Головна » Українська мова

Розробка уроку „Написання складних прикметників разом і через дефіс„ з української мови в 6-му класі

Мета уроку: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників; сприяти зміцненню навичок правопису складних прикметників разом і через дефіс; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища; сприяти вихованню загальнолюдських цінностей.

Цілі:

учні знатимуть: правила написання складних прикметників разом та через дефіс;
учні вмітимуть: вирізняти складні прикметники з речень та текстів; обґрунтовувати вибір написання відповідним орфографічним правилом.

Завдання уроку: формувати вміння розвивати логічне мислення, пам'ять, алгоритмічну культуру учнів як здатність діяти за заданим алгоритмом; виробляти позитивне ставлення до мовленнєвої діяльності, що передбачає проведення уроків на текстовій основі; виховувати орфографічну пильність, повагу до майстрів художнього слова рідного краю.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

правильно писати складні прикметники;

пояснювати орфограми за допомогою правил;
виробляти орфографічну грамотність;
доречно вживати складні прикметники у власному мовленні;
складати власне висловлювання відповідно до запропонованої ситуації, пов’язаної з особистими враженнями, спостереженнями;
оцінювати власну діяльність.

Соціокультурна тема уроку: Я і національна культура.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид (форма) уроку: «Словесний настрій» «Живописний настрій»; слово вчителя; робота з епіграфом.

Випереджаюче домашнє завдання: повторити відомості (з уроків літератури рідного краю) про письменників Луганщини.

Обладнання: виставка книжок про письменників Луганщини, світлини з музею с. Смолянинове Новоайдарського району Луганської обл., твори Чернявського Микити Антоновича, підручник, технологічна картка.

Інтегровані предмети: українська література, краєзнавство, історія України, художня культура.

Перебіг уроку

 

Хто не шанує видатних людей

свого народу, той сам

не вартий пошани.

                        Максим Рильський

 

І. Мотивація навчальної діяльності. З’ясування емоційної готовності до уроку (2 хв.).

     «Словесний настрій». Схарактеризуйте свій настрій за допомогою двох-трьох прикметників.

     (Гарний, спокійний, піднесений, незвичайний, урочистий).

     «Живописний настрій». Схарактеризуйте свій настрій за допомогою кольорової палітри.

     (Блакитний, сонячний, веселковий, світлий).

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку (3 хв.).

     Учитель: Надзвичайно актуально звучать і сьогодні слова Максима Рильського. На все життя кожній людині запам'ятовується рідна хата, місто чи село, ліс, річка, школа і шкільні друзі, учителі й люди, з якими вона спілкувалася. Щоб по-справжньому любити рідний край, його слід добре знати, необхідно вивчати його історію, мову, його видатних людей.

     На сьогоднішньому уроці ми будемо опрацьовувати тему «Написання складних прикметників разом і через дефіс» за творчістю нашого відомого земляка Микити Антоновича Чернявського. Про нього сучасники говорили, що він – «людина, яка малює словом».

     Створення проблемної ситуації. Протягом заняття підготуйте відповідь на питання: які яскраві прикметники використовував наш краянин.

     Учитель: а також після сьогоднішнього уроку ви зможете:

правильно писати складні прикметники;

пояснювати орфограми за допомогою правил;
виробляти орфографічну грамотність;
доречно вживати складні прикметники у власному мовленні;
складати власне висловлювання відповідно до запропонованої ситуації, пов’язаної з особистими враженнями, спостереженнями;
оцінювати власну діяльність.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу (30-31 хв.).

1. Робота з алгоритмом.

Написання складних прикметників

Прикметник утворено від залежних чи незалежних

одне від одного слів?

                       залежних                                                              незалежних

                       пиши разом                                                      пиши через дефіс

+ жовтогарячий, червоногарячий                                  + відтінки кольору і смаку

2. Аналітичне читання. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.

3. Індивідуальне завдання.

Коментар: Також можна запропонувати учням згадати ті поезії, з якими вони вже знайомі.

     Учитель: Один із учнів одержав індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про Микиту Чернявського.

     Микита Антонович Чернявський (1920-1993) – поет, прозаїк, медик, журналіст.

     Народився в с. Смолянинове (розташоване за 20 км. від м. Сєвєродонецька Луганської обл.) Новоайдарського району Луганської обл. в селянській родині. Закінчив Старобільську медично-фельдшерську школу (1939 р.). Учасник Другої світової війни, організатор підпільного госпіталю. Працював зав. медпунктом у рідному селі, у редакціях газет «Луганська правда» і «Прапор перемоги», керував Луганським обласним літературним об'єднанням, був відповідальним секретарем Луганської обласної організації (1977 - 1983 р. р.).

     Автор багатьох поетичних та прозових книг. Член Національної спілки письменників України з 1948 р.

     Нагороди: Нагороджений орденом Вітчизняної війни 2-го ступеня, медалями та почесною Грамотою Президії Верховної Ради УРСР, лауреат обласної премії імені «Молодої гвардії» (1968 р.), лауреат Сєвєродонецької літературної премії імені Бориса Горбатова (1971 р.).

     15 вересня 2015 р. відзначатиметься 95-річчя від дня народження Микити Антоновича Чернявського.

4. Виконання завдань.

*Вставте пропущені літери. Поясніть орфограми.

     Благословен, хто має стільки світла у серці й розумі і стільки т...плоти, щоб тій душ..., яка ледь-ледь ро...квітла, о...крити вікна, со...нце підн...сти. Я жит...му, як ті живлющі соки, що на з...млі з...мній тр...мают... рай, дорога кожному під со...нцем є в...соким, лише свою ст...жинку виб...рай. (Микита Чернявський, «Поезії»).

Коментар: Проводиться спостереження над орфограмами, вивченими в 5 кл.

*Випишіть складні прикметники. Охарактеризуйте їх.

     1) Ой наснились мені ті дороги... З волошково-шовковими віями, З колисково-тремтливою піснею, З калиново-болючою тугою. А простір мені одкриває Гречок білі суцвіття. Накази дослухує хлопець Лугів нездоланно-манливих.

     2) Я бачив: дівчинки рука

Все сипала достигле зерно

Між пахкітливих квітників,

Мені ж здавалось – то майбутнє

До міста руку простяга.

(Микита Чернявський, «Дума про Донець», вірш «Голуби»).

Коментар: Чи можна правопис виділеного слова перевірити за орфографічним словником? Шестикласники роблять висновок, що таке слово – авторський неологізм.

     3) Справді, хмари, спочатку як невагомі тіні, підіймаються десь там, аж над Чалівкою, куди я недавно водив у нічне Воронька, потім наближаються, наближаються, важчають. Ось вони вже над вербами. Переливаються, перекочуються срібло-біло-синьо-зеленим клубоччям, намагаючись догнати й поглинути сонце. (Микита Чернявський «Ранок під ногами»).

Коментар: Скільки слів об’єднує автор на позначення кольору? Зробіть висновок.

Фізкультхвилинка

[00_2] Встаньте, діти, посміхніться,

Землі рідній поклоніться

І до сонця потягніться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

                                                  І за парти тихо сядьте.

     *Знайдіть і випишіть «кольорові» прикметники із поезії                              М.А. Чернявського. Скажіть, які кольори переважають у ліриці поета? Як думаєте, чому?

...по сивому Дикому Полю

Барабани невтомних копит

...Таврія.

Жовтий пісок.

Сонце пече нестерпно.

Ветха бабуся - голубка біла.

Мудрий літопис буремних днів.

...А вісті звідусіль – захриплі чорні ворони.

     Шестикласники роблять висновок, що в поезії Микити Антоновича Чернявського переважає чорно-сіро-зелений колір. Чому?

     Чорний – бо була війна, землю зробила чорною, вісті летіли чорні; тому що чорнозем чорний і чорне, як ворон вугілля;

     сірий (сивий, сизий) – улюблений колір поета, яким він був і сам - сивочолий поет із Луганщини, а тому ще, що степи наші сизі (сиві) від полину та ковилів;

     зелений – колір життя, любов поета до рідної природи.

ІV. Підсумок (2-3 хв.).

     Які яскраві, незвичні прикметники використовував наш земляк? З якою метою?

     Що дав вам сьогоднішній урок?

     Що вас найбільше вразило?

     Як ви прокоментуєте епіграф до уроку.

Учитель: Упевнена, що мета сьогоднішнього уроку досягнута і ваші почуття до своєї малої Батьківщини будуть такими ж зворушливими, як у людини, про яку ми тільки що чули.

     Закоханий у рідний край, чутливий до прекрасного, доброго, ніжного Микита Чернявський завжди знаходив такі слова, що не можуть залишити байдужими струни наших душ. Він не просто описував природу за допомогою кольору, а малював словом, надаючи йому глибшого значення.

     Саме рідному краю присвятив Микита Антонович свої поезії, прозові твори, зробивши помітний внесок в українську мову та літературу.

     Сподіваюся, що ви будете вивчати історію свого міста чи селища, бо людина, яка знає свій край, цікавиться його минулим, ніколи не зможе його забути і зрадити.

V. Рефлексія та оцінювання (5 хв.).

Картка самооцінки на уроці:

 

1. Я плідно працювала (в), виконувала (в) завдання.

2. Можу скласти узагальнювальну розповідь про правопис прикметників із наведенням прикладів.

3. Настрій, мої очікування.

 

VІ. Домашнє завдання:

Обов’язкове: Вивчити теоретичний матеріал за підручником, виконати одну вправу (на вибір).

За бажанням: Напишіть міні-твір на тему: «Мандрівка стежками рідного краю», використовуючи різні за написанням прикметники.


Теги: Мовмига Ю.М., Прикметник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 725/28


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar