Головна » Українська мова

Розробка уроку «Написання и, і в кінці прислівників». На матеріалі творів Т. Шевченка. До Дня народження українського пророка»

Мета:

навчальна: ознайомити семикласників з основними правилами правопису голосних и та і в кінці прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з відповідною орфограмою, пояснювати її за допомогою орфографічних правил; формувати вміння правильно писати прислівники;

розвивальна: стимулювати пошукову діяльність учнів на основі самостійного дослідження; удосконалювати вміння працювати на інтерактивній дошці, розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;

виховна:  за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу усвідомити роль  Т. Шевченка в житті кожного українця.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: мультипроекторна дошка, мультимедійна презентація.

Інтегрований урок: українська мова, українська література.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Мотиваційний етап.

Забезпечення емоційної готовності до уроку. Цілевизначення.

Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Гра «Лінгвістичний феєрверк »      

Робота на мультимедійній дошці. (Диск з матеріалами для elitePanaboard1 Шевченко.peb додається). Презентація додається.

1 учень біля дошки  складає визначення прислівника  з хаотично розкиданих слів                                                                          Слайд  1

Учні записують в зошит дату уроку.

2.  Знайди прислівник                                        Слайд  2

На слайді заховані прислівники серед інших частин мови.

Він, боровся,  за,  нас, сам, віднині, навіки, разом.

1 учень біля дошки  відкриває всі слова, озвучує їх, проте залишає тільки прислівники, інші «ховає».

3. Словниковий диктант                                     Слайд 3

Написання учнями в зошитах  словникової роботи на перевірку правопису прислівників разом,  окремо, через дефіс. Самоперевірка знань. ( Вчитель відкриває правильні відповіді на інтерактивній дошці).  

З року в рік, до смаку, по-перше, будь-як, уві сні, на добраніч, до речі, уп’ятеро, раз у раз, як-не-як, до речі, до побачення.

4. Творче спостереження з елементами аналізу

Дослідницька робота – випереджувальні завдання.

Вчитель:

 - Небосяжна постать Шевченка… На портреті  чи на постаменті, в піснях чи  думах, у душах українців. Знаний і непізнаний, перечитаний і нерозгаданий,  сьогодні він  притягує кожного.  І  ми  гордо називаємо  себе нащадками Тараса.

Знаємо добре Шевченка - поета, Шевченка -  письменника, а ось про Шевченка – художника знаємо менше. А він мав неабиякий талант до малювання, був академіком Академії мистецтв.

Більше про Шевченка – художника підготували учні.

А)  Учень самостійно добирав текст про Т. Шевченка - художника.

Робота з  текстом, спроектованим на інтерактивну дошку.    Слайд  4

Прочитати текст, дати відповідь на питання.

  Сердечним другом Тараса став у січні 1839 року Вільгельм-Василь Штернберг, талановитий художник німецького роду. Тарас лагідно називав його «Віля».  «Ой коли б скоріше вже приїздив Штернберг! — писав Шевченко. — Я, й не бачивши, полюбив його» Тарасова інтуїція справдилася.  …Я так тішуся, — писав далі Тарас, — Штернберг, якого я так давно й не/терпляче дожидав, нарешті приїхав. Та як ізненацька, нежда..о/негада..о! Я злякався й довго своїм очам не вірив, думав, чи це не примара?

  Штернберг прикрасив перше видання «Кобзаря» прекрасним малюнком сліпого старого українського кобзаря з хлопцем; Тарас же присвятив своєму другові драматичного «Івана Підкову». Можна сміливо ризикнути гіпотезою, що власне оті змістовні мистецькі рисунки Штернберга дали стимул до Шевченкової «Живописної України».

Бесіда за змістом прочитаного.

Де перебував Шевченко, коли познайомився зі Штернбергом?
Хто ще з відомих художників були друзями Т. Шевченка?
Яку поему присвятив Т. Шевченко своєму другу –художнику?

Учні виписують прислівники неждано-негадано та нетерпляче    в зошит. Пояснюють написання. 

«Арттерпія»

Б) Один з учнів зібрав галерею малюнків Т. Шевченка та Вільгельма  Штернберга.

Учні розглядають  малюнки.

Лексикограф пояснює значення термінів.

Автопортрет  - портрет, написаний з самого себе.

Туш  - рідка або суха, звичайно чорного кольору фарба для креслення та малювання пером або пензлем.

Сепія – фарба для малювання сіро-брунатного кольору.

Офорт -  вид гравюри на металі, у якому заглиблені елементи зображення роблять способом травлення металу кислотами.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Виступ учня, що мав випереджувальне завдання   про И та І в кінці прислівників.

 

 

ІV. Виконання системи практичних завдань

1. Словникова робота                                         Слайд  5

- Вставити літери  И та І в  прислівники.  Робота біля   інтерактивної дошки.   Вставити літери в слова.

Навколішк…, вноч…, тільк…, всюд…, втрич…, вдалин…, наодинц…, по-людськ…, восен…, вкуп…, завширшк…, по-лисяч… 

  

   2.Дослідження-аналіз.

  Учень проводив дослідницьку роботу з пошуку в «Кобзарі» прислівників на –и, -і. Виступ доповідача.

     

 3. «Лови помилку».

Знайти помилку в реченнях                                       Слайд  6

1. Пішла в ноч.. до ворожки, щоб поворожити, чи довго їй одинокій на сім світі жити?

2. Прийшла…вмилась, напилася, тихо усміхнулась,в друге,  в третє напилася і не оглянулась.

3. Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю – рости, рости, тополенько, все в гору та в гору.

-         Записати правильно речення.

-         З якого твору ці рядки?(Балада «Тополя»).

Питання вчителя на повторення і закріплення вивченого у попередніх класах.

-Яке з поданих  речень  є спонукальним?

-Яке речення є простим?

-Яке речення ускладнене звертаннями?

 

5. Дослідження-відновлення                                   Слайд  7

 - Відновити й записати прислів’я, дібравши їх продовження з другої колонки. Пояснити правопис наявних прислівників. Назвати орфограми.

Учень біля дошки за допомогою стрілок з’єднує частини прислів’їв

Що маєш робити, …

Без діла жить — …

Хто спішить, …

Лінивому …

Грамоті вчиться — …

Письменний бачить поноч(и,і) більше, …

Хто нічого не робить, …

все нікол(и,і).

той нікол(и,і) не має часу.

завжд(и,і) пригодиться.

то зроби сьогодн(и,і).

як неписьменний удень.

тільк(и,і) небо коптить.

той двіч(и,і) робить.

 З’ясувати тематику прислів’їв. Які з прислів’їв можна застосувати до життя Т.  Шевченка?

 

6. Орфоепічна розминка.                                     Слайд  8

Правильно наголошуй слова.

Завдання учневі: поставити правильний наголос у даних словах (завдання виконує учень біля інтерактивної  дошки).

Наскрізь, напрочуд, зсередини, нарізно, зозла, поночі.

 

7. Ситуативне завдання (Робота в парах)

 

-         Уявити, що ви знаходитесь у музеї  (художньому, історичному) письменника. Скласти діалог з однокласником, використовуючи прислівники з орфограмою «И та і в кінці прислівників».

Діалогічне мовлення учнів.

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

«Мозковий штурм»

Дати відповіді на запитання(питання представлено на дошці):

1. Яка закономірність простежується у вживанні букв и та і наприкінці прислівників?

2. Поміркувати: и чи і потрібно писати в кінці прислівників, якщо перед голосним стоїть шиплячий приголосний? Навести приклади таких прислівників.

 

VІ. Домашнє завдання

 Розкрити зміст вислову Вчитися ніколи не пізно. Свої міркування оформити у вигляді твору-мініатюри, використовуючи прислівники на и,і


Теги: Приступчук З.В., прислівник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 668/121


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar