішнього нашого уроку – Особові займенники. На уроці ми будемо вчитися розпізнавати та правильно використовувати у мовленні особові займенники. Адже ви знаєте, що займенники потрібно вивчати, що уникнути в нашому мовленні повторень. Щоб наша мова була правильною, мелодійною, милозвучною.

3. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителем.

Особові займенники вказують на особу, або осіб, але не називають їх і відповідають на ті самі запитання, що й іменник: хто?, що?, кого?, чого? і т. д. Тобто вони замінюють іменники.

Особові займенники мають три особи – першу, другу і третю. Кожна особа має два числа: однину і множину.

Займенники І особи  я, ми.

До першої особи однини  належить займенник  я, а до першої особи множини  – ми. Ці займенники вказують на особу, яка говорить про себе чи двох і більше осіб від імені яких говорять.

Займенники ІІ особи ти, ви.

До другої особи однини належить займенник  ти, до другої особи множини – ви. Займенники ти, ви вказують на особу, до якої звернено мовлення, тобто до співрозмовника, до слухача.

Займенник ви може вживатися й до однієї особи як засіб вираження ввічливості і пошани. У таких випадках слово ви пишеться з великої літери.

Займенники ІІІ особи він, воно, вона, вони.

До третьої особи однини належать три займенники: він, вона, воно. Це залежить від роду (чол., жін., сер.) особи, про яку говорять. До третьої особи множини належить займенник вони. Ці займенники вказують на особу чи предмет, осіб чи предмети про які говорять.

Отже, давайте ще раз повторимо, які займенники належать до особових (за таблицею).

        

 

У непрямих відмінках деякі особові займенники змінюють основу:

я — мене

він — його

вона — її

ми — нас

вони — їх

4. Робота над темою  уроку.

- А зараз уже пора взятися і до пера.

- Відкрийте свої зошити і запишіть тему уроку.

Зошит свій я відкриваю

    Та під нахилом кладу.

    Сяду рівно, не зігнусь,

    За роботу вмить візьму.

Завдання на картках

Прочитай прислів’я. Випиши особові займенники, визначаючи їх особу.

Ти йому про діло, а він про козу білу. 2.  Він їй каже « ячмінь», а вона каже «гречка». 3 Або ви, тату, їдьте в ліс по дрова, а я буду дома, або я буду дома, а ви, тату, їдьте в ліс по дрова. 4. Ми з тобою як риба з водою. 5. Дурнів не сіють, не орють, вони самі родяться. 6. Воно таке: ні в тин, ні у ворота.

 

1-ша особа: _______________________

2-га особа: ________________________

3-тя особа: _______________________

Фізкультхвилинка.

Виконуйте вправи і оплесками спіймайте особові займенники.

                               Щось не хочеться сидіти –

                               Треба трішки відпочити.

                               Руки вгору, руки вниз.

                               Ти на сусіда подивись.

                               Ви вгору руки підніміть,

                               А тепер їх опустіть.

                               Плигніть, діти, кілька раз.

                                За роботу, все гаразд

 Колективне виконання завдання.

Прочитай вірш Ігоря Січовика. Підкресли особові займенники.

Я вишень тобі приніс.

Ти задер угору ніс.

Він дивився із вікна:

Де ж поділася вона?

Посміхалося воно,

Як летіли ми на дно.

Принесли ви кавуни,

А поїли їх вони.

5.Закріплення та осмислення знань.

а). Самостійна робота в парах по картках.    

 Постав займенники у потрібну форму. Визнач особу та  число.                                                                                        

           Усміхнувся до (вона).

           Дивитися на (ми).

           Прийшов до (ти).

            Стоїть переді (я).

б) Робота біля дошки

Перебудувати розповідні речення у питальні, змінивши 1-шу особу на 2-гу особу.

Я люблю українську мову.

Ми любимо тварин.

Гра “ Спіймай займенник ”

( Вчитель читає текст, учні долонями “ловлять”(плещуть) займенник, якщо той зустрічається в реченні)

Ми живемо на Україні. Я люблю рідний край. Ви хочете вивчати рідну мову? Ти шануєш звичаї українського народу?  Вони люблять зустрічати сонце.

ІІІ. Заключна частина.

Оцінювання учнів.
Підсумок уроку.

-Спливає час. Скоро пролунає  дзвоник.

-Чи навчилися ви розпізнавати особові займенники?

-А я зараз перевірю.Це завдання зможуть виконати ті, хто добре засвоїв особові займенники.

      «Які два особових займенника утворюють іменник, що псує шляхи?».(Я-ми).

      «Як за допомогою трьох особових займенників можна зробити руки чистими?»(Ви-ми-ти).

Д/з  Складіть 2-3 речення із особовими займенниками.( зразки речень)

Молодці! Всі старались, виконали всі заплановані завдання. Значить урок пройшов недаремно.


Теги: Зимбалевська С.М., Займенник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 234/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar